Zpět na článek

Diskuze: Měly přežít až 100 let, DVD disky od Warner Bros ale nevydržely ani 20 let

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Pidalin
Pidalin
Level 4 Level 4
1. 4. 2025 00:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

DVD byla hovně nespolehlivá technologie, naproti tomu CD co jsem pálil před 20+ lety pořád pohoda, originálky z přelomu 80. a 90. lete taky v pohodě. Z Blu-rayů jsem dělal dost brutální zátěžový testy a spolehlivost je nesrovnatelná s DVD.

thomasos
thomasos
Level 19 Level 19
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
26. 3. 2025 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzpomínám na zlatá CD/DVD, co měly také vydržet 100 let. A po pěti letech nečitelné. Kdybychom neměli zálohu na obyčejném kotoučku za pár korun, bylo by po fotkách z dovolené.

Pidalin
Pidalin
Level 4 Level 4
1. 4. 2025 00:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thomasos @thomasos V roce 2011 jsem kupoval zlatý JVC, všechny doteď bez problému fungujou, asi je to o štěstí a značce jestli zrovna je to scam nebo ne. Naproti tomu velká část těch klasickejch verbatimek je špatně čitelná a s dvouvrstvejma jsem to vzdal už tak v roce 2009, to nemělo smysl používat.

S verbatim CD s azo vrstvou mam ale dobrý zkušenosti, naprostá většina co jsem pálil i před víc než 20 lety funguje.

krtek
krtek
Level 2 Level 2
18. 3. 2025 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mam cd jeste se zlatou vrstvou tusim sentinely, vypalene v minulem stoleti, funkcni dodnes.Pak zacali vyrobci setrit a naparova hlinik, vrstva se byla schopna i oloupat o korozi nemluve

patrikchrz
patrikchrz
Level 1 Level 1
18. 3. 2025 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prostě to bylo o 2 centy na nosič levnější. Bohužel tenhle životní cyklus se objevuje asi u všech médií. Pamatuji, když byly diskety drahé, 50 korun za kus. Nestalo se mi, že by byla nějaké data nečitelná. Pak začala cena médií klesat, v době nejnižších cen někam k 10 korunám za disketu. Ty byly snad na jedno použití, člověk nevěděl, jestli donese data ze školy domů. K tomu se přidávala klesající kvalita mechanik.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patrikchrz @patrikchrz Jó to byly super časy... jak jsme si pracně zabalili hru na 20 disket, donesli domů a zjistili že jedna z nich nejede 😃 Ten zlověstný zvuk při načítání který to provázel si pamatuju dodnes 😁

Thymallus
Thymallus
Level 40 Level 40
18. 3. 2025 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperrapid @casperrapid O pár let starší, napjaté naslouchání skřípění kazeťáku, zakončené "R Tape loading error" taky jen tak nezapomenu :-)

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 21:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperrapid @casperrapid Spolehlivěji než diskety mi fungoval ZX Microdrive na starém Sinclair ZX Spectrum 128 kB, mimochodem, dodnes funkční a provozovaný s plotterem XY 4150 na výrobu plošných spojů.

Ach, ta vzpomínka na nervy drásající instalaci Windows 95 z disket... Ta poslední tomu dala vždy nežádaný konec po dlouhém chrčení...

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 3. 2025 06:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperrapid @Jiří M Tak z disket jsem naposledy instaloval Windows 3.11 😉 Ale zlatý DOS a M602 😀

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 06:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pamatuju si v době jak se zběsile pálilo na DVD cokoli, tak jsme pálili i na nosiče Princo... to byla pecka, člověk to pak po nějaké delší době hodil do mechaniky a nic to nenačetlo a tvářilo se to jako čisté DVD 😁

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 40 Level 40
17. 3. 2025 23:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co je s tím 3D záznamem dat do krystalů? Jeden čas se o tom mluvilo jako o budoucnosti se schopností udržet data statisíce až miliony let, ale to už je více než deset - patnáct let... 😀

Haunter
Haunter
Level 20 Level 20
18. 3. 2025 04:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk @Papundeklpunk to normálně funguje a používá se to... jen za sto tisíc let to pak budou lidi nebo mimozemšťané luštit jako my hieroglyfy... a beztak rozluští nákupní seznam nebo: „Mé milované Candy. Všechny postavy v této knize jsou fiktivní a jakákoliv podobnost se skutečnými lidmi, žijícími či mrtvými, je čistě náhodná.“

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 20:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jediná opravdu spolehlivá, shodou okolností nejméně náročná na hardware a zároveň nejlevnější technologie zápisu dat, ta která se dokonale už naprosto dokonale osvědčila je tesání do kamene... Snad pak ještě kvalitně vypálené hliněné destičky... Čitelné zůstanou nejspíš ještě tisíce let nás předcházející písemné památky starověkých kultur a co po nás? I když z druhé strany, žádná veliká škoda, kdo z budoucnosti by toužil číst například rezoluce EU případně sebechvalné projevy premiéra Fialy?

Zivan
Zivan
Level 23 Level 23
17. 3. 2025 21:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M Kolik kamene by bylo potreba na zaznamenani dat rekneme 1,5h filmu?

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 22:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Zivan jéžiši, no to asi dost 🥴Ale snad by jsi nechtěl ukládat, tedy vlastně tesat třeba tu novomódní Sněhurku? Nebo Malou mořskou vílu... 😜

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 05:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Zivan prý nejlevnější, kolik by si za takový film účtoval kameník. Nebo třeba jen za učebnici češtiny prvního ročníku. Co kopie to plná cena. A přenositelnost, žúžo

Jiří Veselý
Jiří Veselý
Level 1 Level 1
18. 3. 2025 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Zivan Čisté teoreticky mě to zajimalo, lol hodil jsem to do AI, je to 192milionu tabulek (rozměr klasického papíru, šířka 10mm). Jedna tabulka váží 1,25kg (celý 1,5h, RAW 1080, bez audia/metadat) = 240 milionů tun. Na keramické dlaždice (NASA) jen 16,7M tun.

Chtěl bych vidět toto úložiště (mělo redundanci?).

Jo a je to bez komprese (s kompresi jen 1,9milionu tabulek, váha jen 2467 tun - H.265/HEVC pro video, Opus pro zvuk).

HariS
HariS
Level 5 Level 5
18. 3. 2025 15:15 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Zivan Vzhledem k úrovni filmů, co se v posledních letech točí, by stačila destička jedna. Ty tři věty, který by popsaly o co v tom šlo by se vešly. A ještě by zbylo místo na reklamu.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 21:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Jiří Veselý mě DeepSeek vyhodil toto (pouze resume bez celého rozboru úkolu): Na vytesání digitálního záznamu 1.5 hodiny délky filmu při kvalitě srovnatelné s DVD (4.7 GB dat) do kamenných desek s hustotou 1080 DPI (1 bit na bod) by bylo potřeba následující:

1. Kapacita DVD: 4.7 GB ≈ 37.6 miliard bitů. 
2. Bodů na čtvereční palec (1080 DPI): 1 166 400 bitů/palec². 
3. Celková plocha: 37.6 × 10⁹ bitů ÷ 1 166 400 bitů/palec² ≈ 32 236 palc². 
4. Převod na metry čtvereční: 32 236 palc² ≈ 20.8 m². 

Pokud jedna kamenná deska má rozměr 1 × 1 metr, potřebujete ≈ 21 desek

Pro nekoprimovaná data (např. RAW video 1080p) by byl počet desek astronomický (tisíce m²), což není praktické. Záznam na kameni je tedy reálný pouze pro silně komprimovaná data, podobná DVD. 

Závěr: Při nahrazení DVD by bylo třeba ≈ 20–21 kamenných desek o ploše 1 m² každá. 

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Hari Seldon nejlépe poslední Sněhurka. Stačilo by zveřejnit pouze hlášky hispánské, tedy nesněhobílé woke hlavní protagonistky... Záznam filmu tesaný i na DVD už zbytečný... 😁😁😁

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan @Lukáš Meistner no ano, za těch starších lepších časů tesali podle návrhu otroci (váleční zajatci), případně svobodní kamaníci placení naturáliích - pivo, cibule, chleba... To se pak i pyramidy daly postavit dostatečně rychle a relativně levně...

Pidalin
Pidalin
Level 4 Level 4
1. 4. 2025 00:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M jediná spolehlivá metoda záznamu je pořádně zálohovat a mít nejdůležitější věci na několika nezávislejch místech, i ten šutr je ti k ničemu když ti při požáru praskne na kusy a nikdy jinde to nemáš

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
1. 4. 2025 06:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pidalin @Pidalin tak jasně, o to se nepřu. Jen je otázka jak. SSD a Flash disky, jaká je odhadovaná životnost? Klasické HDD nejsou až tak velká sláva, CD a DVD, to asi nemá cenu pitvat, kupa originál i pálený už mi nefunguje a cloud má své mouchy co se týká jak soukromí i odolnosti proti mnoha vlivům, hackery počínaje po EMP šok. Nějakému chytrému se raplovi s atomovku hrábne a... Že? 😉

Ladislav Bouchal
Ladislav Bouchal
Level 1 Level 1
17. 3. 2025 16:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trochu poplašná zpráva, výrobce nedodržel výrobní postupy, takže žádný konec médií...

roob
roob
Level 36 Level 36
17. 3. 2025 16:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 MSI nerobi radeony uz pri gen7000, to nieje novinka

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @roob MSI v ramci GPP a natlaku od Nvidie ukoncilo produktivni vyvoj a prodej uz od generace RX 7000.. kde se totalne vykaslali na TOP edice uplne ve stejny okamzik jako Gigabyte a ASUS, stejne i tak oni na natlak GPP programu.. Ovsem MSI s tim nechtelo mit dalsi pakarnu protoze buhvi jaky dalsi podminky v ramci GPP byly tak to radeji ukoncili uplne.. Jenom cekam kdy ke stejnemu kroku Nvidia natlaci i GB a ASUS..

pritom jeste u RX 6000 generace delalo MSI 45 modelů grafik s cipy od AMD, u RX 7000 v ramci natlaku GPP uz produkovalo jenom 4!!!! modely... Se jim ani nedivim ze to ukoncili, proc vyrabet 4 modely grafik jedne znacky, ovsem GPP se neda vzdorovat, jinak by prisly pekny sankce a to by MSI poskodilo ve finale mnohem ale mnohem vic.. Stejna "degradace" postihla i ASUS i GB ale v mensi mire, zrejme si vyjdenali v ramci GPP lepsi podminky a vyplatilo se jim tak s produkty AMD pokracovat..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 17:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @Stratos Daj si prelozit clanok od LV426 do cestiny, kaBELKA, najdes tam dovody preco MSI nebude ponukat riesenia zalozene na AMD. Vsetci vedia, ze anglictina ti vobec nejde.

"NVIDIA's dominance in market share (83%, according to Steam hardware surveys) provides partners with stronger return-on-investment potential, while EVGA's 2022 exit from the GPU market created an opportunity for MSI to strengthen its position as a premier NVIDIA partner." MSI nebude dělat Radeony ani u 9xxx

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @Stratos Ake su aktuálne retailove predaje dGPU na Mindfactory? Stale vedu predaje AMD RX Series? :-)

dim0n
dim0n
Level 24 Level 24
17. 3. 2025 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @somnio přečti si proč EVGA přestala dělat grafiky úplně, protože Nvidia a teď někdo od nich na tajnačku přiznal, že měli na tom 4 na kartu výdělek, takže věřím že NVidia mohla dotlačit MSI do kouta, výrobci GPU jsou už jen lepiči všeho dohromady, minimální vývoj, paměti, samotný GPU, řadiče, RGB řadiče, kondenzátory, tranzistory atd atd, nic z toho nevyvyjí, jen skládají dohromady. I když nejsem fanoušek ani AMD ani NVidie, myslím si, že je na místě říct, že NV hraje taky špinavou hru...

A abych tě naštval, vsadím se, že stejně AMD jen poslední generace prodala více než NV 😉

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 18:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @Stratos ty vymrdany debil, msi ich nerobi, lebo amd ma tak maly podiel trhu , ze sa im to neoplati. 7xxx sa dopredavaju doteraz uz dva roky, co sa ich nemozu ani pod cenu zbavit.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 18:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @dim0n amd kleslo na 9% trhu, teraz vypredajmi sa dostava spät k 20% a u tych 20% to i ostane. zial okrem trochu nizsej ceny 5070ti nema co ponuknut

fmb
fmb
Level 21 Level 21
18. 3. 2025 09:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @AMD commercial advisor ako podiel amd a nvidie pre vyrobcu je biedny ale chcem vidiet vas ludia ci by ste sa vsrali na 10% zakaznika. ano nvidia im da 90% vyroby ich cipmi, ale vysrat sa na 10% je vacsia blbost z principu sa moze stat cokolvek a prave tych 10 percent moze byt pre spolocnost dolezite... ak nemaju kapacitu na tych 10% a chcu tuto kapacitu dat pre cipy NV tak je to ich rozhodnutie (ake pohnutky na to maju..) ale v obchode sa prave tych 10% vola diverzifikacia prijmov, ze ked jeden ma problem druhy moze rast. Isto je to iba chvilkove pozastavenie pre AMD cipy a MSI... v buducnosti kludne o par rokov sa to moze zmenit vid INTEL vs. AMD, kde sa meni podiel predanych cipov AMD

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 15:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A preto je lepsie mat aj digitalne kopie vsetkeho.

Mam na dvoch miestach. Vzdy na dvoch rozdielnych technologiach. Najskor cd, dvd, hdd, teraz hdd usb kluc aj ssd. A dolezite veci sifrovane v cloude.

Na toto bolo paradne ulozto. Tam sa dalo najst skoro vsetko aj XY rokov stare, co sa legalne neda ani zohnat

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 16:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @M jj každej skladuje tera nevím čeho všeho, fotek, filmů... pak stejně umřeme a někdo po nás to vyhodí všecko...

dim0n
dim0n
Level 24 Level 24
17. 3. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 to bylo krutopřísné 🤣🤣🤣

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 18:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @dim0n A není to tak?

dream
dream
Level 31 Level 31
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 18:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @dim0n bylo ale pravdivé, proto za každý rok uložit tak 5 minut vídea a 50 - 100 fotek a možná se naši potomci na to podívají, v těch TB nabo PB se nikdo hrabat nebude!

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 19:11 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @dream Já třeba fotím, tady třeba jedno starší album ještě s Olympusem Oly EM1.3 + 100-400, tohle je výběr třeba z několika set fotek, zbytek už natvrdo mažu a nechávám si jen, co za to stojí a i tak z toho užšího výběru je 90 procent "k ničemu".. a teď si vem kolik takových složek a alb člověk má. A to nepočítám fotky z mobilu..

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 19:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 je to mozne. Ja sa snazim zachovat aj veci co uz sa nedaju najst na nete a uz XY ludi zhanalo co mam.

Niekedy je cena obsahu nevycislitelna, a HDD zas tolko nestoja aby som to zbytocne zmazal a potom uz nikde nenasiel

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 19:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @dream jop to uz robim aj ja. Lenze napr hudba, serialy, filmy, knihy, casopisy, hry, soft, clanky z netu aj s fotkami, yt videa..., niektore sa uz ani nedaju najst ani na wareze, nie tak este legalne kupit.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 19:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @M JAsně, otázka je, co s tím po tobě bude? Koho to bude zajímat? :) Já mám třeba Posledního Skauta s tím jediným a pravým dabingem schovanýho, ale kdo to po nás ocení ?

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 3. 2025 20:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Jo... Souhlas, s tím se opravduz nedá moc polemizovat...

Thymallus
Thymallus
Level 40 Level 40
17. 3. 2025 20:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Paradni fotky 👍

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 3. 2025 05:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 bože, to jsou krásné fotky.

Souhlasím, že pro další generace budou naše úschovy většinou odpad. Možná jeden z tisíce se bude snažit data zachovat, ale zbytek poletí do koše.

Mám to jak mám a proto pracuji na kronice, několik desítek důležitých momentů a k tomu nějaký text. Snad to syn ocení.

Mám pár TB filmů a seriálu. Plán na důchod 😂😂😂😂😅

Lukáš Šindelář (Dobytek_CZ)
Lukáš Šindelář (Dobytek_CZ)
Level 4 Level 4
25. 3. 2025 16:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 to je samej pták :-D , nějaká auta nebo holky tam nemáš :-D

Reklama
Reklama