Zpět na článek

Diskuze: Návod: Nastavujeme rychlosti ventilátorů v počítačové skříni

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

F1DLA
F1DLA
Level 38 Level 38
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 10. 2024 07:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevím, jestli to tu už zaznělo, ale pro ty co mají netopýří uši je důležitá i rychlost regulace změny otáček v závislosti na teplotě, což umožňuje třeba zmíněný FanControl.

Např. lepší je, když se otáčky dle grafu změní, až se teplota pohne např. o 3 K nahoru nebo dolů. Pokud by to bylo o +-1 K, což v praxi běžně teplota kolísá, otáčky by se také stále měnily a hlukově by to dělalo neplechu.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
25. 10. 2024 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@F1DLA @F1DLA To není úplně pravda. V bios už se dá dnes nastavit i hystereze u ventilátorů takže nereagují na chvilkový nárůst ani snížení teploty. Vše jde nastavit a funguje to podle představ aspoň teda u mě na desce od Ešusu.

F1DLA
F1DLA
Level 38 Level 38
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 10. 2024 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle pokud je to tak ok 👍

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
25. 10. 2024 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @F1DLA Jj, je to tak. Biosy desek jsou už dnes úplně jinde než před lety.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 21:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hm.

mam arctic cooler F12 PWM a nemam problem s vibraciami. Dost zalezi aj na kvalite tych fanov.

inak za mna dobry clanok

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 21:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @redhawk75 Mám taky 2 tyhle ventilátory jen ARGB na grafice a super, tiché i na plných otáčkách a ufoukají masivní pasiv na grafice jako nic 😬 O žádných vibracích na jakýchkoliv otáčkách taky nevím.

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 13:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc nechápu co je to za článek, když není zmíněn program Fan Control.
Tohle je tak na Novinky s použitím bastlu od výrobce základní desky. Tohle býval pctuning.

Drewo
Drewo
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@killingjokecz @killingjokecz pomohlo by ten clanok aj precitat..by si sa dozvedel, ze pouzivame teraz bios na nastavenie...

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 19:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo @Drewo Chápu, ale tohle je jako článek na taktování Pentia 4. Hodnotné, ovšem neaktuální. Fan Control toho nabízí o tolik více, že je BIOS ztrátou času.

S hrůzou vzpomínám na desítky let regulace ventilátorů v BIOSu.

// Kamenem úrazu je podle mě nemožnost regulace dle teploty grafiky. V programu si pro jistotu exportuju nastavení a je to. Nikdy mi ale neblbnul. Asi ho autor nezkoušel.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo @Drewo a jak nastavím ventilátor v biosu podle teploty grafiky? Na cpu obvykle staci konstantní, nízké otacky. Treba na 10400 jsem točil 400rpm fixne. Stejne tak byly Fany na skříni. Ale když se přidala grafika, byla už zbytečně hlučná a zvýšit otacky na case znamenalo snížení otáček fanu na grafice a přes ně ani 600-700rpm na case hlucnost neovlivní neb grafika byla stále slysitelna.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
31. 10. 2024 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Drewo @killingjokecz BIOS má výhodu v tom, že je transparentní a nežere systémové prostředky. U aplikace se může stát, že nenajede, sekne se nebo zdechne, a máte po regulaci.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 21:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@killingjokecz @killingjokecz fan control som nepouzil uz dost dlho.

lepsi je msi afterburner, alebo Asus aI suite

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 21:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @redhawk75 V AI Suite mám od první verze problém s tím, že se peče grafika a ventilátory podle teploty procesoru nemají důvod se točit rychleji.

benik3
benik3
Level 2 Level 2
24. 10. 2024 08:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @redhawk75 msi afterburner se nedá srovnat co se tyce FanControl. Asi teď máš na mysli řízení větráku GPU, ale tady s ebavime o case.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 10. 2024 09:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ideální by bylo mít v PC dva chladicí okruhy, jeden by chladil CPU a druhý GPU. Otáčky fanů by se řídily podle toho, co chladí. K tomu systémové fany, které by pracovaly na konstantní otáčky.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
23. 10. 2024 10:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Však takhle to funguje ne? CPU fans jsou napojené na jeden konektor na desce, case fans na dalším konektoru a GPU má svoje větráky a já přímo na GPU (Sapphire Nitro) mám napojené case fan pod ní, takže si tyhle řídí GPU sama jak chce ona. Case a CPU nastavím v BIOSU a GPU fans v nastavení grafiky. Tečka, vyřešeno.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 10. 2024 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @GreenKermit V tom případě to máte ideálně 😃

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 10. 2024 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 ja mam aj vrtule grafiky napojene do dosky, lebo povodne sa uz davno pokazili, tak som tam kupil 2x noctua 92mm. Vsetky vrtule mi teda riadi FanControl, konkretne predny spodny + vrtule grafiky sa riadia teplotou GPU. V klude sa mi toci len predny vrchny, CPU a zadny vrchny + na velmi nizke otacky tie na grafike. Neoplati sa ich vypinat, lebo tak ci tak ich nepocut, ani keby si bol netopier.

Samboush
Samboush
Level 21 Level 21
23. 10. 2024 08:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super článek. Ventilátory jsou věda. Jedna věc je dobře chladit komponenty. A druhá věc je vypudit teplo ze skříně. Hrál jsem si s tím, dlouho ale nemá to prakticky řešení. Variabilita toho, co zrovna peče a co se fláká, je obrovská. V mém případě responsibilita chlazení je ok. Mám 2 GPU, které se chladí ok, ale samozřejmě jejich back plates vyzařují teplo. Při GPGPU nebo i hraní CPU není tolik zatěžováno, tzn. jeho radiátor se tolik netočí a kumuluje se v krabici teplo. Jediný, co dávalo smysl, jsou agresivnější nastavení větráků, co přivádějí vzduch do skříně a pak odvádí napojené na hodnoty desky. Ale stejně to není úplně ideál. Ticho při mírné zátěži je asi nejpodstatnější. Pak člověk musí experimentovat a mít profily i třeba jako na roční období. Mám dvě. Jedno pro teplejší okolní vzduch a jedno pro chladný okolní vzduch. Ale prostě jednou za čas se v tom vždycky pohrabu a jdu na to i teď, protože mě k tomu motivoval tento článek :-)

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
23. 10. 2024 10:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Samboush @Samboush Na tohle je dobré mít mesh skříň, pak jde teplo snadno ven. Mám 7900XTX, která samozřejmě topí jak jaderná elektrárna :-) ale při zátěži jedou ventilátory na ní na max 1000 otáček, to samé fans na CPU a case ... Teplo se nemá kde kumulovat a v pohodě odfičí pryč. A všechno tichounké, jak prdy ve větru.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no já mám problém, některé hry zatěžují procesor jen na 45°C, otáčky předních ventilátorů musí mít 1100 jinak by se grafika upekla. Problém co je, když jsem na netu. Stavá se, že procesor se zahřívá nad 50° a tudíž přední ventilátory hučí.

Bych potřeboval aby se přední ventilátory točili podle spíše podle grafiky.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@huby99 @huby99 Co mas za sestavu proboha

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 08:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@huby99 @huby99 Problém je na straně chlazení grafiky. Její chladič evidentně nefunguje správně tak hledej a řeš problém tam a ne v nastavení case fan. Ale i s nastavením case fan se pohrej, když už jsou hlučné při cpu teplotě 50C a nastav jejich křivku v bios jinak. Taky nastav hysterezi u těch ventilátorů o, které se v článku taky píše ať nevyletí hned otáčky vysoko, když to není vůbec potřeba třeba při tom otevření prohlížeče.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle nene. grafika ma 65° a její chod odpovídá recenzím.

mám i5-13600 během netu teplota 40-55. když hraji tak 45-60. V multicore v cinebench 75°.

procesor je výkony tudíž během hraní je zatížen velmi málo ale grafika na 100%, tudíž to nejde sladit. jedině pouštět ventilátory zvlášť na hraní

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 09:07 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 Tak potom nechápu kde je to pečení grafiky o, kterém píšeš. 65C pro grafiku je nic. Nejsem uživatel Windows, ale zkus tedy ten výše zmíněný fancontrol a zkus to tam nastavit jestli to bude umět, aby se case fan řídily podle teploty GPU v bios toto nastavit nepůjde. Ale řekl bych, že to řešíš zbytečně a standardní řízení podle teploty cpu v bios musí fungovat. Nastav líp křivky v bios pro case fan a taky tu hysterezi, aby zbytečně ty ventilátory neběžely naplno i při chvilkovém zvýšení teploty cpu a musí to fungovat. Křivku zkus nejdřív třeba takovou, aby case fan běžely na 100% při 70, nebo 65C cpu, když ho máš tak dobře chlazený a už i při těch hrách co jsou míň náročné na cpu by to mělo chladit dostatečně, když ne tak dej třeba na 60C cpu teploty 100% case fan.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle grafika by se upekla kdyby ventilátory nebyly na 1100 otáčkách. těch 1100 otáček tam prostě musí byt když ma CPU 45°. problém, je že 45° mam i při netu a ventilátory se zbytečně roztáčí.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 10:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 Tak znova, GPU má zřejmě nedostatečné chlazení, protože i kdyby ty case fan stály nebo dejme tomu aspoň točily na nízké otáčky i při vysokém zatížení grafiky tak se musí zvládnout uchladit v bedně sama. Rozhodně bych zkontroloval její chlazení a dál jak už jsem psal výše. Taky záleží co máš za bednu, pokud nějakou s mizerným airflow kde se ta grafika dusí tak bych ji vyměnil.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 45° snad není problém. 70° je celkem běžná teplota. Při 45° by to právě mohlo jet 600 otáček a klid.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle nene. každá grafika musí mít přívod čerstvého vzduch, jinak topí. lidé to řeší dodatečným ventilátor za grafikou, výměnou ventilátoru za větší, jinou case. je o tom dost diskuze na redditu, i na bývalém czc se to řešilo, že někdo ma teplou grafiku a někdo ne, rady jinou skříň, tunel na 3D tiskárně, výměna ventilátoru.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Lukáš Meistner při 600 otáček je grafika teplá. ty přední ventilátory musí mít 1100. ani 800 tichých otáček nestačí.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 Samozřejmě pokud má ta grafika mizerné nebo ucpané chlazení, případně pastu a thermalpady v háji tak ano pak musíš takové věci řešit víc, ale neřešíš ten hlavní problém, který už je v samotném chlazení karty. Samozřejmě, když budeš mít k tomu bednu k ničemu a nedostane se ten horký vzduch ven a naopak studený dovnitř tak komponenty budou trpět víc a teploty budou výš. Pokud máš podezření, že máš špatný airflow v bedně tak zkus sundat bočnici a zatiž grafiku naplno. Pokud budou teploty i tak nebezpečně vysoko tak má problém samotný chladič grafiky. Otázkou je co je podle tebe teplota pečení grafiky.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 a teď napiš, že máš nějakou levnou dvojvětřákovou mrdku, což si měl napsat na začátku.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 13:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 pokud teplá znamená 45° tak to je běžná provozní teplota. To by uchladil i pasiv. 45° je výborná hodnota.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 13:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LV426 já nevím, není mimo? Proč řeší, že ma GK 45°? Nebo mi něco uniká?

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Lukáš Meistner Není ani schopný napsat sestavu.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LV426 mám Endorfy Regnum 400 ARGB a ventilátory jsem vyměnil za ARCTIC P12 PWM PST A-RGB. CPU má 45C behem hraní, grafika 65C s tím, že přední ventilátory mají 1100 otáček. A problém je, když jsem na netu a pustím nějaké video tak se cpu zahřeje na 50C a s tím se roztočí i přední ventilátory které hučí. Tiché jsou do 800 otáček, jenže 800 otáček nestačí během hraní. To by se grafika zahřála až na 80C

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 divny, ze pri hrani topi min, jak pri cideu nebo netu. Furt si nenapsal, co mas za grafiku.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 10. 2024 08:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 Tak si nastavte jinak ty křivky. Pokud máte na CPU 50 C (což je nic), tak nepotřebujete, aby vám hučely fany. A něco udělejte s tou grafikou. Minimálně už jste mohl zkusit sundat tu bočnici. Pořád píšete to samé dokola. Je potřeba s tím začít něco dělat. Jinak teplota grafiky při hraní 65 C je pohoda, jsou kusy, které jdou přes 80 C.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 takže můžeš ubírat otacky, kdyz ma starou nizke teploty, limity jsou daleko výše.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Lukáš Meistner 600 otáček? 45 stupňů? To ma jet pasivne.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @huby99 a proč se roztočí ventilatory? To je právě ono. Musis to umět nastavit. U mě cpu vůbec nekecá do fanu na skříni, neni duvod. Reaguji na grafiku a ne proto že je grafika moc tepla, ale aby byly nižší otacky na chlazeni grafiky, přes kterou těch 600 otáček na skříni stejne nejde slyset ale hlucnost chlazeni grafiky to snizi.

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@huby99 @huby99 Tak použij software Fan Control. Nastavíš, aby se ventilátory zrychlily podle teploty CPU i GPU či čeho chceš najednou.

huby99
huby99
Level 25 Level 25
23. 10. 2024 19:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@killingjokecz @killingjokecz jo já vím jedině tak no. musím si s tím nějak pohrát.

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 19:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@killingjokecz @huby99 Je to otrava, ale jednou nastavíš a máš klid.

benik3
benik3
Level 2 Level 2
23. 10. 2024 08:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přidám se s FanControl. Řešit ventilátory v BIOSu je pain a nechápu, že taková utilita neexistuje už dávno přímo od výrobců desek.

Ve FanControl může člověk ovládat všechny ventilátory jak chce s použitím nejrůznějších křivek a dokonce jejich kombinací a stále je to intuitivní.

Supr je možnost kombinování teplot, takže case fans řídím podle teploty GPU nebo CPU podle toho, která je vyšší. Ještě sem neviděl BIOS, co by ukazoval teplotu GPU...

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 10. 2024 08:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@benik3 @benik3 Já bych spíše ocenil v tomto směru vychytanější BIOS. Pokud fany ovládáte BIOSem, tak se vám při startu Win nenačítají žádné prográmky, což je vždy plus. Ostatně pri použití Win aplikace je vždy určitá pravděpodobnost, že než se načte aplikace, budou fany funět na plný výkon, což bych nesnesl. Fan control nepoužívám, tedy neříkám, že je to problém zrovna tohoto programu, ale prostě nějaká pravděpodobnost tam vždy je.

Také existuje pravděpodobnost, že si aplikaci omylem odinstalujete, bude nějaký pokažený update, případně potřebujete reinstall Win. Pokud ovládáte fany BIOSem, nic z toho nemá na jejich běh vliv.

Mně osobně pak ještě otravuje pořád zjišťovat, jaká aplikace je zrovna v daném směru nejmodernější plus se neustále učit ovládání nových a nových programů ( které ale vlastně dělají to samé jako ty zastaralé programy). BIOS se tak často nemění.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
23. 10. 2024 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Souhlas, mám na to stejný názor. Každý další SW, Fan Control, Afterburner apod. jen zbytečně žerou prostředky, pak se lidi diví, že mají ve hrách stuttering, když jim na pozadí běží tři prdele kokotin. Potom je "super", když takových aplikací mají najednou spuštěných víc a ty se perou mezi sebou, která bude který fan kontrolovat :-)

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Prográmky při startu snad s dnešním hardware nejsou problém ne? BIOS používám ohledně ventilátorů jen na ztlumení natvrdo třeba na čtvrtinu.

Fan Control dělá to co snad nikdy žádný zdarma dostupný program neuměl. Není problém neaktualizovat a fungovat s verzí, která se jednou nastaví a máte klid.
Jestliže se řeší hlučnost, tak se jistě řeší i ventilátory grafické karty - a to v biosu jaksi nejde.

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 16:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @killingjokecz s gpu fans ma fancontrol běžně nejvíc problému viz jejich reddit, a tam se nestane, ze pojedou hned na max, protoze maji defaultní curve většinou normální a mnoho už ani nejede při zapnutí..

benik3
benik3
Level 2 Level 2
24. 10. 2024 08:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Pokud FanControl neběží, ovládá ventilátory přímo BIOS. Spotřeba výkonu CPU/RAM je úplně za esbatelna, co jsem sledoval (což se opět většinou nedá říct o SW od výrobců desek)

Souhlasím že by to měl umět ideálně přímo BIOS, jenže je právě smutné to, že neumí...

Mimo to funkci jako teplotu GPU nejspíš do BIOSu jen tak nedostaneme...

Ovládání ventilátoru na GPU neřeším, tam je defaultně krivka celkem ok.

warhawk223
warhawk223
Level 23 Level 23
24. 10. 2024 14:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 ja skor vidim problem v tom, ze clovek nikdy nevie, ci SW spustany pri starte Windows nesposobi nejake ine problemy.

vid v dnesnej dobe samych Windows update, je riziko velke. clovek netusi, aky "support" nebodaj custom driver samotna aplikacia potrebuje, ked vyuziva systemove volania ohladom HW.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 v biosu si nastavit nějaké rozumné minimum fixne, až naběhne sw, převezme kontrolu. Pripadne pouzit externi regulátor s vlastní pameti, to jsem delal kdyz jsem mel vodnika.

benik3
benik3
Level 2 Level 2
28. 3. 2025 17:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 To ano. Ale berte v potaz taky to, že BIOS je furt dost omezený SW (nahraný v 16MB flash paměti). I proto sami výrobci desek stejnak mají nějaký SW navíc...
Se funěním na začátku problém není, když si rozumně nastavíte křivky v biosu.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prosim o radu - jen mirne OT:

Je nejaky cz shop, ktery se zameruje na GPU fany? U stare 1080 odeslo lozisko (HP OEM) a vymenil bych oba samozrejme. Tak nejak jsem hledal a moc nenasel. Pokud vite o shopu, kam se da napsat a ochotne dohledaji... Anebo spolehlivy v cizine (ne ebay), budu rad.

PC jsem chtel poslat dal tatovi. Cista instalace hotova, uz jen vycistit fyzicky, prepastovat, novy zdroj a ty fany...

Diky

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 18:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik resil jsem nekolikrat podobny problem a vzdy me zachranily jenom Cinani na aliku.. zadnej Evrospkej shop na tohle tema jsem proste nenasel...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 22:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik urob ghettomod, najlacnejsie a najjednoduchejsie riesenie

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
22. 10. 2024 22:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlikto neseženeš... sundej plast s větráky a dej na to standardní větrák. Tavná pistole a upínací pásky budou tvoji kamarádi. Kdyby ti to pomohlo, můžu poskytnou fungl nový chladič z 1080ti, ale pochybuju, že by bylo kampatibilní pcb a konektory pro větráky

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 05:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik ještě zkusit na HP. Já si do EVGa napsal o kabely k PC zdroji. Reagovali okamžitě a kabely poslali. Když jsem jim napsal, že jsou hodní, ale že nepasují, obratem zaslali nové a správné.

PS:nechtěli ani korunu

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 06:50 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik Sežeň si na tu GPU nějaký alternativní chladič třeba na Aukru nebo bazoš, atd a vyměň ho komplet. Nový by stál asi zbytečně moc a už by se to nevyplatilo. Já po úpravě nacpal na můj Radeon RX6600XT toto hovádko, na něj jsem dal 2x120cm tiché fany a proti tomu ubožáku původnímu chladiči je to jako nebe a dudy jak s teplotami tak hlukem. Prakticky o tom chladiči nevím ani při plné zátěži. Nebo pokud je původní chladič v pohod tak jak už psali výše nabastli tam normální ventilátory, čím větší co se vejdou tím lepší. Pokud by jsi šel cestou výměny celého chladiče a sehnal levně ten co jsem poslal tak ten je přímo kompatibilní s tvojí GPU.

https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=46

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Diky vsem za rady. Pujdu cestou vymeny vetracku za klasicky vetrackx. Chladic i provedeni je na OEM vynikajici, jen ty loziska byly levny. Trosku me omezi misto, ve skrini je na GPU podpurny bracket, ve kterem je zasroubovana a ktery se neda sundat. Uvidim, jakou velikost tam narvu.

Nez to rozeberu - je potreba nejaka redukce napajeciho konektoru, nebo tam je klasika 3 pin? Pripadne to mam pichnout do desky? BIOS je dost omezeny - je to pre-build Omen, kupovany v dobe mining horecky, kdy i samostatna 1080 stala snad 35. BIOS nema fine fan tuning (meh).

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 12:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @cztajtrlik Hele standardní velikost konektoru tam nejspíš nebude, ale to zjistíš až tu kartu rozděláš pokud ten konektor není vidět rovnou. Dočasně bych to strčil do desky, ale nastavil je ať jedou raději naplno. Určitě použij PWM ventilátory ať máš jistotu, že grafika pak bude umět regulavat otáčky, kdyby karta ventilátory řídila přes PWM. Dá se pak sehnat taková redukce a připojíš klasické fany ke grafice, ale raději ještě ověř, že je to opravdu tento konektor a taky kolik těch konektorů karta má:

I just found this on AliExpress: CZK85.86 | Computer Mainboard Extension Small 4P 3Pin GPU PCI-E Graphics Video Card PWM Fan Power Supply Lead Cable

https://a.aliexpress.com/_EweWHdf

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Nebo dát ventilátory do desky. Použít Fan Control dle teploty grafiky a hotovo.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @killingjokecz Jj to by taky šlo pokud ten fancotrol umí regulovat fany i podle teploty GPU. Nejsem uživatel win tak tyhle sw neznám.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 21:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle @killingjokecz

Diky obema. Rozeberu to a mrknu, jak je na tom konektivita a misto. Preferuju bez fan controlu -ani ne tak kvuli sobe, ale 70+ tatovi, ktery nebude muset nic stelovat nebo panikarit, kdyz se uklikne. Ten adapter objednam, stoji to nula nula nic a muze se v budoucnu hodit, i kdybych ho tam tatovi nedal.

Diikec

komplik
komplik
Level 21 Level 21
24. 10. 2024 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle fan Control umi regulovat dle čehokoli co se nacte jako nejaky senzor. Teploty kdeceho, zatížení, atp

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 17:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Perfektne shrnute, hlavne to zpozdeni bylo v mem pripade zasadni. Typicky pri nacitani aplikace (hry, ale i Adobe) to pomohlo a ted si jen seveli. Fan control jsem zkusil, odinstaloval a nastavil vse v BIOSu (ASRock).

GPU souhlasim s ostatnimi - predimenzovany chladic je lepsi, nez cokoliv jineho. Muj osobni tip (uz zase) je Gainward/Palit, kde ta nejvyssi rada je za smesny priplatek obcas v radu stovek u zelenaka. O karte nevim, ani nefuni, ani nepiska a troufam si rict, ze uz je zahorena :). U Asusu i jinych velkych znacek jsou priplatky nekdy az absurdni.

mibfox
mibfox
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ponevadz mam desku Asus, pouzivam na to Fan Xpert, coz je soucast AI Suite. Jsem spokojenej.

t0rr3nt
t0rr3nt
Level 38 Level 38
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 16:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox @mibfox Taky mám ASUS desku a Fan Expert jsem párkrát zkusil. Pokaždé mi nastavil hodně zvláštní křivky otáček ventilátorů a ta hlučnost v silent módu byla hrozná. Lepší bylo nastavit si profily v ARMOURY CREATE, ale Fan Control je daleko lepší, než oba softy od ASUSu. 🙌

mibfox
mibfox
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 18:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@t0rr3nt @t0rr3nt Automaticky ladeni nepouzivam. Vzdy si udelam vlastni krivky.

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox @mibfox Také jsem používal. Strašně mě ale štvalo, že nelze řídit otáčky dle teploty grafické karty. Ta je typicky s vyšší teplotou než procesor.

roob
roob
Level 36 Level 36
22. 10. 2024 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

FanControl, nastavis vsetko paradne, mozes nastavovat otacky podla procesora alebo grafiky.. vie to uplne vsetko a nemusis furt chodit do biosu, ked chces nieco prestavit

t0rr3nt
t0rr3nt
Level 38 Level 38
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím s LV426, U GPU jedině edici s pořádným chladičem, i když za "solidní" přípatek, beru zásadně ASUS ROG STRIX. Pro regulaci vodníka na CPU a 7 ventilátorů používám FAN Control, nastavení otáček v krocích po 1% je dokonalost sama. 😁

epidot
epidot
Level 44 Level 44
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Základ v biosu ano, ale jinak Fan control. https://getfancontrol.com/

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 18:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@epidot @epidot take pouzivam nastaveni v BIOSU jenom me stve ze pokazde kdyz na sve X670E Crosshair flashnu novy BIOS vsechno nastaveni se vrati do defaultu.. tohle ma ASUS trosku nevychytany

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 19:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Stačí si před flash uložit nastavení do profilu a ten profil na USB disk. Po flash vložíš USB disk a nahraješ uložený profil, uložíš nastavení bios a máš vše nastavené přesně tak jak si nastavení uložil.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 19:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @LojzaOdVedle bohuzel vetsinou to pise a varuje ze profil nemusi bejt stabilni kdyz se meni verze BIOSU takze to radeji dycky nastavim rucne.. mam ty dve krivky vyfoceny tj to neni zadna velka prace ale proste je divny proc si to nemuze pamatovat..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 10. 2024 20:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Mám desku taky od Asus: Asus Tuf Gaming B550m Plus a žádné varování tam na mě nevyskočilo. Obnovil jsem profil z USB a žádný problém, vše je tak jak bylo před flash. Je to možná kus od kusu hw, kdo ví.

fora-log@seznam.cz
fora-log@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 10. 2024 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Jak píše Lojza...před updatem biosu zazálohovat profil na usb a pohoda...zrovna teď jsem to řešil na Ešus desce (TUF Gaming B650M-E wifi).

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
22. 10. 2024 14:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Osobně otáčky ventilátorů case a cpu nastavuju vždy v bios. V dnešní době už obsahuje BIOS desky tolik možností nastavení, že žádný SW není vůbec potřeba. Samozřejmě si člověk nesmí koupit tu nejlevnější základovku… Na GPU mám custom velký chladič s 2x120cm ARGB tichými ventilátory i na vysoké otáčky a ty spolu s OC grafiky a ondervolt mám nastaveno přes CoreCtrl v Linux a funguje to skvěle:

https://gitlab.com/corectrl/corectrl

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
22. 10. 2024 17:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle CoreCTRL a power management v Linuxu jasně ukazuje jak jsou Windows špatně udělaný. Spotřeba se dá stáhnou na polovinu toho, co to žere ve Windows.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
22. 10. 2024 17:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista Spotřebu Win VS Linux jsem nikdy neměřil takže nevím.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2024 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Raději připlatit na lepší edici s pořádným chladičem a mít klid (a klid), než se pak prcat s utlumováním nějaké uhučené jebky a srát si do pc AB apod. blbiny.

killingjokecz
killingjokecz
Level 12 Level 12
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2024 14:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Když ale chci mít opravdu klid, tak stejně musím snížit otáčky a prcat se s blbinama. Nepomůže ani Strix, Gaming X apod. nejvyšší řady.

Reklama
Reklama