PCTuning Článek

Nejste z USA? Stejně nám plaťte! Je tady už digitální daň?

michal-rybka
Michal Rybka
13. 3. 2021 03:00 43 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Bavíte se na internetu? Plaťte! 2. Vaše data, nebo vás to vyjde draho 3. Nechat se oškubat a být zticha 4. Zatím je z čeho brát 5. Příklad pro všechny

Tento týden YouTube zdvořile vysvětlil těm tvůrcům, kteří nejsou z USA, že by měli odevzdat svoje daňové údaje, protože budou platit daň ze všech příjmů, které budou mít od uživatelů z USA. Anebo budou platit daň z celosvětových příjmů, pokud nezašlou data. Máme tu digitální daň?

Reklama
Reklama

O digitální dani se mluví už dlouho. Moderní stát funguje jako průtokový ohřívač na peníze – a potřebuje jich hodně. Daně se v historii obecně hodně měnily. Najdeme tam docela vtipné věci, například v Británii měli daň ze psů, pistolí či závodních koní.

Ibn Battůta zmiňuje obvyklou daň ze zboží, kdy muslimští kupci platili 3 % z hodnoty zboží, zatímco křesťané to měli rovnou za 10 %. Dnes jsme hodně nad tím, Liberální institut spočítal celkové daňové břemeno zaměstnanců v roce 2019 na 64 % – a přesto stát umí zaseknout pořádnou sekeru, když na to přijde.

Ukazuje se, že stát dokáže utratit libovolné množství peněz, protože čím víc jich vybere, tím více utrácí – a nabízí více příležitostí po ty, kteří se hodlají přivinout k jeho prsu. Kde však brát, když už se míra zdanění blíží spíše úrovni typické pro otrokářský systém mírnějšího druhu – jako byl například ten egyptský (a ne ten blbý římský)?

Jsme v karanténě a mnoho podnikání strádá a umírá. Zavírají se pobočky, likvidují se firmy. Nedávno jsem se ke svému velkému smutku dozvěděl, že například Audigo zavřelo svoje prodejny v Praze i v Brně, což je docela katastrofa, protože šlo o jedna z mála míst, kam jste mohli přijít a poslouchat sluchátka vyšší třídy. Ale je to tak – do prodejen lidi nesmějí, do poslechové místnosti se sluchátky už tuplem ne – a protože mnozí přišli o příjmy anebo se bojí jejich ztráty, hifi se v krizi kupuje málo. Byl to bolestný, i když logický krok.

Takže – co vlastně dnes lidi nejvíc dělají? Sedí doma a krmí se zábavou z internetu. Taky z televize, ale to spíš ti starší. To internet – ten expanduje, ten jede!

A protože jede, došlo logicky i na otázku, zda by se nedal nějak zdanit. Nedávno jsem psal o australské iniciativě, jak si daňově přilepšit na úkor nadnárodních technologických gigantů.

Zatímco Austrálie svůj záměr ohlašovala, stalo se zcela potichu to, že USA takovou věc zavedly. To, že se taková věc stala, se dozvěděli tvůrci tak, že jim to YouTube oznámil. A věru – je to celkem bomba: Amerika žádá daně ze zobrazení reklamy americkému publiku! Průmysl sezení na zadku a koukání na reklamy je jeden z mála, který v poslední době masově vzrostl, takže se nedivme tomu, že si to Bidenova vláda prosadila. A pozor, daň platí všichni tvůrci – všichni z celého světa – a navíc je to pod takovým zcela mírným nátlakem, ve kterém US-of-A žádají daňové informace od všech tvůrců, kteří pro YouTube tvoří.

Takže nyní mají tvůrci dvě možnosti: Identifikovat se americké IRS – anebo ne.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning