Zpět na článek

Diskuze: Čtení se přeceňuje. Je vůbec problém, že lidé nečtou?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

FIRE
FIRE
Level 41 Level 41
2. 3. 2026 13:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

„Lidé, nečtěte!“ - kdo by nám pak makal v továrně na absolutno...
Tradiční článek ve stále stejném rytmu anti-intelektualismu, sledující (jistě pouze dílem náhody) přesné notičky od nejmenované velmoci, příhodně pomíjí vývoj školství za posledních 30 let, protože během té doby už o vzdělání nezavadil. Chápu ale, že trauma z memorování zanechalo následky a vlastně s tím trochu soucítím.

grol2
grol2
Level 2 Level 2
27. 2. 2026 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mimochodem, diskuse 10x zajímavější než článek samotný.

Reklama
grol2
grol2
Level 2 Level 2
27. 2. 2026 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

On tu existuje ještě jeden aspekt. Něco, čemu se říká "hluboké myšlení" - popisuje to např. Mudr. Stránský. Čtení dlouhého textu totiž nutí mozek se soustředit déle než pár sekund. Schopnost soustředit se opravdu naplno na více než pár minut není samozřejmá, ale je klíčová pro řešení složitějsích problémů. Samozřejmě to neznamená, že kdo nečte, tyhle schopnost automaticky nemá. Znamená to ale, že čtení shopnost soustředění posiluje (učí). Naproti tomu, youtube a podobné zdroje učí přesný opak. Jsou stavěny na "krátké smyčky" s cílem neunavit a udržet diváka co nejdéle (a prodat co nejvíce reklamy). Stránský dokonce varuje, že nadměrné používání digitálních technologií vede k "digitální demenci". Mozek se adaptuje na neustálý přísun informací, což vede k oslabení hlubokého myšlení a snížení schopnosti soustředění. A pak je krásné, že máme neskutečný přístup k prakticky libovolným informacím, když je nebudeme schoni pochopit, protože naše schopnost soustředit se končí po pár sekundách.

satanxerxes
satanxerxes
Level 27 Level 27
27. 2. 2026 00:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejdesivejsi na tom, pokud lidstvo bude takto zavisle na interpretacich skrze AI je, ze velmi malo lidi na svete bude mit moc tu AI ovlivnovat. Nadherna milionta-prvni cesta k dalsi totalite... ;-)

Amalie Cameronova
Amalie Cameronova
Level 1 Level 1
24. 2. 2026 14:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Muselo to dát dost práce, napsat takový článek. Zdánlivě velmi fundovaný se spoustou cizích slov a kulturních odkazů. Každý argument je pečlivě podložený. A zároveň je dokonale zarovnaným produktem dnešní doby. Autora nikdy nenapadlo, že A.I. není jen univerzálně vycvičený LLM model, ale také filtry a kontrolní vrstvy? Že záleží na provozovateli služby, jako materiály A.I. k tréninku poskytne? A že tak získané informace budou mít vždy určitý bias? Můžete použít A.I. k učení a konzultací a ano, zvládne zpřehlednit a zkoncentrovat velké množství zdrojů, ale také vám bude podstrkovat ty 'správné' a vysvětlovat vám, co si máte správně myslet, jako hrdinové Ulice na Nově. Knihy zřejmě už navždy zůstanou tím nejobsáhlejším zdrojem informací vůbec. Důležitým zdrojem, jak je vidět na aktuálních cenzurních zásazích a vyřazování v USA, Rusku a mnoha dalších zemích. Nejen zdrojem naučných informací, ale také zdrojem kulturního formování, svědectvím doby, ve které byly napsány. To vám zkrácený a patřičně okomentovaný dokument na Netflixu nepřiblíží. A k těm vědomostem - věda je dnes velmi komplexní, týmovou záležitostí. Úzká specializace a vysoká odbornost je v mnoha oborech jedinou cestou, jak něčeho dosáhnout. Čas náhodných nápadů venkovských řemeslníků, které měnily svět, už je dávno pryč. A zkuste najít jiný způsob studia lékařských věd bez memorování. Na manažera to stačí, ale lékařský diplom přes youtube nezískáte. Navíc čtení knih trénuje imaginaci. Audiovizuální díla vás o ni připravují. A dobrá schopnost imaginace je důležitá v mnoha oborech. A také i když je to paradoxní, internet brzké budoucnosti nemusí být zdaleka tak svobodné médium, jak jsme si kdysi mysleli. Politické zásahy na něj útočí ze všech stran. Ale domácí knihovny nám ještě nikdo nekontroluje. Zatím. Takže ať si každý zvolí sám, pokud má šanci (a děti v mnoha rodinách bohužel nemají), já zůstanu věrná knihám. A budu doufat, že můj život nebudou řídit jen nečtenáři a - jak bylo správně v článku podotknuto -čtenáři selektivní, kteří čtou jen účetní uzávěrky a soudní rozhodnutí.

*obelix*
*obelix*
Level 2 Level 2
27. 2. 2026 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Amalie Cameronova jako z části máš pravdu, nicméně moc škatulkuješ knihy jako extrémně cený materiál a zdroj informací, podle mě je mnoho nebo spíše lépe řečeno většina knih veskrze špatná - ty tuny romantických, westernových, krimi braků co vycházela v měkké vazbě no běžná knihobudka napoví. Ještě beru, že na základě sebeobohacení existuje odvětví knih - literatura faktu. Upřímně, tohle není moc zábavné čtení... to dá dlouhodobě málokdo. A beletrie je fajn ale krom rozšíření slovní zásoby, to nemívá hlubší myšlenku a ruku na srdce, pamatuješ si co si četla po 5 letech ? Jsem rád když si vzpomenu na hlavní kostru příběhu ale kdo se jak jmenoval a kolikrát ani autora ne. Tudíž si myslím, že to člověku nedá razantně víc než mluvené slovo. A dnes kdo má čas číst? Každý má mraky povinností a doba je mnohem náročnější na váš čas než před 30 lety. Nestihám se popravdě ani věnovat aktivnějším koníčkům natož čtení, když dneska dám za rok 1-2 knihy je to zázrak. Děti nečtou protože je ostatní obsah prostě snažší, dostupnější a nic je nenutí. Nás nutili učitelé, 1 kniha na měsíc a čtenářský denník zažil asi skoro každý. Samozřejmě ty postihy za nepřečtení, se lišily napříč učitely i školami a internet tehdy ještě nic neobsahoval a skoro nikdo ho neměl, takže fakt to člověk číst musel. Naše učitelka než odpustit jednu knihu tak radší nechat opakovat ročník takže nebylo úniku. Ovšem negativní motivace ne vždy funguje.

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 2. 2026 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@*obelix* Já si nepamatuji každý trénink, který jsem v životě absolvoval, ale moje tělo si je 'pamatuje'.
Knih jsem přečetl tisíce. Už ve druhé třídě ZŠ jsem se naučil číst za chůze. Do školy jsem to měl 2 km a tak se to docela hodilo. V knihovně půjčovali max 3 knihy najednou, ale mně jich půjčovali 5.
Jediné s čím mohu souhlasit, je to nucení do čtení. Z povinné četby jsem přečetl pouze to, co jsem stihnul přečíst dřív, než jsem to dostal nařízeno.
Dodnes čtu hodně. Hlavně odbornou literaturu od biologie, přes fyziku po matematiku, od historie přes antropologii po sociologii, beletrii pouze příležitostně, ale stejně jde o stovky stran týdně. Určitě si to pamatuji lépe, než videa z YT.

Reklama
brutax05
brutax05
Level 26 Level 26
24. 2. 2026 13:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vždy velice rychle poznám, že někdo má omezenou slovní zásobu - takovou která mu sice stačí na zvládnutí angličtiny či AI, ale když má slovní projev delší než 1 minutu, je vidět, jak opakuje výrazy. A stává se jim i to, že na místě českého slova použije anglické, protože on ten český výraz už ani nezná.

Yurax
Yurax
Level 20 Level 20
24. 2. 2026 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já čtu rád, i když klasické knihy poslední dobou zanedbávám, ale aspoň nějaké dlouhé články na webu a vždy poznám, který je od AI, tak ty nečtu, ale mám a vždy jsem měl problém vnímat delší mluvený text s výjimkou živého přednesu. Naživo na přednášce (platí i pro záznam přednášky), nebo při dialogu je to ok, ale podcasty, to je konec. Ihned mi spadne pozornost. V mém sociálním okruhu naštěstí nikdo neposílá namluvené kusy textu jako zprávy, ale co jsem slyšel že to někteří troglodyti milují, tak to bych nezvládl. Prý i učitelky takto diktují do školních skupin. Asi bych to nechal AI přepsat do psané podoby.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak nejak Michala ctu 30 let (coze?). Ale posledni pulrok musim rict, ze to je takove prvoplanove, melke, staci jiny uhel pohledu a cele se to sesype jak domecek z karet. Radsi budu poslouchat vyborny podcast o retro hw na spotify... Mam jinak doRybkovano, zda se.

Thymallus
Thymallus
Level 44 Level 44
24. 2. 2026 10:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Taky mi v poslední době víkendové bábovky nějak hořknou. Bohužel :⁠-⁠(

Reklama
5h1nj1
5h1nj1
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uz s nekterymi zmatecnymi zavery uvah mel autor problemy drive, ale tohle je fakt neskutecne zavadejici blabol.

Adam Marcinek
Adam Marcinek
Level 15 Level 15
23. 2. 2026 11:50 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle tvrzení je velmi kontroverzní.

Čtení a psaní není důležité kvůli práci s informacemi byť tenhle účel se propaguje nejvíc.

Mnohem důležitější je jejich dopad na rozvoj kognitivních funkcií.

Proto dle studií nejen hloupneme, jsme lehce manipulovatelní ale dokonce se nám nejspíš fyzicky scvrkává mozek...

Takže ano, je to problém. :)

André Philippe Schwarzkopf
André Philippe Schwarzkopf
Level 25 Level 25
26. 2. 2026 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Marcinek nehloupneme ale stavame se ovcemi + driv kdo nebyl uzitecny neprezil a to naboural socialni system. thats all + doporucuju film absurdistan je tam to co popisujete ale je to defakto popis zhrouceni systemu silnejsi prezije!

MartinM
MartinM
Level 29 Level 29
23. 2. 2026 11:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak jsme se dozvědeli, že pan Rybka neví, co je "funkční negramotnost" a že to s žádným "spelling bee" vůbec nesouvisí.

Funkční negramotnost znamená, že nerozumíte významu textu I PŘESTO že ho umíte přečíst nebo +- správně napsat - tedy ač znáte význam každého z použitých slov, nerozklíčujete význam sdělení (to se vám ale klidně může stát i s videem - viz Kozub minulý týden)

casperrapid
casperrapid
Level 38 Level 38
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
24. 2. 2026 07:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM Hezky napsáno 😉

Reklama
Leoš Siegel
Leoš Siegel
Level 24 Level 24
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A nebylo by lepší pomalu čtení knih zakazovat a časem i knihy pálit a čtenáře postihovat? Vždyť přece lidé, kteří čtou dokážou i přemýšlet, no a takoví se mnohem hůř ovládají. Prostě lidé by měli koukat na schválené videoprojekce a myslet za ně by měl někdo jiný. Nebo?

Abby
Abby
Level 22 Level 22
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
25. 2. 2026 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Leoš Siegel 451 stupňů fahrenheita. Aneb v co se můžou vyvinout požárníci 🙂

CZ_viper
CZ_viper
Level 26 Level 26
23. 2. 2026 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z drtivé většiny ti, kteří nečtou, tak píší jak negramoti. Já jsem naopak velmi rád za to, že mé děti rády čtou, ať už knihy nebo e-knihy. Také jsem velmi rád, že učitelka na prvním stupni pracuje s knihami a rozvíjí u dětí fantazii. Sám přečtu tak 40 - 50 knih ročně, teď už jen e-knih na tabletu, protože nové tištěné knihy jsou hodně cenově "nezajímavé".

mibfox
mibfox
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 00:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je to problem. Muj syn ma 9 let a chodi do 3. tridy. Porad posloucham od ucitelky, ze deti nejsou schopne nejen cist, ale zapamatovat si z tech znaku i obsah.
Nejradeji maji deti snadno stravitelny video/audio obsah. Da to mene prace a nezapojujete predstavivost. Na videu mate informaci "danou".
Deti si tak nepestuji potrebne funkce v mozku a studium je problem.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
23. 2. 2026 05:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox Je to tak. Imaginace je něco, co AI nikdy mít nebude, prostě na to není stavěná. Vždycky jsem si říkal, že děti, které nečtou a neumí si představit to, co právě čtou, jsou ve svém životě docela ochuzeny, protože jsou omezeny jen na to, co jim někdo jiný, svou vlastní imaginací, předžvýkal.

Jenže tu je další problém, české školství trvá ještě stále na povinné četbě, která je dnes už těžce anachronická, nebo se špatně čte (ahoj Babi Němcová.) Na druhou stranu velké množství soudobé dětské literatury je až zas moc jednoduché až primitivní.

Důsledkem toho nečtení v dětství jsou pak různé mozkové dysfunkce, např. neschopnost přečíst a pochopit delší text (např. u maturity) - a takových lidí je už bohužel většina.

mibfox
mibfox
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 07:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Ano, mas pravdu.
Jeee Nemcova, tu babu nenavidim od 1994 - na stredni jako povinna cetba.
Dilo Babicka je proste ukrutne nudna sracka. Vubec bych se nedivil, kdyby ji to tenkrat vydali jenom proto, ze pichala kde s kym.
Ja daval prednost anglicke literature. To melo vejsku.

regine
regine
Level 10 Level 10
23. 2. 2026 12:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox Němcová byla přínosem ve své době. Přepsala pohádky do vhodné podoby pro děti (původní byly hodně drsné, sprosté, násilnické), oživila, učesala češtinu. Ale už mnohem dříve než v 90. letech určitě žádný přínos, kromě historického literárního zkoumání a pohádek.

MartinM
MartinM
Level 29 Level 29
23. 2. 2026 14:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Babička nebyla v povinné četbě už za mě (před 20 lety) - asi si to každá škola dělá jinak.
Ano, byla v seznamu doporučené literatury, ale nebylo povinné ji přečíst (protože jsme měli přečít jen část z toho seznam knih - já z toho třeba četl Steinbecka, Bukowského, Zolu ... i Máchu, ale Němcovou ne)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
24. 2. 2026 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM Za nás ještě byla, ale já jsem ji musel číst někdy v druhé půlce osmdesátek. Ale on to je jen příklad, každý má své oblíbené a neoblíbené autory a pro mě to byla Němcová, na Babičku jsem aplikoval rychločtení, což se mi stalo jen párkrát, že to byla taková nuda, že jsem si knížku nevychutnal.

Pro mě nejčtivějším českým autorem je Ludvík Souček, jeho styl psaní (jak literatura faktu, tak beletrie) mi prostě sedí a baví mě. Pak asi Zdeněk Jirotka, jehož jazyk a styl vyprávění je nepokrytě humorný a skončil bych u Eduarda Basse a Jaroslava Žáka na děleném třetím místě.

MartinM
MartinM
Level 29 Level 29
24. 2. 2026 11:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt "každý má své oblíbené a neoblíbené autory" - jasně, ale toho jsou si autoři kurikula dobře vědomi.

Proto je v té doporučené literatuře hodně knih a úkolem žáka je přečíst třeba 1/10 z nich (náhodná ukázka: Seznam četby k nové maturitě – výběr knih – Gymnázium Jana Nerudy )
Určitě někdo může říct "Ale já zrovna nemám rád nic z toho!", ale to podle mě v 99 % znamená, že to vůbec nezkusil, než že by to byla pravda (protože má tak extémně vyhraněný vkus, že všechno kromě jednoho žánru a dvou autorů se mu hnusí)

Yurax
Yurax
Level 20 Level 20
24. 2. 2026 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM Že by zrovna Bukowski byl nějaký přínos... Aspoň se ale shodneme, že Babice je něco jako essence nudy. To je kniha pro vysloveně staré lidi, co už vzpomínají. V retro skupinách ji milují, ale když napíšu, že jako mladí ji museli logicky nesnášet, spílají mi. Ale to jsou možná jen automatické ůčty šířící russkou propagandu. Tyto vždy propagují a milují to nejnudnější co může být - obrození a českou literaturu 19. století.

MartinM
MartinM
Level 29 Level 29
24. 2. 2026 22:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Yurax > Netvrdím že je Bukowský kdovíjaký přínos, ale že byl v té nabídce četby k maturitě na stejné úrovni jako Božena Němcová a měli i stejnou úroveň ne/povinnosti přečtení.

Ale to stejně bylo před 20 lety, takže to není úplně relevantní pro rok 2026.

EDIT: pro zajímavost - byl tam tehdy Daniel Keyes - Růže pro Algernon - to jsem vůbec neznal, začetl se do toho víceméně náhodou a dodnes je to jedna z top knih co jsem kdy četl.
Taky je to kniha, které ve filmové ani divadelní podobě moc dobře nefunguje, ani jak audio, protože u ní na vizuální formě textu (tedy nejen na obsahu ale i na tom, jak ten text "vypadá") strašně moc záleží.

Reklama
JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 23:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co je zajímavé je historický 'objev' z doby před všeobecným rozšířením povinné školy, že málokdo z těch, kdo se začal učit číst v dospělosti se dokázal naučit číst plynule. Tedy tak, aby normálně vnímal text a ne, aby si slabikoval jednotlivá slova. Čtení chce praxi a trénink a to dospělí lidé už často neměli čas a trpělivost.

Baloun
Baloun
Level 27 Level 27
22. 2. 2026 18:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mohlo by tu být tlačítko pro shrnutí pomocí AI do jedné věty? Mám problém přečíst pět stránek.

regine
regine
Level 10 Level 10
22. 2. 2026 16:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1) Pořád upřednostňuji čtení tisku na papíře (technický text i beletrii), ač na cestách užívám Kindle nebo malý notebook. Nezávislost na energii, možnost rychlých poznámek do textu tužkou.

2) Čtení se u mne vyvíjelo, postupně od mládí - do 15 let vše o vesmíru a kosmu, na střední škole beletrie, následně cestopisy + SciFi asi do 40 roků, potom vše o IT a celkově technice, nyní každý večer beletrie u níž se krásně uklidněně po 5 až 10 stránkách usíná ;-)

3) Technické novinky denně z jakéhokoliv cizojazyčného netu, i tu čínštinu/japonštinu/korejštinu snadno zvládají on-line překladače. Ruštinu/ukrajinštinu zvládám díky základní škole a slovanskému základu. :-)

Závěr. Myslím, že čtení se nepřeceňuje, jen někdo se snaží o jeho nadhodnocování. Je několikaprocentní součástí lidstva.

Reklama
vipe
vipe
Level 3 Level 3
22. 2. 2026 13:55 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím proč byla zavedena povinná školní docházka ... rozhodně se mocní nezajímali o blaho poddaných :-)

nicméně období "plné gramotnosti" se zhoduje s extrémně rychlým vývojem techniky ... a společnosti.

A máte pravdu že tam kde povinná školní docházka neexistuje je gramotnost na úrovni středověku .. bohužel velmi často ne jenom gramotnost ale uroveń společnosti jako takové.

Gramotnost podporuje vývoj mozku v jistých směrech a významně přispívá ke komunikaci .... příklad .. skoušeli jste se někdy domluvit s někým kdo vyrost na you tube videích + tik toku ????? nežijeme ve stejném světě, stejné věci neznamenají totéž etc etc

Minimálně bych povinou výuku čtení a psaní a počtů zachoval jako zálohu pro případ likvidace internetu.

Syedie
Syedie
Level 31 Level 31
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 07:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vipe Na to, že toho máte tolik načteno, tak napsat "skoušeli" .... 😂

vipe
vipe
Level 3 Level 3
24. 2. 2026 18:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Syedie njn .. čím jsem starší , tím větší hrtubky my propadaj to rychle psaných textů .. jak česky tak eng ... je to děs

BonfireCZ
BonfireCZ
Level 21 Level 21
23. 2. 2026 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vipe Máte pocit, že ve Finsku, Dánsku nebo Norsku je gramotnost na úrovni středověku? Tam totiž povinná školní docházka není. Je tam povinnost vzdělávání, nikoli školní docházka. Nezaměňovat prosím.

vipe
vipe
Level 3 Level 3
24. 2. 2026 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@BonfireCZ jistě Nordic jsou gramotní ... jak doho dosáhnou je mi buŕt .. osobně bych je označil za gramotnou bandu úchylů

BonfireCZ
BonfireCZ
Level 21 Level 21
25. 2. 2026 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vipe Vyvrací to však vaši tezi, že tam, kde není povinná školní docházka, je gramotnost na úrovni středověku.

klak
klak
Level 23 Level 23
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Se čtením a psaním se to má podobně jako s ovládáním počítače pomocí klávesnice, myši a monitoru. Je to primitivní a prastará technologie, ale zatím pořád nikdo nic lepšího nevymyslel.

Miichaell
Miichaell
Level 22 Level 22
22. 2. 2026 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já čtu od nějakých 11-12 celkem dost (oproti průměru), ale minimum z toho jsou knihy. Na začátku tisíciletí to byly herní časopisy a se smrtí těch levných (Doupě, GameOn, Mini Level) následně internet. Pamatuji se, jak jsem poslouchal, že čtu s.ačky, kdybych radši četl knížky. Časopisy jsem četl staré, co bratranec vyhazoval, já si nesměl koupit (a neměl za co). Četl jsem to skoro tajně. Měli jsme doma knihovnu se stovkami knih, ale rodiče jsem viděl číst párkrát za život. Já se kromě spousty slov a termínů z nich naučil sestavit PC, získal přehled o HW, technologiích a číst. Vlastně díky nim dnes mám svou práci a přehled. Ale doma i ve škole mi bylo vyčítáno, že nečtu knihy. Přestože jsem měl daleko větší slovní zásobu a lepší porozumění textu než všichni spolužáci (i ti, co prý četli třeba toho Harryho).

Až někdy kolem 18 (je mi 33) jsem začal číst knížky, ale do stovek to rozhodně nejde. Drtivou většinu věcí jsem se naučil z textu, mám rád příběhy, fantazii mám slušnou a představivost při čtení není problém. Pořád ale nevidím žádný zásadní přínos čtení knih (beletrie/klasiky). Trvám si na svém, že z těch s.aček, jak to nazývali mi rodiče, jsem se vzdělal mnohem víc, než že čtení povinných klasik k maturitě. Čímž netvrdím, že mi nic nedaly. Takže za mne se čtení knih přeceňuje. Právě porozumění textu začíná ve chvíli, kdy máte číst nějakou technickou dokumentaci na 100+ stran, nejlépe v cizím jazyce. A v tom žádné čtení klasiky nepomůže.

Žlutý Zákazník
Žlutý Zákazník
Level 2 Level 2
12. 4. 2026 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miichaell Musím naprosto souhlasit. Moji studenti na SŠ mají také 20 knih k maturitě, ale jelikož si tyto vybírají dle kritéria co nejtenčí (čest výjimkám) a čtou se věci, které 95 % dospělých nikdy nebude číst (Dante, Shakespeare, Villon, Komenský), nedělám si iluze o užitku četby takových knih.

Vřele své třídě doporučuji, aby četla spíše funkční texty, tj. napříč obory vč. textů úředních a technických a také z historie, aby měli nějaký rozhled. Sám jsem jako dítě četl kvanta časopisů z IT (včetně herních), hudby, filmu atd. a tady se buduje ten přehled, ne z četby knih, kterým v 16 a 17 rozumí mizivé procento studentů.

Hlavní je, aby četli alespoň něco a sám jim říkám, že dobré a editované weby jsou knihami dnešní doby. Jenže oni nečtou ani ty weby a opravdu jen scrollují na IG a TikToku. A na schopnosti pracovat s textem a získat z něj informace je to opravdu bolestně znát. A nemám na mysli státní maturitu/přijímačky, kde je práce s textem odtržena od života. (Sám to už několik let zadávám a říkám si, kdo z dospělých by to úspěšně složil.)

Reklama
TomášMarný
TomášMarný
Level 32 Level 32
22. 2. 2026 08:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"To je systém, který je celkem běžný a který vám například dovoluje řídit německé auto, aniž byste sami museli umět německy: Něco řeší symboly, něco zkratky a jejich umístění, ze kterých odhadnete, co asi znamená co." s tímto ale zásadně nesouhlasím, jako programátor v průmyslu jsem dost často ve firmách počešťoval ovladací panely dovezené technologie ze zahraničí, jak už se píše dělník té inteligence moc nepobral a naučí se cop dělají některá tlačítka, ale né všechny. A když je řeč o něměckém autu, tak řízení ano to je veskrze stejné, ale nastavte tam něco v infotainmentu kterému nerozumíte.

Karel Endler
Karel Endler
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 08:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Čtení má jednu schopnost, kterou multimediální kanály mít nemohou: Probouzí lidskou fantazii. Člověk si to, co čte, v duchu představuje. Když koukáte na film, vidíte a slyšíte představy tvůrčího kolektivu. Ovšem jeho hlavní členové (scénárista, režisér, kameraman) by bez vypěstované fantazie film nevytvořili.

Neříkám, že čtení zvyšuje IQ, ale rozhodně obohacuje lidský život. Kdo nečte, hodně se ochuzuje - z vlastního rozhodnutí. A navíc, pokud má být člověk kreativní, musí mít bohatou fantazii. Bez té nic nového nevymyslí.

Dřív platilo i to, že čtení vás zbaví potíží s pravopisem. Dnes, kdy na netu spoustu textů plodí osoby, které nečetly a s pravopisem zápasí, už to platit nemusí, pravopisné chyby se vyskytují i v knihách.

zvirek
zvirek
Level 16 Level 16
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler Je to tak, vzpomínám jak po několikátém přečtení pána prstenů, když jsem později viděl film, tak jsem byl zklamaný, že hrdinové vypadají úplně jinak. Manželka, která četla knížku až po filmu, už si postavy představovala vždy jen stejné jako ve filmu, takže vlastně byla o tu fantasijní složku ochuzena.

Darth36
Darth36
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 11:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek tak to se nutně brát jako mínus nemusí. Pamatuji si, že za mlada mě např. zaklínač knížky moc nebavily, ale po dohraní prvního dílu jsem si to užíval a přečetl vše :)

Karel Endler
Karel Endler
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 18:20 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek Pořád si ještě můžeme představovat Starý hvozd, říčku Opletnici, dědka Vrbáka, Toma Bombadila, Zlatěnku a mohylové duchy...

Pravda je, že film dávno moje původní představy překryl. Ale to nevadí. Když jsem to četl, viděl a slyšel jsem je.

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 23:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler Přesně tak. Proto se snažím tam, kde je k dispozici jak kniha, tak film, napřet přečíst knihu a film si nechat na později.

mynnyd
mynnyd
Level 20 Level 20
21. 2. 2026 21:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Čtení PCTuningu se přeceňuje, naštěstí už to dělám čím dál tím míň.

Lubo33
Lubo33
Level 21 Level 21
21. 2. 2026 23:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mynnyd Z PCT sa holt stal bulvár plný demagógií. :)

zvirek
zvirek
Level 16 Level 16
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 2. 2026 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mynnyd Tak ale není šptaný to umět, občas se to hodí :-) I když ... dnes už je všude plno obrázků :-)

Lubo33
Lubo33
Level 21 Level 21
22. 2. 2026 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek Jasné, čítať je užitočné, hoci Rybka by si prial opak. :)

marcel derian
marcel derian
Level 1 Level 1
21. 2. 2026 20:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Omlouvam se autorovi, ale ta jeho filipika proti misomusum mi pripada chybna. Cteni je nejefektivnejsi zpusob prijimani velkeho kvanta informaci. Ano, pitomec, co si pestuje par koz a konzumuje kokosy, tak opravdu nepotrebuje cist Illiadu. Pro ty ostatni je schopnost cteni nesporne vyhodou.

klak
klak
Level 23 Level 23
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 2. 2026 17:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Čtení se přeceňuje. Pojďme o tom napsat nějaký delší článek. A pod ním se mrtě vypsat do diskuze.

Já svoje mladé s dovolením stejně pro jistotu budu dál motivovat, aby se naučili psát všemi deseti. Starší se mě ptal "tati proč, když diktování je podobě rychlé". Na jeho ukázku rychlé úpravy textu diktováním stále čekám.

Žlutý Zákazník
Žlutý Zákazník
Level 2 Level 2
22. 2. 2026 13:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@klak Dobrý den,

jsem rád za Vaše slova a plně Váš úmysl podporuji. Třetím rokem učím psaní všemi deseti na střední odborné škole, sám píšu touto technikou od roku 1994 (naučil jsem se to v prváku na své SŠ, rychlost cca 350 až 400 zn./min. a téměř nulová chybovost) a nedokáži ani spočítat, kolik času mi to ušetřilo nejen při soukromém psaní a ve studiu SŠ a VŠ, ale i v publicistice a odborných textech.

Na problém s využitím hlasových asistentů a AI se nás coby vyučujících často ptají studenti i rodiče a odpověď je stále stejná.

Abyste mohli dobře psát, musíte umět dobře číst a psaní i čtení posiluje myšlení i jeho výsledky a zejména je téměř vždy snazší zaznamenat a editovat myšlenky skrze klávesnici než to diktovat. Málokdo má totiž tak přesné a strukturované myšlení, aby dokázal sázet "na papír" hotový text (možná Dr. Grissom z CSI: Las Vegas, který má ale dvacet let praxe a stejně musí vyhotovit písemný protokol nebo tím někoho pověřit). A kliknout na buňku v Excelu a upravit její obsah je téměř vždy snazší s využitím myši a klávesnice než hlasem složitě navádět AI asistenta.

Dovedete si představit, jak by to ve veřejném prostoru (a už dnes je to mnohdy v MHD či vlaku k nesnesení) vypadalo, kdyby všichni komunikovali hlasem nebo si texty nechali předčítat nahlas telefonem?

A ještě malé rýpnutí do redakce. Jaký má smysl testovat (jakékoli) klávesnice, pokud součástí recenze není test její kvality z pohledu člověka, co píše na denní bázi všemi deseti? :-)

SKolja
SKolja
Level 22 Level 22
25. 2. 2026 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Žlutý Zákazník Mam podobny nazor. Editacia diktovaneho textu je dost velky problem, hlavne v pripade ze sa clovek nad tym co diktuje zamysla a upravuje co prave diktuje. Z casu na cas pouzivam podporne centrum v Indii a nechat ich nieco pisat podla mojich diktovanych instrukcii je dost zdlhave. Z AI je to este horsie, editovanie rozvinutych viet je dost komplikovane. Plus dalsi celkom zavazny problem pisania pre ludi z USA je neskutocne mnozstvo skratiek pouzivanych v hovorovej reci. Vo vacsine pripadov ani oni sami nevedia co tie skratky znamenaju a AI ma celkom problem s prepisom z hovorovej reci.

RomanL
RomanL
Level 28 Level 28
23. 2. 2026 10:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@klak No, já tedy nevím, ale když si to celé nediktuju, tak už to do finální podoby potom ručně upravím velice rychle, na rozdíl od toho, abych něco celé opisoval, a teprve potom to ještě upravoval. Je to prostě jako nadiktovat koncept písařce. To se přece dělá úplně normálně. Nebo snad ne?

klak
klak
Level 23 Level 23
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 2. 2026 21:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RomanL Podívejte se někdy pod ruce někomu, kdo s textem pracuje nějak komplexněji, právník, spisovatel, novinář atp.

Reklama
Reklama