Zpět na článek

Diskuze: Programy, které používám aneb základ softwarové výbavy u Linuxu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

martyn79
martyn79
Level 2 Level 2
21. 7. 2025 19:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja by som hodne potreboval na linuxe Sketchup.

regine
regine
Level 9 Level 9
17. 7. 2025 20:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

SMPlayer - Před desítkou let VLC selhávalo na jakémsi videu. SMPlayer jsem zkusil a dodnes upřednostňuji. SMPlayer Dále užívám zastaralý TrueCrypt a na hesla multiptformní KeyPass2. Na rádia streamtuner2. GIMP mnohými opovrhovaný, ale 20 letý zvyk je železná košile. Na graficky přebujelé internetové stránky český browser Links2.🙃** Namátkou, co ještě neuvedeno.

Profi firmy umí rozběhat pod Linux i totálně Windows-SW. V posledním zaměstnání SGI na SLES (SuSE) zprovoznila MS Office, jen Outlook nešel.😉

Ybob
Ybob
Level 10 Level 10
19. 7. 2025 18:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine @regine Taková rejpavá. Nevím jestli je rozumné používat TrueCrypt nebo jakou má vůbec logiku šifrovat (tedy zřejmě něco co za to stojí) léta neudržovaným programem (zatímco Veracrypt patchuje nalezené slabiny).

regine
regine
Level 9 Level 9
20. 7. 2025 11:08 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ybob @Ybob TrueCrypt neměl prokázanou slabinu, právě opačně se po dlouhých testech prokázala vysoká odolnost. Zde odstavec: Ukončení projektu > Dne 28. května 2014 ... Ukončení projektu Pro mé osobní potřeby bohatě stačí.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
17. 7. 2025 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Všechny zmíněné programy znám a ani jeden z nich není alternativa pro ty, které používám, bohužel. Všechno je to podstatně horší, než ty "moje". Na fotky používám Afinity Photo, Pixelmator Pro a Photos.app (pro katalogizaci) a v Linuxu alternativa neexistuje (Gimp se hodně zlepšil, ale pořád je hodně nepřehledný, složitý a pomalý, což na 16 jádru s 32 GB RAM, 2 TB NVMe SSD PCIe-4.0 a RTX 3070 je hodně smutné). Libre Office není alternativa ani pro MS Office ani pro iWorks. Programy pro RAW jsou v porovnání s Canon Digital Photo Professional, Capture One a podobně naprosto k smíchu. Video editory taky jsou k smíchu, akorát Handbrake pro převod je všude stejný, ten je v pohodě, ale iMovie nebo DaVinci Resolve nic v Linuxu nenahradí. E-mailové klienty jako Thunderbird, Evolution nebo Kmail (který je z nich asi nejlepší) taky nejsou alternativa k Mail.app, eM Client nebo MS Outlook, Thunderbird je vůbec nepřehledná a pomalá hrůza... Linux jako takový je prima, ale chybí kvalitní SW, vlastně nejsou alternativy pro existující, všechno je to horší. A na horší lidi přecházet nebudou.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
17. 7. 2025 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Abby @Abby neberu ti tvoje, názory, každému vyhovuje něco jiného. Pro mně je třeba lepší volba Thunderbird, než Kmail. Ovládáním i rozvržením, Ovšem, než sem začneš vypisovat, tak se ujisti, že zde dáváš jenom programy, které pro linux nejsou.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
20. 7. 2025 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomáš Němec dobře, to chápu, pro každého něco. Jenže pro mě je nejlepší volba Mail.app a eM Client a ani jedno nemá pro Linux alternativu. Nedávno jsem měla spuštěný Linux a potřebovala jsem rychle převést pár RAWů ze zrcadlovky, zkusila jsem Darktable a Rawtherapee a po cca 10 minutách pokusů jsem to vzdala a za 10 sekund jsem to udělala v Digital Photo Professional na Macu a doladila v Afinity. On SW často existuje, ale alternativa pro skutečný SW to prostě není, často je to jen trapná napodobenina případně s nesmyslným ovládáním, jako má Gimp...

Nasty
Nasty
Level 2 Level 2
20. 7. 2025 23:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Abby S tím, co píšeš stran fotek (i RAW formát) též plně souhlasím. GIMP je na fotky spíše nepoužitelný a obecně je velmi divně poskládaný, co se týká ovládání a rozhraní. Já používám sadu Adobe. GIMP jsem sem tam občas použil, protože jsem v něm před dávno lety začínal, když jsem ještě neznal Adobe. Po GIMPu jsem přešel na Corel a poté na Adobe. Adobe sada je pro mě naprostá špička na cokoliv. V Linuxu obdoba neexistuje a tak nemám jinou možnost, než být u MS. To samé platí o AutoCADu. Nějakou dobu jsem používal DraftSight, protože na elementární věci to šlo, ale ten pak také přestali vyvýjet pro Linux a tak jsem opět u AutoCADu. Obdoba pro Linux též neexistuje. Obecně beru to tak, že Linux je a asi i bude vždy na servery (tam je prostě k nezaplacení), ne pro end-usery. Na OpenSuse mi zbyl jeden server dodnes. Už ho mám asi 10 let je v něm kolem 100TB HDD - 3x RAID1 pole a zbytek prostě na má průchozí data. Zatím běží vše jak má a bez problémů.
Jinak jsem rád že zde Tomáš Němec píše články o Linuxu a snaží se Linux ukázat i pro běžné uživatel v tom běžném světle, ale myslím si, že pokud bude na ZŠ vyučován MS, je to bez šance, protože Linux je na provozování težší a pro mnoho lidí na ZŠ ani jiná varianta výuky než MS nepřipadá v úvahu, protože o IT ví "nic". Bohužel.

Frantisek Brnusak
Frantisek Brnusak
Level 1 Level 1
21. 7. 2025 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Nasty AutoCAD je vpodstate takove pokrocilejsi malovani. To snad dneska uz nikdo nepouziva. Alternativou pro Inventor (coz je vpodstate nastupce AutoCADu v kterem se da neco delat) je FreeCAD , kterej je od verze 0.17 celkem pouzitelny. Dnesni 1.0 je na cca 80% toho co dokaze Inventor naprosto v pohode. Vykresy jsou slabsi, ale ma zas dalsi moduly, ktere inventor nema a jsou dost uzitecne.

GIMP mi prijde, ze na ruzne editovani fotek (kolaze, fotomontaze atd. je plne pouzitelny) S RAWtherapee mam taky dobre zkusenosti, sveho casu sem byl schopnej vyvolat foktu za 10s (by me zajimalo jestli ten Canon tool dokaze precist RAW treba z Pentaxe, Nikona nebo SONY/Minolta?)

Na vektory pouzivam Inkscape, coz mi prijde jako plnohodnotna nahrada CorelDrawu

Obecne mi prijde, ze lidi jsou ochotny programum na Linuxu venovat cca 5 minut a pokud to po 5 minutach nedokazou ovladat tak to vzdaj s tim, ze ten program to neumi. On ten program to vetsinou umi (i lip) akorat neni tak userfrendly jako obdoba z Win/MAC. Ke zminenemu FreeCADu jsem se vracel treba rok. Ted uz jednodussi veci delam jen ve FreeCADu

Nasty
Nasty
Level 2 Level 2
21. 7. 2025 23:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Frantisek Brnusak Stran učení, máte v podstatě pravdu, jenom je někdy problém, když je to někoho živobytí. Kamarádka dělá fotografku a obecně se věcma kolem toho živí a učit se s něčím novým byť měsíc, je pro ní poměrně značná ztráta. Navíc, když ještě ani neví, jestli to pro ni bude co k čemu.
S GIMPem jsem zpočátku pracoval, jak jsem psal a občas ho zkusím "nahodit", ale přiznávám, že už v něm vyloženě nepracuji, jen se kouknu, co je nového. U mě zatím stále platí, že to co udělám v PSku za cca minutku, dělám v GIMPu minut pět. Obecně mám trochu více lidí, co pracují s "grafikou" a někteří z nich GIMP znají a též v něm pracovali a mají stejný názor, jako já. Ovšem přiznávám, že je to o tom, co v PSku dělám a jak to dělám => mám třeba princip, který je pro mě jednoduší v PSku, protože ho mám naučený, ale třeba i v PSku je ten můj princip práce nemsyslný a natož pak když to samé chci aplikovat v GIMPu. Pak se může klidně stát, že GIMP to umí ladněji, to rozporovat nechci.
Za FreeCAD doporučení děkuji, podívám se na něj a doufám, že to značnou část mých problémů vyřeší ;-)

Frantisek Brnusak
Frantisek Brnusak
Level 1 Level 1
23. 7. 2025 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Nasty Ano to pocatecni uceni je velka bariera a zkouzka trpelivosti.

Ke GIMPu sem presel vpodstate hned ze zacatku a prijde mi ze predci me pozadavky.

Vzdy ten prvni program ktery se clovek nauci je v krvi a ty ostatni s tim srovnava. A vetsinou se nastve ze to nic neumi, ale ono to vetsinou umi, jen postup je jiny. Ja to mam takto v CADech a samozrejme FreeCAD neumi to co pokrocilejsi CADy, Ani neumi to same co Inventor. Ale ted uz je vcelku pouzitelny. Je pravda, ze je potreba pochopit filozoifii FreeCADu a pak s nim jde pracovat celkem v pohode.

Dyztak s FreeCADem mohu pomoci, pokud budu vedet. fr.prijmeni na googlu.

Ybob
Ybob
Level 10 Level 10
24. 7. 2025 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Abby No že by Darktable nebo Rawthrepee nebyly alternativa, s tím tedy nesouhlasím. Co je u nich problém, je poněkud náročná učicí křivka, ale výsledků lze dosáhnout špičkových, pokud člověk víc co dělat. Pokud někdo hodlá zůstat na Linuxu, tak to za přeučení stojí.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
18. 7. 2025 15:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Abby @Abby Davinci Resolve je k dispozici i pro Linux...

TB je samozřejmě daleko lepší alternativa ke kterémukoliv klientu, který jsi vypsal, zejména pokud je té pošty hodně, tak všechny z nich jsou problematické, zejm. Mail. Outlook a jeho klony pak na běžnou poštu nejsou vhodné už vůbec, jsou to primárně klienti pro Exchange.

Nijak nepopírám, že Linux má s kvalitou SW docela problémy, ale ne v oblastech, které sis vybral. To co ty hodnotíš jako nedostatečné, je z větší části spíše naprostý nedostatek kvality designu UI/UX. A co se "přechodů" týká, tak největší problém linuxu není SW, ale roztříštěnost a výše uvedený problém s UI. Většina mudlů chce od Linuxu něco jako Windows zdarma, ale Linux nejsou Windows.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
20. 7. 2025 15:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt dobře, tak to je jeden, ok. Co ty ostatní programy, co jsem vypsala, taky existují?

Thunderbird je ošklivá pomalá hrůza, doporučuji zkusit pořádné klienty, Mail.app a eM Client, těm TB absolutně nemůže konkurovat. Navíc TB nedodržuje názvy IMAP složek a svévolně si je přejmenovává.
Mimochodem v čem je Mail problematický? Nevím jestli mám hodně pošty, aktuálně něco přes 12 GB a něco přes 45.000 e-mailů, za mě to žádný extrém není, ale Mail s tím opravdu problém nemá, navíc díky Spotlight během zlomku sekundy najdu co hledám.

Je mi asi jedno, jestli je problém UI/UX nebo něčeho jiného, jak jsem řekla, často neexistuje SW ve verzi pro Linux a alternativa (tedy stejně kvalitní nebo lepší a to ve všem, ve schopnostech i v UI/UX) taky neexistuje.

S roztříštěností souhlasím, nechápu, proč musí být tolik distribucí, tolik GUI, proč si každý, kdo chce novou funkci do programu, udělá vlastní verzi a za půl roku to nechá umřít místo aby se spojil s původním vývojářem. Já bych třeba uvítala, kdyby byla jedna komerční distribuce s jedním GUI dotaženým k dokonalosti, která by klidně fungovala. A klidně bych za ní zaplatila. Jenže to ne, musí být "miliony" distribucí a ani ty od velkých firem pořádně nefungují...

Nasty
Nasty
Level 2 Level 2
20. 7. 2025 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Abby Stran ThunderBirdu si dovolím přispět též "svoji troškou" do mlýna. Nikdy jsem neviděl v praxi nasazené Mail.app nebo eM Client, takže nehodlám hodnotit to co napíšu vůči těmto klientům. Velmi rád se ovšem podělím o hodnocení MS klienta.
Za cca 15 let jsme spravoval poštu přes ThunderBird asi 20 uživatelům. Ostatní měli buďto tenkého klienta nebo používali ThunderBird k záloze či archivaci pošty, ty tedy do svých dvaceti lidí nepočítám.
Poslední tři uživatelé, pro mě TOP3 mají obsah pošty následující:
1. cca 450GB pošty - více než 600.000 zpráv v asi 50 složkách.
2 cca 200GB - více než 1.000.000 zpráv v asi 100 složkách.
3. cca 100GB - kolem 80.000 zpráv v asi 30 složkách. Můj osobní ;-)

Uživatel na 1. místě měl TB nasazený cca 5 let s 0% chybovostí a 100% stabilitou.
Uživatel na 2. místě má TB nasazeného cca 15 let, občas se projevilo to, že už je tam té pošty opravdu dost, ale se 100 % problému jsem se dokázal vypořádat a jedinou poštu jsem neztratil.
Já osobně mám TB kolem 10 let a šlape mi bez jediné chybičky a to běží komplet v šifrovaném kontejneru.

Řešení od MS selhává i při tak 1% vytížení oproti TB a to ještě neřeším, že když nastane chyba, není vůbec jednoduché poštu obnovit, natož ji bez problému přenášet a natož ji mít v šifrovaném kontejneru.

V době asi před 12 lety v mé bývalé práci migrovali z Horde na GoogleApps (dnes Workspace) a přístup k administraci jsem od našich adminů nedostal. Musel jsem tak cca 30 uživatelů migrovat ručně. Všechny účty jsem spojil s TB a nechal dva dny běžet. Vše se povedlo bez jediné chyby - jen jsem občas zkouknul, zda vše běží, ale opravdu jsem nemusel do ničeho ani sáhnout. Poté jsem vše zase nahrál na GoogleApps. Celý proces proběhl na jednom PC, kde běžel jenom tento klient a myslím, že to celé běžělo na OpenSuse, ale to už si nejsem plně jist.

Tedy, upřímně, za sebe mi je jedno, zda existuje něco "lepšího" nebo jestli je Thunderbird vnímán jako starý kus železa do šrotu, ale v mých rukách běhá stabilně s minimem problémů a když už nějaké jsou, vždy jsem vše vyřešil a o poštu nepřišel. Navíc svůj profil jsem už 3x migroval a opět vždy bez jediného problému. Nevidím tedy ani jeden relevantní důvod, proč by osobně přecházel k čemukoliv jinému.

P.S.: Pro štourali, čísla počtu zpráv nejsou nadhodnocená, ale špíše naopak.

smDv
smDv
Level 1 Level 1
23. 7. 2025 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Nasty to mám podobně, Thunderbird, hromada účtů, pár uživatelům s ním se starám o jejich PC.. nedám dopustit na přesun na nové PC.. jo asi to není super secure, ale strašná pohoda.. nekoukám po lepším, není důvod.. spokojený uživatel nepřechází jinam

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
27. 7. 2025 20:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Abby v IT se pohybuju přes 30 let a TB ošklivý není - je navržen tak, aby fungoval. Co se rychlosti týká, můžu znova zopakovat, že je doslova bleskový oproti klientům, které zmiňuješ. A na to, že je zdarma, můžu říct jen to, že konkurenci mu dělá snad už jen Pegasus Mail - ten má ovšem tolik omezení (a vývojových nedostatečností, že jej vážně neberu). Z komerčních MUA je jediný konkurent, a tím je The Bat! (ten používám já), všechny ostatní klienty (zejm. ty které jsi vyjmenovala) jsou bídné omalovánky, které položí pár stovek GB pošty/pár stovek tisíc mailů. A jak píše @Nasty - migrace a zálohy pošty jsou v případě TB parádní, což je přesně ten případ, kde prostě MUA musí excelovat. Nikdo nechce přijít o archív pošty (já mám archiv pošty starý necelých 30 let - tedy ty maily, které z nějakých důvodů stále uchovávám.)

Co se Mail app týká, má velmi rád zuřivé produkování metadat, to je jeden jeho problém. Druhý pak ten, že z něj ta pošta nejde rozumně dostat, pouze ve formátu mbox. Třetí je ten, že se velmi rád umí seknout a zničit svůj archiv nebo aspoň index (ten se dá zrekonstruovat, ale v případě větších archivů pošty je to vopruz)

Co se Linuxu týká, dost často je to taky tak, že neexistuje dostatečně kvalitní alternativa pro Win/Mac. Je to prostě o tom, kdo na čem pracuje. Grafik (možná s výjimkou profíka na RIPu v tiskárně) se s unixem asi nepotká. Síťař zase bude trpět s Macem, protože tam zase chybí spousta Linuxových toolů, nebo je jejich použití neefektivní a složité. Komerčních dister Linuxu je celá řada, jen jaksi akcentují jiné věci. Ze stejného důvodu si taky každý uživatel Linuxu dělá všechno podle sebe - o tom totiž celá ta platforma primárně je: o svobodě. Proto každý linuxový desktop vypadá úplně jinak, a podle mě to je správně. Kdo chce uniformitu, má tu Windows nebo ještě uniformnější a otročtější Mac. Cenou za to je však to, že si každý musí umět poradit sám...

dim0n
dim0n
Level 24 Level 24
16. 7. 2025 23:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro me Linux je moznost uteku od Googlu a M$, takze Chrome by tam ani nepachnul ;)

finch
finch
Level 27 Level 27
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 18:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

KDE jsem párkrát zkoušel, ale je strašně chybové a netuším, proč to někdo doporučuje. Ovšem proti gustu 🤷

Používám cinnamon, měl jsem rád mate/xfce gnome2.

Na MS Teams používám "Teams for Linux" z githubu.

Pak Telegram, LibreOffice, VLC, FileZillu, Firefox, GParted, htop, VSCodium... občas obs, gnomepaint, libresprite, 0A.D., gimp, shotcut...

Hry přes Steam (aoe2:de a hogwarts legacy) a Heroic Games launcher (kde je momentálně nainstalována hra A Plague Tales: Innocence, pak launchery od rockstaru s gta5 a battle.net s wowkem) no a Minecraft launcher.

Jsem spokojený, po těch marasech s Windows 10 a 11 jsem je smazal ze všech pc doma a u matky. Nemám žádný problém. U her kdysi býval, ale dnes je to pohoda.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
16. 7. 2025 20:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@finch @finch Prostředí osobně nikdy nedoporučuji. Tohle si musí vybrat každý podle preferencí. Výběr prostředí, které člověku sedne je pro začátečníka důležitější, než výběr distribuce. KDE jsem si vybral že mi vyhovovaly velké možnosti nastavení prostředí. Kromě toho preferuji několik KDE aplikací.

MrHackCZ
MrHackCZ
Level 21 Level 21
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 12:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Beeper - Messenger appka ktera umi spojit xx komunikatoru do jednoho
Kleopatra - sprava GPG a certifikatu
BitWarden - spravce hesel s desktop aplikaci
Docker + Portainer, Ollama
VSCode, PyCharm, GoLand - IDE
gTile - lepeni oken do mrizky
Pano - Clipboard manager
Night Theme Switcher - automaticke prepinani do tmaveho rezimu
Bruno/HTTPie - REST API klient, misto postman
bTop++ - obcas se podivam misto htop
nvTop - htop pro nvidia GPU
sniffnet - obcas misto iftop
Mainline kernels - jednoducha volba kernelu
Terminator/Warp - terminal
Navicat - spojeni do vsech moznych databazi
Redis Insight - spojeni do redis databazi
VeraCrypt - sifrovane volumes
Transmission - torrent
Filezilla - ftp, sftp ...
VirtualBox

littleon
littleon
Level 2 Level 2
16. 7. 2025 11:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdá se, že někomu může pomoci přehled aplikací, tak přidám také...

Multimédia

Přehrávač MPV, protože umí přechroupat snad všechno, VLC je dlouhodobě problematický, tohle mi vyhodil třeba teď u HEVC HDR s DolbyVision → Neidentifikovaný kodek.: Přehrávač VLC nerozpoznal kodek zvuku nebo videa. Donedávna nefungovala akcelerace videa skrze VAAPI a to dlouhodobě od verze 3.0. Takže filmofilům spíše něco na MPlayeru či MPV, samozřejmě fce VLC můžou lidem vyhovovat, já jej přestal používat kvůli nefunkčnosti HW akcelerace.

Videosbírka: Kodi

Hudba: Elisa, Amarok mám ještě také nainstalovaný asi z nostalgie a dříve ještě Clementine.

Zpracování a převod videa: převod primárně ffmpeg (někomu může stačit třeba HandBrake), střižna kdenlive, v minulosti i Kino (v době získávání videa z páskové kamery přes IEEE 1394 :) ).

Fotky: Gwenview, DigiKAM + showFOTO, RawTherapee, to je koukám u lidí taky klasika + pro lidi dávám ještě Rapid Photo Downloader

Grafika: zkoušel jsem si hrát s GIMPem a dalšími, včetně těch z Calligra Suite, ale jsem na to levej :D

Utility: MKVToolNix, MediaInfo a už jsem dokonce použil i OBS Studio :) + vlastní skripty pro převod apod.

Internet:

Prohlížeč: Firefox (od úmrtí staré Opery), na otravné weby LibreWolf, na YouTube FreeTube

a pak asi klasika, jdownloader, Pidgin, Discord, FileZilla...

Kancl:

paradoxně jsem přišel na to, že mi na dokumenty úplně dostačuje balík Calligra, na pdf Okular, skenner jak XSane, tak ScanLite. Pro plánování, kalendář, maily atd. používám KDE PIM.

Paření:

Steam, Lutris, chystám se kouknout na Heroic Games Launcher, používám MangoHUD, mám nainstalovanou klasiku wine/protontricks, dosbox atd, ale od dob, kdy se do toho opřelo Valve a také kluci kolem Lutrisu, ani nevím, kdy jsem to použil naposledy... nainstaluješ a hraješ...

Spávce souborů:

primárně Dolphin, v konkrétních případech sáhnu pro Krusadera, když potřebuji využít frontu apod. a tyhle dva doplňuje nesmrtelná klasika v podobě Midnight Commanderu.

Síťování:

ssh, Samba, vnstat + GUI, nmap, Nethogs, tcptrack... je toho víc, ale kdo si má z patra vzpomenout :) a k tomu jsem během času přešel na vybavení KDE, které v některých případech už dostačuje. Ještě občas použiji pro vzdálenou správu TeamViewer a nx (NoMachine).

Správa disků:

partitionmagic za mě dospěl a vystřídal tak Gparted

HW utility:

Pro nastavení a monitorování HW používám CoreCtrl (grafika), Solaar (potkan) a víc už v mém případě není potřeba, protože během času se nastavení HW tak nějak integrovalo do systému/prostředí a pro monitorování HW dostal podporu Ksysguard a v jeho nástupci Monitoru systému (který mě dlouho a hodně štval) to posunuli vývojáři ještě dál, takže takový přirozený přesun ke klikátku ;). V minulosti ještě pro grafiku Radeon-Profile a už si nevybavím, jak se jmenovala aplikace pro grafiky Nvidie, co jsem používal... a občas se kouknu na disky pomocí HDSentinelu

Pro virtualizaci používám VirtualBox, pro vytváření bootovacích flešek ImageWriter od SUSE, jako databázi mariaDB a víc mne už nenapadá.

Burys14
Burys14
Level 22 Level 22
16. 7. 2025 11:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedna skvělá věc mi chyběla a to je KDE Connect. A to neplatí jen pro KDE a Linux, ale i Windows. Pak jsem měl oblíbený přehrávač Kaffeine, ale nevím, jestli existuje i dnes.

Pro uživatele Linuxu, především na noteboocích, doporučuji nainstalovat https://github.com/AdnanHodzic/auto-cpufreq To je nebe a dudy v řízení frekvence CPU. V nízkých zátěžích především neskutečný nárust výdrže na baterii. Opravdu stojí za to zkusit.

Ještě jedna poznámka, Firefox je pro linux téměř jasná volba. V prohlížečích s enginem Blink, což jse vše na Chormiu, nefunguje dobře akcelerace videa na Youtube třeba. Ve Firefoxu je vytížení CPU daleko menší a výdrž na baterii daleko lepší.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
16. 7. 2025 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Burys14 @Burys14 Kaffeine pořád existuje. Jinak používání tohoto jsem skončil před 2 roky, kdy mně opustila usb televizní karta. Zprovoznění bylo již před asi 6 lety bez problému.

peca007
peca007
Level 25 Level 25
16. 7. 2025 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super přehled, děkuji. Občas jsem s Linuxem "koketoval", nicméně v práci vyvíjím pro Windows. Ovšem s přecházením na .net razím, abychom desktop appky už dělali multiplatformě. Ono přichází čím dál tím víc zákazníků, s tím, že mají Macka.
Zaujal mě ten "Bottles", to budu muset vyzkoušet. Nemusel bych na starším notebooku trpět Windows 10. :)

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
16. 7. 2025 17:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@peca007 @peca007 Vyzkoušej, ovšem počítej s tím, že ne vše rozchodíš. Každopádně se ti budou pokusy v tomto programu řídit pohodlně. Nebudeš se obávat,žes to, cos rozchodil, laděním jiného programu zabiješ.

Zdeněk
Zdeněk
Level 1 Level 1
16. 7. 2025 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za skvělý přehled praktických aplikací na Linux. Jsem čerstvý linuxový zelenáč a tak tento typ informací je pro mne velmi přínosný. Při své nedávné instalaci MX Linux jsem měl nestydaté ambice si v aplikaci Wine rozchodit i MS Office 2016, které jsem před tím provozoval na domácím Windows 10 OS, ale na tom jsem si vylámal zuby a jak jsem studoval web, tak jsem nebyl asi jediný. Pokud by se Ti to podařilo, budu vděčný za postup.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
16. 7. 2025 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk @Zdeněk MSOffice 2016 nemám k dispozici. Tak bohužel nemohu sloužit. Microsoft 365 nechodí. Pokud jsou potřeba a počítač je slušný zvážil bych virtualizaci Windows.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
16. 7. 2025 08:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Místo LibreOffice/OpenOffice používám ONLYOFFICE. Pro domácí použití je zdarma, multiplatformní a má přímou integraci s domácím NextCloudem i pracovním OneDrive. Rychlý, přehledný v duchu míň je někdy víc. A s dobrou kompatibilitou s *.docx, *.xlsx...

gilhad
gilhad
Level 7 Level 7
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 08:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já používám Gentoo Linux, jako správce oken mám fluxbox (v základu s 12 virtuálními plochami) a v něm urxvt terminály s Midnight Commanderem, jako základní editor Vim protože pro programování a webovky mi vyhovuje nejlíp. Ssh a screen při práci na vzdálených počítačích a samozřejmě git pro verzování čehokoli.

KiCad pro návrhy plošných spojů (potom co jsem skončil s Eagle)

Gimp a Krita pro editaci a vytváření obrázků (plus Inkscape pro vektory k laserovačce a bCNC pro vlastní laserování)

Firefox na web (a přez něj Discord pro hraní RPG s kamarády, potom co skončil Skype)

Asketic Aligator je můj generátor statických stránek (kterých mám řadu, pro různé účely různé stránky), používá ReStructuredText a jinja2 přez pandoc pomocí make (dřív jsem používal pelican a nikola, ale z různých důvodů se mi s nima nepracovalo úplně pohodlně, tak jsem si napsal vlastní přesně pro to, co používám nejvíc).

Jako malého mě bavila elektronika (ale to se dalo dostat tak maximálně k MHA111 (4xNAND) a pár nedostatkovým LEDkám), takže když jsem před časem jsem objevil Arduino, tak jsem si začal plnit dětské sny. Ale jejich IDE je tragédie a jejich přístup ještě větší, tudíž jsem přešel k pořádnému prostředí (avr-gcc, make, avr-gdb, simavr a spol) a teď si na AVR píšu vlastní FORTH. Plus ho hodlám použít jako grafickou kartu k 8bitovému retropočítači okolo HD6309, který si právě navrhuju a stavím, zatím na breadboardech, ale už se schyluje i k PCB verzi. (Programuju ho v asm6809 a FORTHu). Pro připojení používám picocom.

Pro plastovou kastli na něj použiju 3Dtisk a openScad, stejně jako na jiné drobnosti.

Z gamesek hraju hlavně Oolite (nativní pro linux) a dříve Eternal Lands (taky tak), jinak jen pár starých dobrých pecek pod dosboxem.

Hudbu mi hraje audacious, na filmy koukám přez mplayer, obrázkama listuju přez feh a PDF prohlížím přez zathura (a popler), databázi používám mariadb, řadu poznámek mám v cherrytree a v mediawiki, spoustu věcí mám řešenou přez skripty a drobné vlastní prográmky (python, gcc, bash ...). (world má 194 položek a následné závislosti, některé balíky jsem si psal sám a dotahují kde co okolo).

Celkově jde o systém, který vyrůstal podle mých potřeb a zkrystalizoval do dnešní podoby, kde věci, co zrovna dělám jdou dělat snadno a rychle (a o věci, které nedělám se nemusím starat).

Lukáš
Lukáš
Level 23 Level 23
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gilhad @gilhad smekám 🎩. Super přehled programů, stejně jako u autora článku. Pro začátečníky super.

Když píšeš o RPG přes Discord, hrajete Dračí hlídku, Dračí doupě, DnD?

gilhad
gilhad
Level 7 Level 7
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 09:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš @Lukáš Shadowrun, 3.edici podle anglických pravidel, ale hrajeme česky. Já SR hraju od doby, co vyšla česky 2. edice (předtím jsem hrál hlavně DrD od prvního vydání) a při covidu jsme museli přejít na vzdálenou komunikaci a už to zůstalo, zvlášť když teď máme hráče i v jiných městech. (Vyšší edice jsem viděl, ale nelíbily se mi, tak jsem zůstal takhle. Jiné hry jsem taky zkoušel (GURPS, Wushu, Dogs in Wineyard a mnohé další), ale SR mě dlouhodobě baví nejvíc. Naopak na krátké 1-3 denní sedánky mi přijde ideální Wushu (= The Ancient Art of Action Roleplaying) díky jednoduchým pravidlům a neuvěřitelné pestrosti.)

Lukáš
Lukáš
Level 23 Level 23
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš @gilhad Shadowrun znám, ale nikdy jsem ho s nikým nehrál. Wushu slyším poprvé. Na to se podívám, zní to taky zajímavě. Je super, že máte lidi s kterými se dá něco zahrát. Já jsem dlouho hledal skupinu u nás na západě, která by aktivně hrála. Ale hrajících lidí je tu jak šafránu. Nenapadlo mě to hledat nikdy online, ale vlastně to i dává smysl, v dnešní době. 😊

Pavel Peřina
Pavel Peřina
Level 1 Level 1
16. 7. 2025 22:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gilhad @gilhad Dost těch programů je hodně hardcore. OpenSCAD je boží, protože učící a zapomínací křivka FreeCADu je ... no ... nic moc. Přijde mi, že některé věci se dají udělat třemi způsoby, z nichž dva kvůli nějakým detailům nevedou k cíli, ale skoro. Takže když chci něco rychle a je to vem krychli, udělej do ní dvě díry hloubky půl cm, přidej otvory na šroubky a kašli na nějaké zkosení hran, chci to funkční, ne hezký, tak je to fajn.
Já používám teda primárně Windows, ale na Linuxu mám přes dva roky malý home server a ten slouží taky dost jako vývojový stroj a notebook a PC k tomu občas používám jako terminál. Z databází jsem si možná víc oblíbil Postgress (ani nevím proč - agregace dle času?).
Jako editory občas vim, většinou VS Code. VS Code má boží extension remote-SSH, kdy funguje jako klient-server aplikace, takže člověk edituje u sebe vzdálené soubory, vidí vzdálené adresáře, soubory, náhledy obrázků, editace textu nemá ani při slabém připojení nějaké lagy. Toto se mi při práci se vzdáleným počítačem osvědčilo nejvíc - vývoj Python, C/Zephyr. Jako lokální git server Forgejo přes docker/podman. Tím vlastně odpadá terminál a vim. Picocom neznám, minicom jsem nahradit za mpremote pro micropython, ale jako sériový terminál funguje dobře.
Fluxbox a urxvt ani nevím jestli se aktivně vyvíjí (to jsem snad používal na slackwaru koncem devadesátek, protože počítač utáhl stěží XFCE), ale kvůli remote desktopu jsem poslední dobou zvažoval přechod KDE->OpenBox/Tint, protože KDE poslední dobou není s XRDP nějak stabilní a různé efekty a animace jsou pomalé mimo lokální síť. Gnome3 jsem si nikdy neoblíbil (jemně řečeno).
Na statické stránky jekyll-chirpy (není to ideál, dokumentace projektů nemá úplně formu blogu s časovou osou) a na prezentace reveal.js.
Jenže na Windows mě drží aplikace. 3D tiskárnu bych na Linuxu asi nerozchodil, pak TotalCommander, FastStone Image Viewer, nějaké hry, občas se mi hodí Visual Studio (ne code), Affinity designer, software pro práci s RAWy jiný než RawTherapee (které používám primárně). Gimp má podle mě blbou pozici, kdy je na jednoduché věci těžkopádný, pomalý a na komplexní věci ne úplně dostatečný a na spoustu věcí mám taky návody, které se týkají imagemagick, exiftool, resize_image, parallel, cwebp, avifenc, ffmpeg, ... (gnu-parallel nemá s obrázky nic společného, ale je to mocný nástroj na hromadné zpracování souborů)

gilhad
gilhad
Level 7 Level 7
Operační systém: Linux
17. 7. 2025 06:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Peřina @Pavel Peřina Já na Linux přešel už koncem minulého milénia, to jsem měl nabušenou 486 :)

No a prostě jsem si některé věci oblíbil a fungujou mi, tak je spokojeně užívám.

Taky nevím, jestli se fluxbox a urxvt aktivně vyvíjí, ale nemám pocit, že bych na nich něco chtěl měnit, tak mi vyhovuje, že vypadají a fungují pořád stejně.

Já se na vzdálený stroj zaloguju přez ssh a pak dělám věci přímo na něm - screen+vim většinou - takže i při slabých strojích (RPi a podobně) a slabém spojení všechno jede v pohodě a protože jsem "tam" tak "tam" rovnou i ty věci spouštím a vidím výsledky. (Rozdíl mezi "tady" a "tam" je jen ve kterém oně na které ploše právě jsem a když takhle něco dělám se spoustou různých "tam" a funguje mi všechno i copy-paste, tak je to pohoda :) )

A není problém "tam" něco spustit a nechat to běžet a pak se k tomu začas vrátit i od jinud :)

Těch drobných prográmků používám taky spoustu, většinou skrze skripty a doplňování příkazů v bashi.

S Gimpem jsem začínal dost dávno a docela jsem si na něj zvyknul, svého času jsem na starších verzích Gimpu dělal to, pro co návody vyžadovaly nejnovější Photoshop - akorát věci byly jinde v jiných menu, občas se jmenovaly jinak, nebo nastavovaly jinak, ale výsledek byl stejný :) A když už jsem s ním trochu uměl, tak už to šlo všechno jednoduše :)

mrtvy_muz
mrtvy_muz
Level 5 Level 5
16. 7. 2025 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To Tomáš Němec:

Začal bych výběrem terminálu, vyzkoušej Warp (s AI pod kapotou). Je sice proprietární, ale jeho použití je zdarma. A určitě bych vyzkoušel zsh místo bashe s nějakým dobrým powerline tématem jako je powerlevel 10k atd. K tomu celému ještě přidej Espanso...

Ostatně zajímavou kategorií je propojení desktopu a jednotlivých programů s LLM AI. Já si provozuji na stroji za 100tis. s 4x RTX 3090 vlastní LLM modely, ale tyhle věci se vždy dají propojit přes API i s placenou službou. Například plugin do poštovního klienta Thunderbird, plugin do prohližeče (používám Zen), rošíření pro Gnome (vím že jsou i pro KDE), Open WebUI desktop a podobné aplikace.

Jan
Jan
Level 24 Level 24
16. 7. 2025 00:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Klasika - filmečky, mp3, internet, tiktok = linux OK. Cokoliv víc, profesionalní práce = zcela nepoužitelný.

Daniel Zima
Daniel Zima
Level 24 Level 24
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
16. 7. 2025 06:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan Tohle je už trochu vyčpělý klišé. "Na Linuxu si maximálně pustíš písničku a mrkneš na Tiktok, jinak je to leda tak dobrý na podložku pod stůl."
Linux dneska běží na většině serverů světa, na superpočítačích, v autech, na mobilech (ano, Android je Linux), na vědeckých pracovištích, v datových centrech, i u milionů vývojářů a techniků po celým světě.
To je jako říct, že motorka není použitelná, protože na ní nemůžeš převážet nábytek. Používej, co chceš, ale netvrď, že něco nefunguje jen proto, že ty to neumíš používat.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
17. 7. 2025 14:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel Zima @Daniel Zima Apple taky je skoro Linux, spousta věcí pod kapotou je stejná (zsh jako terminál např.), ale bohužel to neznamená, že třeba Ubuntu funguje stejně jako macOS. Na servery je Linux nejlepší, o tom žádná, ale pro běžného uživatele na běžný desktop nebo notebook je problém, hlavně v neexistenci kvalitních programů a programy pro macOS nebo Windows nemají alternativy. Je super, že existuje MS Edge, Chrome, Firefox, ale už s e-mailovým klientem je problém, Thunderbird nebo Evolution fakt není alternativa pro eM Client, Mail.app nebo Outlook. O programech pro práci s fotkama a videem ani nemluvě, ty prostě kvalitní pro Linux neexistují. Vím to z vlastní zkušenosti, používám Afinity Photo, Pixelmator Pro a Photos.app pro katalogizaci, alternativa prostě není. Alternativou myslím stejná nebo lepší funkčnost, stejné nebo lepší schopnosti, stejná nebo lepší ovladatelnost a tak.

Ybob
Ybob
Level 10 Level 10
19. 7. 2025 18:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel Zima @Abby Není pravda, že je pro běžného uživatele Linux problém. Běžný uživatel si vystačí s prohlížečem, většinou ani pošťáka nezná. Steam jej asi herně uspokojí. Fotky vyvolá, zesvětlit tmavou forku zvládne kopec programů.

Linux desktop není pro lidi se specifickými potřebami. Zejména pokud nutně potřebují provozovat specifický software, který není portovaný na Linux. Zdůrazňuji potřebují. Nutnost přeučit se nějaké věci beru jako samozřejmost, to platí o přesování mezi jakýmikoliv platformami, spousta programů má alternativu. Otázka je jestli člověk chce změnu, nebo chce Windows bez Microsoftu. Ta druhá volba nefunguje (ani v případě Macu, který se software problém nemá).

Frantisek Brnusak
Frantisek Brnusak
Level 1 Level 1
21. 7. 2025 14:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel Zima @Abby Spis bych rekl, ze na strane uzivatele neni ochota se ucit novym vecem. Celkem nedavno jsem v Gimpu upravoval fotku, protoze grafikovi vyprsela licence na Adobe. Tak jsem danou fotku zeditoval v Gimpu a byla prijata s povdekem. Ovladani maj ty programy slozite, ale verim tomu, ze vysledku se v nich da dosahnout stejneho nebo lepsiho nez s komercnima appkama. Protoze ty Linuxove nastroje delaji nadsenci, kteri chteji mit co nejvic moznosti jak vysledek ovlivnit a ne aby vysledek byl rychle a pokud mozno automaticky. Ano leckdy je to efektivni, ale najdou se i situace, kdy filozofie Linuxu je naopak efektivnejsi, typicky, kdyz se to nepovede na prvni dobrou a vysledek je potreba uprvovat.

Jan
Jan
Level 24 Level 24
24. 7. 2025 22:52 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel Zima @Daniel Zima Ale zlate prdy.
Kdyz ti vyrobce HW napise ze minoritni systemy jako linux nepodporuje, tak nepodporuje a ja s tim nic neudelam. HW ktery potrebuji pro svou praci proste nefunguje. Dokazes to ve tve zaslepenosti pochopit?

Delam vyvoj hw/sw. Je mi uplne ukradene jestli na linuxu bezi nejaky server, kdyz potrebuji vytvorit model v 3D CADu, nebudu spoustet druhy OS. Já chci pouzivat soft který je nejefektivnejsi pro mou praci a ne abych nekomu dokazoval jak jsem free a cool. Napr ani ten PSpad ve kterem pisu .asm nejede pod linuxem. A opravdu ne, nebudu psat kod v nejakem linuxovem notepadu.

Daniel Zima
Daniel Zima
Level 24 Level 24
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
25. 7. 2025 06:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Daniel Zima @Jan Tak ještě jednou. Používej, co chceš, ale netvrď, že něco nefunguje jen proto, že ty to neumíš používat. Tečka

gepard
gepard
Level 27 Level 27
15. 7. 2025 23:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To Tomáš Němec: Díky za tipy na programy, některé jsem neznal. Chci se tě zeptat. Jak ses naučil pracovat s GIMP-em a jak dlouho ti to trvalo? Za mě je totiž moc složitý, já používám spíše Pinta.

Klakkson
Klakkson
Level 20 Level 20
15. 7. 2025 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Můj obsah aplikací v Linuxu je velmi strohý.

Lutris.

Používám ho pouze jako Launcher pro starého vanilla Wow klienta, protože ta 20 let stará herka prostě funguje pod dxvk na slabších strojích mnohem lépe než na Widlích.😀

Jaroslav Honzík
Jaroslav Honzík
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 7. 2025 14:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Někde se linux opravdu použít dá. Mám zkušenosti s debianem na svém starém ntb, jelikož kamarádka má starý PC a ntb tak jsem ji dělal Linux také, PC má ona a ntb používá její matka a vše co obě potřebují, tak to v klidu zvládne, nestěžuje si ani jedna, vystačilo vše co nabízí Linux nativně. Hry hraje max na telefonu. A jelikož s Windows začla mít problémy i moje matka, starší PC, problémy s rychlostí w11 atd, tak jsem našel způsob jak dát Linux i jí. Tam to bylo složitější, jelikož má jeden program který pro Linux neexistuje, ale podařilo se mi ho rozchodit přes emulátor hlavně pak wine, následně pak ještě pár dní ladění jak co chce a trochu si zvyknout na mírně odlišnější prostředí ale už to zvládá, Linux běží rychleji než Windows, které neustále zvyšují nároky a nic speciálního dále nepotřebuje. Dá se tedy říct že pro takové základní použití PC/ntb je již Linux použitelný.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
15. 7. 2025 12:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zajímavý, že stále přežívají programy typu GIMP. Blender šel do sebe a to své totálné imbecilní ovládání po letech opustil. Spolu s dalšími změnami to stojí za jeho současným úspěchem.

Linux je stále na spoustu věcí nepoužitelný, stále nejsou alternativy programů. To samé zabugovaná srajda LibreOffice, než tohle používat, raději bych šel žít někam do lesa.

Frantisek Brnusak
Frantisek Brnusak
Level 1 Level 1
21. 7. 2025 14:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista Myslim, ze Blender se pouziva porad stejne sadou klavesovych zkratek. Zrovna Blender je vec, ktera se jednoduse ovladat neda, protoze je to proste slozitrj nastroj a jakekoliv zjednoduseni by ubralo na funkcnosti. GIMP uz ma davno volbu, ze se bude otevirat jen v jednom okne atd. GIMP preziva proto ze proste funguje

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
15. 7. 2025 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no u mna mozilla nesmie byt.

ja to mam takto:

Utility

7zip - archivačný program

CoolerControl - Program na ovládanie ventilátorov

Angry IP scanner - program na skenovanie lokálnej siete

Balena Etcher - program na nahranie ISO súboru na USB

Calibre - virtuálna knižnica

Xfburn - napaľovací program

FFmpeg - kodek pre mpg formát

Filezilla - FTP klient

Hardinfo - program na informácie a monitorovanie

OpenJDK - Java

Mousepad - textový procesor (IDE)

qbittorrent - torrentový klient

Conky - widget pre informácie

Double Commander - súborový manažér

Office

Libre Office - kancelársky balík

Zotero - asistent pre správu súborov a referencií.

PDF arranger - program pre úpravu existujúcich PDF

Scribus - publikačný program na tvorbu dokumentov

Multimedia

Audacity - editor a rekordér na zvukové záznamy

XnviewMP - prehliadač obrázkov

VLC - multimediálny prehliadač

qmmp - hudobné prehrávače

LMMS - DAW na tvorbu hudby

Mixxx - program na djing a mixovanie hudby

Hydrogen - tvorba bubnových sekvencií

Yoshimi - digitálny syntetizátor

Grafika

Darktable - komora na prácu s fotografiami

Gimp 3 - rastrový editor

Inkscape - vektorový editor

Internet

Beeper - multiklien pre rôzne komunikačné platformy

Brave - bezpečný prehliadač

MX Viewer - predinštalované prehliadače

Hry – launcher

Lutris - program na inštaláciu a spúšťanie zakúpených hier epic.com

Steam - program na inštaláciu a spúšťanie zakúpených hier zo Steamu

Reklama
Reklama