Test monitoru Asus ROG Strix XG27UCG s duálním režimem | Kapitola 3
Seznam kapitol
Asus ROG Strix XG27UCG je monitor s duálním režimem umožňující na 27" mít buď 4K rozlišení při 160 Hz, nebo Full HD rozlišení při 320 Hz.
Nyní se podíváme na to hlavní, tedy na výkonost monitoru ve hrách, níže si také podrobněji rozebereme, jak fungují dva režimy rozlišení a frekvence v praxi. Z fyzikálního hlediska je pixelům jedno, zdali je celkovým rozlišením monitoru Full HD nebo 4K, výkon na 120 Hz bude stejný na obou rozlišeních, proto to nebudeme zásadně oddělovat.
Nejprve se podíváme na režimy overdrivu upravující pixelovou odezvu, Asus je označuje jako Variable OD. Výrobci monitorů běžně nabízí tři až pět různých režimů, Asus jich zde má dvacet, což nevím, zdali považovat za výhodu, nebo nevýhodu. Můžete si spustit „UFO test“ a monitor vyladit velmi přesně, ale také nad tím strávíte hodně času. Pro mě to platilo obzvlášť, protože jsem musel proměřit mnoho různých nastavení. Pro nejvyšší frekvenci však jako nejvýhodnější vychází úroveň 15.
Pojďme se tedy podívat na výkon monitoru na 320Hz obnovovací frekvenci. V ideálním případě by každý pixelový přechod měl proběhnout do 3,1 ms (1000 s / 320 Hz), což je pro LCD a IPS panel docela výzva. Monitor se mi pomocí režimů OD podařilo vyladit na průměrnou pixelovou odezvu šedá-šedá 3,0 ms. Do 3,1 ms skončilo 58,6 % měřených pixelových přechodů, což je solidní, když zvážíme, že mnoho bylo nad touto hranicí jen o pár desetin milisekundy.
Není to perfektní výkon, ale je velmi dobrý. Když k němu připočtete hodně nízkou latenci 1,7 ms, tak herní zážitek je velmi dobrý. To platí i pro motion blur neboli ostrost obrazu, pokud se na monitoru rychle pohybuje nějaký objekt. Do toho si můžete zapnout i ELBM neboli blacklight strobing, tato funkce v podstatě hezky proostří pohybující se obraz. Subjektivně mohu čísla potvrdit, monitor při hraní na 320 Hz působí velmi responzivně.
Druhou důležitou obnovovací frekvencí je 160 Hz, pokud se rozhodnete hrát ve 4K rozlišení. Dobrou zprávou je, že úroveň 15 overdrivu funguje velmi dobře i zde, takže toto nastavení nebudete musel měnit. Průměrná pixelová odezva se zde zvedne na 4,0 ms, ale také se zvedne i procento pixelových přechodů v 6,3ms časovém okně na 82,8 %, což je velmi dobré. Monitor má stále nízkou odezvu 2,4 ms a skvěle si s monitorem zahrajete i takto.
Ještě přiložím výsledky monitoru na 240Hz a 60Hz obnovovací frekvenci, což může nastat při použití s konzolí, špatným kabelem nebo při zapnuté adaptivní synchronizaci a nižším počtu fps ve hře. Monitor má skvělý výkon ve všech případech.
Frame rate boost
Přepnutí monitoru na Full HD a 320 Hz Asus pojmenoval jako Frame rate boost. K funkci se dostanete buď v menu, nebo se nachází zkratka na druhém tlačítku, po jehož zmáčknutí stačí jen stisknout joystick pro potvrzení přepnutí jedním nebo druhým směrem.
Obrazovka vždy na moment problikne, počítač monitor uvidí jako jiný model, takže se do jisté míry chová, jako byste fyzicky vyměnili monitor. Dále není potřeba pokaždé nastavovat rozlišení a obnovovací frekvencí, po vůbec prvním přepnutí do Full HD to však udělat musíte.
Po přepnutí do Full HD se obraz začne jevit rozpixelovaně (což je důsledek nízkého rozlišení) a například se vám dočasně zpřehází ikony na ploše. Občas se špatně přeškálují některá okna, ale většina z nich si zachová správnou velikost. Přechod mezi oběma režimy není bezešvý, ale je dostatečně přívětivý, abyste jej mohli bezstarostně a často používat.