Test Sapphire Pulse RX 7600 XT 16GB: Aby vám paměť jen tak nedošla
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Recenze Test Sapphire Pulse RX 7600 XT 16GB: Aby vám paměť jen tak nedošla

Test Sapphire Pulse RX 7600 XT 16GB: Aby vám paměť jen tak nedošla | Kapitola 19

Adam Vágner

Adam Vágner

31. 1. 2024 00:00 137

Seznam kapitol

1. Sapphire AMD Radeon Pulse RX 7600 XT: představení a parametry 2. Konstrukce karty, konektory 3. Testovací sestava 4. Crysis 3 Remastered, Cyberpunk 2077 5. F1 22 6. Far Cry 6, GTA V 7. Metro Exodus Enhanced Edition, Red Dead Redemption 2 8. Witcher 3, World of Tanks 9. Callisto Protocol, Hogwarts Legacy, The Last of Us I 10. Blender Benchmark, Luxmark, Vray 5 benchmark
11. Boost v F1 22 12. Boost v Metro Exodus 13. Boost ve World of Tanks 14. Spotřeba, teploty 15. Otáčky ventilátorů, hlučnost 16. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 1920×1080 17. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 2560×1440 18. Průměrný výkon, poměr cena/výkon, 3840×2160 19. Závěrečné shrnutí

Nový Radeon RX 7600 XT cílí hlavně na majitele starších karet, kteří chtějí levnou kartu, ale zdráhají se pořizovat něco s 8 GB paměti. Důvod je prostý – jednou přijde doba, kdy už taková paměť nebude stačit na většinu her, a pokud měníte grafiku jednou za pět let, může se toho vaše karta dožít...

Reklama

Závěr

Nedá se říct, že bych byl z RX 7600 XT nadšený. Při uvedení RX 7600 se hodně řešilo, že se karta měla původně jmenovat RX 7600 XT, ale s ohledem na rozdíl ve výkonu proti RX 6600 XT a RX 6650 XT se takové značení nehodí a model ponížil na označení RX 7600. Dnes dostáváme RX 7600 XT s čipem s naprosto stejnou konfigurací a jen mírně navýšeným taktem jádra. Jediný rozdíl je v dvojnásobné kapacitě pamětí.

Stejná karta a dvě různé kapacity pamětí, to je něco, co AMD obvykle nabízelo v rámci jednoho modelu. Občas bylo dokonce vidět z hlediska výkonu větší rozdíly v rámci jednoho modelu – třeba u 4GB a 8GB RX 480 díky tomu, že 8GB modely dostávaly rychlejší paměti. RX 7600 XT nabídne jen zhruba o 100 MHz vyšší takt čipu, paměti jsou na stejném taktu, a úměrně tomu vzrostl výkon. Rozdíl mezi RX 7600 a RX 7600 XT tedy dělá v podstatě těch 8 GB paměti.

Na druhou stranu s tím odpadají obvyklé zmatky kolem karet se stejným značením a různou kapacitou pamětí – nemusíte si třeba hlídat, jestli je to 8GB RTX 3060 nebo 12GB RTX 3060 ani být překvapení tím, že je model s menší pamětí o pětinu pomalejší. Značení je naprosto jednoznačné.

Ještě vyšší spotřeba

Už u RX 7600 se AMD snažilo kvůli výkonu vyšroubovat takty čipu za cenu vyšší spotřeby až někam, kde se to nevyplatí. U RX 7600 XT šlo za dalšími zhruba 100 MHz navíc ještě dál. Aby bylo vidět nějaký nárůst výkonu i tam, kde RX 7600 problém nemá, je příkon už tak nepříliš úsporné RX 7600 vyhnaný o 35 W výš (a za zdrojem naměříte spíše 40 W). Něco z toho asi připadne na paměti, něco na vyšší takt čipu. Na jednu stranu je pochopitelné, že chtěli v AMD u modelu „XT“ aspoň nějaký nárůst výkonu tam, kde není problém s paměti, na druhou stranu už se karta dostává na obdobný příkon jako o polovinu výkonnější RTX 4070. Určitě bych viděl radši, kdyby to byl jenom 16GB Radeon RX 7600 s o 100 MHz nižším taktem a nižší spotřebou.

Ceny 8GB Radeonů RX 7600 od uvedení klesly jen minimálně, začínají na částkách kolem 7100 korun. Zatím si tedy můžeme nechat zdát o tom, že by RX 7600 zlevnily s tím, jak se RX 6600 XT a RX 6650 XT vyprodá.

Radeon RX 7600 XT u nás ještě v obchodech moc vidět není, Pulse RX 7600 XT najdete na Alze za devět tisíc bez jedné koruny. Asi je vám jasné, co to znamená pro poměr cena/výkon, pokud ve většině her zaznamenáte nárůst výkonu jen od dvou do čtyř procent a cena je o čtvrtinu vyšší. RX 7600 XT z takového srovnání s původní RX 7600 vypadne jako extrémně nevýhodná karta. Výrazně lépe je na tom jen v titulech, kde paměť nestačí.

Bacha na průměry!

Problematika kapacity pamětí u grafických karet není triviální, bylo to spíše na několik článků. Minimálně jeden by si vysloužilo chování her, které při nedostatku paměti snižují rozlišení textur, což z grafů s průměrnou snímkovou frekvenci nevyčtete (to je důvod, proč jsem v metodice volil primárně takové hry a nastavení, aby paměť stačila). Další by mohl zase rozebírat nastavení her, s nímž naměříte velké rozdíly ve výkonu, ale už nebudou tolik vidět rozdíly v kvalitě obrazu, a další článek zase hry, ve kterých to po uvedení vypadalo, že je to pro 8GB karty konečná, ale dnes se dají na stejných kartách bez problémů hrát. Speciální článek by si zasloužilo i házení všech 8GB karet do jednoho pytle – ukazuje se, že ne vždy platí, že když některé hře nestačí 8 GB paměti na Radeonu, nebude stačit ani 8 GB paměti u GeForce nebo u Arcu od Intelu. A článek by se dal napsat o tom, že ne vždy znamená, že když na 12GB kartě vidíte, že hra obsadila 10 GB paměti, anebo že vám ukazatel v nastavení hry vypočítá, že bude potřeba 9 GB paměti, tak už se na 8GB kartě se stejným nastavením nebude dát hrát.

Teď se zaměřím pouze na ty průměry. Ve snímcích z prezentace AMD nebo v některých srovnáních můžete najít úžasné nárůsty výkonu RX 7600 XT proti RX 7600. V praxi to však neznamená, že by třeba byl Radeon RX 7600 XT v nových hrách výkonnější o 9 % a ve 4K si odskočil o 17 %, ale jde o průměr, a obzvláště v tomto případě je extrémně závislý na tom, jakou skladbu a nastavení her pro srovnání zvolíte.

Ve většině her je nárůst výkonu na úrovni 2–4 %. To je rozdíl, který odpovídá navýšení taktu čipu (při stejném taktu pamětí). Pak jsou hry, kde 8GB Radeony (hlavně v rozlišení 1440p) balancují někde na hranici kapacity pamětí, a v nich můžete třeba ve 1440p naměřit rozdíly kolem deseti procent. Ale platí to vysloveně při srovnání RX 7600 vs RX 7600 XT, osmigigovým GeForce už Radeon RX 7600 XT tolik neutíká

A jsou hry, kde při daném nastavení paměť RX 7600 nestačí, a hra se s tím neumí vyrovnat jinak než výraznými propady výkonu. V nich pak může RX 7600 XT výkonem odskočit o desítky či stovky procent, a to extrémně zkreslí celkový průměr. Problém je, když takové hry nasázíte do metodiky tak, že v ní mají čtvrtinový podíl s argumentem, že si grafiku kupujete na příštích pár let, tohle jsou nové hry, tím pádem jde o nastupující trend, a za tři roky to tak bude vypadat v každé druhé hře.

Nebude – stejně tak, jako dnes nenajdete ani v polovině vydávaných titulů ray tracing, a to je s námi už přes pět let a po tři generace karet. Ano, podíl her, kde budete muset snižovat detaily kvůli nedostatku paměti, bude za ty tři roky větší, ale nebude jich tolik, jak by se mohlo zdát podle některých metodik, o nichž si jejich autoři myslí, že tak nějak to bude ve hrách běžně vypadat za dva roky.

I mně se nakonec v jednom grafu s průměry povedlo dopracovat k tomu, že má Pulse RX 7600 XT v rozlišení 3840 × 2160 s RT o 17 % vyšší výkon než RX 7600. Jenže v tom průměru je započtený i Far Cry 6 s ray tracingem, kde je na 8GB RX 7600 XT snímková frekvence kolem 9 fps a na RX 7600 XT na 39 fps, což je více než 400% rozdíl ve výkonu. Důvod je jasný: RX 7600 nestačí paměť, zatímco RX 7600 XT ano (a to jde pořád jde o nastavení bez HD textur).

Majitel RX 7600 ji ale kvůli tomu nehodí do koše a nepoběží pro RX 7600 XT. S tím, že karta za sedm tisíc nebude na Ultra ve 4K, si ji kupuje a detaily nastaví tak, aby paměť i výkon čipu stačil. Ostatně nejspíš i vlastník RX 7600 XT bude ty detaily stahovat, pokud nebude chtít hrát pod 40 snímky za sekundu.

Neznamená to ani, že by byly nepoužitelné 8GB karty obecně – podobné propady na 9 fps nejsou ve Far Cry vidět na 8GB GeForce ani 8GB Intelu Arc (ale pořád jde jenom o minutový benchmark, Far Cry 6 je v tomto ohledu hodně nevypočitatelný a klidně se může stát, že vám po pěti minutách hraní spadnou snímkové frekvence na 20 fps).

Extrémní případ je pak Cyberpunk ve 4K s ray tracingem na ultra – v něm je relativní výkon RX 7600 XT více než dvojnásobný, což už vám taky pořádně zamává s průměrem. Jenže v absolutních číslech to znamená slideshow s necelými 3 snímky za sekundu proti 6 a naprosto nesmyslné a nerealistické srovnání.

Další zářez má RX 7600 XT třeba ve 4K v F1 22, kde má proti RX 7600 navrch pěkných 14 %. Jenže je to opět 14 proti 16 snímkům za sekundu – kvůli slabému čipu při tomto nastavení není hra hratelná ani na jedné z karet a takový výsledek je prakticky k ničemu. Ale do průměru se propíše. To vše je něco, co by v tom průměru vůbec nemělo být, nebo abych byl přesnější, právě z tohoto důvodu by u karet nižší střední třídy bylo nejlepší ty průměry vůbec nezmiňovat. Ale spoléhám na to, že jste si toho vědomí a budete s tím u grafů s výkonem v rozlišení 4K počítat.

Neplatí však ani to, že jde pouze o nehratelná nastavení – najdete i několik her, kde běží ve full HD RX 7600 XT bez problémů a na a plynulých snímkových frekvencích, zatímco na 8GB RX 7600 už to drhne. Ale i u nich musíte spíše záměrně jít po takovém nastavení, aby byl výkon na RX 7600 XT ještě v pořádku a na RX 7600 už byla hra nehratelná. Pár problematických her, na kterých je možné demonstrovat výhodu 16GB karet, dohromady dáte, ale není to tak, že byste na to naráželi třeba u každé čtvrté nové hry – musíte vysloveně jít po titulech, o nichž se ví, že pamětí nešetří.

V některých hrách pak stačí zapnout FSR2 a s pamětí si vystačí (nebo abych byl přesnější, ty hry už upscaling často zapínají automaticky a aby vám 8 GB nestačilo, musíte jej záměrně ručně vypnout). Pokud byste chtěli odvětit, že na RX 7600 XT si tím pádem můžete zahrát na plné detaily, zatímco na RX 7600 je musíte stahovat, a to je ten problém, tak ani to nebude úplná pravda – totiž třeba ten Callisto Protocol nebo Hogwarts Legacy je testovaný s vypnutým ray tracingem, takže... vlastně už ne na plných, ale na „snížených detailech“.

Zkrátka pokud narazíte na test, ve kterém má RX 7600 XT nad RX 7600 výrazný náskok, rozhodně si projdete i výsledky z jednotlivých her, na čem a jak ten průměrný výkon nahnal.

8 GB nebude stačit navždy

Aby se zase někdo za pár let nevytasil s tím, že jsem vykládal, že 8 GB paměti stačí na všechno, a podívejte se, teď musejí majitelé 8GB karet levně prodávat a draze nakupovat 16GB karty, zatímco ti prozíraví koupili 16GB kartu a můžou bez problémů hrát všechno...

Ano, samozřejmě neříkám, že za tři roky nebudou hry, na které 8 GB paměti stačit nebude bez výrazného snížení detailů a upscalingu. Ale pořád budou tvořit menšinu z celkového počtu vydávaných her. Už dnes se ale často stává, že když vám s nějakým nastavením u 8 GB RX 7600 nestačí paměť, nevyhovuje ani výkon čipu, a za pár let to bude znát ještě víc. I na té 16GB kartě už budete nucení stahovat detaily, protože sice bude stačit paměť, ale nebude stačit výkon čipu.

Za stávajících podmínek je však rozumnější připlatit a pořídit kartu, která s 8 nebo 12 GB paměti nabídne vyšší výkon ve všech hrách než připlácet z hlediska poměru cena/výkon neúměrné dva tisíce proti RX 7600 s tím, že investujete do budoucnosti, a pak tři roky čekat na to, až si budete moct říct, že už každou čtvrtou hru můžete hrát na vyšších detailech, než kdybyste si kdysi koupili obyčejnou 8GB RX 7600.

Dnes je na 16 GB paměti u Radeonů luxusní příplatek dva tisíce, ale za ty tři čtyři roky, až to bude opravdu akutní, už dostanete ve stejné třídě 12 nebo 16 GB paměti v běžné výbavě i bez připlácení.

Smysl to dává snad jen v případě, že dnes máte devět tisíc a víte, že byste za tři roky horko těžko sháněli pár tisíc na novou a výkonnější grafiku s větší pamětí, anebo že počítáte s nějakým specifickým nasazením, na něž tu paměť potřebujete. Když pominu střih videa nebo výpočetní úlohy, může to být třeba v případě, že na kartě chcete hrát převážně některý z titulů, který je na paměť extrémně náročný, anebo se bavíte modováním starších her a sázíte do nich běžně gigantické balíky textur s extrémním rozlišením. A nákup RX 7600 XT se asi dá pochopit i v případě, že trpíte úzkostmi z toho, že by vám za dva roky 8 GB paměti nemuselo stačit – dva tisíce navíc za to, abyste měli na pár let klid v duši, zahnali své obavy a radovali se z toho, jakou máte rezervu, není zase tak extrémní investice.

Shrnu to doporučením, které dávám léta letoucí – pokud uvážíte, že významný rozdíl ve výkonu díky větší paměti dnes poznáte možná v jedné nové hře z deseti, je nesmysl připlácet na pomalou kartu s velkou pamětí dva tisíce. Lepší je sáhnout ke kartě s výkonnějším čipem a menší kapacitou pamětí, kde rozdíl ve výkonu uvidíte okamžitě a napříč všemi hrami. Až se rozdíl v ceně mezi 8GB RX 7600 a 16GB RX 7600 XT smrskne na nějakých devět stovek, bude to stát za úvahu, protože už to nebude taková darda jen kvůli tomu, aby vám lépe běhalo doslova pár her.

Sapphire Pulse RX 7600 XT

K Radeonu RX 7600 XT už jsem nažvanil víc, než jsem chtěl, pojďme k samotné kartě od Sapphire. Ta je přesně taková, jako byste od základního modelu v dnešní době čekali. Nebo možná o něco lepší, než byste čekali od jednoho z nejlevnějších modelů. Není totiž oholená na kost, i při základní ceně nabízí solidní a velký chladič. 

V žebříčku je z hlediska hlučnosti sice už v té horší polovině, ale její hlučnost bych stále označil za průměrnou – ventilátory se výjimečně roztočí ke 2000 ot./min, když spustíte zátěž na zahřáté kartě a pak klesnou k 1800–1850 ot./min. Dostanou se tak na úroveň hlučnosti průměrných karet střední třídy. Teploty hotspotu jsou ale opět celkem vysoko, takže to znamená agresivnější změny otáček v případě, že něčím kartě pořádně zatopíte.

I když má karta oproti původní Pulse RX 7600 výkonnější chladič, těch 35 W navíc se na provozních vlastnostech podepíše a hlučnost je vyšší. Na trhu ale najdete hromadu základních modelů Radeonů i GeForce s lacinějším chlazením, které jsou hlučnější. Ale i řadu levných modelů, které jsou na tom líp. Vlastnostmi průměrná karta, což je u produktu spodní hranici cenového rozpětí fajn.

Podstatné je, že hlučnost chladiče není natolik vysoká, aby to obtěžovalo – tiché to nebude, ale v průměrně hlučné sestavě se to ztratí mezi ostatními ventilátory. Pokud jste si ale na hlučnosti počítače dali záležet, tak bych vám doporučil sáhnout po něčem dražším s větším chladičem. Cívky nepotěší, u Pulse RX 7600 byly slyšet mírně, u RX 7600 XT jsou slyšet víc. Nemají ten typický otravný vysoký tón, byl hlubší a šlo spíše o pomalejší intenzivní cvakání. Otázka je, jestli je to běžné, nebo šlo jen o nějaký méně vydařený kus.

Oproti Pulse RX 7600 je tu jedna nenápadná pozitivní změna – karta podporuje DisplayPort 2.1 s DSC, zatímco starší Pulse RX 7600 a spousta jiných RX 7600 zvládala jen DP 1.4 (možná kvůli tomu, že využívaly starší plošný spoj z RX 6650 XT). V praxi to ale nebude mít nějaké významné dopady, opravdu nejde o kartu na hraní ve 4K na 200 Hz, abyste si nevystačili i se starším DisplayPortem nebo HDMI 2.1.

Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 XT, 16 GB
KLADYZÁPORY
Vysoký výkon pro hraní v rozlišení 1920 × 1080 bodůTam, kde stačí paměť, jen o 2–4 % výkonnější než mnohem levnější RX 7600
16 GB pamětiObdobná spotřeba jako výkonnější RTX 4070
Bez zátěže pasivní chlazení, v zátěži průměrně hlučnýSlyšitelné bzučení cívek (do jisté míry kusová záležitost)
Proti minulé generaci rychlejší ray tracing a podpora AV1 
Klasický osmpin, nevyžaduje napájecí redukci 
Patří k nejlevnějším modelům RX 7600 XT 
Orientační cena s DPH: 9 000 Kč

Verdikt

Ve hrách, kde 8GB Radeonům nestačila paměť, přináší 16 GB RX 7600 XT výrazný nárůst výkonu. Potíž je, že takových her je jen zatím poskrovnu a v těch ostatních přináší jen zanedbatelný výkonnostní posun, takže z hlediska poměru cena/výkon vychází výrazně hůře.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama