Úvaha: ACTA padla, vyhráli jsme! Ale oni to nevzdají
PCTuning Článek

Úvaha: ACTA padla, vyhráli jsme! Ale oni to nevzdají

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 7. 2012 03:00 36

Seznam kapitol

1. Victory! 2. Fiasko „autorů“ 3. Nebylo to nevinné 4. A co ochrana nás? 5. Jak z toho 6. Ze života autora

Jak hlasitě se v lednu tohoto roku podivovali komentátoři, že spousta divných lidí vyšla do ulic! Na okamžik se zdálo, že Anonymous zahájili svého druhu novou revoluci a bylo jich všude plno. A přesto: když 4.7. ACTA padla, moc pozornosti tomu média nevěnovala. Asi je to méně sexy než zatýkání „Kim Dotcoma“ s prohlídkou jeho garáže.

Reklama
Reklama

Ochranu digitálního obsahu nelze zajistit bez kontroly kyberprostoru a kontrola kyberprostoru naráží na to, kdo, jak a v jakém rozsahu ho může kontrolovat. Dá se říci, že bez nějakého zásadního narušení soukromí nelze zajistit to, co si od ochrany digitálního obsahu slibují procopyrightoví lobbisté.

Úvaha: ACTA padla, vyhráli jsme! Ale oni to nevzdají

Akce jako ACTA se budou opakovat, o tom není sporu. Je trochu smutné, že se jako obvykle autorskoprávní organizace spíš zabývají otázkou jak něco potlačit, než otázkou, jak na tom vydělat. Začalo to u MP3 a Diamondu Rio a pokračuje dodnes – a stále, až na malé výjimky, vidím jen snahu zastavit kolo dějin a zabrzdit nástup věcí, které stejně přijdou. Digitální distribuce způsobila úpadek tištěných médií, způsobila úpadek prodeje fyzických médií a započala úpadek televizí. Rozhlas a televize se tváří, že jsou ještě opravdu důležité, ale nejsou. Rozhlas sám je relikt, něco jako telegraf či potrubní pošta, která má význam jenom při katastrofách a nebo pokud nastane válka – ale odmítá tento fakt uznat.

Staré distribuční modely padají, ale stále není nikde moc vidět, že by se někdo snažil o změnu. Digitální distribuce se už slušně prosadila v počítačovém světě, ale když jsem včera procházel obchod s DVD, připadal jsem si zcela jako na počátku devadesátých let – nezměnilo se tam prakticky vůbec nic. Chtěl jsem si koupit Prométhea, ale není. Na sdílecích systémech je. Sakra, ať už si distributoři přestanou stěžovat a začnou distribuovat! Ať přestanou už mlít, že jim lidi nechtějí platit. Já jsem platit chtěl, ale nebylo za co.

Do kina se mi nechce, když nejsou schopní Prométhea prodávat digitálně, tak ať pohnou zadkem a prodávají ho na DVD/BR. Na rozdíl od řady místních čtenářů jsem docela konzerva a snesl bych film i na fyzickém nosiči, jenomže není. Žijeme v roce 2012, řešíme online distribuci, digitální pirátství, ale dokud do obchodu nezaveze DVDčka vozík tažený psem, tak prostě nic legálně koupit nelze.

Úvaha: ACTA padla, vyhráli jsme! Ale oni to nevzdají

Dnešní distributoři se chovají opravdu jako „prodavači svíček“ ze satiry Frédérica Bastiata z roku 1845: aby byl jejich obchod se svíčkami, knoty a lojem zachován, žádají zákaz Slunce. Obhájci ACTA používali prakticky tu samou argumentaci. Problém je ale v tom, že i když na jejich hru přistoupím a tu svíčku si od nich koupit chci, tak ji prostě nemají. Jako by vůbec nechápali základy marketingu: že když média vybičují zájem veřejnosti o film, napíší recenze a polemiky, tak to je ten pravý moment dílo prodávat. Když si počkají, tak nic neprodají. Takhle to funguje, pozornost a paměť zákazníka je omezená. Na to, že je kravina začít prodávat knížku půl roku po vydání recenzí, jsem přišel taky. Díky vydavateli, který prostě nebyl schopen dostat knížku půl roku na pulty. Toto nebyl problém způsobený piráty, ale dysfunkčním marketingem.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning