Zpět na článek

Diskuze: Kolaps technologických bublin – přehnaná očekávání, či jen cena za pokrok?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Milan Bartak
Milan Bartak
Level 1 Level 1
13. 4. 2026 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavne pravne - kdyz si vezmu do ruky tuzku a papir, tak se mi nestane, ze by mi tuzka rekla: "Tohleto kreslit nebudu, to by bylo poruseni pravidel/licence/zakona..."

Yurax
Yurax
Level 20 Level 20
13. 4. 2026 12:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Bartak Jsou ale věci, které dovedou ilustrátora dovést do kriminálu za řekněme půl hodiny práce a to nemusí ani kreslit nějaké symboly typu hákových křížů nebo psát text. To mi přijde jako nejděsivější z myšlenkových trestných činů.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 28 Level 28
13. 4. 2026 07:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

k té holografické paměti...
neujalo se to především proto, že to neškálovalo. 1TB v kostce cukru ... hezký, ale to bylo jen samotný médium. kolem něj musela být právě ta šíleně sofistikovaná a choulostivá optomechanika, a pořád to mělo kapacitu jen 1TB. pokud se měla zvýšit hustota záznamu, nestačilo vyměnit kostku za umožňující zápis většího množství dat; musela se vyměnit především ta optomechanika, aby to dokázala s větší hustotou zapsat a přečíst. a pokud se měla navýšit kapacita navýšením počtu médií? znamenalo to buď víc optomechanik (který tvořily 90+% ceny), nebo se musel vyřešit systém automatické výměny kostek v mechanice. což je vystavovalo mechanickému namáhání a degradaci optických vlastností. takže se velmi rychle ukázalo, že jako scifi super, ale technologicky slepá ulička.
naproti tomu u optodisků stačí přehodit disk.
u pevných disků stačí přidat SATA nebo SAS kanál (což nestojí skoro nic), a připojit další disk.

Semik
Semik
Level 49 Level 49
14. 4. 2026 00:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk Zaujímavé 👍 a inak škoda no

Reklama
daevid
daevid
Level 32 Level 32
12. 4. 2026 00:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"který dokáže s téměř absolutní informační dokonalostí redukovat velikost modelů a ušetřit tím spoustu paměti"

To je super. Kazdopadne zapominate ze ten optimalizovany model ktery se zcvrknul ted muze byt jeste vetsi. Ten HW se vyuzije tak ci tak.

Vazne nechapu vasi logiku. No co asi se na tom HW bude delat, pobezi na nem jeste vetsi model nez doted.

regine
regine
Level 10 Level 10
11. 4. 2026 12:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1) Bublinu AI vytvořila média + i vývojáři/firmy; zkrátka chtějí investice. AI se bude nadále vyvíjet a užívat, viz další bod 2.

2) Ona "umělá inteligence" (softwarová podpora) se dávno využívala aspoň 20 let v autoprůmyslu, zdravotnictví, stavebnictví, překladačích, ..., ale byla cílená na obory, z jednoznačně ověřených odborných zdrojů.

3) Stačí citovat (můj překlad) z dokumentu Microsoft: "Copilot (AI) je služba určená pro zábavní účely, může se mýlit a neměla by být používána pro zásadní rozhodnutí." ;-)

Jan Belka
Jan Belka
Level 51 Level 51
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
11. 4. 2026 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine bublinu kolem AI vytvorily hlavne firmy co z toho nejvice profituji ..

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
12. 4. 2026 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Vratane m.j. i AMD, ako na to poukazal napr. Burke z gamersnexus?

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 4. 2026 03:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine Pokud jde o to tvrzení MS ohledně Copilota, tak jde o preventivní obranu proti nevyhnutelnému útoku amerických právníků, kteří neustále aktivně hledají jakoukoliv záminku, která by jim umožnila zažalovat nějaký dosti bohatý subjekt, aby z něj vydojili miliardy, nebo aspoň miliony USD.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 4. 2026 06:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Tak má to oporu i v tomto tvrzení, ale zároveň si je Microsoft (a další) vědomi, že jsou na začátku a je plno chyb. Až to bude dokonalý, bude to také velmi drahý. Nakoc si budeme potřebnou inteligenci kupovat na časové úseky. (něco jako boost pro zbraně u svého robota ve hře)

JiVy
JiVy
Level 49 Level 49
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 4. 2026 09:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Nikdy nic nebude dokonalé 😉
Americký právní systém stojí na schopnosti hledat často až nesmyslné záminky k tomu, aby zažalovali toho, kdo má hooodně peněz a ty peníze z něho vysoudili. Ať už jde o stát, nebo velké firmy.
Pokud jde o využívání AI tak takto to funguje už dneska. Lze si předplatit měsíční kredity a používat různé modely AI. Ty základní jsou zdarma, ty lepší stojí kredity a ty nejlepší mají za stejnou úlohu třeba trojnásobnou sazbu. A je na uživateli, jak rychle a jak kvalitní kód potřebuje vygenerovat.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 4. 2026 18:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy jasně, souhlasím. Jen by mě ten můj model v budoucnosti tolik nepřekvapil.

PS: dokonalý vždy v uvozovkách (zapomněl jsem)

Darksicek
Darksicek
Level 14 Level 14
11. 4. 2026 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Cena za lidskou hamižnost.

Reklama
prog
prog
Level 8 Level 8
11. 4. 2026 10:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zákazníci s určitým programovým zmýšľaním

Je známe a vypočítateľné, že technologický pokrok slúži cene za peniaze. Každé peniaze majú svoju technologickú („kostýmčekovú“/ekosystémovú) cenu. Peniaze sú, jednoducho povedané, vypočítateľné. Peniaze zákazníkov určujú „bublinkovanie“ aj „pokrok“. Aký zákazník, taký pokrok či bublina/kaz v pokroku. Je to cirkulárna ekonomika („je známe a vypočítateľné“).

Operačný systém („elektrotechnika a elektronické programy“ alebo „myšlienky ohľadom hmoty“) zákazníka je v podstate nič viac ako poskladaná umelá inteligencia. Na nej beží aplikačný systém „na čo je dobrá umelá inteligencia“. Napríklad, taký obyčajný textový editor pre písanie a editovanie textov je poskladaná umelá inteligencia („myšlienky ohľadom hmoty“) – no a voľakedy „dávno/nedávno“ to nazývali program („office/kancelária“ pre umelú inteligenciu).

Dneska sa zdá, že „zákazníci“ si „office/kanceláriu“ pre umelú inteligenciu – pomenovali ako „AI bublina“. Na základných školách sa ešte nevyučuje, že na prevádzku „AI bublín“ potrebujete zákazníkov s určitým programovým zmýšľaním. Nie je to až také zložité, o čo sa sa jedná a čo sa deje – Obrazovka Monitora/Sledovača a Sledovač/Monitor Obrazovky – „zákazníci u office/kancelárie pre umelú inteligenciu“ prechádzajú otázkami vlastnej životnosti, aj kvôli „nemilosrdnej technologickej evolúcii“ [z oblasti nevedomosti ("neprepočítaná nevedomosť") do ("prepočítaná vedomosť") – skrz obrazovku/monitor]. Je tam tempo evolúcie „vízií“ (Kognitívna záťaž menej či viac bystrého človeka). Vytriezvenie zo záťaže, „zákazníci u office/kancelárie pre umelú inteligenciu“ riešiac/triediac svoje „je známe a vypočítateľné“, je síce málo pravdepodobné ale predsa možné. Ak sa to začne správne vyučovať už na základnej škole, je veľmi pravdepodobná postupnosť (aj u celého ekosystému) z oblasti nevedomosti ("neprepočítaná nevedomosť") do ("prepočítaná vedomosť") – skrz obrazovku/monitor.

Tripe
Tripe
Level 31 Level 31
11. 4. 2026 09:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky pokroku a vynalezení nových optimalizačních způsobů jako je Turboquant (nebo třeba nově i DFlash) budeme za chvíli potřebovat na spuštění stejně výkonných modelů desetinu prostředků. To mne zajímá co s tím drahým a na roky dopředu nasmlouvaným hardwarem budou tyto společnosti dělat, když si kde kdo spustí dostatečně výkonný AI model u sebe doma zdarma.

gepard
gepard
Level 29 Level 29
11. 4. 2026 11:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tripe Přijdou ještě výkonnější modely a ještě výkonnější superpočítače. A ty už na tom svém DFlash už nepojedou. Nebude to mít dostatečný výkon.

Tripe
Tripe
Level 31 Level 31
11. 4. 2026 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard Samozřejmě že přijdou, ale jaký smysl budou mít pro běžnou populaci, tedu tu která by to měla platit? Téměř žádnou, když jim všechny jejich potřeby obstarají levnější modely a nové optimalizované způsoby. Dnes drtivá většina lidí používá chatboty na stupidní dotazy k čemuž nepotřebují žádné extra modely. AI společnosti zatím stále jen prodělávají. Zřejmě pro tyto výkonnější modely a superpočítače budou muset najít nové využití jako armádu, vědu, zdravotnictví, vesmír aby se jim to vyplatilo.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 4. 2026 06:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tripe Právě, že tak to nebude

EDIT: němělo být odesláno, v práci, první kafe, místo zrušit odeslat.

Tripe
Tripe
Level 31 Level 31
13. 4. 2026 12:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Jak ne? Už dnes si můžeš doma lokálně na svém PC zdarma spustit velmi obstojný AI model, který ti odpoví správně na de facto všechny tvé obecné dotazy a i ti něco naprogramuje. To co před rokem a něco nabízeli tyto společnosti za peníze máš dnes doma lokálně. Takže jinými slovy jsme nyní s těmito modely cca rok a půl pozadu za těmito giganty. S těmito nově nalezenými optimalizacemi se může ta výkonnost a efektivita zvýšit až 10x pro stejné využití prostředků.. Takže ta vzdálenost se může dále velmi snížit, jakmile se celý ten přístup více zpohodlní pak už řekněme pro 90-95% procent populace co využívá AI na běžné věci nebude mít smysl si platit jakéhokoliv chatbota. Ten zbytek bude využívat specifické modely pro konkrétní případy použití a tam to zřejmě smysl stále mít (zatím) bude.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 4. 2026 18:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tripe Souhlasím, to byl nějaký ranní úlet, který jsem zavrhl hned v začátku a omylem odeslal.

Lubo33
Lubo33
Level 21 Level 21
10. 4. 2026 22:52 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bez negativity v nadpise by to nešlo, pán Rybka? :)

Reklama
André Philippe Schwarzkopf
André Philippe Schwarzkopf
Level 25 Level 25
10. 4. 2026 20:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

realne? vykon za 2 roky bude tam kde jsou ty velke modely ve farmach :) jinak claude opus 4.6 statisticky pry hloupne nekdo pise az o 67%(nemam overene) ale jedno vim ze i ten 20x max plan proste je maly za ty prachy) realita je ze vzit to nej z netu dat si to lokalne uz ted jde, ale za 2 roky to bude "levne" a chudak open ai pujde pod vodu (google prezije protoze neni jen ai a claude? mozna prezije kvuli sve specificnosti a ze dal vale governence) Realita? dot com jak vysite a ze za 2 roky polovina pracovniku ve fabrikach konci(zustane jen architek a hlidac robotu)

Jiří M
Jiří M
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 4. 2026 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím s tím, že Claude je skutečná hodnota - pro programátory. Ale tady je zrada: Čím lepší bude Claude, tím méně ale programátorů bude potřeba a tím menší bude trh pro Claude. Tohle je vnitřní rozpor AI jako služby. Vysoce produktivní nástroj kanibalizuje svou vlastní uživatelskou základnu.

Druhá výtka (nebo spíš otázka): Je evoluční paralela s dotcomem úplně přesná? V dotcomu přece šlo o distribuci, o propojení fyzického světa s digitálním (WebVan = Rohlík, ale až o 20 let později, když přišly mobily, GPS, bankovní API). U AI jde o kognitivní náhradu. To je kvalitativně úplně jiná úroveň. WebVan selhala, protože logistika ještě nebyla zralá. Sora selhává, protože ekonomika inference není zralá. Ale inference se zlevňuje řádově mnohem rychleji než kurýrní služby v 90. letech. Takže ta čtvrtá fáze (edge AI, TurboQuant) může přijít mnohem rychleji, než kdokoliv čeká.

André Philippe Schwarzkopf
André Philippe Schwarzkopf
Level 25 Level 25
10. 4. 2026 20:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M dot com ukazal moznosti, ale realne jako google lens prisel proste moc brzo. ci metaverse od fb.

Jiří M
Jiří M
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 4. 2026 22:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@André Philippe Schwarzkopf Problém Lensu je, že hlavně vylezl na veřejnost ještě nehotový silně, působil velmi rozpačitě. Což se hodně napravilo ale pořád má ještě díry.

gepard
gepard
Level 29 Level 29
10. 4. 2026 21:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M Já bych to vaše tvrzení trochu poupravil: "Čím lepší bude Claude, tím méně programátorů bude potřeba a o to víc každý programátor bude Claude využívat, tedy o to více platit."

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
10. 4. 2026 22:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard a nebo zjisti ze je lepsi si to napsat sam a nic nikomu neplatit a nechat zaplatit sobe za praci :)

gepard
gepard
Level 29 Level 29
11. 4. 2026 11:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 I kdybyste měl potřebné znalosti a schopnosti (bez základů programování to podle mě i tak nepůjde), pořád budete muset zaplatit za model Claude.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
11. 4. 2026 12:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard U programatoru bych ocekaval znalosti programovani a danych prog. jazyku. AI ma problem v tom ze cena HW, naklady na elektrinu nevyvazi prinosy ktere by byl nekdo ochoten zaplatit, tj je to ekonomicky nefunkcni model, slo pouze o to vytvorit bublinu aby se vyrobci HW napakovali a to se povedlo.

gepard
gepard
Level 29 Level 29
12. 4. 2026 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Původně jsem vás pochopil tak, že si aplikace budou psát sami uživatele. Proto ten dovětek se znalostí základů programování.
Já myslím, že ceny si sednou a časem bude levnější to nechat naprogramovat AI a sám to jenom poupravit. Ušetří to hromadu času. Programátor, který AI využívat nebude, nebude stíhat a konkurence mu ujede o parník.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
12. 4. 2026 17:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard potiz je ze to proste je moc drahe za HW i ma moc velkou spotrebu elektriny na to co to umi a to proste uzivatele neakceptuji a na tom to uhyne. Ze si to bude dale provozovat google na vyhledavani a lepsi a detailnejsi odpovedi vyhledavace tomu verim, ale komercne to je k nicemu, proto uz prvni AI firmy padaji na hubu protoze prisla konfrontace s realitou. Navic to casto dela takove chyby ze ten kod potom dela to co nema a AI to fakt opravit neumi takze to stejne musi resit clovek.

gepard
gepard
Level 29 Level 29
12. 4. 2026 20:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Myslím, že se blíží doba, kdy si podobné modely budeme provozovat lokálně na vlastním PC s celkem nízkou spotřebou a velcí hráči (Google a jiní) pojedou na mnohem pokročilejších modelech na mnohem pokročilejším HW. Uvažuji, kdy taková AI nabyde vědomí.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 42 Level 42
12. 4. 2026 20:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard vedomi jako je to lidske a to co umi pocitace je trochu odlisny vesmir zas nebude takovy snilek, to je uplne jiny level.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 48 Level 48
11. 4. 2026 08:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M Zrada je primárně trochu jiná, žid z Anthropic dá běžným uživatelům daleko horší a těžko použitelné modely, než které budou mít korporáty, tajný služby a elity. První vlaštovkou je Claude Mythos, prostě jako u všeho jiného tu je restriktivní přístup a kromě něj i nákladový strop. Náklady jsou deleko menší problém, než omezený přístup.

A jinak to funguje naopak, čím více bude programování přístupnější, tím více bude vývojářů včetně programátorů. Stačí se podívat jakou úrodu her způsobily dostupné herní enginy.

Jiří M
Jiří M
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
11. 4. 2026 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista Co čtu, tak lidi uživatelé ty hry od AI docela neberou, her může být milion ale když to skoro nikdo nebude kupovat...?

CNNX
CNNX
Level 34 Level 34
11. 4. 2026 15:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M Claude je hodnota pre programatorov? A ako konkretne sa to prejavuje? Kde su BG3-like hry kazdy mesiac, kde je Windows 15 plus vsetky aplikacie a utility uplne zdarma a v milion perfektnych verziach? :-) Jedinu hodnotu, co vidim ja, je, ze vsetok hardware stoji dvojnasobok. :-)

gepard
gepard
Level 29 Level 29
11. 4. 2026 16:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX Ne dvojnásobek, RAM stojí 6-ti násobek. Disky 3 násobek. I železnice se musela nejprve postavit, než přinesla skutečný užitek. A zvýšila cenu železa i cenu dřeva. Ber to tak, že momentálně budujeme AI infrastrukturu, testujeme prototypy a budoucnost ukáže, který model se prosadí. Výhledově AI dostane železné tělo a nahradí dělníky v továrnách. AI už práci bere. Warhorse Studio už propustilo překladatele s tím, že překlady již bude dělat AI. A bude to zasahovat do čím dál širšího spektra oborů. Lidi se budou muset naučit pracovat s novou technologii, jestli chtějí uspět na trhu práce.

CNNX
CNNX
Level 34 Level 34
11. 4. 2026 18:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard Jo, chapem. Vsetko je vdaka AI coraz viac nahovno, vratane dokonca i tych prekladov, ale buducnost je ziariva. ;-) Co mi to len pripomina. :-) Asi som uz na tento svet fakt stary. ;-)

gepard
gepard
Level 29 Level 29
10. 4. 2026 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě to připomíná železniční válku v Anglii, kdy byly asi 4 nebo 6 společností, kde každá si postavila vlastní železniční trasu a soutěžily cenou a službama. Nakonec přežily asi 2, ostatní zbankrotovaly. No a ty, co přežily, pak navýšily cenu a začaly vydělávat. To samé může být se situací s AI. Prostě bude pár let takřka zadarmo, některé zbankrotují, lidi si na ně zvyknou a pak, jak se služba zpoplatní pro všechny, už se lidi bez AI neobejdou a začnou to platit.

Jiří M
Jiří M
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 4. 2026 20:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard Historický základ vaší paralely je rozhodně silný. Jde o období známé jako "Railway Mania" a bylo jednou z prvních velkých spekulativních bublin moderní éry. Počáteční euforie: Po úspěchu první komerční trati Liverpool–Manchester v roce 1830 nastala vlna šílenství. Vrchol nastal v roce 1846, kdy britský parlament schválil plány na 9 500 kilometrů nových tratí – to je víc než vzdálenost z Londýna do New Yorku a zpět. Nízké vstupní bariéry: Akcie šlo kupovat jen s desetiprocentní zálohou, což do hry přivedlo masy drobných spekulantů podobně jako později hypotéky v roce 2008. Ve stejné době zrušený "Bubble Act" z roku 1825 uvolnil pravidla pro zakládání nových společností. Tvrdé přistání: Když bublina praskla, zhruba třetina z 9 500 kilometrů schválených tratí nebyla nikdy postavena. Z krachu si však nakonec vzali ponaučení ti největší hráči.

21. století. Druhé dějství: Souboj titánů v éře AI. Dnešní AI trh tuto dynamiku dokonale kopíruje. Nejde jen o technologický závod, ale o klasický souboj o dominanci, který se odehrává podle osvědčeného scénáře: "Spaluj hotovost, získej trh, pak diktuj ceny." paralela není jen spekulace, ale standardní ekonomický scénář, který historie opakovaně potvrzuje.

Reklama
Reklama
Reklama