Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

24

Seznam kapitol

1. Nemusíme nic 2. Ouuuu 3. Bytelné řešení 4. Doba konzolová
5. Průser na průser 6. Masivní nadprodukce 7. Přijďte se mrknout

Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?

Reklama

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let byl herní trh už značně saturovaný. Tvořil ho bohatý ekosystém klasických konzolí, jako Atari 2600, Intellivision, Collecovision, Fairchild Channel F a Magnavox Odyssey2, přičemž přibývali další hráči, jako Vectrex. Velcí výrobci konzolí, jako Atari, přidávali další modely, jako Atari 5200 a Atari 7800, přičemž zároveň prodávali i souběžnou řadu osmibitových počítačů. Úplně charakteristické bylo právě Atari, u něhož se objevil jev, který se posléze zopakoval u dalších firem „na vrcholu“: Začalo masivně utrácet za vývoj produktů, které v podstatě moc nesouvisely s jeho podnikáním. (To samé potkalo Microsoft i Nokii a dost možná to zopakuje i Google.)

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz

Osmibitová Atari byla založena na čipech původně navržených pro nástupce konzole Atari 2600 a architekturou se jim značně podobala. Když se podíváte například na Atari 400, vidíte stroj, který vypadá opravdu spíše jako herní konzole než počítač. Vážně: Srovnejte si, jak vypadá Atari 400 a takový Philips G7000 Videopac. Oba systémy mají membránovou klávesnici, Atari má dokonce 4 porty pro joystick a prostor pro cartridge je krytý dvířky. Čtyři porty pro joystick? To je přece jasná konzole!

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz

Philips G7000 Videopac [zdroj]

A Atari zdaleka nepředstavovalo jediný levný počítač, který konkuroval konzolím: Byl tu Texas Instruments TI-99/4a, Commodore VIC-20, Apple II, Sinclair... Všechny tyto systémy dovolovaly tvorbu her v podstatě každému. A pokud jde o hry, mezi výrobci vládl optimismus. Trh stále expandoval a na hrách vydělal každý. Stačilo doslova „vyhodit hru do vzduchu a potom jenom sbírat peníze“. Vydělávat mohl každý, kdo dokázal udělat hru – a nemusela to být ani příliš kvalitní hra. Prodávalo se naprosto všechno. Objevily se málo kvalitní klony populárních titulů. Objevily se hry s reklamním obsahem.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama