Zpět na článek

Diskuze: Návod: Notebookové RAM v desktopu. Jak sehnat 32 GB DDR5 od 2500 Kč

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Michal Šafr
Michal Šafr
Level 1 Level 1
10. 1. 2026 07:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle je fakt tragické, snad se trh brzy uzdraví a Altmana konečně zavřou do blázince.

thunder.m
thunder.m
Level 16 Level 16
7. 1. 2026 23:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V březnu se těším na pokračování "Jak si vytvořit vlastní DDR moduly z čipů nakoupených na ALI"...

Je smutné kam se tohle dostalo a hlavně jak dlouho to ještě bude..

Reklama
Petr Vrtílka
Petr Vrtílka
Level 1 Level 1
6. 1. 2026 14:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja tohle provozuju cca mesic v praci.Deska MSI,Z790 chipset.Dve tmave modry redukce,dva SK-Hynix 5600MT/s 8GB SO-DIMM moduly v dual channel.Funkcni na prvni pokus,zadny ladeni,samy se nastavily na 5600MT/s,stabilita 100% v realnem pouziti i v Memtestu.CPU je i7-12700kf.

Karol Molnar
Karol Molnar
Level 35 Level 35
6. 1. 2026 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vyborny clanek, to muselo byt hodin a hodin prace autora kym dospel k temto vysledkum. Dekuji.

zvirek
zvirek
Level 16 Level 16
6. 1. 2026 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karol Molnar A přitom taková blbost, že ? :-)

Karol Molnar
Karol Molnar
Level 35 Level 35
9. 1. 2026 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek Jasne, ze ano.

F1DLA
F1DLA
Level 38 Level 38
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
6. 1. 2026 08:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takhle si nějak představuji jak by měl vypadat článek na PCT! Výborné čtení. Určitě to dalo dost práce, ale přimlouvám se za druhý díl :)

Reklama
Ronko4fun
Ronko4fun
Level 41 Level 41
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
6. 1. 2026 00:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zaujímavé riešenie a asi sa s nim tento rok budeme stretávať pravidelnejšie... ja keby som nestihol pokúpiť všetko minulý rok za ešte dobré ceny tak v tomto momemte by som už tie cenu za ram a asi čiastočne už aj za nvme neakceptoval a nepriplácal - nemá to takú hodnotu nech si eshopy a bazáre háďžu ceny aké chcú.

Marty
Marty
Level 29 Level 29
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2026 21:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skvělý článek. Někteří lidé mají navíc velmi agresivní pot, je fakt, někteří dokáží zakládat paměti neumytejma prackama i po svačině plný sekaný, ručně ládovaný 🤣

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
5. 1. 2026 13:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na jednu stranu tohle neřeším, protože už mnoho let používám MiniPC se SO-DIMM pamětmi (letos chci upgradovat na něco s Ryzenem AI 360/365/370)

Na druhou stranu takhle neušetřím, protože tam jsou vždy jen dva sloty a tak tam nemůžu cpát mini kapacity :-) (a navíc integrovaná GPU chce co možná nejrychlejí RAM co jde)

Haunter
Haunter
Level 20 Level 20
5. 1. 2026 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM S tím Ryzen AI budeš happy. Mám notebook s 350 a je to parádní na lokální LLM!!!

Ikk
Ikk
Level 9 Level 9
8. 1. 2026 08:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Haunter S tím tvrzením o lokálním LLM bych byl poněkud opatrný. Mám AI 375 a musím uznat, že ten CPU při správném používání (při využívání jeho instrukcí a funkcí) člověk jen tak neutahá.

Reklama
JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2026 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozhodně užitečný článek.
Nedokážu si sice představit scénář, že bych po takovémto řešení sáhnul (tím neříkám, že se to stát nemůže). Do sestavy pro sebe bych si raději připlatil, nebo počkal a pokud bych stavěl PC pro někoho, tak to už vůbec ne, protože bych se pak pořád bál, kdy se to podělá.
Ovšem je super, že se najde někdo to to vyzkouší, popíše a okomentuje!

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 11:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na takovéhle redukce si pamatuju, když se přecházelo z SIMM30 na SIMM72 - a ani tehdy to nebylo něco, co by fungovalo na 100%.

Výrobci se dnes snaží dávat sloty co nejblíže CPU, takže přidat jim pár cm dalších cestiček plus přechodový odpor navíc nevidím jako úplně dobré a dlouhodobě spolehlivé řešení.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt A to bylo kdy? 30let zpátky?

Jsi zaseklý v tomhle období?

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Ano, cca 30 let zpět. Tehdy byla vrcholem 60ns SIMM72 a procesorová sběrnice na 133 MHz. Co myslíš, jsou ty dnešní pasivní DPS a konektory na těch redukcích o tolik lepší, aby zvládaly ty dnešní, o dost rychlejší, o dost menším napětím napájené, paměti? Bych i naopak řekl, že tehdy ty šance, že to bude (spolehlivě) fungovat, byly o dost větší, byť se do jednoho "SIMM72-u" musely naskládat co nejpodobnější 4 moduly SIMM30.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt v závěru článku je napsáno, že to při troše laborování při dvou modulech spolehlivě funguje. Nemusíš tipovat.

Respektive objednám moduly pro DDR4 a vyzkouším to sám, zajímá mě to. Času na otestování mám dost.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
6. 1. 2026 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Jak dlouho to takto spolehlivě bude fungovat? Dáš na to záruku?

Fang
Fang
Level 5 Level 5
9. 1. 2026 19:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Zaruku na bastleni…? Ja uplne nechapu v tomhle bastlu, a nic proti, jakkoli v pocitaci, na kterym mi zalezi na spolehlivosti bych to asi nevidel moc rad, ten duraz na desku… tohle je reseni pro nouzi, takze mi uplne nedava smysl.

Ale v zasade jo, kazda redukce je potencialni problem..

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
14. 1. 2026 08:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fang Frank to tu prezentoval jako moderní řešení, které tomu 30 let starému nejde přirovnat - v zásadě mě osočil z toho, že jsemse zasekl v historii.

Takže jsme se všichni shodli, že jde o bastl, kde není zaručeno nic.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 16:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Je to bastlení jakápak záruka??? Jestli chceš furt nějaké záruky jdi si do Alzy pro moduly za 10000. Ale jakou máš záruku, že když půjdeš přes cestu nepošulá tě pod sebou autobus..? Jakou? Záruko

pepaZdepa
pepaZdepa
Level 35 Level 35
5. 1. 2026 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt 60ns máš asi dobře ale SIMM72 by ti s FSB133 určitě nejely... ;)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
6. 1. 2026 13:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pepaZdepa OK, sběrnice PCI končila na 50MHz, běžně jela na 33 nebo 40 MHz, CPU měl násobičku/děličku frekvence PCI sběrnice. Už jsi spokojen? :-)

theyarealldeaddave
theyarealldeaddave
Level 43 Level 43
6. 1. 2026 16:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt co si pamatuju tak ja mel tehdy dokonce MoBo co mel na sobe oba typy memory slotu :)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
7. 1. 2026 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@theyarealldeaddave ano, byly přechodové modely, které uměly oba typy pamětí - ale nikoliv naráz.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2026 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z toho děláte vědu jak kdyby byla válka a neměli jsme co do huby, bože. Takové sockoidni divné řešení cpat ramky z ntb do pc a ještě o tom článek na hlavní stránku :)

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 12:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Někdo možná rád řeší věci co nejlevnější cestou - pokud to funguje...

Zatímco ty evidentně používáš PC jako nástroj k určování sociálního postavení, pro mnoho uživatelů je to prostě jen bedna co dělá práci. Já mám třeba hromady SO-DIMM DDR4...

A nevím co s nimi, mám je rovnou vyhodit do kýblu, nebo si alespoň přečíst článek?

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan to je ale zase jiný případ, nemyslíš? Většinou ty "hromady" taky ale mají taky jednu nepříjemnou vlastnost, nízkou kapacitu. Protože vznikají typicky tak, že je vyhodíš z notesu v rámci upgradu za větší moduly...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 13:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Většinou ano, ale jsou i lidi co mají 8GB moduly.. Je to moc nebo málo na low-end PC?

Petr
Petr
Level 10 Level 10
5. 1. 2026 13:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan  SO-DIMM DDR4 bych nejake koupil.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Na bazosi je jich dost, a nejsou echt drahé.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Takhle: jako zajímavost a prověření slepé uličky, proč ne. Jako totální nouzovku pro případ, kdy mám v šupleti DDR5 moduly z prolitého noťasu - to bych asi taky zkusil. Ale hrát vrhcáby se spolehlivostí počítače (když jen rozchodit běžné DDR5 moduly tak, aby byly OPRAVDU spolehlivé je otázka na několik hodin, pokud to člověk trefí hned na začátku), to ani náhodou.)

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 46 Level 46
5. 1. 2026 16:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Aby ses nedivil až "nebudeš nic vlastnit a budeš šťastný", páč éra AI si žádá své oběti a tohle je jen začátek. Socky z Diit jsou připravené už teď 😁

Reklama
mibfox
mibfox
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2026 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chapu. Je to reseni, ale tohle do moji pruhledny skrine fakt ne. V zari jsem stavel novy PC, 32gb ram. Dobre jsem udelal. Na pareni to staci.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
5. 1. 2026 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox No průhledné skříni to musí svítit, měnit barvy a na vestavěném displayi ukazovat frekvenci, bez toho je to bída.

iSheepTM
iSheepTM
Level 45 Level 45
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
5. 1. 2026 10:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Žijeme v hrozné době.

Olda
Olda
Level 31 Level 31
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2026 09:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevešlo by se to většinou pod chladič. Ale článek chválím, je hoden názvu webu. Všude jinde už jsou jen reklamy na zboží ve slevě.

Jinak je myslím jedno, že jsou RAMky drahé, PC nekupujeme na jeden rok, takže stačí počkat a zase se ceny umoudří. Já mám momentálně 64GB - nestrádám. 😉 A PC budu inovovat tak za 2-3 roky.

iSheepTM
iSheepTM
Level 45 Level 45
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
5. 1. 2026 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Olda Hm, my musíme do 2027 koupit tři nové servery a v cenové nabídce ze srpna loňského roku jsme měli 512 GB RAM a 1 TB RAM. No, budeme to muset ještě přehodnotit, jinak budou RAMky stát víc, než půlku celého serveru.

Reklama
Zivan
Zivan
Level 23 Level 23
5. 1. 2026 08:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S tímhle jsem si hrál před lety s DDR3. A jednou se mi s neozkoušenou redukcí, která prý původnímu majiteli fungovala, stala taková nepěkná věc...SODIMM na redukci zacvaklá, redukce v desce taky, zapnutí PC, kouř a smrad a v DIMM slot očouzený a bez kusu plastu u dvou pinů. Redukce šla do šrotu, deska i paměť byla funkční.

Takže i tohle riziko existuje a u desky za 5 tisíc by to zamrzelo.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan jj. Mám podobné zkušenosti i s jiným HW z AliShitExpressu - např. routerové síťovky odcházejí většinou do měsíce až dvou. Koupil jsem tam tři typy PCI GE síťovek různých výrobců a prodejců s 3 až 4 eth porty, umřely všechny. Starý 3c905 (bohužel jen jednoport a FE) funguje 25 let stále jako nový.

Reklama
Reklama