Zpět na článek

Diskuze: Věda vs. náboženství. Jde svět islámu a AI dohromady?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
16. 9. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavně muslimové v dost zemích se sami střílí do nohy, když si prakticky totálně vyblokujou polovinu populace, tím že ženy nemohou prakticky nic dělat a nijak přispívat k rozvoji země. Tím ostatní moderní státy mají hned dvojnásobnou výhodu úplně ve všem...jak pak mají vůbec čelit zemím jako je Izrael, kde je prakticky každý voják, včetně žen, které se také podílí na výzkumu, rozvoji, rozkvětu a obraně státu, přičemž v muslimských zemích je žena nevzdělaná a musí prakticky jen sedět doma, protože sama ani nikam nemůže...

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 9. 2025 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 Co naděláš, Prorok to tak holt chce a tak to tedy tak bude... Z druhé strany, muslimové poráží svět dělohami...

peca007
peca007
Level 25 Level 25
23. 9. 2025 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 Buď v klidu, christianisti jsou na tom úplně stejně. Prostě víra obluzuje mozek a tupí rozum.

Martin Zuber
Martin Zuber
Level 4 Level 4
14. 9. 2025 23:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na úplném začátku není víra ani věda, ale lidská přirozenost, plazí instinkt přežití. Když se k němu přidá vědomí a touha po smyslu, vzniká uzel mezi strachem a zvědavostí, jistotou a změnou. Uzel, který lze chápat, ale ne rozmotat.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
14. 9. 2025 19:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nerad bych aby to vyznělo tvrdě, právě naopak je to celkově velmi dobré, ALE nemůžu si pomoct ... jde o, slovy Járy Cimrmana, objev nového světadílu; Ameriky.
Probém je, že západ tohle ví přes 100 let, ale s modernizací východních společností a režimů naprosto selhal, protože se soustředil na svoje "rozděl, panuj, vysaj, zahoď".

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 21:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk @Marek Staněk Ty východní společnosti dávají jasně najevo, že nestojí o modernizaci ve stylu západního satana, je zajímají pouze konkrétní výstupy - zbraně, letadla, auta, hodinky a další atributy luxusu k tomu.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
15. 9. 2025 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M Jo, to souhlasí, a západ tomu svojí politikou hodně pomohl. Viz opiové války v Číně, Belgičané v Kongu, Britové v Rhodésii, Indii, a na středním Východě, Holanďané v jižní Africe, Francouzi v Indočíně, Němci v Etiopii a Eritrei, Španělé, Portugalci, a Holanďani svorně v jižní Americe.

Blbý je, že už tehdy byly kulturní rozdíly takové, že to nejspíš nešlo jinak.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
15. 9. 2025 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Marek Staněk Jenže muslimský svět byl po staletí v pozici dobyvatele a otrokáře.
Sýrie, Egypt, severní Afrika Pyrenejský poloostrov, to byly křesťanské země, Persie, byla zoroastriánská a dál na východ byli budhisté a hinduisté. To všechno si muslimové podmanili a tvrdě exploatovali.
V době objevení Ameriky v Evropě otrokářství prakticky neexistovalo, zato v Africe obchod s otroky ovládali muslimští otrokáři, kteří je začali ochotně prodávat evropanům.
Otrokářství bylo legální v některých muslimských zemích až do 60. let 20. století.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
16. 9. 2025 08:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @JiVy však se na tom dodnes nic nezměnilo. pořád je to agresivní, expanzivní, totalitní, xenofobní, a destruktivní ideologie, a otrokářství je pořád mainstream, i když formálně neexistuje.
a co je horší, NIKDY se to nezmění, protože se to změnit nemůže, protože není jak.
korán doslova říká, že cokoli je v rozporu s koránem, je kacířství, a kacířství nařizuje trestat smrtí.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 9. 2025 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Marek Staněk Mně jenom šlo o to, že za islám nemůže západní civilizace, on si se svými zvěrstvy bohatě vystačí sám.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
16. 9. 2025 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @JiVy Nemůže za vznik islámu samotného, ale má velkou zásluhu na jeho rozšíření v posledních cca 200 letech.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 9. 2025 22:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Marek Staněk V posledních nejméně 70 letech si Evropa sama podřezává větev.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 9. 2025 02:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @JiVy Souhlas naprosto, leč velmi často své lidi které mohli postrádat oněm muslimským obchodníkům prodávali přímo sami jejich vládcové, lidé mnoha náboženství a to zejména těch původních afrických.

Vladimír Bulka
Vladimír Bulka
Level 1 Level 1
14. 9. 2025 18:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Islám je tak z 80% vykradený judaizmus, o tisíc let starší, včetně některých svátků . Sám lžiprorok Mohamed byl negramotný, korán napsali jeho židovští kámoši. (Lžiprorok protože posledním prorokem byl Sv. Jan Křtitel, pak už přišel Kristus.) Islám je dost neslučitelný s vývojem, proto jsou islámské země zaostalé. Přínos islámu vědě a civilizaci vůbec je hodně malý. Zato počet obětí islámu v historii se odhaduje na 280 milionů.

Univerzity západního střihu zakládala už od středověku katolická církev.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 9. 2025 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vladimír Bulka @Vladimír Bulka To, že byl Mohammed negramotný je s velkým otazníkem. Islám na tom trvá hlavně proto, aby podpořil tezi, že to nemohl nikde vyčíst a jde o přímý diktát od Džibríla (archanděla Gabriela). Ve skutečnost Mohammed vedl obchodní karavany a mohl se s křesťanstvím a judaismem dobře seznámit.

Azzaliah
Azzaliah
Level 4 Level 4
14. 9. 2025 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Svět islámu si vždy vytrhával z kontextu co se mu hodilo. Oni si ospravedlní všechny své hříchy, hlava nehlava.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 18:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Azzaliah @Azzaliah krestanstvi i islam si nemaji co vycitat, bohuzel jsou to dve nejvetsi nabozenství na svete a ve vysledku asi dve nejhorsi mozny.. asi i kvuli tomu ze byly v minulosti a jsou stale celkem dost agresivni a proste jdou pres mrtvoly, kdo se k nim neprida je neverici a tomu jdou po krku..

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos tak ty a dd a vasa slepa viera k amd kartam 🤡🤣 horsie ako islam. ale je dobre ze verite ze amd grafiky su najpredavanejsie ;)

mloveckyorigin
mloveckyorigin
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Potom co se tam tento týden stalo to vypadá že region bude mít úplně jiné starosti. Izrael se díky své technologické nadvládě a hlavně mohutnému externímu zásobování netají že chce mnohem větší území. Fanatici jsou na obou stranách jenže jak se zdá nějak se to prohodilo - větší vliv získali naopak v ještě nedávno umírněné malé zemi s jz a zatímco větší sousedé jsou mnohem víc pragmatičtí že přistoupili i na tzv. abrahámovské dohody. Nakonec se mohou zničit navzájem a dopadne to asi podle toho - vytvořili poušť a nazvali to mírem. Tedy prakticky celý Blízký východ. Místní Arabové si přes všechny výhrady váží toho čeho dosáhli prodejem západním státům a ví že mají hodně co ztratit, chovají se tedy racionálně, ovšem jak to vypadá izraelskou stranu racionalita opustila.

Islám samotný určitě nějakou koexistenci najde jak ostatně ukazuje i tento článek, jen nejvíc reptat budou ti co se považují se výlučné vykladače, hlavně ti co jen spoléhají na memorování a méně na kreativitu. Tam jednoduše AI bude a zřejmě má pro prostého věřícího už teď navrch.

P.S: vím že lidé neradi čtou dlouhé komentáře ale ještě připojím jedno. Je zajímavé že původní Arabové byli polyteisté a hlavně především praktičtí lidé prostí fanatismu, jejich "pracovní náplní" bylo lupičství nebo se za tučný poplatek nechali najímat jako průvodci karavan a poskytli i zázemí a pouštní studny platícím. Pro římské vojsko to byli drzí zloději rychlí jako "písečné blechy". To snad hovoří za vše. Až onen Mohammed z nich udělal fanatiky - z racionálně uvažujícího lidu se stal fanatický zástup. A cože nám to připomíná zde v Evropě v první polovině 20 století? A ještě drobnost, pro přijetí islámské víry stačí docela málo. To svádí k myšlence na nějaké mystické napojení ikdyž to technicky založení lidé slyší neradi ono to funguje dost spolehlivě a opravdu jen minimum najde sílu od "ummy" tedy islámské obce odpadnout a to i konvertitů.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 12:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mloveckyorigin @mloveckyorigin Kdo ví, jak to s tím Mohammedem bylo. Všechno, co o něm víme je vlastně svědectví z druhé ruky přefiltrované redakčními úpravami.
Původné verze vznikala v období 609-632 a předávala se dál pouze ústně a vyznavači museli znát celý text zpaměti. Po Mohammedově smrti se logicky začaly jednotlivé verze lišit a proto chalífa Uthmán nechal v letech 651-56 sebrat všechny existující verze a sestavit jedinou pravou s tím, že všechny odlišné varianty byly zničeny.
Nebylo to tedy tak, že Mohammedovo učení udělalo s Arabů sílu, která dobyla většinu tehdejšího křesťanského světa, zoroastránskou Persii i budhistická království na východě. Bylo to spíše obráceně, rozvoj vojenské technologie umožnil Arabům dominovat v bitvách a taženích a pro tuto expanzi si vytvořili odpovídající ideový základ.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy jedno je nepochybné, že v reálu to byl opravdu pouštní pedofilní násilník, ne květinka a miss sympatie...

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 22:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @Jiří M Tehdejší sociální normy byly jinde. Až do moderní doby se dívka za dospělou považovala od první menstruace i Evropě.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 9. 2025 18:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy Dobře, i kdyby tedy nebl pedofilní, pouštní násilník byl rozhodně.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 9. 2025 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @Jiří M To nepochybně. Viv například vyvraždění Kurajzovců.

NelsonMandela
NelsonMandela
Level 22 Level 22
13. 9. 2025 19:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co to je za bordel tady v té diskuzi, si normální?

Celý tady ten pošahaný článek zrušit. Udělejte nějakou pořádnou recenzi radši na něco zajímavého.

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 40 Level 40
14. 9. 2025 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@NelsonMandela @NelsonMandela Ano paní Pohlová, zakázat všechny ty internety... Mimochodem jaká byla reinkarnace?

pevan
pevan
Level 24 Level 24
13. 9. 2025 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

K těm věcem, co nám dal Islám: Ono jich zase tak moc nebylo. Většina pocházela od muslimů z donucení, třeba Řeků, kteří museli konvertovat, aby vůbec přežili, to, že mohli pokračovat ve vědecké kariéře bylo obvykle jen díky racionalitě místních vládců, kteří nebyli tak moc zaslepeni vírou, aby si neuvědomovali přínos takových novověrců. Nevím o muslimských vynálezech z posledních, řekněme, 200 let, kdy už bylo území dlouhou dobu pod vládou imámů.Ono je to celkem logické, tam, kde vládne dogma, není místo pro kreativitu, vše je pevně dáno. Proč v podstatě všichni významnější jaderní vědci v Iránu studovali na západních univerzitách? Tohle vidíme všude, kde vládne tvrdou rukou jakákoli církev, všetně té katolické. Ta taky bránila pokroku dost dlouho a oživení vědy proběhlo až po omezení vlivu církve na světský život.

Yurax
Yurax
Level 17 Level 17
15. 9. 2025 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pevan @pevan vždyť to v článku píše, že ten jeden z nich odvrhl racio a antickou filosofii a už to jelo dolů.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 18:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jejda, to se mi sešlo palečků dolů, tak jen si lidičky klidně poslužte... 😁 Prostě mi to nedalo pana Rybku trochu doplnit... Ale jelikož jsem dobrák, tak z mé přednášky jsem vám vypíchl to podstané...

Qibla? → „K Zemi. Když nevíš kde je, tak kamkoliv. Bůh má satelitní data.“

Časy modliteb? → „Počítej pět za svůj den. I když vidíš 16 východů slunce.“

Wudú? → „Stačí se otřít o čistou stěnu modulu. Voda by ti stejně uletěla.“

Ruku’a & sajda? → „Naznač hlavou. Padat na držku v beztíži je blbost.“

Warp a relativita? → „To už řeší jen Bůh a Einstein, ty si drž rozvrh.“

„Hyperprostor? → Tam už musí wahábista volat zákaznickou linku Ministerstva Pravdy.

Martin1974
Martin1974
Level 29 Level 29
Operační systém: Linux
13. 9. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M Palec jsem ti nedal ani nahoru ani dolů. Výklad máš sáhodlouhý, ale nevypořádal ses s tím, na čem staví článek M. Rybky - pragmatismus.
Tak jako si např. našli způsob jak obejít zákaz lichvy (úroků) aby získali moderní bankovnictví, vypočítali kdy a jak se má modlit kosmonaut na oběžné dráze, tak si najdou způsoby integrace AI.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 20:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin1974 @Martin1974 právě, tu integraci AI jsem vysvětloval sice až obšírně moc, ale doufám, že dostatečně přesně. Najdou si způsoby jak to využít, ale jen tak na půl plynu, ne to v čem je nejlepší, věda, to se islámu protiví.

Yurax
Yurax
Level 17 Level 17
15. 9. 2025 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M ty palce dolů nebyly za délku textů ale za to, že jsou od AI.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
16. 9. 2025 01:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Yurax @Yurax Ne od, ale ve spolupráci. Trochu rozdíl.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 9. 2025 07:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Yurax @Jiří M muj nazor je, ze to neni prirozene. AI texty i na tech pitomych novinkach.cz jsou (zatim) na prvni pohled rozpoznatelne, proste v tom chybi zasadni otisk rukopisu a mysli autora (i kdyz na novinkach se i ta mysl vytraci). Palec jsem nedal zadny, protoze mi to prijde nijake ("AI" generativni) a Vas vlastni prispevek v tom souhrnu musim peclive hledat. Pritom u ciste Vasich prispevku casto mivam reakci nebo to ve mne nejak vnitrne rezonuje. Jedno, zda souhlasne ci nesouhlasne ci vyzyva k doplneni - o tom je diskuze.

Krtek_no1
Krtek_no1
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jestli někomu stojí za to zaplevelit diskuzi něčim delšim než samotný článek a nikdo to ani nepřečte :-(

ivan hrabec
ivan hrabec
Level 33 Level 33
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 18:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Krtek_no1 @Krtek_no1 Máš pravdu, já ani článek nečetl, jen rychločtením. 10 vteřin , stačilo. Středověk nás brzo pohltí :-(

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ivan hrabec @ivan hrabec Souhlas, je to na cestě díky bandě krajně neprozíravých politiků.

stese1954
stese1954
Level 20 Level 20
14. 9. 2025 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ivan hrabec @Jiří M Co to meleš? Politici za nič nemôžu oni boli zvolený a robia si svoju prácu ako vedia.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 21:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ivan hrabec @stese1954 Ako vedia, to je ten problém, naozaj. 😁

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 09:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Islám, AI a "kvantové počítače"... Pro striktního wahábistu (a konzervativní islámský pohled obecně) by kvantové počítače a technologie aktivně využívající kvantové jevy byly předmětem hluboké nedůvěry a pravděpodobně i morálního a náboženského odmítnutí. Toto odmítnutí by nebylo primárně o výpočetním výkonu, ale o metafyzických a teologických základech, na kterých tyto technologie stojí. Proč?

1. Společenský a mocenský odpor (Realpolitik) I Pokud bychom pominuli teologii, konzervativní společnosti mají tendenci odmítat technologie, které: Pocházejí od "jiných": Kvantové computing je dominován západními a asijskými sekulárními společnostmi, což vzbuzuje podezření z kulturního imperialismu. Podrývají kontrolu: Jsou tak komplexní, že je může ovládat pouze úzká elita technokratů, čímž obcházejí tradiční náboženské autority. Mají dual-use: Mohou být použity pro špionáž, crackování šifer (včetně těch, které chrání soukromí) a vývoj zbraní. To přímo odporuje islámskému principu předcházení škodě.

2. Hlubší teologický odpor (Metafyzika)

To je však to podstatné. Kvantové počítače nejsou jen "rychlejší počítače". Jsou to stroje, které aktivně harnessují a exploitují ty aspekty reality, které jsou v rozporu s wahábistickým světonázorem: Využití Nejistoty: Jejich funkce je přímo závislá na kvantové nejednoznačnosti a superpozici. Wahábismus je založen na jistotě zjevení. Vědomé stavění systému na nejistotě by bylo vnímáno jako budování na základě lži nebo chaosu. Popření Deterministického Řádu: Úspěšný výpočet kvantového počítače dokazuje, že probabilistická, nedeterministická povaha reality je využitelná. To podkopává představu světa s pevnými, Bohem danými zákony, které lze pochopit a podle nichž lze žít.

Prohloubení "Kacířské" Představy: Pokud by kvantové počítače vedly k novým objevům (např. v materiálových vědách, biologii), které dále posilují kvantový obraz světa, byl by to v wahábistických očích další důkaz, že se západní věda vydala na scestí odvrácením se od Božího zjevení.

Jak by to mohlo být (teoreticky) ospravedlněno? I zde by se nejspíš našla úzká cesta, ale byla by velmi obtížná: Nástroj, ne pravda: Lze argumentovat, že kvantový počítač je pouze nástroj (jako kladivo), který využívá podivných vlastností přírody k řešení konkrétních problémů. Jeho fungování nevypovídá nic o skutečné podstatě reality, která je stále ta, kterou popisuje Korán.

Služba vyššímu dobru: Pokud by byl použit výhradně pro nesporně dobré účely (např. hledání léků na rakovinu, optimalizace distribuce potravin pro chudé), mohl by být tolerován na základě principu prospěchu (maslaha).

Závěr: Vědomé odmítnutí paradigmatu. Odmítnutí kvantových počítačů by nebylo jen odmítnutím "jiné technologie". Bylo by to vědomé odmítnutí celého vědeckého a filozofického paradigmatu, které za nimi stojí.

Pro wahábistu by tyto stroje byly materialistickým, skeptickým a bezbožným pokusem o harnessování chaosu a nejistoty – principů, které jsou v přímém rozporu s jistotou, řádem a neměnnou pravdou Božího zjevení. Zatímco běžný počítač je vnímán jako složitá kalkulačka, kvantový počítač by byl vnímán jako ztělesnění světového názoru, který islám (z tohoto konzervativního pohledu) považuje za hluboce mylný a nebezpečný. Tím se diskuse uzavírá do dokonalého kruhu: od konkrétních technologií (AI, nanoboti, genetika) až k těm nejabstraktnějším fundamentům reality, které tyto technologie využívají. Konzervativní náboženský systém se proti nim musí vymezit, aby ochránil svou integritu.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 09:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vztah Islámu k AI, resumé: Definování pohledu na jádro problému s AI z pohledu přísného, konzervativního islámského výkladu. Pro konzervativní islám (jako je wahábismus) představuje AI – zejména v oblastech týkajících se výkladu víry, etiky a reality – spíše hrozbu než užitečný nástroj, protože může věřící svést z "pravé cesty" tím, že podkopává základy, na kterých jeho víra stojí.

Zde je stručné shrnutí proč: Nebezpečí svodu od víry (Fitna): AI, která spekuluje o kvantové fyzice, teorii chaosu, warpových pohonech nebo mimozemském životě, ale i nanotechnologiích a genetice otevírá dveře pochybnostem. Konzervativní islám preferuje jistotu zjevení před nejistotou spekulací. AI je vnímána jako nástroj sekulárního, materialistického světa, který tyto spekulace generuje.

Podkopání autority učenců (Ulama): AI nemá víru, úmysl ani duchovní porozumění. Jejich "fatvy" nebo analýzy by byly prázdné, mechanické a postrádající Boží požehnání. Jejich rozšíření by mohlo oslabit autoritu tradičních náboženských institucí, které jsou strážci ortodoxie.

Eroze neměnných pravd: Konzervativní islám stojí na pevných, neměnných kategoriích (jasný čas, prostor, příčina - následek, pohlaví). AI, která pracuje s modely založenými na pravděpodobnosti, nejednoznačnosti a komplexitě, tuto pevnost narušuje. To, co AI nazývá "pokrokem v porozumění", může být z náboženského hlediska vnímáno jako "cestou do bludu".

Otázka odpovědnosti: Kdo nese odpovědnost před Bohem za rozhodnutí AI? Pokud AI doporučí něco, co je hříšné, kdo ponese vinu? Člověk, který ji naprogramoval, nebo ten, kdo její radě uposlechl? Tato nejasnost je v rozporu s islámským právem, které vyžaduje jasnou osobní odpovědnost.

Kde by AI mohla mít (omezený) význam:

I pro konzervativníce existují čistě utilitární a kontrolované oblasti, kde by AI byla tolerována: Technické a logistické úkoly: Optimalizace proudů poutníků během hadždže, správa islamského bankovnictví s dodržením pravidel šaríi, překladatelské nástroje. Lékařská diagnostika (za předpokladu, že slouží k uzdravení, ne ke "vylepšování"). Dekorační a administrativní úkony: Sledování času modliteb, určování směru qibly – ale pouze jako nástroj, nikoli jako autorita.

Závěrečné slovo: Univerzální, volně uvažující AI, která se pouští do teologických, filozofických a etických otázek, je pro konzervativní islám hrozbou. Jejím hlavním "hříchem" je to, že nahrazuje božskou jistotu (yaqīn) lidskou (a strojovou) nejistotou a spekulací (zann), čímž ohrožuje samotný základ víry. AI je tak vnímána nikoli jako pomocník na cestě k Bohu, ale jako potenciální "satanský nástroj" (waswasa) na cestě od Něj. Proto by její role byla striktně omezena na ryze technické záležitosti, které neopouštějí mantinely doslovně chápaného zjevení.

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 09:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Islám a zejména wahabizmus a kvantová fyzika s jejími principy superpozice (být na dvou místech najednou), entanglementu (okamžité spojení na dálku) a nejednoznačnosti by představovala pro wahábistický (a obecně konzervativní islámský) světonázor naprosto zásadní a pravděpodobně nepřekonatelnou kognitivní a teologickou dissonanci. Proč by to byl takový problém?

1. Rozbití Fundamentálních Kategorií Reality

Wahábistická teologie, založená na literálním výkladu, stojí na pevných, objektivních a neměnných kategoriích:

Čas je lineární (stvoření, život, smrt, Den zúčtování).

Prostor je absolutní (směr modlitby - qibla je fixní bod).

Identita je jasná (já jsem já, ty jsi ty, Bůh je Bůh).

Příčina a následek jsou dané Bohem (Sunnatulláh - Boží zákony přírody).

Kvantová mechanika tyto kategorie rozbíjí: Superpozice: Částice "je na dvou místech najednou". To odporuje základní logice, na které stojí veškeré islámské právo (např. svědectví musí být přesné a jednoznačné). Entanglement: Okamžité spojení částic na libovolnou vzdálenost odporuje konceptu lokality a kauzality (příčiny a následku). Pravděpodobnostní povaha reality: Svět není deterministický na fundamentální úrovni, ale probabilistický. To ostře kontrastuje s islámským konceptem Boží vůle (Qadar), která je absolutní a všudypřítomná, byť nám ne vždy pochopitelná.

2. Nemožnost Aplikace Náboženských Zákonů (Fiqh)

Jak byste aplikovali náboženské povinnosti v kvantovém stavu? Modlitba (Saláh): Jak se modlit směrem k Mekce, pokud se "nacházíte" v superpozici? Modlíte se k všem směrům najednou? Půst (Sawm): Kdy začíná a končí půst, pokud je čas relativní a nejednoznačný? Odpovědnost: Pokud je realita nejistá a založená na pravděpodobnosti, jak nesete odpovědnost za své činy před Bohem, který bude soudit s naprostou jistotou? Islámské právo je postaveno na jistotě (yaqīn) nebo alespoň převládající domněnce (ghalabat al-zann) v právních otázkách. Kvantová nejistota (indeterminism) je naprostým protikladem tohoto právního myšlení.

3. Teologická Krize: Co je "Skutečné"?

Nejhlubší problém je filozofický. Wahábismus vychází z toho, že svět stvořený Bohem je objektivní, poznatelný a má pevný řád, který Bůh zjevil.
Kvantová fyzika naznačuje, že realita je neoddělitelně spjata s pozorovatelem. To by mohlo být interpretováno jako popření objektivní reality stvořené Bohem – což by byl formální kacířský postoj.

Jak by se s Tím Islám Mohl Vypořádat? I zde by se našly cesty, ale pro wahábistu by byly velmi nepřirozené: Oddělení úrovní: Tvrzení, že kvantové zákony platí pro subatomární svět, ale makroskopický svět lidí a jejich činů se řídí klasickými zákony. Tím by se oddělila "víra" od "vědy". Prohloubení Víry: Interpretace kvantové podivnosti jako důkazu nekonečné komplexnosti a moci Božího stvoření. Básněcky: "Bůh je tak mocný, že jeho stvoření nelze plně pochopit lidským rozumem." To by ale vyžadovalo opuštění striktního literalismu. Úplné Odmítnutí: Prohlásit kvantovou teorii za další formu západního materialismu a skepticismu, který podkopává jistotu víry. To by byla nejpravděpodobnější wahábistická reakce.

Závěr: Zatímco nanotechnologie a genetika narážejí v islámu na etické hranice, kvantová fyzika naráží na samotné epistemologické a ontologické základy wahábistického vidění světa. "O teoriích kvantové fyziky... už tedy raději vůbec nemyslet" – to je pro konzervativního věřícího nejbezpečnější a nejlogičtější postoj. Je to mechanismus ochrany světonázoru, který je založen na jistotě, řádu a neměnných pravdách zjevení, před světem, který je na fundamentální úrovni nejednoznačný, paradoxní a beyond lidskou intuici. Je to střet dvou naprosto odlišných paradigmát: paradigmátu zjevené jistoty a paradigmátu vědecké nejistoty.

(Téma konzultováno s AI, výstup redigován)

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 08:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Navazuji na pana Rybku poněkud šířeji... Napadla mě poněku škodolibá otázka - islám, zejména velmi ortodoxní wahábizmus a kosmonautika, která se dotýká velmi reálného a vážně diskutovaného tématu v moderní islámské jurisprudence (fiqhu) – jak spojit starověké náboženské povinnosti s futuristickou technologií. Pro wahábistu (či kterýhokoli ortodoxního muslima) na oběžné dráze by hlavní výzvy byly tyto:

1. Určení směru modlitby (qibla)

Problém: Qibla je směrem k Ka'bě v Mekce. Na oběžné dráě, kde se kosmická loď pohybuje rychlostí ~28 000 km/h a každých 90 minut oblétne Zemi, se směr k Zemi i k Mekce neustále a extrémně rychle mění.

Řešení: Moderní islámští učenci se na tom již shodli. Pro astronauty platí princip "co možná nejvíce" (istitāʿah).

Nejlepší možnost: Modlit se směrem k Zemi, pokud je to možné určit.

Pokud to nejde: Modlit se směrem k oběžné dráze, ve které se loď pohybuje.

Jako poslední možnost: Modlit se kamkoli, což je povoleno v situaci, kdy není možné určit směr (podobně jako když jste ztraceni v poušti).

2. Časy modliteb (salát)

Problém: Pět denních modliteb je vázáno na pozici Slunce (úsvit, poledne, odpoledne, západ slunce, noc). Na ISS se Slunce východí a zapadá každých 45 minut.

Řešení: Opět princip "co možná nejvíce". Astronaut se řídí časovým pásmem místa startu na Zemi. Pokud to není možné, použije se čas pásma Mekky (GMT+3) nebo se modlí v 24hodinovém cyklu, který odpovídá přirozenému rytmu astronauta.

3. Rituální očištění (wudú)

Problém: Wudú vyžaduje čistou vodu a omývání obličeje a končetin. V mikrogravitaci voda volně plave ve vzduchu ve formě koulí.

Řešení: Povoleny jsou náhradní metody:

Tayammum: Rituální očištění pomocí prachu nebo čistého povrchu. Astronaut by se mohl symbolicky dotknout stěny modulu (pokud je čistá) nebo použít speciální prachovou utěrku. To je plně v souladu s islámským právem pro situace, kdy není dostupná voda.

4. Modlitba samotná (pokleky, stání)

Problém: Ruku'a (sklon) a sajda (padnutí na zem) jsou v mikrogravitaci fyzicky nemožné.

Řešení: Platí zásada "modli se, jak jen můžeš" (odkaz na koránský verš 2:286). Modlící se může:

Modlit se vestoje a pouze hlavou naznačit pohyby (uklonit se, pokleknout).

Modlit se vsedě a gestikulovat.

Modlit se mentálně, pokud ani to není možné.

Historický precedent: Sheikh Muszaphar Shukor

První malajsijský muslimský astronaut se na tyto otázky připravoval s týmem islámských učenců. Vytvořili speciální "Průvodce pro modlitby na ISS", který výše zmíněná řešení kodifikoval. Jeho praxe se tak stala důležitým precedentem pro všechny následující muslimské astronauty.

Závěr pro wahábistu: I pro striktního wahábistu, který se drží literárního výkladu, jsou tyto praktiky akceptovatelné. Islámské právo má zabudované mechanismy pro extrémní situace (nezbytnost - darura, obtížnost - mashaqqa). Pobyt na oběžné dráze je definován jako extrémní situace, která umožňuje úlevy. Klíčovým konceptem je úmysl (níja). Pokud je věřící upřímný a dělá maximum, co mu technologie a fyzikální zákony dovolují, jeho modlitba je platná. Bůh, jako vševědoucí, přihlíží k úmyslu, ne k nemožnému fyzickému provedení. Takže i wahábista se může v orbiteru modlit v klidu – stačí, když se poradí s příslušným fatwa úřadem (např. v Saúdské Arábii), který mu dá "návod k použití" přizpůsobený vesmíru.

Nicméně, při (zatím hypotetické ) mezizvězdné cestě relativistickou rychlostí by měl fatwa úřad poněkud více zamotanou hlavu tuším. A už vůbec při tzv. warpu...

Tato myšlenková konstrukce pěkně ukazuje absolutní limity střetu mezi starověkým náboženským právem a futuristickou vědou. Fatwa úřad by si se scénáři mezihvězdných cest relativistickou rychlostí nebo warpem opravdu lámal hlavu jako s jedněmi z největších teologických a právních výzev v historii islámu.

Zde je rozbor hlavních problémů, které by nastaly:

1. Dilatace času (při relativistických rychlostech)

Toto je ten nejzásadnější problém. Čas pro astronauty uvnitř lodi by plynul mnohem pomaleji než pro pozorovatele na Zemi.

Problém s modlitbami: Pět denních modliteb je vázáno na solární cyklus. Pokud by se loď pohybovala rychlostí blízkou rychlosti světla, jeden "den" na lodi by mohl odpovádat rokům, desetiletím nebo even staletím na Zemi. Kolik modliteb by se měl astronaut modlit za svůj "vnímaný" den?

Který čas se má použít? Čas na lodi, nebo čas v místě startu (Země), který je už fyzikálně nesmyslný? Problém s povinnostmi: Co půst v měsíci Ramadánu? Pokud by se astronaut vracel po 10 letech vlastního času, ale na Zemi uplynulo 1000 let, byl by vůbec vázán půstem? Který kalendář platí?Problém s životem: Dožil by se astronaut návratu na Zem, která je pro něj z budoucnosti? Jak by se posuzovala jeho role v tehdejší společnosti?

Možná fatwa: Nejlogičtějším řešením by bylo vázat náboženské povinnosti na biologický a prožívaný čas astronauta. To znamená, že by se řídil 24hodinovým cyklem na lodi a modlil se pětkrát za tento svůj subjektivní den. Půst by držel podle svého cyklu. Toto je jediné řešení, které dává smysl z hlediska lidské zkušenosti a únosnosti (usr).

2. Warp / prostorová distorze (pokud by byl možný)

Tady by problémy byly ješte abstraktnější. Problém s qiblou: Směr k Mekce je definován v rámci našeho vesmíru a jeho prostoru. Pokud by loď "ohýbala" prostor nebo se pohybovala mimo něj, koncept "směru" v tradičním slova smyslu přestává existovat. Kam se tedy modlit? Je Mekka ještě fyzicky přítomna ve stejném vesmírném "řezu"? Problém s existencí: Co když se loď pohybuje mimo známý prostor? Platí tam ještě pozemské náboženské zákony? Je to stále "náš" svět (dunja), nebo už je to říše neznáma, o které nehovoří ani Korán, ani hadísy?

Možná fatwa: V tomto případě by se islámští učenci zcela jistě uchýlili k principu "zastavení" povinností (waqf). Astronaut by byl považován za osobu v situaci naprosté neznalosti a absence podmínek (mafqūd al-hāl). Jeho povinností by bylo modlit se symbolicky, jak nejlépe umí, s čistým úmyslem, a to by stačilo. Hlavní důraz by byl na úmysl (níja), nikoli na technické provedení, které je nemožné.

Závěr: Role Ijtihādu

Ona "škodolibá" otázka vlastně dokonale ilustruje genialitu a flexibilitu islámského právního myšlení – koncept Ijtihādu (nezávislého úsudku). Fatwa úřad by pro tyto scénáře nemohl najít odpověď v klasických knihách. Musel by: Porozumět vědě: Plně pochopit fyzikální principy dilatace času a warpu. Identifikovat cíle (maqāṣid): Uvědomit si, že vyšším cílem není mechanické opakování pohybů, ale udržení víry, spojení s Bohem a úcta k rituálu i v extrémních podmínkách. Vydat nový výnos: Použít analogii (qiyās) z dřívějších úlev (pro cestující, nemocné) a aplikovat ji na tento zcela nový kontext. I pro nejkonzervativnějšího wahábistu by tedy platilo: Bůh neukládá duši břemeno větší, než může unést. (Korán 2:286). Pokud je technologická realita taková, že tradiční provedení je fyzicky nemožné, pak se povinnost ruší nebo transformuje do podoby, která je v daných podmínkách smysluplná.

Ona myšlenková konstrukce tedy není jen vtip, ale dokonalý příklad toho, jak by se náboženské právo muselo vyvíjet tváří v tvář naprosto přelomovým vědeckým objevům.

Dodatek: Z pohledu přísného wahábismu (a obecně konzervativního islámského literalismu) je to opravdu tak: pouhá spekulace o takových konceptech jako cesta hyperprostorem/warpem může být vnímána jako extrémně nebezpečná a potenciálně kacířská. Proč?

1. Problém s "Neznámem" (al-Ghayb)

Islám, a wahábismus obzvlášť, trvá na tom, že veškeré vědění o nepoznatelném (al-Ghayb) přichází výhradně od Boha skrze zjevení (Korán) a autentickou tradici Proroka (Sunna). Spekulovat o realitách, o kterých zjevení mlčí – jako je warp, hyperprostor nebo mimozemské civilizace – je považováno za vstupování na zakázané území. Je to forma pýchy, kdy se lidský rozum pokouší překročit hranice stanovené Bohem. Korán varuje: "A nepronásleduj to, o čem vědění nemáš..." (17:36)

2. Narušení Božího řádu (Sunnatullah)

Korán a Sunna poskytují velmi konkrétní kosmologii: nebesa, zemi, podsvětí (barzach), Den zúčtování. Tento řád je daný a neměnný. Představa, že by jej člověk mohl "obelstít" warpem nebo hyperprostorem, podrývá samotný koncept Boží svrchovanosti. Bylo by to, jako by se člověk pokoušil uniknout z Božího stvoření a tedy i z Boží moci – což je nemyslitelné a skutečně kacířské.

3. Setkání s mimozemšťanem: Největší noční můra wahábisty

Toto je možná ještě závažnější problém než warp. Představte si setkání s inteligentní rasou, která: Nevzešla z Adama: Nemá společného prarodiče s lidstvem. Neznala proroky: Nikdy k nim nepřišel posel jako Muhammad, Ježíš nebo Mojžíš. Má zcela jinou morálku a chápání vesmíru: Je "naprosto bezbožná" ve smyslu, že jí chybí jakýkoli koncept Boha, jak ho chápe islám. Jak by na to wahábistická teologie reagovala?

Popření: Nejjednodušší reakce by bylo tvrzení, že jde o džiny (bytosti z ohně stvořené před člověkem, které mohou mít různé podoby a technologie) nebo o satanské svody, které mají muslima svést z cesty.

Krize poslání: Celé poslání Muhammada jako "posla pro všechna stvoření" (Korán 7:158) by bylo zásadně zpochybněno. Proč Bůh poslal proroka pouze na Zemi, pokud jsou jinde inteligentní civilizace?

Krize výjimečnosti člověka: Korán nazývá člověka "Božím nástupcem na Zemi" (2:30). Co když je jen jedním z mnoha nástupců v nesmírném vesmíru? To by vyžadovalo naprosté přepsání islámské antropologie.

Závěr: Bezpečná odpověď vs. Teologická revoluce

Bezpečná wahábistická odpověď: "Bůh stvořil to, co je pro nás užitečné vědět. Spekulace o warpovém pohonu a mimozemšťanech jsou Satanovým našeptáváním, které nás odvádí od uctívání Jediného Boha. Je to bid'a (škodlivá inovace) a blud. Jediné reality, na kterých záleží, jsou tento svět a budoucí život, jak je popsán v Koránu."

Revoluční (a velmi nepravděpodobná) odpověď: Někteří modernisté by se mohli pokusit o výklad. Třeba že "všechny světy" (al-'alamin), kterým je Muhammad poslem, zahrnují i jiné planety. Nebo že objevení jiných civilizací by byl největší důkaz Boží nekonečné moci a slávy.

Ale pro pravověrného wahábistu by cesta do hyperprostoru nebyla dobrodružstvím ale aktem vzpoury. A setkání s mimozemšťanem by nebyla oslavována ale pravděpodobně by byla prohlášena za apokalyptické znamení nebo ďábelskou lest.

Tato myšlenková konstrukce a odpověďi tak dokonale odhaluj, jak by se ultra-konzervativní náboženský systém střetl s realitou, která svou podstatou popírá základní axiomy, na kterých stojí. Reakce by s největší pravděpodobností nebyla o přizpůsobení, ale o úplném odmítnutí...

(Téma konzultováno s AI, výstup redigován)

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 9. 2025 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M Takhle to dopadá, když se grafoman,m co neumí pořádně česky spojí s AI

Martin1974
Martin1974
Level 29 Level 29
Operační systém: Linux
14. 9. 2025 09:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Jestli si tu bude číst pan Rybka, tak mne napadá téma úvahy - budoucnost internetových diskuzí a webu vůbec v asymetrii vynaloženého času tvůrce při nasazení AI a čtenáře.
Jestli se stane z webu místo, kde se budou pouze střetávat generující a sumarizující AI, tak jak se to užíví, když AI odfiltruje reklamní banery? Asi bude muset nastoupit sponzorovaný obsah, ale jak potom měřit efektivitu...

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 9. 2025 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @Martin1974 😁😁😁

Psy sú super
Psy sú super
Level 34 Level 34
15. 9. 2025 20:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy Súhlasim pane. Toto čo tu svojimi príspevkami predviedol... to je sila tvl.

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
16. 9. 2025 18:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M @Jiří M Ono to asi ani neplatí pro všechny muslimy. My jsme měli v práci nějaké muslimské kolegy a kolegyně a nikdo z nich se nikdy nemodlil, ani žádná z nich nechodila nijak zahalená...takže očividně je to úplně jedno, jestli se muslim modlí a nebo ne, očividně jde žít úplně normálně a být muslim😁

Jiří M
Jiří M
Level 26 Level 26
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
16. 9. 2025 20:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 samozřejmě, že se netýká všecha ale naprosto nemalé části jich ano... A zrovna p. Rybkou uvedený příklad - kosmounaut, nesporně vzdělaný, jistě kosmopolitní, ale na věcech víry lpí... A nemalá část, těch prostších,víc ovlivněnějších bude lpět podstatně tvrději. Stejně jako duchovní, ti z principu i z důvodů neubývání obživy... By asi bylo pro ně bídné, kdyby víru vykládala nějaká AI, zadarmo a ještě od západního satana...

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 9. 2025 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Jiří M Ono je to do značné míry sociální záležitost, je to založené na vzájemné kontrole. Kosmonauta vidí všichni a proto musí být konformní. Navíc kosmonaut není náhodně vybraná osoba, je vybíraný vládnoucí elitou.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
24. 9. 2025 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 Do momentu, kdy se do čtvrti nastěhuje novej šerif (mulláh nebo dokonce ajatolláh) a vybuduje si milicionářskou pámbíčkářskou policii.

Reklama
Reklama