Vysoká spotřeba a monstrózní chladiče: Vyřeší výrobci trable s chlazením?
i Zdroj: Pctuning
Skříně, zdroje, chladiče Článek Vysoká spotřeba a monstrózní chladiče: Vyřeší výrobci trable s chlazením?

Vysoká spotřeba a monstrózní chladiče: Vyřeší výrobci trable s chlazením? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

22. 1. 2023 19:00 41

Seznam kapitol

1. Trable s komorou 2. Kudy dál? 3. Do vařícího „oleje“! 4. Jak uchladit 115 kW 5. Na hraně

Žijeme ve vesmíru, který se řídí druhým termodynamickým zákonem, jenž v zásadě fandí chlazení a říká, že nakonec bude vše ochlazeno tak moc, jak to jenom bude možné. V podstatě stačí jenom dostatečně dlouho počkat – ale v tom je problém, protože počítače potřebujeme chladit velmi efektivně a rychle. A to často nezvládáme.

Reklama

Dnes se zdá, že návrat k exotickým formám chlazení v nějaké formě asi bude nutný. Může se vám zdát, že klasický měděný chladič je primitivní věc, ale moc lepších materiálů nemáme, drahé kovy nám nepomůžou a diamantové či grafénové chlazení zatím nemáme. Nějakým způsobem musíme rychle dostat masivní množství tepla od čipu pryč, přičemž by se neměl vystavovat masivním teplotním šokům, což je problém u extrémního chlazení. Dobrý chladicí systém neznamená, že stáhnete teplotu čipu hluboko pod bod mrazu, ale že ji i za plného výkonu udržujete na víceméně stejné, přijatelné úrovni.

S freonovým chlazením se experimentovalo v 90. letech u drahých PC, ale to je dost drahý špás. Dnes existují bezpečnější alternativy k původním chladicím médiím jako FK (fluoroketony), ale stále jde o poměrně složitý systém vhodný spíš pro servery. Pokud jde o mainstream, potřebujeme něco efektivního, ale uživatelsky nenáročného, kde popravdě výparníková komora a heatpipe vypadají jako rozumný kompromis mezi fyzikou a nenáročnou údržbou. 

Problém je v tom, co s teplem dál. Většina grafik prostě převede teplo na les klasických hliníkových a kovových rozvaděčů tepla, který musí být adekvátně veliký – a popravdě, dnes mi přijde až zrůdný. Další možnost je předělat výkonné grafiky na čistě kapalinové chlazení anebo vymyslet něco jiného, třeba nějakou standardizovanou formu kapalinového anebo vzduchového chlazení v PC. 

Bylo by asi docela zajímavé mít vysoce výkonné komponenty ponořené v chladicím médiu a celý ten stroj by tak trochu plaval v akvárku – ale to asi nebude pro smrtelníky. Jenomže my časem možná budeme muset přejít na podobné extrémní chlazení tak jako tak, protože teď už se pohybujeme na hraně toho, co se dá uchladit normálně.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning