Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru
Článek Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Petr Diviš

Petr Diviš

6. 11. 2017 03:00 110

Seznam kapitol

1. Úvod – Vulkan API a 4GB grafika jako minimum 2. Vliv nastavení – rozlišení, režim obrazu, V-Sync 3. Vliv nastavení – Vyhlazování hran 4. Vliv nastavení – barvy, FOV, světla, stíny 5. Vliv nastavení – částice, AO, odrazy 6. Vliv nastavení – textury, voda, volumetrická světla
7. Vliv nastavení – AF, LOD, renderovací techniky 8. Vliv nastavení – chromatická vada, bloom, ostrost 9. Vliv nastavení – šum, renderované rozlišení, OSD 10. Maximální vs. minimální detaily 11. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače VGA 12. Závěr

Wolfenstein II: The New Colossus je první hra, která běží nativně pod API Vulkan. Díky tomu by hra mohla být dobře optimalizovaná. V rozboru se podíváme na hardwarové nároky hry a vyzkoušíme jednotlivé položky grafického nastavení. Těch je zde velké množství, tak uvidíme, jak ovlivňují výkon a kvalitu obrazu.

Reklama
Reklama

Úvod

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Wolfenstein II: The New Colossus navazuje dějově na události z minulého dílu The New Order. O vývoj hry se postaralo stejné studio MachineGames a vydavatelem je opět Bethesda Softworks. To by mělo být zárukou, že pokračování bude stejně dobré po stránce hratelnosti.

Ke změně ale došlo na úrovni enginu. Wolfenstein: The New Order běžel na enginu IdTech 5. Jeho hlavním rysem bylo využívání tzv. megatexture. Celý level byl mapován na obrovskou texturu, ze které se do paměti grafické karty načítala jen zrovna viditelná část. Výhodou mělo být, že ve hře nenarazíte na typické opakování vzorů textury – pokud si autoři dali záležet. Nevýhodu byly vyšší nároky na paměť a viditelné doskakování textur při otáčení kamery. Také AF filtrace textury byla problém. Proto The New Order trpěl na rozmazané textury, které střídaly naopak až moc přeostřené.

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Wolfenstein II: The New Colossus běží na modernějším idTech 6 engine, jako DOOM. Technologie Megatexture se dočkala vylepšení – není již využívána jedna mapa, ale hned několik „menších“ (16k × 8k) textur včetně mip-map. Hra tak podporuje klasické trilinearní i anisotropické filtrování. A i přes vyšší detaily úrovní a jejich velikost hra zabírá na disku stejně prostoru (cca 47 GB) jako The New Order. Ten však ale trpěl více na rozmazané textury. Nový Wolfenstein má kvalitu odpovídající dnešní době, i když nároky na videopaměť jsou výrazně větší.

Poprvé jsem hru zkoušel na grafické kartě GeForce GTX 980 Ti osazené v sestavě Intel s procesorem Core i7-6700K. Hra běžela na úrovni 80 až 100 fps na maximální možné detaily. Ukazatel vytížení VRAM ale poskakoval přes 5500 MB a je tedy jasné, že paměť 6 GB už byla na hraně. Grafická karta si vždy nechává nějakou rezervu a snaží se méně potřebné textury uklízet do RAM. Hra byla i dobře hratelná v rozlišení 2560 × 1440 i ve „3k“. Je vidět, že hra na výkon GPU nebude příliš náročná.

Na sestavě AMD jsem se vzhledem k požadavkům na RAM/VRAM (co chybí ve VRAM musí nahradit RAM) ani hru nepokoušel rozjet. Po zkušenostech s předchozími podobně náročnými hrami by to bylo zbytečné. Hra by neustále swapovala na pomalý disk a sestava by si možná udělala výlet z okna prvního patra na chodník. Radeon R9 290 byl vyzkoušen u procesoru i7-6700K a ukázalo se, že minimální požadavky jsou pravdivé – karta narážela na nízkou kapacitu paměti – jak uvidíte v testu dále.

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Jak asi mohla dopadnout grafická karta, co nesplňuje ani minimální požadavky? Tušíte dobře – velmi špatně. kdysi mainstreamová GTX 960 se 2 GB VRAM se sotva chytala na minimální detaily – hra dotahovala neuvěřitelné množství dat přes PCI-E (přes 50% vytížení), a výkon byl opravdu mizerný. Na grafické karty s méně než 4 GB pamětí zapomeňte. DOOM byl v tomhle ohledu lépe optimalizovaný – i přes rozsáhlejší úrovně běžel na 2GB kartě s texturami a stíny na low plynule.

Vzhledem k vysokým požadavkům na paměť a přitom nízkým na výkon GPU mně Wolfenstein tak trochu připomíná sérii Call of Duty – problém je ten, na čem něco takového otestovat. Slabé GPU typu GTX 960 s 8 GB VRAM neexistuje a na GTX 980 Ti 6 GB nemá smysl snižovat detaily. Do testu se podařilo sehnat GTX 1060 s 6GB VRAM. Vhodnější by asi byl pomalejší Radeon R9 390 s 8 GB VRAM. Sami dále uvidíte, jaký vliv má to které nastavení na výkon a co pomůže kartám s méně VRAM (4 nebo 3 GB).

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru


Oficiální požadavky hry

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Minimální sestava

  • Operační systém: 64 bit: Windows 7, Windows 8, Windows 10
  • Procesor: AMD FX-8350/Ryzen 5 1400 nebo Intel Core i5-3570/i7-3770
  • Operační paměť: 8 GB RAM
  • Pevný disk: 55 GB volného místa
  • Grafická karta: Nvidia GTX 770 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB a lepší

Doporučená sestava

  • Operační systém: 64 bit: Windows 7, Windows 8, Windows 10
  • Procesor: AMD FX-9370/Ryzen 5 1600X nebo Intel Core i7-4770
  • Operační paměť: 16 GB RAM
  • Pevný disk: 55 GB volného místa
  • Grafická karta: Nvidia GTX 1060 6GB/AMD Radeon RX 470 4GB a lepší

Oficiální minimální požadavky jsou trochu vyšší, než je obvyklé. Jako minimum je vyžadován čtyřjádrový procesor a 8 GB operační paměti. Nejvíce ale překvapí 4GB grafická karta jako požadavek na minimální detaily. Předem mohu prozradit, že to bohužel odpovídá realitě a na 2GB modelech si již moc dobře nezahrajete.

V doporučené sestavě nároky na procesor stoupají ještě více a doporučen je minimálně procesor podporující zpracování 8 vláken zároveň. V herních PC bylo už 16 GB RAM sice standardem, ale dnešní ceny RAM zase svádějí k tomu kupovat do levnějších herních počítačů zase pouze 8 GB. U grafických karet je doporučována 6 GB GTX 1060 anebo Radeon se 4 GB. To je samozřejmě nesmysl – jak ukáže náš rozbor, i Radeon by to chtělo s 8 GB pamětí, pokud chcete hrát na Ultra nebo maximální detaily.

Testovací sestava

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Hlavní testovací PC je založeno na platformě Intel s čipsetem Intel Z170. Sestavu pohání procesor Intel Core i7 6700K. Operační paměti je celých 32 GB – to by mělo zajistit hladký chod všech nadcházejících her. Hry jsou instalovány na 1TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.

Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která ve většině případů slouží jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i v rozlišení 4K (3840 × 2160).

Kvůli vysokým nárokům hry na videopaměť se mi podařilo na tento rozbor zapůjčit mainstreamovou GTX 1060 s 6 GB pamětí – ideální karta na test vlivu detailů. GPU je sice silné, ale ne tolik jako GTX 980 Ti, takže lépe ukáže, jaký detaily má smysl snižovat.

Druhá grafika je nižší mainstreamový model GeForce GTX 960 v přetaktované edici od MSI. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik (výkon kolem modelů: GTX 680, GTX 770, HD 7970, R9 280, R9 380), jejíž videopaměť dnes již výrazně omezuje hratelnost her. Dnes testovaný Wolfenstein není výjimkou.

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7 6700K. Operační paměti je dnes již minimálních 8 GB. Na této sestavě se pouze hrají hry a pořizují screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde továrně přetaktovaný ASUS Radeon R9 290 DirectCU II. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na grafice AMD vs. Nvidia.

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou připraveny na DX12. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na hry s podporou stále aktuálního DirectX 11.

Metodika testování a nastavení hry

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. Wolfenstein II: The New Colossus umožňuje změnu detailů přímo během hry. Pouze pár detailů vyžaduje restart hry, ale díky možnosti uložit hru na místě jsou všechny detaily otestovány s přesností na pixel ve stejné scéně.

Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 1060 při následujícím referenčním nastavení detailů. Jedná se o globální profil detailů Ultra. V tomto nastavení hra běžela celkem plynule, pouze v náročných scénách padala pod 60 fps, ale nikdy pod 50 fps.

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Wolfenstein II: první hra jenom pro API Vulkan v rozboru

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning