Zpět na článek

Diskuze: 8 vs. 16 GB VRAM v roce 2025. Porovnáváme na praktických příkladech

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

etechbuy
etechbuy
Level 1 Level 1
Procesor: Intel
včera 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

The tests clearly show that the main issue with 8 GB VRAM is not average FPS but memory pressure, leading to texture streaming delays and frametime spikes in newer engines.

Madlax
Madlax
Level 20 Level 20
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
26. 10. 2025 19:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je blbost si kupovat 8GB kartu na 1440p a viac.
8GB moze mat opodstatnenie len pri kooperativnych mp hrach ktore su nenarocne a clovek vie ze bude hrat 90% len to.

inac prajem tymto 8GB smrt co najskor.
Sam mam 16GB Vram a uz nikdy si nic s 16GB nekupim.
Limituje ma hlavne v modingu na 4K, pathtracing...

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 10. 2025 11:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Madlax @Madlax hlavne pokud 16GB 9060XT stoji mene jak 8GB 5060Ti tak neni moc co o cem..

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
31. 10. 2025 16:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Cituji: “hlavne pokud 16GB 9060XT stoji mene jak 8GB 5060Ti tak neni moc co o cem..”

Ale to asi nebude ta pravá karta na to rozlišení 4K a pathtracing, jak píše v té poslední větě. 🙂

Frkot
Frkot
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
24. 10. 2025 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bohužel pro ITX nadšence jako jsem já, kteří potřebují do svého buildu single fan dual slot grafiku, jiná volba než 8GB model neexistuje. :(

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
27. 10. 2025 21:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frkot @Frkot Do jak malé ITX skříně to potřebuješ dostat?

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
29. 10. 2025 22:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @Frkot Hmm ta je hodne mala. Pod 180mm PCB nedostanes 16GB VRAM, takze jedine pokud nejaky vyrobce neosadi kartu 3GB modulama aby byla alespon s 12. Proto radeji stavim do ITX skrini co maji tech 8L a vic.

Frkot
Frkot
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 10. 2025 08:07 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant double post..

Frkot
Frkot
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 10. 2025 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @maslovycroissant existuje 4070 12GB od Zephyr v single fan dual slot provedení, ale je extrémně drahá :)
+ MSI snad někde už prodává 5060 TI 16GB s Cyclone chladičem, který po dlouhých letech znovu oživila - tady jsem ji ale ještě prodávat neviděl.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
30. 10. 2025 22:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @Frkot O Zephyru vim, jen jsem uvazoval o 50x0 rade. O te MSI jsem nevedel ze je, kouknu na ni.

Jeste je moznost vzit kartu a predelat ji na vodni chlazeni, teoreticky by se mohla vejit dle vodniho bloku. Akorat ten chladic uz zas do te skrine nedas, jedine mimo a to ztraci vyznam to rvat do ITX...

vr43x3m
vr43x3m
Level 23 Level 23
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2025 07:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Test hodne povrchny. Priemerne FPS to nie je oc tu bezi. Dolezite su aj min. FPS a frametimes. Nehovoriac o tom, ze hodne hier si vypomaha pri nizsej kapacite VRAM roznymi trikmi, kde znizuju kvalitu textur atp. Kto chce vediet ake su skutocne rozdiely, tak nech si radsej pozrie nejake videa od Gamers Nexus alebo Hardware Unboxed.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2025 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vr43x3m @vr43x3m souhlasim v recenzi chybi dost sulezitych veci a naopak spousta veci je tam navic a zbytecnych.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
23. 10. 2025 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Chápu, vy byste tam potřeboval dostat něco, z čeho byste vařil ty vaše předpřipravené závěry.

Martin C.
Martin C.
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 23:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chyba patřilo to jinam.

Olda
Olda
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hraju v QHD a tam je rozdíl minimální. Časem se nůžky rozevřou, protože se výrobci rozhodili, když nejde výkon nahoru, osadit vše nové s větší VRAM. Developeři toho využijí a naperou do karet naprosto zbytečně velké textury, které stejně nepoznáte při hraní, ale vaše peněženka je pozná značně, když budete muset zahodit starší karty s 8GB VRAM.
Je to jen snaha prodat nové karty, neumíme výkon, budeme přidávat VRAM.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 12:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Olda @Olda Přemýšlíš přesně naopak.

Zbytečně velké textury? A jak by k tomu přišli majitelé 16-24GB karet když by všechny hry striktně žraly 8GB aby tam nebyly zbytečně velké textury?

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
22. 10. 2025 19:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Olda @Olda Proto spousta nových her má možnost si stáhnout UHD textury zvlášť, aby majitelé starších karet co hrají ve FHD si tu hru mohli zahrát úplně stejně jako majitelé novější GPU s více VRAM.

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

moze mi niekdo povedat,ktoru hru si nezahram i na starej rtx 3070 alebo 3060ti s 8gb vo full hd, s rozumnymi detailami? 5060ti je priblizne rovnako vykonna ako 3070 bez ficur ako fg a mfg.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 10:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PanBoh @PanBoh pokud ti staci malo fps, tak asi vsechny

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 19:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 lebo nevlastny syn s nou hra uplne vsetko dokonca 165hz monitor.. no nemusi ist vsetko ultra...

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 20:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @PanBoh a cemu ti je 165hz monitor, kdyz hrajes na nizke fps.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 20:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 S otůzenou Hondou taky nejezdíš úplně furt maximální rychlostí. Mít 100fps na 160Hz monitoru není asi nic proti ničemu. Takovýto monitor už dnes neznamená nějak dramatický příplatek

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
22. 10. 2025 05:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 To je otázka do pranice, já zase mám 300hz(AOC 25G4SXU) monitor s GTX 1660S. V OS je obraz při pohybu konečně plynulý jako si to pamatuju s CRT, no a u her stačí stabilních 50-60 fps aby se obraz mazal za pohybu podstatně méně, než 120fps na 144hz(AOC 24G2U).

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 06:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Fox_25 24g2u jsem mel taky. Ted mam 360hz, ale locknuto na 144. Ve hre potrebuju 100fps minimum, idealne 120 a vic, pod 100 uz citim, ze to neni ono.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
22. 10. 2025 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Takže máš 360hz a nastaveno 144hz a nebo 144fps?

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 09:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Fox_25 fps samozrejme :) 360hz je bozi skrze blikani obrazu

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 15:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 No vetsina hier mu ide v pohode fhd na 144-165fps.... Netreba mat vsetko na ultra ;) navyse Mas freesync...

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 17:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @PanBoh a na kolik fps mu to jede, kdyz 165hz by mel pro sviznou fps jizdu mit alepson stejnejch 165fps? 😂😅

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 21:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Marty fortnite a cs v pohode 200, dota2 Tam ma cez 240. Ked Si vo fortnite pusti Performance Mod, je hadam i na 360fps, ale to mu je zbytocne.

Skratka kazda hra sa da fhd nastavit, ze to aspon 144fps utiahnes. As Su hry KDE TI v pohode staci 60-90. Ked konzolistom staci 30-60....

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @PanBoh Konzolistům to musí stačit, ty zgarby na víc nemají, navíc tam se to maskuje mazačema na tom pomalém páčkovači, zkus si udělat rychlý pohyb, se pobliješ :D

CS... aha dobře. Ať si zahraje Alan Wake 2 nebo nějakou "normální" hru dneška.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
22. 10. 2025 23:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Tak to potom jo, já se lekl že máš nastaveno 144hz. Zkus nastavit omezení na 120fps ať to máš v celých násobcích ob. fr. monitoru.

A to máš LCD s aktivním BFI? U mě to taky vypadá s BFI perfektně, ale nesnesu color crosstalk při pohybech očí po obrazovce. Kvůli tomuhle bych rád 480hz oled s 240hz BFI, ale bohatě by mi stačilo i 120hz BFI. Bohužel bez BFI to na oled není to pravé ořechové a motion clarity je podobná jako na mém monitoru.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2025 06:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Fox_25 a k cemu je dobre, ze to bude v nasobcich? Slysel jsem o tom, ale nijak neresil.

Jinak ted mam Tento. A vyckavam na rozumny oled s dobrou citelnosti textu.

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 10. 2025 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 hral na tom i nove hry. full hdd a rozumne detaily da stale dost fps

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
23. 10. 2025 20:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 V násobcích kvůli vykreslování snímků, 144fps na 360hz znamená 1 frame během 2,5 vykreslení monitoru. U 144hz vypadal 80fps lock hůře než 72fps lock. Líp to neumím popsat, ale probíralo se to na blur busters kde to doporučovali i pro BFI. Taky se tam probírá i CRT simulátor, prý jsou s ním lepší výsledky než s BFI.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PanBoh @PanBoh Zahraješ si naprosto cokoli, jen je někde nutné dát textury na HIGH.

3070 je s odřenýma ušima srovnatelná s 5060ti, dokud jí nedojde právě ta VRAM.

pak jde do kopru

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 08:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Celkem bych uvital srovnani

RX 9060XT 8GB vs RX 9060 XT 16GB

vuci

RTX 5060Ti 8GB vs RTX 5060Ti 16GB

v novejch hrach 1080p/1440p

Jenom tyhle ctyri karty mezi sebou + bych jeste otestoval jak se grafiky chovaji na GEN4 PCIe slotu, protoze minimum lidi bude davat tyhle karty do GEN5 slotu a hlavne u x8 PCIe slotu 5060Ti to hraje obrovskou roli, hlavne u 8GB edice....

Skoda ze takového srovnani se dockame jenom na zahranicnich webech..

https://www.youtube.com/watch?v=kEsSUPuvHI4

v teto recenzi se take nachazi tak 90% obsahu ktery vubec nesouvisi s tematem clanku, proc je zde tuna grafů s grafikama o kterych vubec neni tento test? Zbytecne to mate a grafy sou kvuli tomu totalne neprehledne..

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Inu rozdíl tam bude docela velký. Právě proto je myslím 5600ti-8G vyhazování peněz.. 9060XT to prostě všechno utahá přes tu PCIE o něco lépe.. A co jako? Amerika objevena?

Celkově je test podobných karet v 8G verzi většinou nesmyslný. Protože pokud chceš zachovat obecný testovací setup, budeš nutně tyhle 8G testovat v 1440p na hyper ULTRA a celé to bude v kopru..

To netestuješ karty, ale propustnosti na PCIE. RAM si taky nikdo nekupuje 8GB, protože má přeci kurrewsky rychlý SSD, který to celé uswapuje. Prostě si raději pořídíš větší RAM.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 08:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos To srovnání už přece máte na youtube kanálu HW unboxed. Tam se na to můžete dívat od rána do večera. Proč to potřebujete ještě tady?

Ale klidně vám to vysvětlím ještě jednou. Dejme tomu na hře Dragon age, kterou máte v tom svém videu. Pokud v nastavení 1440p ultra 5060Ti 16 GB na PCIe 3.0 má průměr 62 fps, lows 53 a je zaplněno 9865 VRAM, a pokud 5060Ti 8 GB na PCIe 5.0 má průměr 47, lows 36 a zaplněnou celou VRAM, tak nemá smysl zkoumat tu samou kartu s 8 GB na PCIe 4.0 nebo 3.0, protože je evidentní, že úzké hrdlo tvoří paměť. Správně je potřeba testovat jen 16 GB verze nebo sice 8 GB verze, ale jen v takovém nastavení, kde těch 8 GB nebude limitací. Ovšem vtip je v tom, že pokud vyberete takovou hru, resp. nastavení, kde 8 GB bude stačit, tak vám bude stačit i ta PCIe 4.0 sběrnice 😃.

Ale vás to trápit nemusí, protože vaše 4070Ti Super má 16 GB paměti a neosekanou sběrnici.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 09:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 On chce na 5060ti srovnávat ty pomalejší sběrnice, aby jako vyhrála ta jeho 9060Xt.. to je prosté..

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 ne vsichni tuhle stranku znaji a ne kazdej umi tak dobre anglicky.. od toho snad mistni HW web je aby tohle delal pro cesky ctenare ne? Kdyby ne, tak cesky weby defakto nepotrebujeme vubec a muzeme se svichni koukat jenom na anglicky mluvici velke youtubery a velke anglicky psane redakce.. tj tvoji otazku moc nechapu..

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 09:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos Tak já myslím, že díky vám už čtenáři PCT znají ten kanál docela dobře. A na srovnání fps není potřeba žádná super angličtina. Zkuste nějaký lepší argument, tohle je příšerně průhledné 😃

A 4070 Ti Super nic?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos Si woe zapni překlad stránek vpravo nahoře v Chromu pokud neumíš Anglicky, funguje to úplně normálně (ne jako překladače v roce 2010) používám to na ComputeBase.de

acmmilan
acmmilan
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos este raz Honzicku, preco ste toto pre svojich citatelov neurobili vy? :D

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @acmmilan Protože v garáži by to byl klasický chvalozpěv o jedné značce a spousty omáčky kolem toho aby se zdůraznilo jak je ta "recenze" nestranná a objektivní 😀

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos "ne kazdej umi tak dobre anglicky"

Takovou sebereflexi jsem od tebe nečekal.

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
23. 10. 2025 04:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Frankhorigan IT expert Honzik sa priznal, ze neviem obist potrebu microsoft uctu pri instalacii Win11. Takze to obchadza tak, ze svojim "zakaznikom" najprv nainstaluje Win10 s lokalnym uctom, ktory nasledne upgraduje na Win11.

Od takeho profesionala nemozno cakat komplexne postupy, ako pouzitie featury prekladu priamo v browseri.

acmmilan
acmmilan
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 08:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos a preco to Honzicku neurobite na DDrudem pravu? Alebo sa podlizujes redakcii a chces, aby ta zobrali do timu? Aj preto mas RTX grafiku? Ci ake su vlastne mentalne dovody tvojho konania?

SkyBoiler
SkyBoiler
Level 30 Level 30
21. 10. 2025 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Tak ten test udelej sam, kdyz ses chytrej jak radio, vsechno vis, vsechno znas, vsude si byl a od vseho mas klice. Pak to zverejni na tom svym homokladovym Dual Dick webicku a neprud tady. Nikoho ty tvoje lzi a blaboly nezajimaji.

A hlavne, az to budes testovat, tak si neinstaluj Win11 preinstalaci pres Win10 jo a nezapomen na DDU nVidia driveru, ktere mas v tom svym PC. 🤣

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka A to Honzík ani neví přátelé, že 8GB je mnohem větší průser u AMD, protože AMD karty žerou klidně 0,5-1,5GB VRAM více, než nvidie. Samozřejmě záleží na hře.☺️

juhaniakmatus
juhaniakmatus
Level 21 Level 21
21. 10. 2025 06:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neviem čo každý má s tým Indiana Jonesom, mne to išlo normálne spustiť úplne hrateľné na 60 FPS DLSS a FG s notebookovou 3060 6GB, tu sa stále odkazuje na to, že sa to s 8GB ani nedá spustiť... Kúpil som 16GB RX9060XT, nakoľko mi 100€ oproti 5060Ti prišiel ako veľký rozdiel a som spokojný :)

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak jsem si tu procetl vsechny komentare, a chtel bych ocenit zejmena uzivatele Stratos za dalsi perfektne vyvedenou kryptografickou reklamu na produkty nVidia.

Malokdy za nekym zustane tak skvele odvedena prace. 👍

Jinak pokud nekdo planuje upgrade a vyslovene neni nuceny, jednoznacne se vyplati pockat nekolik mesicu na Super edice 5xxx karet, kde podle dostupnych leaku bude 8 GB minulosti. Pokud upgradovat musi, pak sice chapu, ze je v teto cenove hladine priplatek 3000,- citliva zalezitost.. Ale vykonovy bonus 5060ti 16gb vs 5060 8gb tomu cca tretinovemu priplatku odpovida. Radsi bych si vybral 1+ rok stare hry ve slevach a letosni 2 super novinky dokoupil pozdeji, cimz bych ten priplatek prakticky zneutralizoval...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 23:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik Co jsem našel na heurece, tak 8G je za 8500 v akci, 16G je kolem 10500.

Ok, beru že ten rozdíl nemá úplně marginální, ale dalo se čekat, že 8G verze půjdou do slev rychle, zatímco 16G si cenu víc podrží.. I když to není třetina, beru že "Fortnajťák" vezme 8G, protože ten příplatek pro něj nemá opravdu význam.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 23:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan ja bral 5060 bez Ti vs 5060 Ti, proto pisu tretinu 😉. U fortnajtaka souhlasim, i kdyz i jemu se asi za par let bude lip hazet na bazos 5060Ti 16gb..

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 00:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @cztajtrlik """""i kdyz i jemu se asi za par let bude lip hazet na bazos 5060Ti 16gb""""

Jo tak to rozhodně, ale nečekal jsem, že by tak většina lidí přemýšlela.

hnizdo
hnizdo
Level 21 Level 21
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 19:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen bych doplnil, že u 8GB karty třídy 5060 se nebude hrát na maximální detaily. Testovat to na Brutal Insane, Extreme nevypovídá o schopnostech dané třídy ale o tom, jak snáší přetížení :)

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
20. 10. 2025 19:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Úplně jsem nepobral, když máte na test dvě stejné karty s různou velikostí VRAM, proč v těch grafech jsou úplně všechny karty co jste kdy testovali? Navíc i s velikostí VRAM 12, 20, 24, 32 GB .... A ještě ty dvě karty v tom nejsou nijak zvýrazněné takže každý si má zahrát hru "Hledej šmudlo?" ... A jak ty ostatní karty souvisí s tím testem 8 vs 16 GB u jednoho typu karet, když sami na začátku napíšete, že se ten test nedá vztáhnout na jiné karty? Ach jo.

Bertram
Bertram
Level 30 Level 30
20. 10. 2025 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ono je asi logické, že uživatelé low endu nebudou zkoušet hrát ve 4k se zapnutým RT.

Věřím, že ve full HD Low-high settings je těch 8GB Vram pořád dostačujících. Pakliže už chce někdo hrát v rozlišení 1440p a vyšším na high/ultra popř. zapnout nějaké to RT, tak si holt musí připlatit alespoň na těch 12 - ideálně 16gb Vram.

iperitas
iperitas
Level 34 Level 34
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 07:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bertram @Bertram Presne o tomto vzdy hovorim z vlastnej skusenosti. Mam RTX 5060 v druhom PC a nemavam problem s VRAM, lebo ked by som to nastavil tak zeby tam VRAM mohla chybat, tak by som mal tam 10-12fps. Praveze stava sa mi ze ked chcem mat hru na 60+ fps, tak mi to berie tak 6-7GB VRAM a to aj ked zapnem multi frame gen, raytracing a DLSS. Proste pre tak slabu kartu je tych 8GB dostacujucich a ani 12 by nevyuzila, nie to este 16. Mozno by to ale potrebovala kebyze je tak neefektivne navrhnuta ako karty konkurencie. 😆

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 08:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iperitas @iperitas Možná jsi znalý, ale 90% lidí právě naprosto netuší, KDY má tu VRAM plnou PC díky tomu ztrácí LOD, snižuje LOW frames..

Potkal jsem na fórech X lidí, co tvrdili, že jejich 4060 je naprosto v klidu, protože i když dají vše nadoraz, číslíčka ukazují, že jim to bere 7.4GB - to je """"logicky"""" méně než 8, takže naprostý cajk : :))

iperitas
iperitas
Level 34 Level 34
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 09:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iperitas @Frankhorigan Ja sa snazim odsledovat si fps aby sa drzali aspon okolo 70+ a tak to nastavim. Potom niekedy spotreba VRAM pada aj nizsie. Na druhej strane ked si nastavim Diablo 4 tak aby som mal s raytracingom, MFG a DLSS fps na 240 a obcas to padne na 160 tak ma to urcite netrapi.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iperitas @iperitas Ano, ale AVG nejsou LOWframy, které jen tak neodsleduješ. to jsou právě ty náhlé propady vlivem malé VRAM. Zrovna D4 v tom nastavení co popisuješ sežere klidně i 14GB VRAM, to tě mohu ujistit.

A když používáš MFG, framy ve skutečnosti neklesly na 160, ale na 40... jen tak mimochodem.

Ale evidentně tě to netrápí, a tak vlastně nikdo nemá problém. Věřím, že na těch 8GB tintítkách lidi běžně hrajou s MFG a RT a jak vidí "číslo" 240fps, tak jsou vlastně klidní :)

iperitas
iperitas
Level 34 Level 34
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 11:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iperitas @Frankhorigan A preco mi ma vadit, nieco co nemozem odsledovat?
Vram hry zahltia casto aj zbytocnymi datami ktore uz tam ani nemusia byt, ale ked jej ma grafika dost, tak ju vyuzije.
Je mozne ze skutocne framy klesli na 40, ale znova... ak to nevidim na zasklboch obrazu, tak ako mi to ma vadit?
Nie kazdu hru to spusti s 240fps, Diablo 4 je (bohuzial) uz relativne stara hra, ale je poriadne updatovana, moja oblubena, takze tam som z toho dost nadseny. U novsich hier som rad aj za 50+ fps a ked niekto caka ze si kupi lowendovu grafiku za 7-8tisic a bude mat maximane nastavenia v najnovsich hrach a je z toho sklamany, tak ma to samozrejme netrapi. 😄

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 11:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@iperitas @iperitas Dělej jak myslíš. Nejsi v tom sám, tak jako ty provozuje lowend karty hronady lidí - a neřeší.. pokud to nevadí jim, nevadí to nikomu

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle je těžká rána do zátylku pro jednoho co tvrdí že víc VRAM, víc Adidas... a ještě k tomu od grafik z jeho oblíbeného tábora 😀

Martin C.
Martin C.
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 16:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperrapid @casperrapid ale kulové i v článku je uvedeno že na starší hry 8GB ok ale nové už je potřeba více i na FHD, skladba her zrovna není nejnovější, před dvěma dny jsem zrovna koukal na YouTube na podobné testy 8 vs. 16 GB a v nových hrách je 8GB prostě málo jsou tam prostě moc velké propady nedej bože že tam na nich někdo zapne RT. Ideální by bylo na nové hry ve FHD aspoň 12 GB to prostě neokecáte.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 06:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin C. @Martin C. Ale vždyť já netvrdím že 8GB má stačit, taky bych těch 12GB viděl dneska jako rozumné minimum 😉 Narážel jsem na něco jiného 😉

Tom2308
Tom2308
Level 41 Level 41
Grafická karta: NVIDIA
21. 10. 2025 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin C. @casperrapid ono je to těžké hodně lidí nechápe na co ty 8 gigove karty používají že třeba hrají cs2 a další podobné hry kde nepotřebuješ nabuchanou grafiku

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 18:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperrapid @casperrapid To vies, jedine cim mali amd gpu navrch bola velkost vram. Doslova vo vsetkom ostatnom boli objektivne pozadu. Tak to bola svata mantra. Nejak ale svate amd zazilo regresiu a v najvykonnejsom modeli uz ponukaju len 16 GB vram. Tak to uz zrazu nie je take horuce.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 13:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě ty výsledky tedy až tak nepřesvědčily. On je totiž velký rozdíl u 16 GB VRAM na kartě typu 5060Ti nebo na kartě typu 5080. V prvním případě se bude hrát ve full HD nebo v QHD, kde výkonový rozdíl je vcelku mizivý.

Kromě toho jsou zde dva argumenty pro 8 GB na kartě typu 5060Ti. Za prvé, testují se neustále dokola AAA hry jako Cyberpunk, Wukong, Indiana Jones apod. Ale třeba já tyto hry nehraju. A na hry, které hraju, 8 GB pořád stačí s přehledem. Za druhé, pokud koupím lacinější 8 GB variantu karty typu 5060Ti dnes, tím dříve teoreticky můžu koupit novější kartu v budoucnu, kde už bude těch 16 GB. Protože k čemu mi v roce 2027 bude 16 GB na kartě, která v té době bude mít slabý čip?

V roce 2027 hlavně bude nutné sledovat paměť na konzolích, protože podle toho se budou hry vyvíjet.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 13:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 U 8GB verzí karet jsou velmi často tragické LOW frames, na ty bohužel nikdo moc nekouká, ale pro hratelnost jsou zcela zásadní.

U 16GB karty tohle prostě neřešíš, nemusíš pátrat, jestli data lítají přes PCIE a hra dropuje.

A rozdíl v ceně je howno nic, tak z toho důvodu jsou DNES prodané 8GB prakticky vyhozené peníze. Neustále jsi "nadoraz"...

Koho tohle může rajcovat? Proč?

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 13:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Psal jsem to s tím, že jsem se díval i na lows. A znovu píšu, že ne každý hraje hry, které se obvykle testují. A rozdíl třeba u 9060XT Sapphire pulse na Alze je 1.600 Kč, což u karty této třídy není zcela zanedbatelná částka. Nikoho nic nerajcuje, je to normální logická a ekonomická úvaha. Já 8 GB neobhajuji za každou cenu, jen říkám, že 16 GB neplatí jako univerzální rada. Taky nepotřebuji šestiválec do auta, se kterým jezdím jen po městě do Lidlu.

Jiri Ondracek
Jiri Ondracek
Level 25 Level 25
21. 10. 2025 08:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan rajcuje to asi lidi, pro který je asi absolutní priorita co nejnižší cena

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 08:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Jiri Ondracek Tu o 1500 levnější kartu vyhodíš o to dřív, protože za rok nebo dva bude 8GB 2x větší problém... A doslova ji vyhodíš, protože ji z druhé ruky ani nebude nikdo chtít.

Zatímco ta samá karta akorát s 16G může s nějakým kompromisem (DLSS+2xFG) fungovat i v roce 2028..

Je to přesně to samé, jako když si dnes koupíš notebook s 8GB RAM natvrdo naletovanými.. Už jak jej vytáhneš z krabice má 93% té RAM obsazené a tak už to bude nafurt. A to má sloužit i několik let. Ano chápu tvůj argument o ceně, ale je to past na BFU. Nebo se s tím prostě musí hrát jen eSporty alá CS2.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 09:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Cituji: “Nebo se s tím prostě musí hrát jen eSporty alá CS2.”

Nejen to, jsou mraky, tisíce her, které tu VRAM až tak nepotřebují a jsou to single player hry. Na to jsem právě narážel já. Mám na své kartě 16 GB a za dva a půl roku jsem ještě nevyužil víc než 8 GB.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 09:12 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 Tak já mám 16Gb na kartě a v 1080p je tam prakticky neustále 9-12GB, můžu ti vyjmenovávat hry...

Evidentně hraješ opravdu hry jiné a souhlasím ...!! Víc jak 8GB využívájí jen novější 3A tituly a pak je totální megahromada všeho možného okolo a starších her, kde je 8GB v klidu.

Problém je, že pokud u 8G karty VRAM dojde, BFU se to nedozví (nemá prostě jak), a hra dropuje, samovolně snižuje LoD, seká se, on neví čím to je....

Číslíčka v rohu obrazovky ukazují "7.4GB" a ten člověk si regulérně myslí, že je to cajk, protože on má přeci 8GB !!!! :)

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 09:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Cituji: “Problém je, že pokud u 8G karty VRAM dojde, BFU se to nedozví (nemá prostě jak), a hra dropuje, samovolně snižuje LoD, seká se, on neví čím to je.... Číslíčka v rohu obrazovky ukazují "7.4GB" a ten člověk si regulérně myslí, že je to cajk, protože on má přeci 8GB !!!! :)”

Ano, to je jasné. Já nicméně předpokládám, že kdo dovede rozebrat case a strčit tam grafiku tak, aby nic nerozbil, tak už trochu ví co a proč dělá. Ostatní si musí nechat poradit v obchodě. A pokud jim tam poradí špatně, není to chyba výrobce karty nebo GPU.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 """"Já nicméně předpokládám, že kdo dovede rozebrat case a strčit tam grafiku tak, aby nic nerozbil, tak už trochu ví co a proč dělá""""

Tak na tohle zapomeň.. Zaprvé je dnes MILION userů na noteboocích, kde je 8GB prakticky maximum. Běžně je tam méně. Další věc je, ani desktop si už dnes neskládá každý sám a nepředpokládá se, že se tom mohutně vyzná. Devadesátky jsou pryč.

A tohle všechno nějak nesouvisí s tím, jestli na své 8GB kartě umíš odhalit, že ti došla VRAM a karta to tahá přes PCIE. Hromada se tím ani nechce zaobírat. Můj syn má nahráno tisíce hodit a netuší, co je VRAM, a kolik by jí měl mít..

Můžeš s tím nesouhlasit, mínuskovat, není to můj postoj, je to ale realita.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 09:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Tak pokud má někdo notebook, tak jaksi nemusí nic řešit, protože nemá na výběr. Pokud si někdo neskládá desktop sám, tak mu to poskládá někdo jiný, kdo se v tom vyzná. A pokud píšete, že váš syn netuší, co je VRAM, tak nepředpokládám, že si v nákupním košíku Alzy poskládá PC. Já jsem to myslel pro situace, kdy si někdo kupuje desktop grafiku a řeší, kolik VRAM - má na výběr. Trochu se míjíme v těch situacích, které každý máme na mysli.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 10:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 Já beru situaci okolo VRAM obecně. Jsou lidi, co ani neví, kolik mají chtít na grafice VRAM. tuna lidí ani neví jak si zapnout telemetrii v rohu obrazovky. A proč taky, jsou to BFU co se chtějí u hry bavit. Nic víc, technikálie je nezajímají.

Samozřejmě pro takové je tady věc jako Nvidia app, která dle konfigurace celého stroje u každé hry grafiku sama nastaví tak, aby to běželo v rámci možností plynule. Ono furt lepší, než když maník na 8GB kartě vše narve na ULTRA a pak se vzteká, že je hra blbě optimalizovaná protože se mu zahryzává (viz pseudo "recenze" na Steamu - to je maras někdy)

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
21. 10. 2025 10:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Cituji: “Já beru situaci okolo VRAM obecně. Jsou lidi, co ani neví, kolik mají chtít na grafice VRAM. tuna lidí ani neví jak si zapnout telemetrii v rohu obrazovky. A proč taky, jsou to BFU co se chtějí u hry bavit”

Jasně, tihle lidi to holt musí brát třeba jako auto, kde se vším jezdí do servisu. Prostě za ně ta odborná rozhodnutí udělá někdo jiný a oni si řeší svoji práci a vydělávají za ni peníze, které pak zaplatí autoservisu. Nebo existují konzole, kde už je vše pořešené.

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 @Frankhorigan
Myslím, že řešíte neřešitelné. Každý to má jinak, každý se na to dívá jinak. Já mám rozlišení 3440x1440 a hraju na 3070 8GB.
Někdo na to nahlíží tak, že když si koupí víc VRAM, o to dýl mu grafika vydrží. Druhý zase tak, že kupuje kartu na aktuální věci a co bude potom, neřeší. Je to tak u všeho. A každej to má prostě jinak. Každej hraje jiné hry, pro každého je 1000,- jiná hodnota. Ani jedna varianta nemusí být špatně, i když to není zrovna ta vaše.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 No však jo.

Nebo si myslíš že dnes každý opravuje auto sám?

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 13:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Je to hrozně individuální. Každý to má jinak. Mě taky stačí 3070 která má jen 8GB. Absolutně nemám potřebu kupovat jinou kartu.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 20:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @casperdeluxe Ano souhlas, ale to je celkem slušná karta, co už dlouho slouží a nemá cenu ji házet do koše kvulli tomu, že musím textury stáhnout z “very insane” 🙂 na prosté HIGH. U 3070 se to dá pochopit

Jiná věc ale je, když vybírám novou kartu s ohledem na budoucnost, tam si myslím, že ani u 5060ti nemá cenu šetřit litr nebo 1500kč. A není podstatné, že u karty typu 5060ti 16G zbytečně moc, podstatné je, že 8 je prakticky furt ba hraně.

Takže karta nutně nevyužije celých 16, ale 9 až 12 úplně v klidu.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 06:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @casperdeluxe Já mám 3060Ti 8GB a zatím mi vše jelo v pohodě, ano u některých jsem musel jít s detaily dolů, ale když si vzpomenu jak jsme si za dávných časů s těma grafikama pro obyčejné smrtelníky museli hrát s nastavením, aby to bylo plynulé a zároveň koukatelné, tak mi to vychází že jsem na tom teď sakra dobře 😀

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 13:15 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jeste se slusi v uvodu napsat to že 9060XT ma sice pomalejsi DDR pameti ale kompenzuje to jiz nekolikatou generaci Infinity Cache, tato technologie byla u AMD vyvinuta prave za ucelem toho aby se nemusely na grafiky davat ty nejnovejsi a nejrychlejsi DDR pameti, ktere dokazou tu grafiku celkem citelne predrazit.. Nvidia zkousela tuto technologii napodobit u RTX 4000 rady ale nejak se jim to nepovedlo odlatit a proto museli u RTX 5000 opet pouzit ty nejlepsi pameti na trhu a stejne je u tech karet celkem videt ta limitace ze strany propustnosti.. Proto je za me 9060XT mnohem zajimavejsi nez 5060Ti, jeste s prihlednutí k tomu ze tu Nvidii opravdu skrti i ten x8 PCIe slot, kdo u Nvidie tohle rozhodnul byl s prominutim idi.. protoze na grafiku v tyhle cenovy tride proste takove brutalni omezeni nepatri, protoze vetsinou si tu levnou grafiku koupi clovek, co ma levnou desku, nebo starsi PC a zde proste GEN5 PCIe sloty nejsou a to vede k masivnímu poklesu propustnosti na sbernici a tim padem i k celkovému vykonu, zvlast u her ktere jsou na propustnosti celkem dost závislý.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Už od 4xxx je velká cache i v Nvidiích. Dokonce L2.

Co tam máš dál.?

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan rozhodne to ale neprinasi tak velky prinos hlavne v nizsich rozlisenich (1080p/1440p) jako Infinity cache, zrejme jim to proste nefunguje tak dobre jako u AMD.. Jinak by nemuseli stale rvat GDDR7 i na ty levnejsi grafiky.. AMD to delat nemusi protoze by diky vlivu infinity cache se ten narust ceny proste nevyplati a neprineslo by to vykonove skoro nic.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 14:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Stratos Mně tedy přijde použití GDDR 7 jako pokrok. Proč Ryzeny X3D používají DDR5? Vždyť mají také “infinity“ cache… 😃

acmmilan
acmmilan
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Stratos a proc sis teda koupil uz druhou nVidia RTX grafiku po sobe misto AMD, Honzicku?

Tom2308
Tom2308
Level 41 Level 41
Grafická karta: NVIDIA
20. 10. 2025 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @acmmilan klasická belkovina káže vodu pije víno

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Stratos

ad cache: od Ada maju nvidie tiez zvacsenu cache. Nvidie maju preukazane lepsiu spravu pamate nez amd gpu. Nvidia dava oproti amd v porovnatelnej cenovej kategorii spickovu technologiu v podobe DDR7. Mozes vyrabat narativy kolko chces, za mna je to plus. Ked amd takto usetrilo na spickovej techologii a ich gpu vyrazne zaostavaju vo feature sete, tak sa da dospiet jedine k zaveru, ze su stale predrazene.

Vyhody infinity cache tu opakujes do mrtva. Mas link na nejaky test alebo clanok, ktory dokumentuje ten jej zazracny prinos? A idealne aj clanok, ktory dokladuje to tvoje tvrdenie ze nvidiam "to proste nefunguje tak dobre jako u AMD..". Ono je totiz bezny standard, ze tvoje tvrdenia su casto lzi a vymysly. Takze v tvojom pripade ak nieco tvrdis, je potrebne to vydokladovat.

Ad 8 cpie liniek: x-krat vyvratene. Nema to taky velky vplyv, ako sa nam tu snazis nanutit. Co tam mas dalej?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 20:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Stratos Ano zřejmě - blbečku.

Ono zřejmě nefunguje nic tak dokonale jako AMD

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Díky vlivu Infinity cache, jak honzík říká, je amd stále pozadu a IF na starších kartách vůbec nepomahá, děkujeme liso.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 22:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Darth36 Copak bude asi vykládat až AMD také přejde na GDDR7? To bude najednou pokrok!

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 07:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Slusnak123 Tak jak AMD u svých grafik umí nakládat s pamětí víme už z dob Fury kde nasadilo HBM, bandwidth jako kráva a Maxwell se skoro poloviční propustností si s ní vytřel prdel... to v té době asi moc nezmiňoval 😄

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 13:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Tak je 5060Ti levná? Nebo je drahá? Už si v tom udělej pořádek.
Ještě mě tak napadá...proč jsi nehýkal u grafik RX6600? Tam to podle tebe nevadilo.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 14:08 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @casperdeluxe u grafiky jako je RX 6600, co se prodava od 5500,- (dle heureky 3 mesice nejnizsi cena dozadu) se da ocekavat ze tam bude neco "osekany" aby se to za tu cenu dalo prodavat, u grafiky typu 5060Ti 16GB bych ovsem neco takového opravdu neocekaval.

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 14:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @Stratos "u grafiky co se prodava od 5500,- se da ocekavat ze tam bude neco "osekany" aby se to za tu cenu dalo prodavat, u grafiky typu 5060Ti 16GB bych ovsem neco takového opravdu neocekaval."

Ehm... Jak bych to řek... No... Raději ocituji tvého superkolegu Stacha:
"AMD tak stanovilo oficiální cenu na částku 339 dolarů (9000 korun vč. DPH). Což je cena plně odpovídající a reálná současným výrobním nákladům. Je to znatelně méně než za RX 6600 XT, který stojí 379 dolarů (10 390 korun vč. DPH)"

Tak ti nějak nevím s těmi 5500,-

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 19:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @Stratos Honziku, zasa ten tvoj patentovany DDvojity amDD meter™. RX 6600 bolo vydana pred 4 rokmi za MSRP 329 USD. Obhajovat osekanost 4 roky / 2 generacie stareho gpu dnesnou cenou je klasicka lziva belkovina. Logicky musis taketo veci vykladat v kontexte casu, kedy bola dotknuta gpu vydana. Ale to by si nebol ty, aby si ucelovo neohybal skutocnosti v prospech amd, ked sa ti to hodi.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 07:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe @CertaVeritas Ale že mu to jde, a ta jeho neúnavnost v tomhle i za cenu toho, že ze sebe dělá kardinálního blba, je obdivuhodná 😄

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 14:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratos Něco už napsali lidé přede mnou. Já bych jen doplnil, že není povinností výrobce karty nebo výrobce GPU přemýšlet, zda karta poběží dobře na deskách s PCIe 3.0, které už se prodávají jen okrajově. A viděno z druhé strany nevidím moc smysl v upgradu pouze grafické karty na nějaké sestavě s Ryzenem 5600, pokud už tam je nyní osazena grafika něco jako 3060Ti.

Navíc od někoho, kdo evidentně používá 4070Ti Super ta argumentace zní dost pokrytecky. Proč jste si tedy nepořídil 9070XT, když jsou ty GDDR6 tak skvělé?

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 14:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 ono to bezi spatne uz i na desce s GEN4 (kde propustnost klesa na 1/2) a to je uz hodne rozsiseny slot nemyslis? Videl jsem uz hodne testu kde klesal vykon celkem rapidne uz prave na GEN4 slotu hlavne v pripade 8GB edice 5060Ti, tam to melo opravdu razantni vliv na prumerne ale hlavne na ty nejdulezitejsi minimalni fps.

mereni delali treba na HWunboxed

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 10. 2025 14:12 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos Já bych řekl, že s PCIe 4.0 není žádný problém. A klidně sem zase dejte odkazy na ta videa a klidně si to zase rozebereme. Kde tady vidíte problém s lows?

Problém s těmi testy na HW unboxed je ten, že testují dvě proměnné najednou, a to typ sběrnice a velikost paměti. Pak není jasné co z toho má jaký vliv.

A k té 4070 Ti Super nenapíšete nic? Klasicky to vymlčíte?

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 19:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Stratos Honziku, zasa klasicky lzivo dezinformujes. Napises: "Videl jsem uz hodne testu kde klesal vykon celkem rapidne uz prave na GEN4 slotu hlavne v pripade 8GB edice 5060Ti..." a nasledne jedine co vzdy posles, je ten JEDEN problematicky HWunboxed test, ktory ti tu ludia uz x-krat roztrhali. Stale do mrtva posielas tento jeden test a nic ine.

Slusnak to uz napisal jasne, ale ten JEDINY HWU test na ktory opakovane ucelovo a lzivo odkazujes je viac nez problematicky. Naraz meria vplyv ako starsej generacie PCIE, tak velkosti vram. Cize k tomu co nam tu tvrdis to nepreukazuje fakticky NIC.

Kde su odkazy na tych tvojich "hodne testov"? Take, kde tie rozdiely realne vidiet?

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 07:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @CertaVeritas Nevidím, neslyším, pojedu si svou, jedinou realitu pravdivou... tu mou 😀 Toť ve zkratce popis jeho osoby 😀

SkyBoiler
SkyBoiler
Level 30 Level 30
21. 10. 2025 10:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Jako bys nekdy tady zazil, jak tenhle hlupak, lhar a praskac nekdy na neco odpovedel.

SkyBoiler
SkyBoiler
Level 30 Level 30
21. 10. 2025 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @casperrapid Presny popis sociopata, notorickeho lhare a udavace.

mirda
mirda
Level 24 Level 24
20. 10. 2025 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkný test. Jaký vzorec byl použit v kapitole 19. poslední graf?

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"A grafickou kartu si nekupujete, abyste hráli několik let staré hry, ale budete si chtít zahrát i novou hru třeba z roku 2028 – jaké nároky bude mít?"

Zrovna v této cenové a výkonové relaci těžko předpokládat, že si takovou kartu koupí někdo s výhledem do budoucna, když i současné hry nedává nijak moc dobře. Právě proto si ji koupí někdo, kdo nehraje nejmodernější hry, ale starší kousky.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 11:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Krejza @Krejza Karta jako 5060ti i 9060XT dává dnešní hry myslím velmi slušně.

Tam je spíše prostě silně individuální otázka "co už je dává dobře a co nedává vůbec".. Jako fajnšmekři co potřebují vše v rámci doby dokonalé (protože nic není dokonalé ani 4k, že?) si 5060ti nebo 9060XT prostě stejně nekoupí.

Ale nevidím důvod, proč by hra z roku 2027 na 5060ti-16G nejela. Pojede ale s kompromisem.

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 15:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Karty na úrovni mé předchozí 3070 (ok, 16GB jsou o 5% výkonnější) asi těžko budou dávat dnešní hry velmi slušně. Možná jenom slušně v FHD a bez RT. Tak nějak nepočítám s tím, že by RT nebylo přítomno více a více. Naopak počítám, že u novinek za 3 roky budou tyhle karty rády, když to rozběhnou v low nastavení kousek nad hranicí 30 fps.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 20:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Krejza Jsi mimo Krejza, s 4060ti-16g, což je (pro mnohé celkem nečekaně ) ekvivalent k 3070 hraju mraky vecí s RT.

Samozřejmě je to FHD karta a já mám FHD televizi i projektor.. Spotřeba VRAM u příběhových her je 9-13.5GB..

Jde o způsob využití, ano, eSporťák u podobné karty víc hak 8GB opravdu nepotřebuje. Já už ale HTPC dávno používám jako MODovatelný Playstation

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 21:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Opravdu jsem mimo? 5060Ti 16GB vs. 9060 XT 16 GB
Hry roku 2025 a u poloviny z nich se karty nedostanou přes 50 fps. - 1080p max., nativ.

3070, Metro Exodus EE, 1080 nativ, max s RT - byl jsem rád za 50+fps. Na 1080p/60Hz televizi to bylo ok. Na 4K/120Hz OLED to fakt ok není. A to není nová hra.
Demo Immortals of Avernum jsem rozběhl na low, byť tedy agresivní DLSS, aby to na 4K nějak vypadalo. 30-40 fps průměr.
Mohl bych pokračovat dále, ale to je asi zbytečné, že?

Jde o to, na co si člověk zvykne. Možná bohužel, možná bohudík jsem se přesunul na 4K a 60+FPS. Ty jsi, dle toho, co píšeš, na 1080p a sub 60fps. Nepochopení se je v tom, že já už níže nechci (byl jsem tam celý předchozí život) a tobě to stačí (ať už to nevidíš/nezkusils, či si nic jiného nemůžeš dovolit).

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 22:07 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Krejza """""Hry roku 2025 a u poloviny z nich se karty nedostanou přes 50 fps. - 1080p max., nativ.""""

Tak to je snad na kartu nižší střední třídy docela ok ne ??? Zapneš DLSS (to už je snad naprosto běžné), máš 70fps, a pokud ti to u karty za 10 furt nestačí, zapneš si 2xFG... Máš 100-120.... Co je jako špatně?? Kdybys měl na takové kartě 300fps ve 4k, tak co bys chtěl mít na 5080????

Pokud bereš jako standard 4k/120fps nativ (proč proboha dnes nativ?), to si fakt kup tu 5080, co jako čekáš od letité 3070??

Ano mě to stačí, plně hratelné to rozhodně je (zajímají mě hlavně ty hry - jako obsah, ne jenom čísílka) , vidět tam vidíš naprosto všechno - a to mám 220cm plátno.. Pokud si chceš zvykat na lepší, tak plať jak mourek !! Stejně se nedoplatíš... Pokud budu nutně chtít utahat 5080, utahám i tu 5080, jakože snadno s prstem v prrdeli.

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 23:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Teď není špatně nic. Špatně je, když si myslíš, že tahle karta za 3 roky bude dávat plus mínus to samé. Nebude. To je přesně důvod mého původního kometáře. Tyhle karty si s výhledem do budoucna koupí jen naivka. Tím neříkám, že jde o špatné karty.

Chápu, že když máš 1080p na 220cm, tak si prostě nedokážeš představit 4K na 50%, 60% TV. Vidět je samozřejmě všechno. Jen to je prostě jiné.
Zkus tedy na své 2 metry 20 hodit 4K. Asi nebudeš v podohě ani s 5090...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 08:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Krejza Já se jen snažím naznačit, že o honbě za hrubým výkonem a dehonestování karet nižšího mainstreamu to už moc dnes není. Je to o tom, jak ten obraz (ne)umíš nastavit a nebo (ne)chceš nastavit.

Kdybych měl 4k projektor, zapnu vše s DLSS performance TM. A jedu na 4060ti/5060ti vesele dál. Render je pak v 1080p a obraz je nesrovnatelně lepší než nativní 1080p.. TransformerModel dokáže v těch agresivních nastaveních opravdu divy.

No a pokud ti nevoní DLSS, musíš mít nutně na ten 4k nativ 4x výkonnější kartu, abys mohl hru nastavit alespoň srovnatelné detaily. Tam ti garantuju, že rozbiješ i tu 5080. volba je na každém.

PS: Mimochodem, já třeba místo nekonečné jemnosti v obraze pasu po prostorovosti, což 99.9% lidí vůbec netuší co to je, nebo jak to vypadá... Furt řeší jen bilióny bodů na ose X a Y 🙃

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 13:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan "Je to o tom, jak ten obraz (ne)umíš nastavit a nebo (ne)chceš nastavit. Kdybych měl 4k projektor, zapnu vše s DLSS performance TM. A jedu na 4060ti/5060ti vesele dál."

To opravdu není jenom o tomhle a opravdu ti na těchto kartách fakt nebude stačit jenom zapnout DLSS perf.
Kde 3070 dávala 30-40 snímků na medium/low nastavení bez RT/PT, tam 5070ti jede na max. s PT/RT. Přesto pro 60+fps musím mít u CP2077 jeden vložený snímek. Obě s DLSS perf. na 4K, samozřejmě.
Jenomže mezi nimi je rozdíl ve výkonu cca 70%, kdežto mezi 3070 a 4060ti/5060ti do 10%.

Tak tu nepovídej pohádky o tom, jak ti bude stačit zapnout DLSS perf. a budeš mít vše na na 4k/max.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
21. 10. 2025 14:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Krejza A kdo by zapínal na 4060ti/5060ti PT ve 4k ??????

Hele tyhle karty jsou určené na FHD, pokud bys nutně potřeboval provozovat 4k TV/monitor, zapneš DLSS performance v nějakém NORMALNÍM presetu, tzn maximálně někde možná s RT a karta renderuje 1080p - stíhá.

Co sem motáš PT? PT ti ve vysokém rozlišení bez DLSS/FG nedá ani 5080.

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Vážně stále budeš bránit svůj výběr karty ad absurdum?
Možná by ses spíš měl smířit s tím, že:
1) za nějaké 3 roky bude tahle karta ráda, že dá 1080p medium/low bez RT,
2) při přepnutí na 4K dá i s DLSS medium/low bez RT na hranici koukatelnosti.

Znamená to, že to je špatná karta? Ne. Jen to není investice do budoucna.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
23. 10. 2025 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Krejza 1) Ano za 3roky už budeš asi mít kartu jinou. (na 60% nových a všechny starší hry bude ale pořád stačit. Hraješ často hry hned jak vyjdou?)

2) Při přepnutí na 4K s DLSS performance karta renderuje 1080p, vykreslený výkon je STEJNÝ jako v 1080p bez DLSS. Tak Jaképak LOW/MEDIUM? A hranice koukatelnosti?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 11:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozhodně netvrdím, že 8GB komukoli doporučuju.. Ale karty jako 5060/5060ti s tím evidentně žít dokážou (s mírně sníženými texturami určitě).

Je to dáno masivní optimalizací - neboli snížením VRAM poolu ze strany výrobců her. Nikdo evidentně nestojí o review bomby "power userů", co si myslí že tomu rozumí, když na 24GB kartě jejich hra zabírá 14GB VRAM.

On je dnes velký rozdíl "dokáže využít" a "nutně potřebuje"... Samozřejmě Vulkan hry jako Indy jsou pro 8GB karty problém, ale takový Outlaws umí sežrat hodně VRAM - když ji má, ale na 8GB kartě běží taky, prakticky stejně.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
20. 10. 2025 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle téma je zajímavý asi jako články o počasí.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 35 Level 35
20. 10. 2025 12:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TinfoilDebugger @TinfoilDebugger On tohle prý nedělá, nějak mu sama vystřeluje ruka, má v pytli karpály či co. A tu nábojnici na střeše auta fakt jenom zapomněl.

Martin C.
Martin C.
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 12:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TinfoilDebugger @Frankhorigan Jo, jo a ze země kam mu náhodou vypadla z kapsy mu vyskočila sama na střechu.😂🤡

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 11:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

8 vram = karty pouze 5060 a níž, což na ten výkon stačí, protože nikdo s tím nebude zapínat RT/PT, to je prostě karta na fhd a méně až středně náročné hry. Kdo s tím chce zkoušet cokoli jiného, ať si to užije, ale vram bude to posledni, co mu bude chybět.

Reklama
Reklama