Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
Seznam kapitol
Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.
Úvod

screenshot bez vyhlazování hran — všimněte si například lana ve spodní části obrázku
Nejspíš mezi vámi není nikdo, kdo by v životě neslyšel pojem Antialiasing (zkráceně AA), který se do češtiny překládá jako vyhlazování hran. Také praktické zkušenosti s typickými "zubatými hranami" má asi každý a antialiasing zapínáme právě proto, abychom se těchto hran zbavili. Pojďme se proto společně podívat, jakými všemi způsoby se tzv. aliasing projevuje, a jak se tyto problémy řeší.
Z geometrie do počítačová grafiky

Počítač vytváří 3D objekty jako síť polygonů (trojúhelníků), které se následně potahují texturou. Čím je tato sít podrobnější, tím věrnější bude i obraz. U lidské hlavy to znamená daleko lepší zaoblení lebky, věrnější záhyby ušních boltců a podobně. Po vygenderování celého obrazu v paměti počítače je ještě třeba přizpůsobit jeho formát pro zobrazení na monitoru. K tomu se v dnešní době používá tzv. rasterizace. A právě při tomto procesu dochází ke vzniku tolik nepopulárních zubů a dalších vad.