Zpět na článek

Diskuze: Apple M5 poráží Intel i AMD: utvrzuje svou dominanci v jednojádrovém výkonu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
20. 10. 2025 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1. je to porovnanie mrkvy s mercedesom

2. geekbench ma pre arm ine testy nez pre x86

3. a co realny vykon

mimo to uz funguju veci co isli na intel macoch?

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
20. 10. 2025 19:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @RHW Jaké věci máš na mysli, co nejdou a šli na Intel Mac? Já teda vím akorát o dual bootu s Windows, který už z principu na M nejde a nikdy nepůjde.

shagy2301
shagy2301
Level 41 Level 41
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
20. 10. 2025 20:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @maslovycroissant prečo by nešiel? veď ARM verzia Windows 11 existuje a cez Parallels funguje natívne práve ARM verzia (vlastná skúsenosť).
Čo sa týka toho čo neide na Apple Sillicon sú napríklad externé GPU. Niekto pre koho je akcelerácia cez GPU veľmi potrebná to môže byť dôvod prečo neísť do M procesorov. Stále to nie je s tým integrovaný GPU výkonom na tej úrovni ako vedia poskytnúť dedikované stovky wattov žerúce GPU

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
21. 10. 2025 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @shagy2301 Pisu o dualbootu ne o virtualizaci. Dualboot byl na Intelu primo podporovany v MacOS a Apple dodaval drivery pro Windows, takze jsi mohl Windows mit nativne primo na Apple HW. Pro M procesory Apple nic takoveho nedodava a ani dualboot nepodporuje, takze tam nativne ARM Windows nedostanes. Jedina moznost je virtualizace, ale o te rec nebyla.

Semik
Semik
Level 48 Level 48
20. 10. 2025 00:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 btw ... sa mi zdá, že nv grafiky začínajú zase zdražovať. žeby sa už blížili Vianoce? 🙂

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 07:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Semik @Semik Jsem teď prolitl ceny a nezda se mi, Prime 5070 Ti za rovnych 20 a hra k tomu.. nebo 5080 iChill za 32... Tu bych bral hned, kdybych kupoval ted.

pepaZdepa
pepaZdepa
Level 35 Level 35
18. 10. 2025 20:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Serverový a herni segment se otřásá a pak se nekdo probudil s rukou v nočníku:D

PanBoh
PanBoh
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 10. 2025 11:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pepaZdepa @pepaZdepa a Si Si to len utrel, alebo osprchoval?

w8lifter
w8lifter
Level 16 Level 16
18. 10. 2025 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedno jádrový výkon nikoho nezajímá

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 19:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@w8lifter @w8lifter to zase ne, jednojadrovy vykon je stale velmi relevantni udaj.

Jenze ty oslavne blaboly se tykaji vysledku v Geekbenchi, ktery nema pro porovnani vykonu arm vs x86-64 vubec zadnou relevanci. O to vic me mrzi, ze tyto zpravy jsou webem zvanym PCtuning prebirany a publikovany timto zpusobem - clickbait titulek a v textu zadna zminka vysvetlujici Geekbench vykonovou penalizaci x86-64 pro ty, co se zase tolik neorientuji.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
19. 10. 2025 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik Si myslím že vnímáš jen část celého obrazu.
Jasně, pro praxi je výsledek z GB úplně k ničemu, protože nereflektuje reálné zátěže. K tomu potřebuješ úplně jinak koncipovaný benchmark.
Na druhou stranu, je užitečný pro posouzení, jaké jsou možnosti toho křemíku, pokud ho dáš do sestavy s adekvátním chlazením a napájením, tedy kolik z toho teoreticky dokážeš vyždímat. A tedy je asi užitečnější k porovnání technologické vyspělosti architektury a procesu.
Ale jinak souhlasím, zveřejňování takto z kontextu vytrženýých zpráv a ještě s clickbait titulky bych zákonem zakázal pod trestem našvihání přes koule hadicí od autogenu, protože tahle forma je extrémně zavádějící.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 23:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @Marek Staněk ja myslim, ze GB obraz vnimam celkem objektivne. Slouzi perfektne k apple to apple porovnani, a to doslova.. Na srovnani jablek s hruskama to proste neni. A dokonce bych ho jeste par let nepouzival ani k porovnani s win on arm procesory (SD Elite) kvuli emulacni penalizaci, ktera urcite s casem klesne. Na cross-platform porovnani jsou jine benchmarky, proto se mi otevrela kudla v kapse, ze to nikde neni zmineno.

A to pisu jako nekdo, kdo zejmena v ultrabook segmentu Apple - narozdil od pc master race vetsiny - respektuje. Tedy az na ty priplatkove nesmysly, kdy kazdy prd navic stoji raketu.

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 03:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@w8lifter @w8lifter bez urazky, toto moze napisat len hlupak neschopny komplexnejsieho pohladu na problematiku

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CertaVeritas @CertaVeritas řekl bych, že to bylo s nadsázkou. Stejně jako titulek, je jen pobuřující

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
20. 10. 2025 07:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@w8lifter @w8lifter Mě zajímá. Upgrade dělám, pokud ST vzroste minimálně o 30%.

M
M
Level 43 Level 43
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 06:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kokos aj v roku 2025 sa/si honit ego nad jednojadrovym vykonom je uz fakt ubohe. Este aj v geekbench co testuje arm a x86 uplne inak...

Uz davno tu mala byt poriadna SW paralelizacia. Ved XY jadrove CPU su tu roky rokuce dokomca aj v mobiloch.

A svet vyvojarov ako keby zaspal a furt kodia na jedno vlakno, max dve.

Potom sa clovek cuduje preco ide vsetko horsie a horsie alebo potrebuje viac sys. prostriedkov....

Pjetro de
Pjetro de
Level 38 Level 38
18. 10. 2025 20:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @M 1T vykon je stale dolezity a bude aj v roku 2040, lenze cloveku ako ty je to uplne zbytocne vysvetlovat. Ani dazdovka nepochopi teoriu relativity. Samozrejme netreba z 1T vykonu robit modlu (extrém č.1), ale na druhej jstrane ani ho uplne ignorovat (extrem č.2) s tym ze sak mame multikóóóóóóóre.

M
M
Level 43 Level 43
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 21:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @Pjetro de single core vykon je len ukazka ega a vyuzije ho cl9vek max chcilku, inak uz davno malo byt vsetko skalovat na vsetky jadra alebo vlakna...

shagy2301
shagy2301
Level 41 Level 41
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 22:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @M Je vidieť, že vôbec nerozumiete vývoju softvéru, resp. algoritmizácii celkovo. Nie každý algoritmus sa dá paralelizovať, resp. aj keď sa niečo paralelizuje, jednotlivé vlákna sú rôzne časovo náročné a vtedy aj keď je to multivláknový algoritmus potrebujete aj maximálny jednojadrový výkon, aby to ako celok bolo rýchle. Čo je vám z paralelného vykonávania, keď jedno vlákno aj tak čaká na druhé? Dokonalá všeobecná paralelizácia neexistuje

CNNX
CNNX
Level 28 Level 28
19. 10. 2025 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @M Az budes (co ty evidentne nebudes nikdy) nieco naozaj realne programovat, tieto blaboly ta rychlo prejdu. ;-)

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 03:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @Pjetro de akokolvek niekedy nezdielam tvoje nazory, zvlast ked sa pustis do subjektivnejsich vylevov, tu sa neda nez suhlasit.

@M "...inak uz davno malo byt vsetko skalovat na vsetky jadra alebo vlakna..." toto je taka pekna rozpravkova teoria. Ako davno? Kedy bol podla tvojho arbitrarneho usudenia moment, odkedy ma vsetko idealne skalovat? Celkovo sa da z tvojich komentarov vyvodit neznalost problematiky. Faktom je, ze vacsina uloh zdaleka nie je dokonale paralelizovatelna. V realite bude jednovlaknovy vykon este velmi dlho dolezity kvoli objektivnym limitaciam. Ale to by si musel mat aspon zakladny prehlad o algoritmizacii a programovani. Nie sa hrat na papucoveho filozofa, ktoremu o problematika chybaju bazalne znalosti.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 09:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @CertaVeritas Oni to mají od garážníka a jim podobných tyhle kydy. Programovat neumí a tak si to představují jako hurvínek válku... a ještě osočí programátory že jsou líní a nechtějí to dělat 😀

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 19:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @casperrapid Je to tak, par krat som uz zachytil garazove a koutkovske narativy kompletne odtrhnute od reality. Aspon sa podla toho daju lahko identifikovat clenovia gangu.

casperrapid
casperrapid
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 10. 2025 06:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @CertaVeritas To tam je prostě samá elita, dovolil jsem si vytáhnout toto z jeho stránek 😀

Kdo je typickým uživatelem a čtenářem DDWorld.cz?

90% návštěvníků jsou muži

57% návštěvníků je ve věku 20-39 let

31% návštěvníků má čistý příjem mezi 20000 až 30000 korunami/měsíčně

17% návštěvníků má měsíční příjem nad 40000 korun/měsíčně

67% našich čtenářů používá internet 21 a více dní v měsíci

51% našich čtenářů disponuje nadstandardními znalostmi IT

33% pak má znalosti IT na profesionální úrovni

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
21. 10. 2025 19:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de @casperrapid Ti tu statistiku ještě doplním o zbytek, pak ti to dá větší smysl: 😂🤪

10% návštěvníků jsou muži, co se cítí být ženou

43% návštěvníků jsou ve věku 12-16 let

52% návštěvníků nemá žádný příjem a je na sociálních dávkách

33% návštěvníků neví, co je internet a jak se používá

49% návštěvníků umí zapnout PC a napsat odstavec ve Wordu, 33% z nich umí napsat jednoduchý vzorec do Excelu

brutax05
brutax05
Level 26 Level 26
18. 10. 2025 03:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Stále jde o Geekbench, který neměří stejně x86-64 a ARM čipům. Přesněji ARM přidává. Ale 1000 bodů rozdíl je to tak dost.

Grew
Grew
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 10. 2025 19:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jenom pro porovani. Nejlevnejsi MacBook Pro 14" M5 vychazi na 45.990Kc, za to dostanu 14,2" Liquid Retina XDR lesklý 3024 × 1964 px, 120 Hz displej, 16GB ram, pamet navysit nejde a 512GB SSD, vetsi SSD dat nejde a ntb je prodavan bez napajeciho adapteru, ktery stoji dalsich 1.790Kc (pripadne 2.290Kc ve vykonejsi verzi). Za cca stejne penize se da v pohode sehnat napr. GIGABYTE AERO X16 2WH, ktery bude mit 16" IPS antireflexní 2560 × 1600 165Hz displej, bude v sobe mit AMD Ryzen AI 9 HX 370, rtx 5070 MUX Switch, 32GB RAM - lze navysit az na 64gb, 1TB SSD, ma dva M.2 sloty, takze lze do nej osadit az dve libovolna M.2 SSD, pokud 1TB nebude stacit a v baleni ma napajeci adapter... Ja mam vcelku jasno, po cem bych sahnul... :D edit. prosim, pokud mi da nekdo minus, mohl by napsat proc?

shagy2301
shagy2301
Level 41 Level 41
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
17. 10. 2025 21:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Grew @Grew cena je možno lepšia a minimálne grafický výkon bude tiež určite lepší. ale v prípade macbooku človek získa výdrž na baterku a bezkonkurenčný touchpad. V prípadne spracovania foto a video ak chcem nosiť notebook "na pľac" tak je znova výhoda u macbooku. Ak by som robil nejakú motion grafiku či hral viac hier tak áno vaša voľba môže mať zmysel

Grew
Grew
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 10. 2025 22:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 Zpracovavat foto a video na 14" displeji a mit na to 512GB SSD musi byt opravdu "lahudka"...

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 06:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @Grew Jenom pro úplnost Apple by měl nabízet i 16" variantu, ale ta bude už za ještě o dost vyšší cenu.

Grew
Grew
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @JiVy Stejne tak nabizi i modely s vice ram a vetsim SSD, za coz si taky necha pekne zaplatit, cimz se u win ntb uz zase taky dostavame k modelum, ktery maj vykonejsi cpu, gpu, OLED displej atd..

shagy2301
shagy2301
Level 41 Level 41
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @Grew čo sa týka veľkosti displeja je to o zvyku. Mám kvalitný 32" 4K monitor a napriek tomu ak upravujem fotky nedávam to na celú plochu pretože je to pre mňa nekomfortné. Naproti tomu ak robím na displeji Macbooku pocit stiesnenosti nemám. To isté platí aj fo videu. Kedy je pre mňa tých 14" málo je programovanie, tam sa cítim stiesnene
Čo sa týka disku, opäť záleží ako k tomu pristupujete. Spracuvávam fotky aj videá, pričom na internom úložisku mám len to s čím reálne pracujem, zvyšok má na NAS, prípadne posledné akcie ešte aj na externom SSD.

shagy2301
shagy2301
Level 41 Level 41
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @JiVy 16" nebude mať základnú verziu M5, ale až verzie Pro a Max, takže cena bude rapídne vyššia. Avšak podľa aktuálnych testov je základná M5 vo všetkom výkonnejšia ako môj aktuálny M1 Pro (16/512), kde strihám 4K50fps video (je pravda že nerobím veľa Fusion efektov v DVR a snažím sa tiež vyhýbať odšumovaniu, ktoré mi dáva ta 2-5fps) aj spracovávam RAW fotky v 24Mpx (tu to ešte celkom zváda) aj v 32Mpx (tu už sa vie relatívne skoro zadýchať)

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 10. 2025 09:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 No, však ano. Myslím, že jsem tu vyšší cenu zmínil. A díky za potvrzení, že aktuální M5 překoná 4 roky starý M1 Pro.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 10. 2025 09:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 Není to jenom o zvyku, ale i o tom, jak nám slouží oči a jak daleko ten monitor máme před sebou.
Už před 35 lety, když se u nás objevily první stroje (Apple MacInosh Quadra), na kterých se dalo pracovat s fotografiemi, tak byly standardně dodávány s 30" obřími monitory, které stály hodně přes 100 000 Kč. To je hodně peněz i dneska, ale tehdy to bylo astronomické. A přesto si to takto profesionálové standardně kupovali.

dfx
dfx
Level 32 Level 32
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Grew @Grew Dal som ti mínus lebo ten GIGABYTE AERO X16 2WH je hračka pre deti.

Grew
Grew
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dfx @dfx Muzes svoji myslenku nak rozvest?

dfx
dfx
Level 32 Level 32
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 08:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dfx @Grew Veď výrobca tvrdí, že je to herný notebook s RGB. Je z plastu a display má mizerných 400 nitov. Fotograf si to nekúpi, ani videoeditor, ani programátor. Na lokálne AI modely je tá 8gb grafika slabá. Ako kancelársky notebook je to nevhodné. Tak na čo iné je to vhodné ako hračka pre deti???

Grew
Grew
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 10:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dfx @dfx Vis v cem je kouzlo "beznych" ntb? Variabilita - mnozstvi kombinaci, tzn. kazdy si muze vybrat presne podle toho, co mu vyhovuje, pokud mi nevyhovuje tadle konfigurace, muze si vybrat jinou... A to, ze si ty neumis predstavit jine vyuziti tohodle ntb, nez jako "hracka pro deti" neznamena, ze pro nej jine vyuziti nema nekdo jiny. Treba za me vubec nevadi, ze je ntb z plastu, protoze kdyz s nim clovek zachazi aspon trochu slusne, tak to nicemu nevadi. Ja sam mam podobny typ ntb na praci (pravda, o neco slabsi, ale to je dano hlavne tim, ze uz ho mam skoro tri roky) a vybral jsem si ho proto, ze zvlada beznou kancelarskou praci, velky tabulky v excelu, praci v CAD a jeste si na nem muzu ve volnu zahrat... A sorry, ale kdyz se podivam na to, jaky monitory se prodavaj, tak tendle ntb se 400Nits a 100% sRGB je stale celkem nadprumer a na naprostou vetsinu beznych veci, co clovek na pc dela to je naprosto v pohode a fotograf, nebo videoeditor, pokud dela praci na nake urovni to, pokud to nebude nouzova situace, stejne bude delat vetsinu svoji prace na vetsim stolnim monitoru, jak u bezneho ntb, tak u macbooku. Ja jsem driv celkem dost delal ve photoshopu a na nake nouzove prace "v terenu" bych radsi ntb s o neco horsim, ale vetsim 16" displejem, nez s lepsim, ale 14" displejem, ale mozna to ma nekdo jinak a je to jeho vec, ja mu to brat nebudu :)

dfx
dfx
Level 32 Level 32
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 10. 2025 10:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dfx @Grew Kúp si čo chceš, chcel si vedieť, prečo som ti dal mínus, tak si dostal odpoveď. Už len ten display v tom Gigabyte Aero je asi o 3 triedy horší ako display v tom novom M5 mbp.

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 10. 2025 19:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hmm, cítím vůni spálených jablek :D Tak nevím, ale opět nesmysl :D Nejvýkonější Apple je stále pozadu nad skládané win PC, obzvlášť, pokud se do systému dá RTX plus něco pracovního do Sli :D Dvouprocesorové desky nemluvě, serverové taktéž. Ale jak víme, když dáme člověku do kapsy dostatek financí, bude nejenom psát, ale i tvrdit, že i zem je placatá .)

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
17. 10. 2025 23:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marty @Marty hlavne pak potrebujes pouzit na tom stroji linux a mas najednou problem rozjet zakladni veci :-D Apple HW rozhodne uz nikdy. To je proprietal pouze s jejich IOS a to je uzavreny ekosystem vsecko za prachy, ne dekuji.

Leppard
Leppard
Level 24 Level 24
18. 10. 2025 08:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 iOS na Apple notasu? Nez zacnes plivat, mel bys znat alespon zaklady, abys pak nebyl za vola. 😁

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
18. 10. 2025 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Leppard tak jak tomu rikaji na notasu ? Me je to celkem jedno jen vim ze zprovoznit na tyhle proprietalni architekture normalni linux je dost problematicke .. nevidim duvod si kupovat predrazeny HW ktery me navic nuti pouzit pouze jejich system.

Leppard
Leppard
Level 24 Level 24
18. 10. 2025 11:08 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 macOS, ale to je fuk. "Apple HW rozhodne uz nikdy." - tohle naznacuje, ze jsi jejich HW v ruce mel, ale neznalost nazvu jejich OS spis hovori o opaku. Proto jsem se nad tim puvodne pozastavil.

Nejsi jejich cilovy zakaznik, ten si jejich HW kupuje prave proto, aby pouzival jejich OS. Pokud chces pouzivat Linux nebo cokoliv jineho, mas mraky jinych moznosti.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
18. 10. 2025 18:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Leppard Klasika že? No jo, "Apple nikdy", "Apple ovce", "předražený šmejd" 🤣 ... Typické internetové hlášky lidí, co viděli Mac na obrázku nebo maximálně v krámě, kde zjistili, že "tvl to se neovládá jako Widle, nejde tam Linux a nemůžu tam ukrást SW" takže je automaticky Mac k ničemu.🤣 Já si třeba nedokážu představit dělat svoji práci na čemkoliv jiném než na Macu.

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 18:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 jn, pravda ;) fanoušky nakouslýho jablka asi nikdy nepochopím 🤣

He3lix
He3lix
Level 32 Level 32
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Marty Ono to nakouslé jablko něco musí znamenat, vemte si jak dopadla sněhurka 🤣

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
19. 10. 2025 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marty @Marty Hele, asi takhle... drtivé většině lidí výkonově úplně stačí ULV i3 s integrovanou grafikou, protože drtivá většina zátěže je kancelařina. A pro ty bude bohatě stačit i ten údajně připravovaný MB s A19 (pokud ho ten debil Cook zase nezkriplí absencí portů, imbecilně malým displejem, a směšnou RAM a SSD, klidně by to mohl být úplně poslední počítač, který bych ještě někdy mohl potřebovat).

Mě osobně totiž nejen na práci, ale i na všechny hry s výjimkou CarrierCommand2 stačí ULV i3-7100U s iGPU a 16GB RAM, protože drtivá většina mojí práce je lezení po RDP, a správa systémů s kombinací PS, CMD, baSHe, PuTTY, SCP, a nějakýho webovýho managementu, psaní protokolů, a sem tam vytváření dokumentace. Daleko důležitější pro mě je možnost připojit hodně monitorů a výdrž na baterku. A kdybych nemusel používat WIndows a tedy nemusel mít 11ky, ta 7100ka by mi stačila asi už napořád, i když bude potřebovat novou baterku, protože z tý původní už jede JENOM 6,5 hodiny.
A to nemluvím o tom, že na cesty mi stací 12" chromebook s USBC dokinou, která mi z něj vytáhne HDMI do televize nebo monitoru.

Leppard
Leppard
Level 24 Level 24
19. 10. 2025 13:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk @Marek Staněk Tohle nevysvetlis, clanek o notasovym CPU a jouda zacne blabolit neco o serverovych CPU. Mantra tech nejvykonnejsich CPU pro desktop/server je uz asi to posledni, ceho se chudak musi drzet bez ohledu na to, ze 99% lidi ten vykon nevyuzije. Proste hazeni perel svinim. 😁

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 10. 2025 18:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk @Marek Staněk To je sice fajn, ale pokud bych mrknul do alzy, jablko fakt stoji jiny prachy a pokud si koupim nejdrazsi notes v nabidce alzy, rekl bych ze ma 2x lepsi vybavu (MSI dragon) v pripade ram, nebo doosazeni M2 disku to ani porovnavat nejde :D, ano asi nevydrzi na baterku ani hodinu a pul, nicmene, vypocetni vykon procesoru je uplne jinde a jednojadrovy vykon uz sme snad prekonali odhadem, pred 15lety... a je skoda, ze prenosnych zarizeni, ktere obsahuji display port mnoho neni :(

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
20. 10. 2025 08:57 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk @Marty zapomínáš, že klíčový je, co z toho skutečně potřebuješ. pokud si chceš na cestách hrát AAAčkový hry na železe, a zároveň víš že budeš mít k dispozici 230VAC, tak ti to MSIčko asi skutečně udělá lepší službu. "Jen" to budeš muset nosit, a věř mi že se to celkem rychle omrzí. Pokud naopak víš, že budeš mít vždycky k dispozici slušnou konektivitu, dost možná ti lepší službu udělá o kilo lehčí chromebook v kombinaci s GeForceNow.

Navíc je tu další aspekt, že totiž japko (a to ho jako firmu vyloženě nesnáším) dává svým mašinám široko daleko (myšlena sluneční soustava) nejlepší podporu po stránce hw i sw. Nejnovější OS do toho dostaneš většinou i po 10+ letech a opravit to taky dokážou, i když to není úplně levný. Ale to se dá celkem levně řešit přes AppleCare. Navíc japko i po letech pořád za slušnou cenu prodáš. Nemluvě o tom, že systém a tovární soft jsou prostě míň chybový a stabilnější než na většině ostatních platforem. Takže je to ve výsledku hlavně otázka, jaký máš priority a jestli máš škvarky na přeskočení vstupní laťky, a jestli skousneš omezení daná filosofií platformy typu "oplocená zahrádka".

Co se týče kvality servisní podpory, IMO jedinej kdo japku smysluplně konkuruje, je Framework. Z ostatních pak chromebooky. Od 2015 máš garanci 7+let aktualizací u všech modelů od data jejich vydání (v praxi taky 10+), a nestalo se mi, že by aktualizace někdy něco rozbila.

U woken máš 10 let od vydání edice, a z toho jen prvních 5 je plná podpora s aktualizací všech fičur. V druhých pěti je to tzv rozšířená, kdy už se začíná daná edice utlumovat a tlačí se ta nejnovější. A je celkem běžný, že aktualizace sem tam něco změní k horšímu nebo dokonce dočasně rozbije, a je to někdy vyloženě nepříjemný.

A co se týče servisní podpory windowsovských noťasů, to je vyloženě tragédie. I u velkých výrobců máš zcela běžně max 4 roky, výjimečně 5, kdy jde bez problému koupit díly nebo zařídit servis, pak už je to loterie a sháníš to různě po bazarech nebo neautorizovaný výrobky na aliexpresu. Viz třeba moje služební Precision 3551. Tříletá záruka, během ní měněná klávesnice a základní deska. Už podruhý se mechanicky rozpadnul slot pro microSD kartu, kterej je ovšem součástí základní desky, a po n ecelejch 4 letech už klávesnice, základní desky, a dokonce ani baterky v oficiální distribuci prostě NEJSOU. A to se mi vyloženě sype TPMko, takže to občas odmítá při zapnutí odemknout disky. A to novej stál firmu přes 40 bez daně (i7-10850H, 32GB DDR4L, z fabriky 1TB NVMe, doplněno 2TB 2,5" WD Red, ke kterýmu jsem ale za 3,5 tisíce musel dokoupit rámeček a kabel, protože součástí noťase za 40 bez DPH výbava diskový šachty NEBYLA).

V tomhle kontextu už to japko, za předpokladu že si zvolíš správnou a pro tebe odpovídající konfiguraci, prostě drahý není (přesněji není předražený). Naopak, v tomhle kontextu je Dell drahej kurwa hodně (konkrétně 2+ krát dražší než japko v ročních nákladech), protože s ním máš spoustu starostí a práce navíc.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 10. 2025 09:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marty @Marty Srovnávat NTB se skládaným klasickým PC mi nedává smysl. Ovšem je pravda, že k Apple se obvykle dá najít obdobně výkonná Win verze HW, ale pokud chceme mít všechny parametry srovnatelné s Apple, tak bude také dost drahá. Výhodou klasického Win řešení, je velká variabilita nabídky, takže si můžeme vybrat konfiguraci, která pokrývá naší potřebu a ušetřit na tom, co nepotřebujeme.
Doby, kdy měl Apple náskok díky SW, který na PC nebyl k dispozici je už nejméně 25 let pryč.

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
22. 10. 2025 17:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy ale, jde o cenu a vykon, pokud bych vzal nej notes z alzy, třeba zde testovany eutocom, vykon bude jinde nez nejaka trapna M5... A nemusim nic skladat, ano, za kilo si slozim dobrou topku stolak (cely case), pokud to budu chtit v notesu, bude to 160k... No a? Nebudu mit uzavrenej balast s logem nakouslyho jablka... Nechapu jen jablickare, ze po afere s bateriemi a upravenym sw si stale mysli, ze nejde jen o "nafinteny" byznys z ktereho tamhle delnici v thaiwanu skacou z ubytovacich budov...

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 10. 2025 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @Marty V podstatě souhlasím. Apple byl zázrak před 35 lety, kdy se k nám začaly jejich počítače dovážet. Byly sice drahé, ale uměly to, co v té době IBM PC ne. Daly se na nich zpracovávat fotky, reklamní grafika, knihy, časopisy, noviny. PC v textovém modu bylo nepoužitelné. Vzpomínám si na šok, když jsem si pustil SimCity, hudba a nádherná grafika, zatímco PC umělo jenom pípat a pro hudbu byla potřeba zvukovka v ceně celého PC.
Překládal jsem tehdy SW pro Macy a na mrňavém 'patníku' Apple II s 10" obrazovkou a 256odstíny šedi se mi pracovalo o řád lépe, než na PC s Win 3.2 a 14" monitorem.
Tehdy měl obdiv k pekelně drahým Apple smysl.
Dneska PC umějí to samé a i pokud si člověk pořídí to aktuálně nejvýkonnější, tak za podobnou cenu dostává volně rozšiřitelný a modifikovatelný systém.

Reklama
Reklama