Deus Ex: Mankind Divided: Zažijte Prahu bez turistů a segwayů | Kapitola 4
Seznam kapitol
Hra Deus Ex: Human Revolution patřila k nejlepším hrám roku 2011 a zároveň k nejpříjemnějším překvapením ze světa gamingu vůbec. Málokdo totiž plně věřil tomu, že by Eidos Montreal pod křídly japonského giganta Square Enix mohl přijít s právoplatným nástupem původního Deuse. A ono se to povedlo na výbornou.
Série Deus Ex se už od svého počátku vyžívá v tom, že téměř všechna rozhodnutí nechává na hráči. To se nedotýká jenom možností volby v rozhovorech, ale také svobodného přístupu k hratelnosti. Jednoduše řečeno si vy sami určujete, jestli hrou proletíte se samopalem v ruce jako Rambo, nebo zda zvolíte opatrný postup a zabíjení se zcela vyhnete.
Zásadní vliv na váš styl hraní mají augmentace. Za cool názvem se skrývají nejrůznější perky, které určují, jak těžké předměty dokáže Adam Jensen zvednout, jak rychle se mu obnovuje zdraví, kolik přímých zásahů snese, než padne k zemi, nebo co všechno uvidí pomocí svého smart vision. V Mankind Divided se objevilo hned několik nových, velmi atraktivních a účinných augmentací, ale nejásejte předčasně – mají svá omezení. Pokud je chcete používat, budete se muset vzdát jiné augmentace, aby se Jensenovo tělo neupeklo.
Nejuspokojivější způsob, jakým se dá nový Deus Ex hrát, je ten, při kterém se prolije co nejméně krve. Právě ve chvílích, kdy se za pomoci futuristických vychytávek vyhýbáte všudypřítomným kamerám a hlídačům, se můžete spolehnout, že vás hra bude bavit. Hackovací minihra, díky které si můžete nabourat do cizích počítačů a odemknout si téměř každé dveře, se sice rychle omrzí, a po čase se vám může začít zdát podezřelé, že ventilace vždy vede tam, kam zrovna potřebujete, ale pořád je to zábava.
Co zábava není, je násilnější styl hraní. Pokud si na stealth nepotrpíte a raději byste se celou hrou prostříleli, pak vás Deus Ex hluboce zklame. Ne snad, že by nebylo čím střílet – zdejší arzenál toho nabízí víc než dost a možnost upravit si zbraň nebo změnit typ munice během akce je nepochybně skvělá věc. Jenže pocit ze střelby je v téhle hře skoro nulový. Zbraně působí, jako by byly z papíru. K tomu všemu je jinak poměrně jednoduchá umělá inteligence až otravně přesná – stačí na vteřinu opustit kryt a zdraví vám rychle spadne klidně na polovinu. Výběr vhodných augmentací vám může trochu usnadnit život, ale bídný pocit z akce to nespraví. Deus Ex zkrátka není Doom.