GTC 2013 den třetí – aplikace CUDA technologie | Kapitola 2
Seznam kapitol
Třetí den konference GTC se vlastně vždy točí kolem aplikací GPU výpočtů a průmyslu. Po celý den se ukazují úspěchy dosahované v jednotlivých odvětvích pomocí technologie CUDA. Jednotlivé případové studie přednášené přímo špičkami v oboru jsou rozhodně cennou inspirací a podobná představení jsou více než zajímavá.
GPU pro výrobu bot – Nike
Velmi poutavá byla prezentace designéra filmy Nike, který ukázal celý proces kreativního návrhu, visualizace a výroby bot a oblečení značky Nike. Samotná přednáška procházela retrospektivou nástrojů, které Nike historicky používal až do současnosti, kdy výpočetní farmu nahradil výpočetní server s Tesla kartami. Z přednášky úplně sršela pozitivní nálada řečníka, kterému se díky GPU akceleraci a systému Bunkspeed Shot splnil jeho sen: vytvářet interaktivní fotorealistické prototypy výrobků v reálném čase. Realističnost jednotlivých variant bot byla velmi přesvědčivá. Je zřejmé, že při interní prezentaci už není pochyb o tom, co se bude vyrábět a za jaké peníze. Jak sám autor říkal: už nejsou vystrašeni, když mají do 15min ukázat poslední verzi té které boty.
GPU akcelerované imersivní stěny u Catterpillaru
Výrobce obrovských strojů CAT (Catterpillar) se při své prezentaci jeho interních nástrojů pro prototypování objektu rozhodně nenechal zahanbit. Správce virtuálního centra v CAT ukázal všechny interní imersivní systémy firmy pro různé aplikace. Virtuální realitu využívají například pro návrh kabiny, návrh ergonomie ovládání, ověřování servisních zásahů, opravitelnost apod. Samotná prezentace byla velmi impresivní v tom, jak virtuální realita může ušetřit finanční prostředky. Jen pro ilustraci: ukázalo se, že každá změna, která se musí provést ve výrobě, stojí o 5000 USD více, než když podobnou věc vytvoříme pomocí prostředků virtuální reality. Navíc je tu větší variabilita řešení a vznikají snáze i nové nápady.
High-Frame Rate
Když už jsme u aplikací virtuální reality a GPU akcelerovaných výpočtů, tak je třeba se vrátit ještě o den zpět a připomenou vystoupení Douglese Trumbulla. Tento člověk je podepsán pod takovými díly, jako jsou 2001 vesmírná odysea, Blade Runner, Setkání třetího druhu aj. Na jeho visionářské prezentaci ukázal budoucnost, kdy kinoprůmysl musí přestat diváka brát jako pasivního a z čistě pozorovatelské role jej přesunout do subjektivního pohledu hlavního hrdiny. Prakticky ukázal, že už ve filmu 2001 vesmírná odysea se Kubrick o něco takového pokoušel. Odkazoval se přitom na CINERAMA systém (trojkamerový panoramatický systém snímání z 50. let) a na IMAX.
Douhles přišel s myšlenkou „předefinování“ jak kamerového řetězce, tak i samotného plátna v imersivní zážitek. Prostředkem pro lepší pohled na film pak má být natáčení a promítání ve vysoké frekvenci (120 Hz) a 3D technologie. Ukázky mimořádně zdařilého systému kin, které po vzoru IMAX chce Dougles zakládat po celém světě jasně ukazovaly, že ví, o čem mluví. Nicméně tady v tomto průmyslu bez GPU výpočtů není možné vůbec high-speed materiál zpracovávat (akvizice, postprodukce, ..., projekce).
Bylo zajímavé pozorovat, jak Dougles díky GPU akceleraci plní svůj sen, který nosí v hlavě už od spolupráci s Kubrickem.