Hercules 3D Prophet 9800 128MB - tentokrát bez "Pro" | Kapitola 6
Seznam kapitol
Dlouhou dobu očekávaná grafika Radeon 9800 dorazila konečně minulý týden do redakce. Hercules 3D Prophet 9800 už od rozbalování z krabice vyvolával otázky: je to podtaktovaný Radeon 9800 Pro? Bude to díky slušně nasazené ceně GeForce FX 5900 killer? Jak si vede v porovnání se svým předchůdcem - Hercules 3D Prophet 9800 Pro - v čem se od něj liší, kolik % výkonu činí rozdíl v taktu a jak si v našich testech poradí s GeForce FX 5900? - to všechno se dozvíte v této recenzi. Třešničkou na dortu je přetaktování karty, které (no, prozradím to už teď) je výborné, jádro šlo přetaktovat o 127MHz.
Poslední sadou testů jsou OpenGL hry. V této oblasti není v poslední době žádný zajímavý engine, který by stál za zařazení mezi stálé testy, stále se jen čeká na DooM III. Většina herních OGL testů je (alespoň bez FSAA a anisotropního filtru) i v 1600x1200 limitována výkonem procesoru a propustností paměti.
Serious Sam: The Second Encounter
Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.
Serios Sam SE je doménou FX 5900, stačilo malé přetaktování a ujala se vedení, nicméně výsledky jsou limitovány výkonem procesoru.
Po zapnutí FSAA a aniusotropního filtru se obě FX 5900 ujímají jasného vedení. 16-ti násobné anisotropní filtrování textur je pro Radeony již příliš velkou zátěží (ale opravdu oba módy - 16x u ATi a 8x u nVIDIE - jsou zhruba kvalitativně srovnatelné).
Quake III Arena
Quake III se proměnil spíš ve velice dobrý benchmark procesoru (v 640x480). Na tomto enginu je však postaveno mnoho i v současnosti hraných her, takže jej stále budeme používat. Koneckonců v nějtěžším módu dokáže rozškálovat i ty nejvýkonnější grafiky. Testoval jsem verzí 1.11 a přiloženým demem demo001.
Výsledky v 1600x1200 se nám krásně seřadily podle frekvence VPU jednotlivých karet.
Naopak po zapnutí FSAA a Aniso jde přetaktovaná FX 5900 dopředu, Radeon 9800 na základní frekvenci podobně jako v předchozím nastavení již ztrácí.
Return to Castle Wolfenstein
Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není).
Všechny karty jsou limitovány výkonem procesoru a pamětí, rozdíly jsou minimální.
Po zapnutí FSAA odpadne FX 5900 a i Radeon 9800 díky nižšímu taktu začne ztrácet, naopak Radeonu 9800 Pro pomůže vysoký takt pamětí a nejtěžším módu posbírá vavříny.