Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD
PCTuning Článek

Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD

Jiří Zima

Jiří Zima

6. 11. 2014 03:00 21

Seznam kapitol

1. A barev přibývá... 2. CirrusLogic CL-GD6410 a CL-GD6420 (1992) 3. Počátky akcelerace a WD90C24A – Paradise SVGA 4. Příchod Windows 95 a zaměření na multimedia
5. Přes Trio do notebooků: S3 Aurora 64V+ (1997) 6. Ke druhé obrazovce na externí monitor či televizor 7. Na výkonu grafické karty záleží (i v DOSu a bez 3D) 8. Stále barevnější, složitější a významnější

Zavítáme do doby, kdy grafické karty začaly pomáhat procesoru, podíváme se, jak dospívaly s nástupem grafických rozhraní a připomeneme si přechod od 256 barev k TrueColoru, notebooky vybavené přídavnými grafickými výstupy, samostatné akcelerátory pro přehrávání „náročného“ videa a zavzpomínáme i na „hi-res“ Duke Nukem 3D

Reklama
Reklama

prvním díle jsem se vrátil do úplných počátků přenosných počítačů typu PC, a protože se lidstvo nespokojilo s 16 barvami a rozlišením 640 × 480, je i nadále o čem psát. Zavítám do doby, kdy grafické karty začaly ulehčovat práci procesoru, a ukážu, co se změnilo s masivním rozšířením systému Windows.

Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD

V minulém díle jsem skončil u grafických čipů, s nimiž většina notebooků zvládala maximálně rozlišení 640 × 480, a to „jen“ v 16 barvách. Celé vykreslování řešil procesor pixel po pixelu a grafická karta mu příliš nepomohla. Dokud se pracovalo převážně v textovém režimu, bylo to jedno, jenže v roce 1990 se do počítačů dostává systém Windows 3.0 a s ním také ovládání počítače pomocí grafického rozhraní.

Hromadný přechod na Windows přišel až tak kolem roku 1992, když vyšla verze 3.1. Asi by bylo dobré ve zkratce připomenout, v jaké situaci se tou dobou notebooky nacházely. Výkonným stolním počítačům kralovaly procesory 486 a přenosné počítače se staly rychle rostoucím segmentem, z jehož koláče si chtěl každý něco ukousnout. Výsledkem tvrdé konkurence byla (na západě) nízká cena základních systému – notebook s 20MHz procesorem 386SX, 2MB RAM, VGA kartou a výdrží 2–3 hodiny stál jako průměrný lepší stolní počítač. Kdo nelpěl na výkonu, mohl získat tou dobou velmi použitelný mobilní nástroj.

Reklamní kampaň „intel inside“ v InfoWorldu (zdroj: Google Books – přesné číslo už nemohu najít).
Reklamní kampaň „intel inside“ v InfoWorldu (zdroj: Google Books – přesné číslo už nemohu najít).

Notebooky se dostaly do popředí také na veřejnosti a mnozí výrobci je začali brát vážněji. Intel už u generace 386 začal s výrobou mobilních variant svých procesorů (Intel 386SL). Nemám teď na mysli pouze úspornější výrobní proces (ten už byl například u 80C86-2), ale přepracované jádro vybavené mnoha šetřícími mechanismy pro snížení spotřeby při nečinnosti. Koncem roku 1992 pak Intel představuje nový mobilní procesor Intel 486SL s frekvencí 25 MHz, 8kB cache a integrovaným matematickým koprocesorem (jádro 486DX), čímž otevírá bránu k opravdovým multimediím (při odběru 1000 kusů stál tento procesor 260 USD).

Jako reakci výrobci představili mobilní SVGA čipy s podporou 256 barev ve vysokém rozlišení (tím tehdy bylo myšleno cokoli od 640 × 480 včetně), které se však po technologické stránce příliš nelišily od svých předchůdců, a zrychlila se práce s pamětí a komunikace s procesorem. Jednou z příjemných novinek, která se touto dobou zařadila mezi standardní funkce, byla možnost současného zobrazení na LCD i externím monitoru, což bylo k užitku především při prezentacích s projektorem.

Daleko větší změna se však týkala fyzické realizace. S dalším zmenšováním notebooků bylo nutné minimalizovat počet součástek, které byly ke složení grafické karty potřeba. Schopnosti řešení jednotlivých výrobců byly podobné, takže se vrátím opět k Cirrus Logicu a jednomu z velmi rozšířených čipů té doby jako příkladu „za všechny“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning