HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
Článek HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to

HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to

Jan Schrenk

Jan Schrenk

20. 10. 2020 03:00 16

Seznam kapitol

1. Žádná novinka 2. Konstrukce 3. Windows Mixed Reality 4. Jaké jsou? 5. G2 přichází

Ve světě VR se nepohybují jen ti velcí hráči, jako Oculus, HTC, nebo v poslední době Valve. Svůj kousek na koláči trhu zkoušejí prostřednictvím Microsoft Mixed Reality uzmout i další společnosti. A některé na to nejdou vůbec špatně.

Reklama
Reklama

Windows Mixed Reality

Microsoft se rozhodl poskytnout výrobcům, jakými je třeba právě HP, nebo Acer, platformu, na které by mohli provozovat své VR produkty a nemuseli samo investovat do vývoje tak, jako je tomu v případě Oculusu, HTC a vlastně i onoho zmiňovaného Valve. Jasně, něco mi v koutku mozku napovídá, že to od Microsoftu zase až tak úplně zadarmo nebude a že očekává prospěch pro sebe samého, ale to nás, koncové zákazníky zase až tak moc stresovat nemusí.

Windows Mixed Reality (dále jen WMR) je jednoduchý program, se kterým primárně spárujete svůj headset, provádíte v ní kalibraci, upravujete nastavení brýlí, schraňujete aplikace…a povětšinou o ní vlastně ani moc nevíte, protože máte rozum a co nejrychleji se spojíte se Steamem. V případě HP Inicializace Reverbu probíhá tak, že připojíte USB kabel a Display Port, které z brýlí vycházejí. Pokud vše proběhne v pořádku, automaticky by vám měla vyskočit žádost o instalaci WMR, kliknete a počkáte pár vteřin, až se program stáhne z Microsoft Store a další vteřinku, než se nainstaluje. Příjemná změna oproti gigantické aplikaci od Pimaxu, nebo také velké, ale přeci jen mnohem více user-friendly prostředí Oculusu či HTC.

Poté spustíte Steam, doinstalujete relativně malé aplikace SteamVR a Windows Mixed Reality for SteamVR…no a v zásadě máte hotovo. Pokud se s tím vším budete mazat, zkrátíte svůj život o 10 minut, pokud to provádíte poněkolikáté a máte to štěstí, že internet už nevytáčíte po telefonu, tak jste za 3 minuty kompletní. Víte, ani já bych se tak nerozplýval nad těmito detaily, kdybych neprožil týdenní (!!!) učiněné peklo u Pimaxu. Jenže já ho prožil – a jsou rány, které se hojí pomalu.

Kalibrace je jednoduchou záležitostí a jak jsem psal, probíhá přímo ve VMR. Nějaké tréninkové aplikace „jak užívat VR“ moc nečekejte. V nastavení brýlí jsme donedávna ladili snad jen trojici parametrů, s posledním Windows Updatem ale dorazily poněkud širší možnosti nastavení. V současnosti je parametrů již sedm :-). Kvalita prostředí a domovské stránky. Popravdě jsem nepozoroval změnu, ať jsem nastavil cokoliv. Ale vzhledem k tomu, že MS píše cosi o integrovaných grafických kartách, tak se svou relativně výkonnou GTX 1080 snad ani nic pociťovat nemohu. Další parametr představuje rozlišení okna aplikace. Možnosti jsou 720p a 1080p a jedná se o rozlišení „VR okna“ na monitoru, pokud jej nepouštíte ve full screenu. Proč jsou tato rozlišení takto omezená netuším, před updatem šlo cokoliv.

Tím se ale dostáváme k dalšímu rozlišení a sice rozlišení náhlavní soupravy. Buď můžete nechat implicitní (v případě HP Reverb 4320 × 2160), nebo nastavíte dynamické, které se v reálném čase mění tak, aby brýle udržely dostatečně vysoká FPS. Dále můžeme upravit snímkovou frekvenci (pro Reverb se jedná o 90 a 60 Hz), IPD (vzdálenost čoček, od 59 do 67 mm) a pak ještě způsob startu VR aplikace a naopak vyskočení z ní. Tedy jestli chcete nechat stroj, ať se zorientuje na základě čidel v brýlích, nebo budete přeskakovat manuálně. Mně se osvědčil spíše manuál – je takový nějaký spolehlivější.

Konkurence?

Budeme se držet HTC Vive Pro a HTC Cosmos, Valve Index a Oculusu Rift S. Do seznamu nedávám sice zajímavé, ale v ČR fakticky nedostupné širokoúhlé Pimaxy 5K a 8K. Srovnáme-li základní parametry, pak z hlediska podání barev vede HTC Vive Pro se svými AMOLEDy, z hlediska zorného úhlu se v čele nachází Valve Index (130 °) no a z pohledu rozlišení náš dnešní testovaný HP Reverb (2160p).

typ HTC Vive Pro HTC Vive Cosmos Valve Index Occulus Rift S HP Reverb VR 1000
rozlišení 2880x1600 2880x1700 2880x1600 2560x1440 4320x2160
Hz 90 90 120 80 90
FOV 110 110 130 110 114
displej Dual AMOLED Dual LCD Dual LCD Dual LCD Dual LCD
majáky Ano Ne Ano Ne Ne
IPD stavitelné stavitelné stavitelné fixní fixní
cena 33 000 21 000 26 000 14 000 16 000

Osobně považuji Vive Pro v dnešní konkurenci za příšerně předražený, přičemž jeho podání barev (a skutečně černočernou černou) z mého pohledu v negativním slova smyslu nevyvažuje nepříjemná mřížka mezi jednotlivými pixely (Screen Door Effect – SCD).

Rift S představuje vyvážené jednoduché řešení s poněkud nižším rozlišením a neměnným IPD. Cosmos se tváří a chová víceméně podobně, ovšem za nastavitelné IPD zaplatíte nemalý peníz navíc. Valve Index je po všech stránkách dále než tyto dva modely, ale je otázkou, jestli to stojí za těch dalších X tisíc.

Parametrem, ve kterém dominuje Reverb, je rozlišení. 2160p je významně jemnější a na první pohled extrémně podmanivé. Před časem jsem narazil na zajímavou poznámku srovnávající displeje Reverbu s Indexem a jeden kolega se v ní zmiňoval, že pokud je vaším primárním cílem kochání, asi se vám bude více líbit podání Valve díky vyššímu FOV. Pokud ale potřebujete vidět, tak se dnes Reverbu nic nepřiblíží.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning