Hra Bioshock - výkon a nastavení kvality obrazu | Kapitola 2
Po dlouhém letním, herním "suchu" se právě v těchto dnech dostává na náš trh skutečně šťavnatá odměna za to horké, letní čekání. Přichází unikátní a graficky nádherný Bioshock. Pokud máte odvahu se ponořit pod vodní hladinu, neváhejte ani moment. Jestli vám ale bude vaše "železo" na tuto hru stačit vám povíme právě nyní.
V této kapitole se podíváme podrobně na možnosti nastavení této hry. Nabídka je vcelku bohatá a proto se dá kombinovat velmi mnoho různých variací nastavení.
Takto vypadá první pohled na obrazovku nastavení. Pro zvětšení na skutečnou velikost klikněte na obrázek. Základní nabídka sestává z voleb: Nastavení Grafiky, Nastavení Zvuku, Nastavení Hry a Nastavení Ovládání. My se podíváme pouze do záložky Nastavení Grafiky. Zde je okno rozděleno na dvě části, vpravo jsou posuvníky pro Graphics Quality (Kvalita Grafiky) - nejdůležitější nastavení hry. Dále tu je Actor Detail (Detaily Postav), což na kvalitu zobrazení nemá téměř žádný vliv, a Texture Detail (Detaily Textur) - ani tato volba nemá na výsledek valný vliv. Na levé straně jsou potom detailní nastavení grafiky, na ty se podíváme podrobněji dále.
Rozšířená nastavení
První záložka je Windowed Mode (Režim v okně) - zde můžeme volit, zda chceme hru v celo-obrazovkovém režimu, nebo okně. Druhá volba je jasná: Vertikální synchronizace - zde nastavujeme synchronizaci počtu snímků (fps) vzhledem k frekvenci vašeho monitoru. Shadow Maps (Stínové Mapy) - zapíná a vypíná dynamické stíny. High Detail Post Processing (Vysoká kvalita odlesků) - dynamické dopočítávání detailů odlesků scény - velice náročné na výkon grafiky a systému. High Detail Shaders (Vysoká kvalita shaderů) - přepnutí na kvalitnější shadery, což má efekt pouze u nejnovějších grafických karet. Real Time Reflection (Odrazy v reálném čase) - je zobrazování odlesků a stínů v reálném čase. Distortion (Rozostření) - způsobuje někde nepatrně rozmazaný obraz, tak jak si ho tvůrci představují pod hladinou vody. Force Global Lighting (Globální nasvěcování) - Doporučuji vypnout úplně, nasvěcuje totiž scénu a to vypadá v mnoha případech skutečně uměle. DirectX 10 Detail Surfaces - zapíná dokonalejší zobrazení pod Windows Vista, o kvalitě DX9 a DX10 si povíme později.
Nastavení kvality obrazu
Vysoká kvalita
První obrázek ukazuje scénu se všemi možnostmi zapnutými - tudíž maximální kvalita zobrazení. Pro skutečnou velikost na obrázek klikněte. Osobně si neodpustím čistě subjektivní kritiku: Grafika mě nepřijde nic "extra", je zde jasně vidět optimalizace textur pro slabé grafické jádro Xboxu 360. Textury jsou malé a schází jim detail i kvalita, na první pohled vše vypadá pěkné a barevné ale při bližším zkoumání zjišťuji ze Half Life 2: Episode One je graficky prostě hezčí a detailnější. V tomto nastavení budeme testovat naší high-endovou sestavu.
Tento obrázek ukazuje herní scénu s vypnutou volbou Shadow Maps, na scéně se nic podstatného nezměnilo a kvalita je prakticky naprosto stejná. Jediné co je lepší je vyšší počet fps, které poskočili nahoru o pět snímků za vteřinu. Pro skutečnou velikost klikněte na obrázek.
Střední kvalita
Další obrázek předvádí nastavení pro střední systém našeho testu. V tomto případě je vypnuté High Detail Post Processing a High Detail Shaders. Jak vidíte na první pohled, grafická stránka hry je již značně degradována, ovšem není to nic tragického. I s tímto nastavením a rozlišením 1280x1024 si hru maximálně užijete, není čeho se bát. Další volby jsou nastavené: Graphics Details na střed, Actor Details a Textury jsou nastaveny na střed.
Nastavení - nízká kvalita
Náš poslední testovací systém - pomalý počítač se bude muset spokojit s minimálním nastavením. Detaily a celé grafické ztvárnění je v tomto nastavení už opravdu bída. Vzhledem k častým temným prostorám se dá hra dobře hrát, a atmosféra vám na nedostatečnou grafiku dá zapomenout. Myslím že i v tomto nastavení je hra ještě "koukatelná" a její hraní vám duševní trýzeň nezpůsobí. Graphics Detail jsou nastaveny na nízké, ostatní volby také. Všechny doplňkové technologie ale vypnuté.
Maximální vs minimální kvalita
Na poslední dvojici obrázků se podívejme na srovnání absolutně maximální kvality zobrazení a úplně nejnižšího možného. Jak už jsem zmínil, všudypřítomná temnota část horších detailů schová a proto ani na nejnižší nastavení není grafika hry při dodržení alespoň doporučeného rozlišení špatná. Pokud chcete hru hrát, tak se ani s obstarožní grafikou na nejnižšími detaily nemusíte bát o svůj zážitek pod hladinou.
Na závěr se ještě podívejte na obrázek, jak vypadá hra s českými titulky - ty mají jiný font než ty původní a mnohdy jsou špatně čitelné. Přeloženy jsou ale pouze dialogy. To hlavní z vašeho deníku, jako je popis vlastností a podobně je v původní angličtině.