nehalem-nove-revolucni-platformy-1-2
PCTuning Článek

Nehalem - nové revoluční platformy (1/2)

Petr Koc

Petr Koc

3. 9. 2008 05:00 30

Seznam kapitol

1. Platforma – největší změna 2. Klasické řešení s Front Side Bus 3. Integrovaný řadič paměti 4. Platformy v podání Nehalemu

Letošní podzim se ponese ve světě IT v duchu revoluční změny v oblasti platformy společnosti Intel. Ta poprvé ve své historii nahradí u nového produktu dnes již řádně zastaralou koncepci čipové sady a sběrnice FSB něčím, co slibuje v mnoha případech přinést razantní změnu k vyššímu výkonu aplikací...

Reklama
Reklama

Druhou část článku najdete zde.

Přestože si Intel už dva roky drží výkonnostní náskok proti své konkurenci v podobě architektury Core, tento náskok není všudypřítomný. Procesory od AMD si totiž s konkurencí od Intelu stále dobře poradí v situacích, kdy je zapojeno více procesorů současně, přesvědčit se o tom můžete např. v nedávném testu na Anandtechu (

SAP

,

Java

) nebo třeba v

této diskuzi


. Toto se má s příchodem nové generace produktů změnit. Abychom pochopili, v čem je v současnosti výhoda AMD a o co především se Intel s procesorem Nehalem snaží, je nutné se nejdříve seznámit s tím, jak fungují dnešní generace.



Základem každého výpočtu jsou instrukce a data. Nemáme-li k dispozici data, pak nelze nic dělat. Máme-li data, ale nevíme-li co s nimi, pak také nemůžeme nic dělat. Ve světě osobních počítačů platí, že data a instrukce mohou být proměnlivé. Můžeme tedy vzít různé kombinace instrukcí a dat, tyto vzájemně propojit a získat jiná (výstupní) data.



Nehalem - nové revoluční platformy (1/2)


V tomto ohledu se počítače značně liší od jednoúčelových zařízení. Například u semaforu na ulici není nutné, aby data a instrukce byly oddělené. Dokonce ani není potřeba, aby nějaká data vznikala. Semafor totiž jedná s plně uzavřenou množinou činností – ví, jaké je uspořádání křižovatky a nijak se nerozhoduje, jen jednou za čas přepne světla z červené na zelenou a naopak.



Na obrázku výše znázorněný black-box (černá skříňka) je v počítačích reprezentován procesorem. Procesor je zařízení, které je připraveno přijímat pokyny a tyto vykonávat nad dodanými informacemi. Po vykonání vrátí jiné informace, které mohou být vstupními parametry pro další pokyny. Důležité je povšimnout si, že procesor sám o sobě neobsahuje žádná data (a ani instrukce).



Zásadní otázkou tedy je, kde data vzít. V dnešních počítačích se data typicky vyskytují v paměti RAM připojené k paměťovému řadiči. Pokud tato data nejsou v RAM, pak se do ní před zpracováním obvykle musí nějakým způsobem dostat (např. načíst z pevného disku, získat ze síťové karty atp.).



V praxi to vypadá například takto: Když chce níže uvedený program zavolat konstruktory nových objektů z tříd namespace System.Windows.Forms (např. buttony, radiobuttony, menu, tabcontrolls, combo boxy atp.),…



Nehalem - nové revoluční platformy (1/2)



… pak si procesor začne k sobě volat velké množství dat. Tato data se nejprve přečtou z pevného disku a pomocí Direct Memory Access (bez asistence procesoru) uloží na specifikované místo v dynamické paměti RAM. Následně jsou tato data z paměti RAM načtena do procesoru. Procesor s těmito daty manipuluje, vytváří nové objekty, tím mění obsah paměti a tyto změny ukládá zpátky do paměti RAM. Tento koloběh neustálého čtení a zápisu do RAM se v závislosti na aplikaci může dít klidně miliónkrát za sekundu.

Kombinace CPU – RAM je tedy zcela klíčová pro dosažení výkonu.

To klade extrémní nároky na hardwarový návrh celého řešení.



Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning