Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD
Grafické karty Článek Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

4. 11. 2022 10:30 53

Seznam kapitol

1. Architektura RDNA3 2. Vylepšený ray tracing a první nástřely výkonu 3. Display a Media enginy 4. Referenční RX 7900 XTX a RX 7900 XT

Včera večer AMD představilo novou generaci Radeonů modelové řady RX 7000 s novou architekturou RDNA 3. K dispozici máme více informací o změnách v architektuře, první nástřely výkonu bez ray tracingu i s ním, detailní parametry, ceny. Co chybí, je srovnání výkonu s konkurencí, ale i s tím se dá aspoň něco málo udělat.

Reklama

Zvláštní dojem dělá to, že AMD při srovnávání s konkurenčními GeForce vyzdvihovalo vše možné z podporovaných technologií, výbavy a efektivity či spotřeby, jenom ne výkon. U něj striktně srovnávalo jen s předchozí generací Radeonů, proti kterým je nárůst výborný (i když leckdo asi natěšený z hypování čekal víc). 

Může to znamenat leccos – že se ještě pořád intenzivně pracuje na ladění ovladačů, nebo že AMD vyčkává, co vypadne z RTX 4080, proti níž budou Radeony vypadat nepochybně lépe, než kdyby je postavili proti mnohem dražší a zřejě výkonnější RTX 4090, nebo má ještě nějaké překvapení, anebo že se prostě výkonem ve srovnání s RTX 4090 nechce zrovna chlubit. 

Moc to nevypadá, že by se AMD chtělo pouštět do souboje s RTX 4090 něčím jiným než spotřebou. GeForce RTX 4090 je na tom v aktuálních hrách s podporou ray tracingu s nárůstem výkonu proti minulé generaci podobně. To by znamenalo, že se AMD zatím nepovede náskok Nvidie při intenzivnějším využití ray tracingu stahovat (ani u té RTX 4080).

U RDNA 3 je vylepšený i výkon v ray tracingu. Druhá generace RT akcelerátorů zvládá 1,5násobek paprsků. Má i nové funkce pro hardwarovou práci s boxy, které v seznamu funkcí pro RT u RDNA2 nebyly. 

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD

Nárůst výkonu ukazuje s ray tracingem ukazuje následující obrázek, ve kterém je AMD tajemné jak hrad v Karpatech, dozvídáme se pouze výkon s FSR a pouze ve srovnání s RX 6950 XT.

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD

Tmavší hodnota vespod by pak měla být výkon naměřený v nativním rozlišení, ovšem bez konkrétní snímkové frekvence. V poznámkách AMD uvádí, že jde o hodnoty naměřené na sestavě s AMD Ryzen 9 7900X, 32 GB DDR5-6000 a Windows 11 Pro s ReBAR a FSR v režimu performance. 

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

K tomu, jak probíhalo samotné testování, AMD moc neuvádí, ale je celkem možné replikovat výsledky v Cyberpunku, takže jsem zkusil něco málo změřit, napasovat to na grafy a doplnit nějaká ta další čísla.

Nejprve jsem projel na Radeonu RX 6950 od Gigabyte s OC BIOSem projel benchmark v Cyberpunk ve 4K s nastavením RT Ultra bez FSR a jednotlivými režimy FSR, výsledek je v grafu níže. Z něj výsledek 43,1 v režimu FSR Performance docela hezky seděl na 42 fps naměřených v prezentaci AMD. Bez FSR byl výkon 12,9 fps. (testuji na přetaktované i7-12700K, ale výsledky jsou téměř shodné).

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

Výše uvedená poznámka k testování, kterou se mi podařilo vyšťourat až později, mě v tom, že jde o kombinaci 4K, RT Ultra a FSR Performance jenom utvrdila. 

Z toho už si dopočítáte, že FSR zvedá snímkovou frekvenci v Cyberpunku zhruba 3,33× (obraz se renderuje v rozlišení 1920 × 1080 bodů a zvětšuje na 3840 × 2160). Máme hodnoty s FSR od AMD, máme odhad výkonu v nativním rozlišení, můžeme vyrobit proporčně správné grafy a zkusit je napasovat na prezentaci.

Obecně není dobré spoléhat se na přesnost grafů v marketingových prezentacích, speciálně když v nich nejsou označené osy, ale na graf s Cyberpunkem to pasuje až podezřele dobře. 

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: PCTuning.cz

U Dying Light 2 to celkem sedí také, u Hitmana už to není tak přesné, takže jsou dvě možnosti – buď ty sloupečky nastřílel grafik od oka, anebo jsou rozdíly někde jinde. u Hitmana se zdá, že v něm úřaduje i limit ze strany procesoru, protože škálování výkonu s FSR je horší. 

V Cyberpunku jsme se dopočítali, že v nativním rozlišení běhá RX 7900 XTX na 20,5 fps. K tomu teď už jenom doplním hodnoty, které jsem se stejným nastavením naměřil u RTX 3090 Ti a RTX 4090, tedy 25,6 a 43,6 snímků za sekundu.

V grafu máme tedy pohromadě nižší tmavší sloupečky s výsledky v nativním rozlišení, světlejší červené jsou Radeony s FSR Performance.

Cyberpunk 2077 v 1.6, RT Ultra, nativní 4K + FSR
i Zdroj: PCTuning.cz
Cyberpunk 2077 v 1.6, RT Ultra, nativní 4K + FSR

Výsledky s FSR Performance pro GeForce nemám, protože běžně testuji s DLSS a v režimu Balanced. Netuším tedy, k jakým přesným hodnotám bych se dopracoval, ale s osou končící na 70 budou mimo graf (proto ty pruhy do vytracena), můžete počítat, že budou zhruba třikrát vyšší, pokud RTX 4090 nenarazí na limit procesoru.

Ale ještě než začnete na výkon RX 7900 XTX nadávat, musím vás upozornit na to, že srovnání v Cyberpunku 2077 s nastavením RT Ultra je téměř ten nejhorší možný scénář, který může RX 7900 XTX potkat (horší už je to jen s path tracingem), takže v jiných hrách a v jiných nastaveních, kde je toho ray tracingu méně, nebo není tak náročný, to bude jenom lepší.

Dále bylo ještě v prezentaci relativní srovnání s RX 6950, ale to už jsme viděli…

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD

A na dalších měřeních už AMD prezentovalo nutnost používat rozhraní DisplayPort 2.1, pokud nechcete, aby grafika zahazovala snímky, takže visí ve vzduchu a schází i to srovnání s Radeonem RX 6950 XT.

Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD
Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD
Novinky v architektuře RDNA 3 a představení Radeonů RX 7900 XTX a RX 7900 XT
i Zdroj: AMD

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama