
Nvidia GeForce RTX 4060 Ti FE 8GB v testu: sázka Nvidie na ray tracing a DLSS3 | Kapitola 16
Seznam kapitol
Dnes končí informační embargo na výsledky GeForce RTX 4060 Ti, můžeme se tedy podívat, jak dopadla v testech. Spíše než výrazné zvýšení výkonu oproti RTX 3060 Ti nebo významný posun z hlediska poměru cena/výkon přináší zájemcům podporu nových technologií DLSS3, vyšší výkon v ray tracingu či hardwarovou podporu videa ve formátu AV1. Nejde tedy ani tak o důstojného nástupce RTX 3060 Ti, jako spíše o jeho o něco výkonnější a modernější náhradu.
Závěr
O slabinách a výhodách RTX 4060 Ti by se dal napsat elaborát, tak zkusím vypíchnout to podstatné, detaily a srovnání s konkurencí z minulé generace GeForce či Radeonů jsou vidět v grafech a v dalších recenzích. Nvidia s RTX 4060 Ti cílí zejména na majitele starších karet řad RTX 20 a na ty, co doma stále ještě trápí nějakou starší kartu s architekturou Pascal. Důvod je nasnadě, proti RTX 3060 Ti není ve starších hrách pokrok výrazný a hlavní výhodou je jen podpora DLSS3 a rychlejší ray tracing.
V našem případě ještě průměr výrazně snižují výsledky v GTA V, kde je RTX 4060 Ti dokonce znatelně pomalejší než RTX 3060 Ti. Nemůžu vyloučit chybu, ale měření u RTX 4060 Ti jsem zkoušel i opakovat, avšak k lepšímu skóre jsem se nedopracoval. Ještě uvidím, jak to dopadne u dalších RTX 4060 Ti a při případném přeměření RTX 3060 Ti, zatím mě napadá jen to, že by mohl být problém v užší paměťové sběrnici RTX 4060 Ti a použití náročného vyhlazování MSAA 4×, na které už v nových hrách prakticky nenarazíte.
A pak je tu ještě omezení v podobě poloviční šířky sběrnice PCI Express. Na moderních platformách to při výkonu karty nebude významný problém, může to být ale znát na mírném poklesu výkonu v případě, že budete chtít kartu pořídit do starší sestavy, která zvládá jen PCIe 3.0.
Nvidia U RTX 4060 Ti sází spíše na to, že na tom bude lépe v nových hrách, než aby válcovala minulou generaci v těch starších. Je výkonnější v ray tracingu a podporuje DLSS3, které už dnes funguje ve 33 hrách a aplikacích a řada dalších je na cestě.
Atypická spotřeba bez zátěže
Už při testech RTX 4070 jsem narazil na problémy při měření spotřeby počítače v nečinnosti – nedařilo se mi dosáhnout toho, aby počítač držel dlouhodobě a stabilně minimální příkon, ale objevovaly se krátkodobé špičky, při nichž příkon počítače několikrát do minuty vyskočil na 1–2 sekundy asi o 20 W. Při testování RTX 4070 jsem neměl moc času pátrat po tom, co je příčinou, přikládal jsem to nějakému procesu Windows, který si poté, co je počítač nějaký čas v nečinnosti, začne řešit své.
Po recenzích jsem se k tomu vrátil a snažil jsem se přijít na to, co za tím je, ale nedařilo se – jakmile jsem spustil jakoukoliv utilitu pro monitoring, přes níž bych se mohl dopátrat k tomu, který proces zatěžuje počítač, problém zmizel. A i když jsem se pokoušel při nějaké činnosti přistihnout procesor, nezadařilo se. Podezření tak celkem pochopitelně padlo i na grafickou kartu, jenže ani tam jsem se ničeho nedopátral – obvykle stačí pustit GPU-Z a vidíte, že vám něco zatěžuje GPU nebo paměti a to zvedá spotřebu. Průběh v GPU-Z byl ale vzorný, karta soustavně běžela na minimálních hodnotách. Ze zoufalství jsem počítač prostě vypnul, aniž bych cokoliv reinstaloval a strčil do něj RTX 3070, a problém zmizel. Padlo tak definitivní podezření na grafiku. Potíž byla v tom, že nikdo jiný podobný problém neměl. S RTX 4060 Ti tato věc ještě vygradovala, ale ani v Nvidii se jej ani tak nedařilo replikovat (až po mnoha pokusech minulý týden v pátek, ale to je na delší povídání). Každopádně se to nejspíš týká i dalších modelů z řady RTX 40, s výkonnějšími čipy je ale problém méně četný.
Podstatné je, že k něčemu podobnému dochází v relativně čistém systému bez hromady balastu běžícího na pozadí, který počítači nedá spát (např. software pro obsluhu RGB osvětlení, monitoring komponent a další – prostě něco, co má spousta lidí běžně nainstalováno a používá to), a pokud grafika padá do nejúspornějšího režimu, kdy má celkový příkon jen kolem 6–7 W. Stačí však spustit správce úloh, který pravidelně monitoruje zatížení počítače, nebo GPU-Z, které překresluje obraz, nebo jen hýbat s myší, a problém zmizí. Také je to závislé na použitém rozlišení a obnovovací frekvenci – čím náročnější je nastavení, tím častěji se to projevuje, a co je ještě zajímavější, čím výkonnější model grafické karty máte, tím méně k tomu dochází – ale občas se zadaří i u RTX 4080. Nejspíš se k tomu ještě vrátíme, až Nvidia přijde s odpovědí na to, co se s kartou vlastně děje. Zatím se to vypadá tak, že když se počítač snaží přejít do úspornějšího stavu, grafika si myslí, že nezvládá vykreslovat obraz a zvedne takt pamětí. Problém rovněž zmizí, pokud odpojíte monitor, nebo se monitor uspí.
Vzhledem k tomu, že přede mnou nikdo z recenzentů tento problém nehlásil a až s RTX 4060 Ti se před pár dny objevila druhá vlaštovka s podobným problémem, to asi není něco, co mnoho lidí pálilo, protože málokdo má až tak sterilní systém na zásuvkovém wattmetru a sleduje, co počítač dělá, když vůbec nic nedělá. Ale grafika by to dělat neměla, takže uvidíme, čeho se Nvidia dopátrá

8 GB paměti v dnešní době?
Ve srovnání s 12GB RTX 3060 je významným krokem zpět nižší kapacita pamětí 8 GB. Pokud patříte do skupiny lidí, kteří kdysi vlastnili karty jako 3GB GTX 1060 nebo 6GB RTX 2060 a následně litovali, že nepřiplatili několik tisíc na modely s vyšší kapacitou pamětí, určitě počkejte na 16GB variantu RTX 4060 Ti. Drtivá většina karet, které jsou momentálně mezi hráči, víc paměti nemá, a pokud vývojáří nechtějí riskovat hromadné vracení her kvůli tomu, že nejdou hrát, nemůžou si ještě pár let dovolit 8GB karty ignorovat. V posledních týdnech se pár takových konverzí z konzolí, které měly na 8GB kartách problémy, objevilo, na většinu z nich ale průběžně vycházejí patche, které největší problémy řeší.
Nechci tím říct, že 8 GB paměti stačí na všechno ani to, že vám 16 GB paměti na takové kartě je na nic – vždycky najdete nějakou hru nebo nějaké mody, kterými tu paměť na kartě zaplácnete. Jde mi spíš o to, že máte momentálně dvě možností – buď koupíte kartu, která je zhruba o dva a půl tisíce levnější než 16GB verze a občas budete muset v nějaké hře mírně snížit nastavení, která nejvíce užírají paměť, anebo teď připlatíte dva a půl tisíce s tím, že to u pár her nebudete muset udělat.
Pokud patříte spíše k těm, kteří nemají problém s tím, že v pár hrách sníží nastavení detailů a ve chvíli, kdy mají pocit, že už je takových her moc, kartu vymění za lepší, nemusíte se 8 GB pamětí bát. Obdobné je to v případě, že nehrajete primárně nejnovější AAA tituly pro jednoho hráče, ale věnujete se spíš MMO nebo starším (a třeba náročným) titulům. 8 GB paměti bude ještě pár let stačit na to, abyste si na ní zahráli vše, co přijde, přinejhorším bude zapotřebí sáhnout ke snížení detailů.
Jde mi spíš o to, že zatímco dnes je 16 GB paměti ještě nadstandard, za který se u RTX 4060 Ti výrazně příplácí, za nějaké tři čtyři roky, kdy to už bude opravdu akutní, už půjde o běžnou kapacitu nezatížená podobným příplatkem. Jestli vám to za ty peníze stojí, už je na vás. Pokud jde o mě, radši dnes těch těch pár tisíc ušetřím a utratím jinak a v těch pár problematických hrách ty detaily prostě stáhnu. Když to rozpočítám na počet titulů, které bych za ty tři čtyři roky hrál a ve kterých by mi větší kapacita paměti pomohla, vycházelo by mi to na pár stovek na každou z nich a nepřipadá mi, že to za to stojí. Pokud ale grafiku měníte jednou za pět let a lépe si obhájíte vyšší investici dnes než nákup nové grafiky za tři čtyři roky, raději počkejte na 16 GB.
A pak je investice do 16GB modelu na zvážení v případě, že byste přeci jen chtěli na RTX 4060 Ti hrát i ve 4K s DLSS třeba proto, že má nízkou spotřebu. Pokud vás spotřeba netrápí, bude rozumnější volbou nějaká starší karta s větší kapacitou pamětí, ale podstatně vyšším rasterizačním výkonem – třeba Radeon RX 6800 nebo RX 6800 XT, dokud se ještě dají sehnat.
Ale tomu se budeme ještě věnovat s příchodem 16GB modelů, kde budeme moci lépe zhodnotit přínos 16 GB paměti.
Nvidia GeForce RTX 4060 Ti, 8 GB | |
KLADY | ZÁPORY |
Vysoký výkon pro hraní v rozlišení 1080p, stačí i na 1440p | Malý nárůst výkonu proti RTX 3060 Ti |
Efektivita a spotřeba proti minulé generaci | DisplayPort pouze ve verzi 1.4a |
Provozní vlastnosti | malé zlepšení z hlediska poměru cena/výkon |
Chladič má velkou rezervu | rozhraní PCIe x8 4.0 |
Proti RTX 30 navíc podpora DLSS 3 a AV1 | |
Orientační cena s DPH: 10 500 Kč |