Zpět na článek

Diskuze: Počítače a škola: Které části výuky informatiky zastarávají?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
24. 11. 2023 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

U otázky "kdo bude programátorem" je dobré si uvědomit, že dítě zvládne dva nejdůležitější (a přitom obrovské a extrémně komplikované) programy ve svém životě ještě dřív, než nastoupí na základku, a přitom to ani nedělá vědomě. Ano, jsou to řeč a chůze. Pro představu, co je programování, stačí s ním udělat malé domácí cvičení, a to třeba program na přípravu snídaně. A projít s ním volbu CO připravit, shromáždění materiálu, a postupně zvyšovat podrobnost postupu a ošetření chyb a hazardních stavů.

Velmi rychle pochopí, že ve skutečnosti ustavičně programuje doslova každý, že to není žádná magie, a pochopí potřebu základní "hygieny myšlení" při vymýšlení postupů jak v programování, tak v životě.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
7. 11. 2023 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

opet dekuji za velmi kvalitni clanek.. posilam 3,-

gck23
gck23
Level 25 Level 25
6. 11. 2023 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako dobrou náhradu za Lego Mindstorms považuju stavebice od VEX Robotics, teď mají 5 řad určené od předškolních dětí po vysokoškoláky. Dělají i soutěže, akorát u nás nejsou moc dobře známé.

Karel Bendl
Karel Bendl
Level 1 Level 1
5. 11. 2023 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já naprosto rozumím úvahám nad tím, co je vlastně podstatné a nezbytné v dnešní výuce informatiky nebo co zastarává. Je to rozhodně významné téma, ve kterém hraje roli nejen rozhodnutí, co všechno by se ještě mělo učit, ale snad ještě víc důležitá je otázka KDO by to měl učit. Můžeme se sice ošívat nad tím, když se na mnohých školách informatika bere jako seznamování s Wordem, Excelem atd., na druhou stranu je fakt, že personální situace je taková, že představa základek, které jsou plné učitelů bastlících s žáky elektroniku je dost nereálná (ale je pěkné, když to takto někde funguje)

Nicméně absolutně nechápu tu potřebu pana Rybky otírat se s despektem o filozofii. Opravdová filozofie není jen nějaké kavárenské tlachání, takovým tlacháním jsou spíš zkušenosti typu "jednou jsem byl na přednášce logiky na FFUK........"(celé je to v článku). Nebo má být tohle ukázkou toho exaktního algoritmického myšlení? Očividně se i ostřílení informatici, kteří se "prohrabují strojovým kódem", můžou dopouštět nesmyslných generalizací.

ncc07
ncc07
Level 1 Level 1
5. 11. 2023 20:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Otevřela mi vnučka oči, máte pravdu, že opravdových programátorů je málo, dosud si v hexa kodu pamatuju instrukce 8080 ve strojáku :-) Ale ona mě inspiruje, jak by to mělo být uživatelsky přítulné. Proč ne. Abychom měli podporu jak to uživatelé chtějí. ALE fakt základy logiky, to jsou skoro kupecké počty, by pro život měla škola dát. Určitě ne učit programovací jazyky, ty jsou k ničemu. Jen prostředek jak ovládnout program a to fakt málo kdo umí i uměl. A kdo k tomu tíhne se k tomu dostane, sám jsem na CVUT dověděl JEN o algoritmech, to mi stačilo. Ale nwm co na středních školách, učit algoritmy nuda. Arduino nebo Raspberri? Udělá skoro vše samo, ale bez vědomí co se tam skrýva pod knihovenama ... Asik selský rozum nejlepší :-)

Ladislav Kovář
Ladislav Kovář
Level 1 Level 1
5. 11. 2023 11:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Učím na základní škole fyziku, matematiku (občas jsem měl i informatiku) cca 17 let. Fyzika je krásná opomíjená věda, učí se úplně jinak, než si pamatujeme my. Bez vzorců, bez definic formou objevování, experimentování, bádání a zkoumání. Jediným mým cílem jako učitele na ZŠ je, aby ty děti měly tento obor rádi. Když jdou ze školy, aby si pamatovali, že fyzika je skvělá věc, protože věřím že nadšeným jedincům tohle zůstane a sami jsou schopni se k tomuto oboru v budoucnu vrátit (a bádat dál). Matematiku učím kombinovaně - objevováním (ala Hejný), ale i drilem (bez kterého to prostě nejde). Matematika je vlastně o aplikaci algorytmů, je pro děti složitější, protože musí ty postupy aplikovat a přemýšlet jiným jazykem - to se asi nezměnilo, jen ty nároky jsou pořád nižší a nižší, základ je ale stejnej. V geometrii sice ještě v tomto století používáme pravítko a kružítko, ale učím je práci v 3D programech typu SketchUp - na to jsem hrdý, protože je to dovednost, kdy se učí něco pro "dnešek" a zároveň v tom aplikují poznatky z geometrie a taky je to dokonce i baví. Pořád jsme na ZŠ, žáci vám dokážou skvěle pracovat v těchto programech už od 6. třídy! Takto pěstění deváťáci už dokáží modelovat opravdu sofistikovaná tělesa. Platí samozřejmě to samé ... jediný cíl na ZÁKLADNÍ ŠKOLE je, aby si vybudovali KLADNÝ VZTAH k předmětu (a ne abych jej jako učitel úplně zabil, musíte vyvažovat spousty parametrů aby ta výuka celkové k něčemu byla a abych ne UČIL, ale NAUČIL) - věřím, že takto nastavený vztah je dobrý základ pro budoucí směřování. Asi neodpovídám úplně na téma článku, tak za to se předem omlouvám.

Jo a ještě něco, základem je dobrá IT vybavenost školy (mluvím o ZŠ). To bohužel není v dnešní době standard, ale nadstandard. Bohužel ne každá škola mám vybavenost na to, aby vůbec něco takového mohla realizovat (mluvím o své zkušenosti s 3D modelováním). 3D tisk mám, ale z projektu od Průši. Jinak by si jej samozřejmě škola nemohla dovolit. Za to jsem vděčný.

Libb
Libb
Level 3 Level 3
6. 11. 2023 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ladislav Kovář @ladiznet Učitel na ZŠ, byť fyziky, nesmí napsat "děti měli", ani kdyby byl zrovna na drogách.

Ladislav Kovář
Ladislav Kovář
Level 1 Level 1
6. 11. 2023 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Libb @Libb-1 Děkuji, jsem rád, že i vy jste člověk 😉

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
6. 11. 2023 15:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Libb @Libb-1 Takových znám, to byste se divil. Mimochodem, opravdu nevím, proč by to nesměli napsat. Na významu slov to nic nemění. :-D

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
5. 11. 2023 10:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě se hodně líbí systém blueprintů co se používá v unrealu - můžeš na tom děcka naučit základní princip a hned vidí výsledek v gamesce...

aqt
aqt
Level 1 Level 1
5. 11. 2023 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ako dnes ucit deti programovat? Jedno slovo: Python.

Python je dnes to, co bol Basic v 80tych rokoch na PMD, ZX Spectre a C64. Jednoduchy, prehladny jazyk s rychlymi vysledkami a brutalnou kniznicou. Deti treba naucit a priebezne im pripominat zaklady kazdeho standardneho jazyka (typy, vyrazy, premenne, priradenie, podmienky, cykly, polia, funkcie, triedy, vynimky, subory atd.) a k tomu v Pythone vybrat spravne kniznice a priklady. Pre deti trebars nieco ako pyGame.

8-bit guy by chcel dostat svoj novy 8-bitak, klon C64 do skol, ale s tym podla mna nema sancu: https://www.youtube.com/watch?v=mPuP1L7vnr0

Co sa tyka low-level veci, ako C/C++, assembler, my sme sa strojaku nevyhli, ak chcel byt vykon. Ale dnes je to zbytocne. Vykon je a vacsina low-level veci je uz hotova. Samozrejme - ti ktori to budu potrebovat, sa k tomu prepracuju, tak ako sme my isli od Basicu k strojaku.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
5. 11. 2023 18:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqt @aqt Ano, to je cesta jak naučit děti špatně programovat.

ncc07
ncc07
Level 1 Level 1
5. 11. 2023 19:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqt @aqt Naprosto souhlasím s Kryptofasista. Není vůbec důležitý programovací jazyk. Programuji v C příp. C++, ten existuje sakra dlouho. Důvod? Potože dělám firmware, je blízko assembleru a někdy si s ním pomáhám (to jen, když je to kritické, pocho nejde převádět na jiné platformy), jinak se snažim psát, aby překladač to přeložil co nejlépe. To není důležité, ale programovací jazyk je jak jakýkoliv jazyk, jen nemá tolik nepravidelností (ač pomocí maker lze leccos zlomit :-). Ale umět jazyk - umíte číst, ale neznamenená to, že umíte napsat knížku. Opravdové programování je o něčem jiném, svým způsobem umění, jak hudba, malovaní atd. Moc dobře vím. Vůbec mě nezajímá jazyk, ale co to má dělat, spolehlivě. Jak psal Rybka, hlídat prostředky indexy apod. to sice některé jazyky umí (moc nevěřím), ale vznikne z toho jakýsi program Hello word několik mega :-) Učím děti jinak, i jak vynásobit 10x jen se sčítáním na 3 instrukce - překladač to udělá taky, ale by pochopili co dělá překladač za ně.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
24. 11. 2023 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ncc07 @ncc07 Jako úplný začátek není od věci drobné domácí cvičení: algoritmus přípravy nápoje / snídaně. A postupně zpřesňovat, přidávat volby, ošetření chyb a hazardních stavů, optimalizaci postupů, atd.

helium
helium
Level 19 Level 19
5. 11. 2023 07:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

vidím ten problém i na našem učilišti s původními obory mechanik elektronik pro číslicovou a řídící techniku (dnes přemóděno na mechatronik a IT technik).

Rodiče a studenti požadují modní témata: fotovoltaiku, domotiku, ECU vozidel, ale nechapou, že na daném typu školy když projdou minimálními fundamanty od silové rozvodné sítě, přes boolovu algebru (máme stále dominoputer - stále si pamatuji jak jsem ho v 90-tém rozbaloval), měření analogových signálů, AD, DA, trocha programování v ASM pro jednočipy, trocha C#, PLC, CNC, jazyky pro roboty, komunikace, regulační procesy, tak mají podklady pro požadovaná témata.

Pochopení algoritmizace problému, možnost realizace na různých platformách, základy zůstanou jen se mění to co nazývám technologická barierá platforem (hlavně v závislosti na výrobci), ale principy jsou od 60-tek stejné, jen plošněji nasazené.

dneska snad už se nechce učit ani číst, a uvažovat a zkoumat, když ve třídě jsou 2 z 30 je to zázrak

proti tomu jdou požadavky MŠT, takže i IT se zvrhává pouze úřednickou znalost office (prezentace atd. už i tak jsou na 2.stupni ZŠ, ale zde se to sjednocuje - dnes si školy jedou zcela mimo rámec)

dfx
dfx
Level 31 Level 31
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
5. 11. 2023 04:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tie obrázky z počiatkov výuky informatiky v 18. a 19. storočí sú dokonalé 😃

Reklama
Reklama