Počítače a škola: Které části výuky informatiky zastarávají?
i Zdroj: Microsoft Designer (AI)
Zábava Článek Počítače a škola: Které části výuky informatiky zastarávají?

Počítače a škola: Které části výuky informatiky zastarávají?

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 11. 2023 16:28 16

Seznam kapitol

1. Pravěk počítačů 2. Západ a Východ: vývoj a bastlení 3. Kdo bude programátor? 4. Daleko od hardwaru 5. Chybí něco „mezi“.

Jedna zajímavá otázka, na kterou jsem narazil na letošním Bytefestu 2023, byla ta, že dnes se vlastně už málokdo učí základy IT. Myslím tím totální základy od binární logiky, kombinačních obvodů, strojáku a vůbec té úplně nejnižší vrstvy IT. Jsou tyhle znalosti zastaralé?

Reklama

Informační technologie jsou problematické v tom smyslu, že znalosti velice rychle zastarávají. Zastarávají do té míry, že například Oborová encyklopedie výpočetní a řídicí techniky, kterou vydalo SNTL v roce 1982, je dnes fakticky muzeální text. Drtivá většina informací tam pokrývá nejranější éru výpočetní techniky do počátku 80. let (na to je to opravdu excelentní zdroj informací!) a rozhodně se vyplatí mít ji v knihovně, zvlášť pokud vás zajímají naprosté základy signálového kódování, práce s informací a podobně. 

Absolutním fundamentům, replikám těch nejstarších mikropočítačů z raných 70. let, se na Bytefestu věnovali lidi z OctopusLAB, kde se zabývají i vývojem výukových nástrojů. A tam jsme se bavili o tom, že dnes vlastně hluboké principy zajímají málokoho – a že celá retroscéna je vlastně spíš o retrogamingu, o tom, jak věci vypadají a jak fungují.

Aby bylo jasno, mám rád retro wave, včetně neónové estetiky 80. let, jejich šílených účesů, ujetých akčních filmů a celé kultury, která se nám dnes vrací například v žánrech darkwave anebo synthwave. Bylo to období s bladerunerovskou estetikou, do které se vrací například Cyberpunk 2077 – něco mezi existenciální krizí, jadernou apokalypsou a neónovým cirkusem říznutým pytlíkem drog někde v klubu. Já bych to popsal jako takovou „hodně zářivou a barevnou pregotiku“, která nic nebrala vážně, protože jsme všichni mohli zařvat maximálně do 30 minut od finálního rozhodnutí stisknout Velké červené tlačítko.

To je kultura, ke které se vracíme – a ona se skutečně propisuje i do toho, co na retroakcích vidíme. Za kapitalistický blok tam máme pokročilé mašiny, na kterých běhá Commando, Rambo anebo provádíme Raid Over Moscow, což soudruhům z východního bloku nepřišlo moc vtipné – a tak jejich reálně socialistický militarpunk tíhl k jednoduchým školním počítačům, vojenským terminálům Iskra a obecně snaze nějak obejít ten zjevný technologický handicap, který je dost nepříjemně svazoval.

A z toho možná vyplývala taková dvojakost výuky IT, kterou jsem pozoroval – tedy alespoň v médiích západního a východního bloku. Na Západě to bylo hodně o zábavě, o programování, o uživatelských zařízeních – nepochybně proto, že tam bylo mnohem více komponent a byly relativně levnější (i když celý příběh Clive Sinclaira je vlastně o tom, jak uspěl v Británii s lidovými počítači pro chudé Brity). 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama