Sapphire Radeon 9000 Pro (vs. R8500LE a GeForce3) | Kapitola 5
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si nový Radeon 9000 Pro vede proti svému staršímu sourozenci (8500) a jak ve srovnání s také již starší (nicméně stále velice slušnou) GeForce3 Ti200 či 500? Je opravdu úspora ATi na transistorech tak znát? Má Radeon 9000 oproti 8500 něco nového? Jaký je rozdíl v kvalitě obrazu a výkonu při použití anti-aliasingu nebo anisotropního filtrování kupříkladu ve srovnání s GeForce3? To všechno a i něco málo navíc snad najdete na následujících stránkách. Test může být o to zajímavější, že jsem testoval na průměrném hardware, na většině serverů najdete testy s procesory okolo 2GHz.
Aquamark 2.1 (Aquanox)
DirectX 8
Aquamark je moderní srovnávací test využívající engine ze hry Aquanox. Využívá funkcí z DirectX 8 - především pixel shaderů pro různé efekty okolí jako třeba plankton. Nastavení bylo ponecháno: velikost textur 24MB, pixel shader zapnut (bez něj je výkon nižší), anti-aliasing vypnut.
800x600, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 35.6 fps |
Radeon 8500LE | 34.0 fps |
GeForce3 Ti200 | 48.7 fps |
1024x768, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 33.4 fps |
Radeon 8500LE | 33.2 fps |
GeForce3 Ti200 | 38.2 fps |
1280x1024, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 29.8 fps |
Radeon 8500LE | 30.5 fps |
GeForce3 Ti200 | 32.1 fps |
GeForce3 Ti500 jsem z časových důvodů neotestoval (což se stalo ještě v dalších testech). GeForce3 Ti200 jasně předčila oba Radeony, 9000Pro byl v nižších rozlišeních mírně před 8500LE. Ve 1280x1024, kdy jde nejvíce o výkon grafiky, jsou karty téměř vyrovnané.
Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0
DirectX 8
Velice náročný benchmark, který požaduje 128MB grafické paměti ke korektnímu běhu. Protože testovaný Radeon měl 64MB paměti a s čipsetem i815 víc než 64MB Aperture Size nejde nastavit, berte výsledky s rezervou. Karty se 128MB paměti zde dosahují téměř dvojnásobné výsledky oproti svým 64MB verzím. V benchmarku jsem byl opět limitován výkonem CPU, s odpovídajícím by výsledek byl odhadem o 50% vyšší. Ještě podoktnu, že benchmark je výborným testem stability přetaktovaných pamětí na grafické kartě.
1024x768, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 10.2 fps |
Radeon 8500LE | 10.5 fps |
GeForce3 Ti200 | 8.5 fps |
GeForce3 Ti500 | 11.9 fps |
Ti500 zde poráží své soupeře, naopak Ti200 díky nízkému taktu je jasně poslední. Z testu je patrné, že Radeony mají rychlejší Pixel Shadery, proto v sekcích, kde převažuje rendering vody, jsou rychlejší, GeForce3 naopak rychleji zobrazuje sekce s trávou, motýli a stromy (demo s podobně vytvořenou trávo vydala nVIDIA spolu s příchodem GF3). Celkově se dá říct, že zatímco Radeony běží všude okolo 10 fps, GeForce3 daleko více kolísá, v travnaté louce běží i s 15 fps, naopak některá místa s vodou sráží fps až na 5 (například výsledek GF3 Ti 200: Grass: 10.8, Water 6.7; Ti500: 14.7, 9.7).
GL Excess 1.1a (XSMark)
OpenGL
Absolutně syntetický test, který toho má s hrami jen málo společného, nicméně je ukazatelem potenciálního výkonu karty v OpenGL, navíc vrací poměrně spolehlivé výsledky, a tak se pro naše účely docela dobře hodí.
1024x768, 32-bit (default), WinXP
Radeon 9000Pro | 5300 |
Radeon 8500LE | 5033 |
GeForce3 Ti200 | 4574 |
1280x1024, 32-bit, WinXP
Radeon 9000Pro | 4201 |
Radeon 8500LE | 4013 |
GeForce3 Ti200 | 3649 |
GL Excess je podle mě téměř přímým odrazem taktů grafických karet, proto Radeon 9000Pro první, Radeon 8500LE druhé místo a Ti200 poslední. Výsledky z jednotlivých testů (fill rate, polygon count a vram) by byly určitě zajímavější, ale poslal jsem je omylem do věčných lovišť spolu s \Program Files na zformátované partition.