Třikrát Mainstream pro PCIe (GF6600GT a GF6800 + "toxický" Radeon X700Pro)
Seznam kapitol
Dnes se zaměříme na trojici grafických karet, kde dvě z nich mají pouze dostačující poměr ceny ku výkonu a třetí testovaná karta nad nimi v tomto ohledu exceluje. Řeč je o kartách Radeon X700Pro Toxic společnosti Sapphire, modelu Leadtek GeForce 6800 a Leadtek GeForce 6600GT Extreme. Všechny testované karty jsou určeny pro platformu PCI Express, která se začíná velmi agresivně prosazovat a kupovat nový počítač bez tohoto rozhraní není při pohledu do budoucna rozumné.
NV41 - 130nm nativní PCI Express čip
Čip NV41 je nejnovějším počinem nVidie a je určen pro karty GeForce 6800, kde bylo třeba v rámci snížení ceny těchto karet vytvořit zcela nový nativní PCI Express grafický čip. Výhoda spočívá v absenci BR2 můstku (AGP na PCI Express), kterým nVidia opět ušetří. Zmiňuji se o tom proto, že karty typu GeForce 6800GT/Ultra pro PCI Express používají čip NV45, který je nativním AGP čipem, a proto je nutné, aby zmiňované karty byly vybaveny tímto můstkem. N45 tak není nic jiného než NV40 + BR2 můstek.
NV41 má 12 pixel pipelines a 4 vertex pipelines a otevření dalších již není možné, neboť čip má tento počet dán fyzicky. Zde je tedy výrazný rozdíl oproti NV45, kde je možné otevřít neaktivované pipelines (mohou být i vadné). Důvod pro vytvoření tohoto čipu je tedy úspora peněz.
NV43 - 110nm mainstream
Tento čip je přítomen na grafických kartách GeForce 6600(GT) a GeForce 6200. Prvně jmenované karty využívají všech možností tohoto čipu a liší se jen taktovacími frekvencemi. Model GT má tento čip taktován opravdu vysoko (500MHz), a přesto má ještě velmi dobrý potenciál pro přetaktování.
Karty GeForce 6200 mají tento čip využit jen částečně, protože má v tomto případě deaktivovánu polovinu pipelines a přišel rovněž o speciální kompresní algoritmy, které v některých případech znamenají dosti citelné snížení výkonu. Pozor na karty GeForce 6200 s technologií TurboCache, která dovoluje sdílet systémovou paměť a její výkon leží pod plnohodnotnými kartami GeForce 6200.
Fyzicky má tento čip 8 pixel pipelines a 3 vertex pipelines, takže jakékoli další aktivování pipelines není možné. Přes relativně malý počet pipelines si tento čip vede velmi dobře a dnes představuje asi nejlepší možnost pro mainstreamové karty od kterých očekáváme velmi dobrý poměr cena/výkon.
Oba čipy nVidie mají implementovánu podporu Shader Modelu 3.0, který využijete v budoucích hrách, ale již není tak jednoznačné jestli tyto karty budou mít dostatek výkonu pro využití SM 3.0 v praxi.
Další podstatnou výhodou je fungující podpora technologie PureVideo, která je narozdíl o high-endu nVidie i plně funkční. PureVideo umožňuje hardwarově přehrávat WMV a HD-WMV, což výrazně sníží zátěž procesoru (pro přehrávání je nutný procesor 2GHz+).
RV410 - zástupce společnosti ATi
Tento čip je stejně jako předchozí dva zástupci společnosti nVidia založen na 110nm technologii a také zde platí, že hlavním důvodem pro použití této technologie je snaha ušetřit materiál a s tím spojenou úsporu peněz, o které jde až v první řadě. RV410 má podobný počet tranzistorů jako předchozí generace high-end karet společnosti ATi (viz tabulka).
Čip RV410 nabízí plnou podporu DirectX 9.0b (Shader Model 2.0), což je dnes, ale i v blízké budoucnosti plně dostačující. Tento čip nemá dostatek výkonu využít cokoli více než PS 2.0, čímž naznačuji, že Shader Model 3.0 by pro tuto kartu byl zbytečný (stejně jako je tomu u NV43). Absenci plné podpory všech funkcí rozhraní DirectX 9.0c u tohoto čipu tedy nemusíte nutně pokládat za nedostatek.
Tento čip je tedy po technologické stránce zcela shodný s high-end sérií X850 a má i stejný počet vertex pipelines. Samozřejmostí je i podpora komprese normálových map 3Dc, která nezůstala zapomenuta a její podporu najdete například ve hře FarCry (bohužel bez znatelného urychlení).
Konkurence
GeForce 6600GT je zatím neporazitelnou konkurencí Radeonům X700Pro, které se prodávají za téměř totožnou cenu jako jejich protějšky. Vzhledem k výkonu těchto Radeonů je tak opravdu mnohem lepší sáhnout po konkurenci v podobě GeForce 6600GT, která v současné době nemá v tomto segmentu žádného srovnatelného soupeře.
GeForce 6800 s čipem NV41 je konkurencí pro Radeon X800XL, který se nachází na stejné cenové hladině, ale má oproti GeForce 6800 výhodu 4 pipelines navíc. Z tohoto srovnání tak jednoznačně vychází Radeon X800Xl jako vítěz, což dokládají i grafy této recenze.
Trochu osamoceně zatím stojí Radeon X800, který nabízí výhody 12 pipelines a 256-bitové paměťové sběrnice. Výkonem se tato karta řadí jen mírně před GeForce 6600GT a cenově spadá mezi pod úroveň Radeonu X800XL i GeForce 6800.
V tabulce vidíte srovnání testovaných karet.
Sapphire Radeon X700Pro Toxic | L eadtek GeForce 6600GT Extreme | Leadtek GeForce 6800 | |
VPU | RV410 | NV43 | NV41 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC
|
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 120 milionů | 147 milionů | 175 milionů |
Paměťová sběrnice | 128 -bit DDR(I - II) | 128 -bit DDR(I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128 MB | 128 MB |
Takt čipu | 425 MHz | 550 MHz | 350 MHz |
Takt pamětí | 430 MHz (860 DDR) | 560 MHz(1120 DDR) | 300 MHz(600 DDR) |
Paměťová propustnost | 13,8 GB/s | 17,9 GB/s | 19,2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 3400 Mpixel/s | 4400 Mpixel/s | 3900 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3400 Mtexel/s | 4400 Mtexel/s | 3900 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 3 | 5 |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 12 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |