Unboxing grafiky Nvidia GeForce RTX 5090 FE. Je kompaktní a luxusní
Seznam kapitol
V pátek do redakce přišla grafika Nvidia GeForce RTX 5090 Founders Edice k testování, dnes nabídneme první pohled na její netradiční konstrukci.
Před příchodem nové generace grafických karet lze vždy očekávat různé zajímavé modely, některé využívají vodní okruh chlazení, další se soustředí na ARGB podsvícení a jiné mají třeba masivní chladiče. Ze všech variant GeForce RTX 5090 jsem se však nejvíce těšil na Founders Edici přímo od Nvidie a je k tomu velmi pádný důvod.
Nejvyšší model opět zvedal maximální příkon a už minulogenrační RTX 4090 měla tak masivní chladič, že bych ji do skříně bez pořádné podpěry raději nedával. Nemluvě o tom, že taková grafika zabere půl skříně, zhorší dostupnost dalších součástek a naruší všechny toky vzduchu. Founders Edice pro modely RTX 5090 a 5080 mají značně přepracovaný design a ostatní výrobci by se mohli učit.
Začneme u kompaktních rozměrů. Ty splňují náležitosti Small form factor (SFF) a jedná se (zatím) o jedinou RTX 5090 svého druhu. To znamená pouze dvouslotový design grafiky, zatímco mnohé RTX 4090 byly i čtyři (!) sloty široké. Grafická karta není ani moc dlouhá a vysoká.
V běžné počítačové sestavě se bude grafika jistě vyjímat, ale díky kompatibilitě se SSF ji můžete instalovat i do malých sestav. Nově tak bude možné mít nejvyšší možný herní výkon v kompaktní sestavě. Ideálně v takové, v níž se bude grafika hezky vyjímat, čímž se dostáváme k dalšímu zásadnímu bodu.
V době grafik s plastovými kryty (vyjma zadního plátu) a agresivními křivkami určenými do herních sestav je design Founders Edice kompletně jiný. Povrchy jsou kovové, ladné a ostré hrany nahrazují jemné, oblé tvary. Vzhledově tato karta bude mnohem více pasovat do elegantních „kancelářských“ sestav než do těch herních.
Tomu nahrává i podsvícení, které zahrnuje kromě nadpisu GeForce RTX i stříbrné pásky ve středové části. Eleganci a decentnímu ladění nahrává i fakt, že podsvícení není ani zelené, ale bílé. Nvidia tuto kartu necílí jen pro herní účely, ale díky 32 GB VRAM půjde o velmi zajímavou volbu pro práci. Proto dává smysl, že kromě modelů vizuálně zaměřených pro hráče musí být nějaký i vyloženě pro tvůrce obsahu.