Velký test herních headsetů do 1500 korun | Kapitola 8
Seznam kapitol
Pokud s někým pravidelně hrajete online s někým v týmu, hlasová komunikace vám náramně pomůže. Díky kvalitním sluchátkům, se kterými nepřeslechnete žádné klepnutí, se ve hře můžete lépe zorientovat. Musí být pohodlná, protože je úmorné, pokud vás po chvíli někde něco tlačí. A mít kvalitní mikrofon. Ale jen někdy se povede tohle všechno sladit.
Mad Catz F.R.E.Q. 3
- Frekvenční rozsah: 20 – 20 000 Hz
- Citlivost: 102 dB/mW
- Měniče: 50 mm
- Impedance: 32 Ohm
- Délka kabelu: 109 cm (1 jack) + 183 cm (2 jacky)
- Cena: 1400 Kč
Posledním dnes testovaným produktem pro hráče je headset od u nás sice známého, ale mezi hráči nepříliš rozšířeného výrobce. Mad Catz má svůj prapůvod v Kanadě a už od počátku své existence firma produkovala příslušenství k počítačům a konzolím. Postupem času se vyprofilovala jako výrobce spíš herního hardware s osobitým designem, který upřednostňoval agresivní tvary před kompaktností a čistotou. V roce 2017 potom přišla zpráva o krachu, abychom se na začátku následujícího roku dozvěděli o koupi značky čínskými investory a obnovení produkce.
Testovaný F.R.E.Q. 3 je headset, který pochází ještě z doby „před krachem“ a není tedy na trhu žádnou novinkou. Balení je nepřekvapivě poplatné stylu značky, mezi ostatními zaujme na první pohled a je vidět, že si s ním někdo dal opravdu práci. Zepředu se tváří jako krabice s trošku seříznutou přední horní hranou a z boku je vidět, že plastem se opravdu nešetřilo. Za to ale může kupující alespoň částečně spatřit produkt, což je jednoznačně výhoda. Po trochu komplikovanějším rozbalení, provázeném otázkami „kudy do tebe“ a podobně, se pak člověk dostane k samotnému headsetu.
Otázku líbivosti designu nechám na čtenářích, ale co mě jako první zaujalo, je nepřítomnost klasické nožičky s mikrofonem. Až bližší pohled přinesl zjištění, že snímání zvuku probíhá v přední části pravého náušníku. Stejně tak jsem byl překvapen z tlačítka s telefonem na náušníku levém. Ano, headset poslouží i jako handsfree k mobilnímu telefonu a tlačítkem se jednoduše přijímá hovor. Abych popis dokončil, tak na levá mušle nese ještě malé a trošku tuhé tlačítko vypnutí mikrofonu a pravá na spodní části naopak skvělou regulaci hlasitosti, která probíhá pomocí vroubkovaného válečku a má opravdu velký rozsah.
Jelikož v Mad Catz si dělají věci tak trochu po svém, tak ani propojení headsetu a počítačem neprobíhá dle zaběhlých zvyklostí. V balení jsou přiloženy dva kabely. Jeden, ten kratší, má vše na jednom jacku, druhý, delší má oddělené jacky pro sluchátka a mikrofon. Oba se zapojují do microUSB konektoru v levém náušníku, což jsem ještě u žádného jiného výrobce neviděl.
Viděno optikou praktické použitelnosti je lepší odpojitelný kabel, než napevno přidělaný. A u F.R.E.Q. 3 bych do budoucna s výměnou spíše počítal, protože kablík je sice pogumovaný, ale tenký a bez opletu.
Nasazení na hlavu potom vzbudí pocit trošku tužšího polstrování, ve kterém se pěkně potí uši díky neprodyšné kožence. Při delším používání jsem nezaznamenal žádné tlaky na citlivých místech případně dokonce bolest.
Rozsah nastavení hlavového mostu je sice dostatečný, ale přítlak na uši je skutečně slabší a díky tomu to na menší nebo dětské hlavičky není. V praxi to vypadalo tak, že jsem našel i jedince, který měl mezi spodní částí polstrování mušlí a hlavou cca centimetr prostoru a headset byl pro něj prakticky nepoužitelný, protože mu padal.
Podání zvuku je v případě F.R.E.Q. 3 ze začátku dost nevýrazné. Když jsem nechal sluchátka vyhrát, situace se otočila a pochválit je třeba zejména skutečně hutné basy. Ty jsou krásně čisté a opravdu mohutné. Dupání nepřítele o podlaží výš v Rainbow Six: Siege znělo skutečně intenzivně a dokázal jsem i perfektně identifikovat směr, odkud přicházelo. Středy jsou podané taktéž slušně, ačkoliv už ne tak čistě jako basy a výšky jsou na tom dost podobně. Pro hry tedy jednoznačně ano, nenáročný poslech basovější hudby určitě také sluchátka zvládnou.
Po zjištění, že mikrofon je relativně daleko od pusy jsem měl trochu obavy, že tohle bude slabina headsetu. A bohužel mé znepokojení bylo oprávněné. Předně mě spoluhráči slyšeli dost potichu. To lze samozřejmě v komunikačních programech obvykle vyladit, jenže pak ostatní slyší hlasitěji i okolní ruchy, případně zvuk samotných sluchátek, což není zcela ideální. Pokud hrajete v soukromí, není to až takový problém, ale v okamžiku, kdy se kolem vás něco začne dít, budou o tom spoluhráči vědět. I mytí nádobí v pozadí bude skvěle slyšet a budete se překřikovat s tekoucí vodou a talíři cinkajícími ve dřezu. Stejný problém s sebou bohužel nese i využití coby handsfree k telefonu.