profile-image

Pavel Ondruch

10 bodů
Zbývá 90 bodů do dalšího levelu
0 100
25. 8. 2025 21:02 Denní návštěva
4 b
24. 8. 2025 12:00 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý
24. 8. 2025 10:03 Denní návštěva
4 b
22. 8. 2025 20:57 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý
22. 8. 2025 20:56 Denní návštěva
4 b
10. 7. 2025 20:41 Získání negativního hodnocení komentáře
-1 b
10. 7. 2025 20:40 Získání negativního hodnocení komentáře
-1 b
10. 7. 2025 20:35 Získání pozitivního hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho hodnocení komentářů hodnotitelem

Komentáře

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
15. 4. 2024 23:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik V roce 98 jsem vydělávál cca 6-6,5 tis CZK hrubého, a v té době jsem si mohl dovolit, jako investici do vzdělání a rozvoje, koupit naše první PC na splátky (!) a to ještě s poměrně velkým příspěvkem od rodičů: AMD K6-233MMX, MB s VIA chipsetem a onboard zvukovkou, S3 Virge DX/GX 4MB a mám pocit, že 32MB RAM, HDD 1,2GB Quantum, plus floppy a 15" CRT monitor.

První reálný 3D akcelerátor, získaný z druhé ruky, byl ATI 3D Rage Pro 4MB AGP, za kolik už si nepamatuji.

Díky tomu, že se ke mě grafika od ATi dostala až někdy okolo roku 98, ATi již stačila odladit ovladače i ve hrách, tudíž jsem na ní mohl hrát System Shock 2 plynule ale třeba na NFS III: Hot Pursuit už nestíhala v 800*600, nemluvě o horších speciálních efektech: mlha, místo průhledné odstřikující vody za koly aut přede mnou na 3Dfx jsem viděl více méně pevný objekt, což mi došlo o pár let později kdy jsem stejnou hru, respektive NFS IV: High Stakes, na STB Velocity 100 8MB AGP u přítelkyně na jejím vysokoškolském Celeron 433 + MB s Intel 440BX chipsetem dotovaným rodiči. :)

Ano, dnes jsou nepochybně PC levnější, ale především samotné GPU od dob Pascalu neskutečně drahé, bez ohledu na výrazně vyšší průměrnou mzdu.

Autor článku má pravdu, přiznejme si to.

Výkon GTX 1060 6GB (Pascal) ve své době (+/- 7,5 tis CZK) byl proti generaci Maxwell o třídu výše! RTX 4060 Ti 8GB (+/- 10 tis CZK), což považuji za ekvivalent zmíněného Pascalu, disponuje jen o něco vyšším výkonem než RTX 3060 Ti.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
25. 1. 2024 19:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na RTX 4070 Ti Super (i přes její přihlouplý název) jsem vážně čekal, upgrade GPU jsem odložil na Leden 2024, a měl jsem opravdu hodně velké očekávání. A kdo neměl, že?! Na papíře znělo 16GB VRAM v kombinaci s 256 bit sběrnicí doslova fantasticky. Dokonce jsem byl ochoten tu sumu zaplatit, jelikož jsem čekal výkon blízko k RTX 4080.

Dalo by se říci, ideální karta pro hráče náročných leteckých simulátorů s novým Meta Quest 3. Tohle měl být od začátku jasný prodejní hit série RTX 4000 Super, prakticky GPU s nejvyšším potenciálem ve výkonu.

Že něco nehraje mi naznačil první pohled do ceníku na alza.cz. Jak uvedli v recenzi na techpowerup, to by Nvidia nesměla zabít VRAM nižší velikostí L2 cache (48MB vs 64MB u RTX 4080). RTX 4070 Super je tak paradoxně, i přes menší VRAM 12GB a pouhou 192 bit paměťovou sběrnicí díky výkonu blízko původní RTX 4070 Ti, reálně lepší GPU. Přiškrcený výkon RTX 4070 Ti Super je jednoznačně zklamání v mých očích.

DLSS 3 + FG, nebo FRS 3 + FG (nově AMFM) je fajn feature když nehrajete ve VR, ale reálně ve VR si ani jedno nemůžete dovolit zapnout, protože jak FRS tak DLSS maže obraz, a když to máte blízko oku tak uvidíte i to co se ztratí na běžném monitoru. To co potřebuji pro VR je excelentní hrubý výkon + dostatek VRAM a bohužel to RTX 4070 Ti Super tak úplně nenabízí.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
22. 10. 2023 16:41 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @MuhahaMiro o mě nejde, já nekoupil nic. :) Respektive to málo co jsem koupil, po rozvaze, vrátil ve 14 denní zákonné lhůtě, respektive nevyzvedl doufaje ve slevy, lepší kurz koruny a konkurenci. Nic z toho se nestalo (oprava: konkurence tu je ale s vyšší spotřebou), tudíž stále s RX 5700 XT 8GB.

Myslíte ale na Ty kteří mají to štěstí (ironie), že podlehli Nvidia marketingu (DLSS 3/FG), koupili RTX 4070/RTX 4070 Ti s 192 bit sběrnicí a 12GB VRAM, protože nebyla žádná konkurence od AMD (adekvátní GPU + FSR + FG, RX 6800/XT neberu jako konkurenci) a nyní dejme tomu pro necelém roce zjistí, že Nvidia klidně mohla vydat Ada Lovace s 256 bit paměťovou sběrnicí a 16GB VRAM od počátku za stejnou nebo jen mírně vyšší cenu?! Tihle lidé se logicky musí cítit podvedeni, žádný zákazník ať jde o jakýkoliv produkt nebude skákat radostí, když stejná fa. vydá refresh produktu po roce za +/- stejnou cenu ale s vyšší přidanou hodnotou.

V devadestkách jsem to co popisuješ zažil na vlastní kůži, moc dobře si pamatuji tehdejší ceny a mílový pokrop ale to není omluva pro dnešní chování technologických firem.

Co se týče nízkých cen GPU byl bych opatrný, ceny rozhodně nízké nejsou a to ani v poměru cena/výkon/průměrný plat, oba víme, že s kryptem a následným absolutním nedostatkem GPUs se výrobci utrhli z řetězu. Ano, návštěva kina s rodinou, ta vyjde draze o tom žádná, o
cenách potravin v obchodech, toaletního papíru, benzínu nebo nafty nemluvě. :)

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
22. 10. 2023 11:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @MuhahaMiro a teď si představ, že jsi nedávno vysolil za RTX 4070 s dobrým chlazením okolo 17k (např: Eagle) a za RTX 4070 Ti okolo 24k při současném kurzu koruny a cenách.

Být majitel RTX 4070/4070 Ti tak bych měl vážně obrovskou radost (ironie!) z toho, že Nvidia zjistila, že má zdatnou konkurenci v podobě RX 7700 XT a RX 7800 XT a musí (rozuměj: chce) reagovat. Přesně takhle vy....dosaď si libovolné slovo s majiteli RTX 2060/2070 v minulosti.

EDIT: zvýšení paměťové sběrnice + více VRAM pochopitelně zvýší i spotřebu, byť nejspíš bude stále pod spotřebou AMD.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
30. 9. 2023 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To mě připomnělo, že koupě AMD GPU zde na pctuning.cz bylo již dopředu zatracováno jako neperspektivní, speciálně pak v diskuzi k vizi (rozuměj: přání) fa. Nvidia o tom jak budoucnost GPU je v AI a Frame Generation.

Inu stále platí, a buďte za to rádi, ať již fandíte zeleným nebo červeným, a pamatujte před vynášením předčasných soudů, že naděje umírá poslední. FSR 3~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~~~!~~!!! - YouTube

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
24. 9. 2023 21:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jaroslav Horna @Maw72 OK, ale stále se bavíme o jedné jediné hře, prakticky technologickému demu fa. Nvidia. Ne všichni hrají jen Cyberpunk 2077. Někteří z nás hrají i jiné hry kde nic jako DLSS, FSR nebo FG není a dlouho nebude, jednoduše proto, že žánry jsou mimo zájem mainstream publika.

A pokud je mi známo: výkon AMD GPUs bez Ray Tracingu je více než dobrý, paradoxně lepší než u Nvidia konkurence, min. pokud porovnáme RTX 4070 vs RX 7800 XT, což bude asi zajímat většinu čtenářů vzhledem k tomu jak vysoké jsou ceny současných GPU.

A ne fakt ne, inflace + aktuální kurz dolaru, výrobní náklady, vyšší platy, atd. není argument proč by měly být ceny tak výrazně vyšší, než v dobách Pascalu. Platí více méně pro všechny firmy co se utrhly doslova z řetězu. Vidíme to nejen na cenách GPUs.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
24. 9. 2023 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nic ve zlém, ale dle následující analýzy nativ 1440p utlra vs RT on (all new feauters) 1440p je trochu rozmazané, autor upozorňuje i na vyšší latency: https://youtu.be/jSVwT8B-20o?t=1700

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
12. 9. 2023 10:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Darth36 předně díky za obsáhlou odpověď! Přehlédl jsem, že vlastníš RX 7900XT, jsem opravdu rád za sepsané zkušenosti, jde vidět, že AMD má (bohužel) stále na čem pracovat.

Souhlasím, že není v pořádku jako zákazník koupit AMD GPU, a pak se nervovat s ovladači cca půl roku (rok), než AMD vychytá všechny podstatné (rozuměj: kritické) chyby od uvedení na trh. O tom, že od GPU drivers není od dubna možnost resetovat při instalaci do továrního nastavení vím a taky mě to trochu vadí, ačkoliv tohle není zas tak velký vážná issue. Úplně jsem nepochopil včem je vlastně problém, vždy jsem tuto volbu vybíral při instalaci manuálně, podobně jako u Nividia a nepamatuji si, že by něco nefungovalo.

Je pravdou, že to není tak dávno co mě nepotěšil automatický Windows update AMD GPU driveru, jenž způsobil zakázaní ovladače v OS v důsledku přepsání stávajícího funkčního a paradoxně novějšího ovladače GPU. Tehdy, a manželka je mi svědkem, jsem byl ochoten okamžitě koupit něco od Nvidia, protože je vážně únavné tyhle situace řešit stále znovu a znovu, byť se to neděje často.

Také bych si přál aby AMD mělo lepší ovladače v OS, a v jiných pracovních činnostech jak jsi zmínil. Moderní hry moc nemám (až na výjimky), takže nedokážu posoudit úplně nakolik jsou jejich drivery chybové co se týče nových her, mé zkušenosti z MSFS 2020, TW3 next-gen a CP77 jsou pozitivní.

Celkově souhlasím, že chyby v GPU driverch dokážou zákazníka vytočit doběla a pak se nelze divit, že Nvidia má takovou část trhu, protože přesně jak píšeš lidi si rádi připlatí za bezproblémovost, a ne aby museli ladit za chodu proč něco nejede.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
11. 9. 2023 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Darth36 pokud mohu, a nebude to příliš vadit (je mi jasné, že to schytám v mínusech), rád bych některé doměnky o RX 5700 XT od AMD vyvrátil. Překvapivě, nebo nepřekvapivě vzhledem k ceně nových GPU a kurzu dolaru, mám stále Sapphire RX 5700 XT Nitro +. Já vím, je to AMD GPU, což je zde tak nějak automaticky špatně.

Ano, AMD má občas nějaké problémy s drivery (nyní paradoxně spíše v OS, jako např. sem tam mi problikne video na YT, apod.), ano přiznávám (již opakovaně zde v diskuzích k GPUs v minulosti) bylo období okolo roku 2020 (Leden-Duben) kdy AMD skutečně mělo problém na většině RX 5700/XT s black screenem (dá se to dohledat). Tenkrát se to hodně řešilo všude a AMD intenzivně makalo na zjištění příčiny a řešení. K jejich štěstí, a ke štěstí mých nervů v té době (přiznávám: byl jsem z toho hodně špatný) to AMD v driverech po cca +/- 4-6 měsících opravilo. A od té doby ta karta šlape jak hodinky.

Ano na AMD by se dalo házet vše (což je trend co tak sleduji zdejší diskuze), třeba i ten automatický update Windows driver co klidně přepíš funční ovladač GPU (která mě cca měsíc + zpět potkal), a GPU ovladač je tak zakázaný po rebootu. Samozřejmě time to time se to stane, naneštěstí už vím jak to pořešit, logicky to zákazníka (rozuměj: uživatele) nepotěší a přesně to dělá poté zlou krev. Je jednoduché házet špínu na AMD, pamatuji si jak jsem koupil R7 3700X a byla najednou kauza na světě o tom jak boost nedosahuje 4,4Ghz ale méně, nakonec se ukázalo (nepřekvapivě), že v tom byl Windows OS s scheduler (kauza se dá také dohledat). Nakonec to Microsoft opravil.

Na druhou stranu 4 roky stará RX 5700 XT stále staší v 1440p na ultra detaily v Cyberpunk 2077/The Witcher 3 next-gen s použití FSR 2.x na přijatelné fps mezi 40-60 v průměru s občasnými 30-35 fps v extrémně náročných scénách, což podle mého názoru není vůbec špatný výsledek. Dokonce zvládá i MSFS 2020 na ultra v 1440p, opět s FSR 2.x a opět mezi 30-55 fps. Jak by na tom běžel Starfield zatím nevím ale věřím, že by byl hratelný, byť ne na ultra, ale třeba jen high detailes v 1440p.

Ve finále ta karta dle HW Unboxed (a jiných co jsem viděl) testů o 5% překonává v nových hrách RTX 3060 12GB, což je generačně novější karta (pravda umí RT), a dokonce dorovnala GTX 1080 Ti (což je generačně starší GPU Pascal jak víme) a vlastně se dotáhla téměř na výkon RTX 2070 Super, což není vůbec špatný výsledek, mám pocit, že dříve byl rozdíl ve výkonu mezi RTX 2070 Super (se kterou přímo soupeřila) okolo 10% a nyní je okolo 5%. Hry které hraji nepadají, nemají problémy a překvapivě beží, v rámci možného výkonu, dobře.Tudíž AMD drivery očividně nebudou zas takový shit jak zde čtu často v diskuzi.

A k té spotřebě. BIOS mám na Silent, 195W nepřekročí v TW3. To není na 4 roky starou GPU zlé. Nevím zpaměti kolik měla spotřebu tehdejší konkurence v podobě RTX 2070 Super, asi na tom byla o něco lépe.

Občas si říkám co si vlastně fanoušci Nvidia přejí?! Aby AMD přestalo dělat GPU? No pokud chcete monopol, směle do toho. Za mě je dobře, že RX 6000 byla na úrovni s Nvidii, nemluvě o nižší spotřebě. Jasně výrazně slabší RT byla bezpochyby největší slabina RX 6000.

Ve všech zahraničních recenzích co jsem viděl, četl, atd. zmiňují, že RX 7800 XT zdvounásobuje FPS majiteli RX 5700 XT, pro které se jedná o velmi dobrý upgrade. Upřímně nevím zdali si vůbec něco koupím, nebo to prostě nevydržím ještě dva roky do RTX 5000/RX 8000.

Aktuálně bych rád koupil následující mix: chtěl bych 16GB VRAM (nabízí AMD) s výkonem v rasterizaci jako má RX 7800 XT (AMD, neuráží mě, že to je jen "facelift" RX 6800 XT jak Adam zmínil v recenzi), ale pokud možno s výkonem v RT jako má RTX 4070 (Nvidia, na druhou stranu RX 7800 XT v RT porazí slabší RTX 4060 Ti 16GB, která je jen o něco levnější, nemluvě o rasterizačním výkonu kde je rozdíl propastný) a se spotřebou jakou má RTX 4070, respektive nejlépe spotřebou RTX 4060 Ti (Nvidia). A to vše za rozumných 13 tis. CZK s DPH. Já vím, chci toho moc.

Můj pocit ze současné generace AMD i Nividia není úplně optimální. V obou případech zákazník musí volit kompromis, co jsem tak sledoval zahraniční weby, aktuálně mají RX 7800 XT jako nejlepší kartu s poměrem cena výkon, respektive dolar za fps v rasterizaci a dokonce i v RT.

Je z toho pohledu RX 7800 XT opravdu takové zklamání, které by si neměl nikdo koupit (zatímco RTX 4070 je taková pecka co za koupi stojí) jen proto, že to je od AMD?!

Docela věřím, že RX 7000 architektura má stále problém s latencí (komunikace mezi čiplety), a VR není na AMD optimální (i přes June update co vyřešil major VR problém s performance), a proto je lepší volba Nvidia. Ovšem platí to i pro normální hry? To si nemyslím.

Ano, výsledky nejsou tak působivé jako byly leaky o 2x vyšším výkonu proti RX 6000 GPUs u RX 7000 GPUs, což samozřejmě zamrzí, ale to by se dalo říci i o RTX 4070 vs RTX 3080 10GB. Jistě chápu argument RTX 3070 --> RTX 4070 = +/- 40% nárust výkonu. Takhle podáno RTX 4070 vypadá proti RX 7800 XT přímo skvěle, protože RX 6800 XT --> RT 7800 XT = +/- stejný výkon + vyšší výkon v RT. To je vlastně důvod proč RTX 7800 XT nevzbuzuje, v kombinaci s vyšší spotřebou (proti RTX 4070), nadšení.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 9. 2023 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiři koudelka @Slusnak123 pochopitelně, zmiňoval jsem to s ohledem na nižší spotřebu u RTX 4000 obecně.

Osobně si myslím, že lidí jako jsem já, tedy lidi co stále hrají na RTX 2060 Super/2070 Super, RX 5700 XT apod. bude na trhu hodně, a hodně z nás čeká co se stane, až přijde konkurence RTX 4060 Ti 16GB a RTX 4070/Ti. Konkurence je zde, ale rozhodování není o nic lehčí. :)

Kdyby alespoň ty ceny Nvidia reálně klesly, tedy ne, že by AMD byla o moc levnější. Přijde mi lehce úchylné dát 15k za grafiku, která má stále tolik kompromisů. To platí pro obě fa.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 9. 2023 19:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Darth36 @Adam Vágner (pctuning.cz) s tím Starfieldem to dejme tomu nejspíš tak bude. :) Takže s refresh nemám počítat, dobré vědět.

Vybrat si dnes GPU je fakt těžké. Zlaté devadesátky (pochopitelně přeháním)! Člověk koupil 3Dfx STB Velocity 100 8MB za babku, v software zapnul podporu druhé texturovací jednotky a měl téměř výkon 3Dfx Voodoo 3 16MB PCI, v 1024*768 na tom hezky frčel NFS IV High Stakes. Občas si kladu otázku proč to dnes nejde?!

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 9. 2023 18:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiři koudelka @paric je to stále jeden z mých favoritů na upgrade. Vadí mě vyšší cena (stále doufám, že Nvidia zareaguje snížením ceny když už je zde konečně konkurence), menší paměťová sběrnice a velikost VRAM.

Samozřejmě má to i pozitiva. Přiznejme si na rovinu, že právě nižší spotřeba u RTX 4000 je zásluhou kombinace lepšího procesu u TSMC (viz RX 6000 vs RTX 3000 naopak AMD mělo lepší spotřebu) a menší paměťové sběrnicí, která jak je známo má také dopad na spotřebu. Nemám jim to za zlé, při dnešních cenách za elektřinu a strašení ohledně zdražení od nového roku mám pro nízkou spotřebu víc než pochopení.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 9. 2023 18:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Darth36 @Darth36 počkat na refresh (Super verze) bych mohl, ale aby to neskončilo čekáním na RX 8000 a RTX 5000 za 2 roky :)

Kde je zaručeno, že Nvidia která se nyní celá vidí jen v AI, a dokonce omezila rozpočet na herní divizi (jak běží Starfield na Nvidii víme z videí, ačkoliv to snad vyřeší patche), vůbec udělá nějaký refresh co přijde dejme tomu do 1-2 měsíců (eventuelně vánoc)?

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 9. 2023 17:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dlouho, předlouho jsem čekal na vydání RX 7700 XT a RX 7800 XT. V podstatě se stále rozhoduji mezi RTX 4060 Ti 16GB nebo RTX 4070 12GB nebo výše uvedenými. Aktuálně mám stále Sapphire RX 5700 XT Nitro + (už celé 4 roky) a karta stále stačí na 1440p ideálně s pomocí FSR 2.x.

Bude stačit na RX 7800 XT Seasonic 650W GOLD zdroj (stáří 4 roky)? Furt nevím co je lepší koupě, Nvidia žere méně ale má užší paměťovou sběrnici a Ray Tracing zrovna letecké simulátory neumí a ještě roky umět nebudou. Jediné hry co mě v RT zajímají jsou Cyberpunk 2077 a The Witcher 3 next-gen a pak samozřejmě předělávky těch starých pecek z devadesátek.

Co jsem tak viděl a četl AMD už údajně u Radeon 7000 odstranilo bug s VR, mám pocit letos v dubnu?

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
31. 8. 2023 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Nosek @Adam Nosek zatvrzený odpůrce Acerů?! Doporučuji překonat předsudky. :) Výrobce už dávno není ten Acer z dávné minulosti v devadesátkách.

Mrkni třeba na bývalého dlouholetého autora notebook.cz, respektive jeho blog » Šestým rokem s jedním notebookem: Acer Aspire V15 Nitro » NotebookBlog / Postřehy a zkušenosti ze světa mobilní techniky + » Můj Acer po osmi letech a hledání nového notebooku » NotebookBlog / Postřehy a zkušenosti ze světa mobilní techniky

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
30. 8. 2023 20:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tomu říkám náhodička, zrovna mi dnes švagr zavolal jaký notebook má koupit dvěma dětem do školy (ZŠ) a pochopitelně i na hraní Robloxu, Minecraftu a dalších her co hrají dnešní děti (ne, Starfield ani Baldur's Gate 3 to fakt není!).

Zadání znělo 15,6", ideálně 16GB RAM (ale spokojí se i s 8GB) a IPS displej, OS Windows, cena max. 13,5 tis CZK (krát 2 děti). Upřímně s tímhle rozpočtem se nedají dělat zázraky ale nakonec jsem našel vhodný typ, a to Acer Extensa 15 (EX215-55), v konfiguraci s Intel Core i5-1235U, 8GB DDR4 (pravděpodobně 3200 Mhz), IPS a OS Windows, v akci za 13 tis CZK. Acer Extensa 15 (EX215-55), šedá NX.EGYEC.003 | CZC.cz

U notebooku se určitě vyplatí šáhnout vždy po poslední, eventuelně předposlední generaci CPU a GPU. V tomto případě zmíněný Intel Core i5-1235U Alder Lake https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-1235U-Processor-Benchmarks-and-Specs.589637.0.html je vybaven poměrně výkonnou integrovanou GPU Intel Iris Xe Graphics G7 80EUs https://www.notebookcheck.net/Intel-Tiger-Lake-U-Xe-Graphics-G7-80EUs-GPU-Benchmarks-and-Specs.466209.0.html, která toho překvapivě zvládne docela dost, např. The Witcher 3 next-gen. Pochopitelně při 2 kanálovém zapojení (Dual Channel) RAM = zhruba + 30% výkonu navíc proti jednokanálovému zapojení (Single Channel) RAM + při sníženém rozlišení na 1366x768 a medium detailech.

A zmíněný Acer Extensa má 8GB DDR4 na základní desce + jeden volný slot na rozšíření RAM.

PS: ve výběru zmíněný ASUS VIVO za 14 tis CZK není špatný, ale má AMD CPU (což by nevadilo) https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-5-7520U-Processor-Benchmarks-and-Specs.654934.0.html, jenž má bohužel velmi slabou GPU část (byť se jedná o poměrně moderní RDNA 2 architekturu) https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-610M-GPU-Benchmarks-and-Specs.654293.0.html, a tady se obávám, že mládež nebude úplně nadšená.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
6. 7. 2023 11:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Slusnak123 problém není v tom, že by jakýkoliv nový nebo starší WHQL AMD GPU driver jako takový nefungoval obecně jak si často uživatelé myslí.
Problém je, že Windows se snaží v rámci Windows updates udržovat všechny ovladače up to date, a z nějakého nepochopitelného důvodu se snaží nainstalovat jiný WHQL AMD GPU driver, i přesto, že již máš instalovaný jiný starší nebo klidně nejnovější. A během tohoto procesu se stane následující:

a) Windows update provede update GPU driveru a ihned po instalaci nejprve zčerná obrazovka a objeví se nápis No Signal na monitoru
b) po rebootu se do Windows dostaneš ale máš jen basic rozlišení a zaregistruješ že Windows nemohl načíst současný AMD GPU ovladač a pokud půjdeš do Windows - Správce Zařízení uvidíš je zakázaný. Jeho manuální povolení způsobí No Signal.

Správný postup jak tomuto nechtěnému jevu předejít je:
1. dočasně zastavit Windows Update předtím než se AMD GPU driver stihne instalovat. Pokud to nestihneš jednoduše odpoj PC od internetu, manuálně odinstaluj AMD GPU driver a pokračuj krokem 2.
2. stáhnout a spustit wushowhide.diagcab, ke stažení zde https://www.thewindowsclub.com/show-hide-updates-tool-wushowhide-diagcab . Jedná se Microsoft nástroj ve kterém vybereš, že chceš skrýt instalaci AMD GPU driveru z Windows Update nebo jakéhokoliv jiného driveru co dělá problémy. Poté se již nebude snažit Windows update stáhnout a instalovat příslušný ovladač GPU.
3. naistalovat manuálně AMD GPU driver, ve chvíli kdy jsi zakázal instalaci AMD GPU driveru z Windows update, už můžeš jakýkoliv AMD GPU driver instalovat ať již máš PC připojeno k internetu nebo ne.

Alternativa: použít postup kdy se Windows Update drivers zakáže v GPO, viz. https://community.amd.com/t5/general-discussions/how-to-stop-updates-for-drivers-with-windows-update/m-p/513392#M34632

To co linkovat kolega výše, tzn. Vlastnosti Systému - Nastavení instalace zařízení - a vybrat volbu Chcete automaticky stahovat aplikace výrobců a vlastní ikony dostupné pro vaše zařízení? Default je Ano (doporučeno) Ne (vaše zařízení nemusí fungovat dle očekávání) nemá reálně žádný vliv na instalaci drivers skrz Windows update, věř mi, mám to odzkoušeno.

Tohle chování je také důvod proč uživatelé obecně tak nadávají na AMD, a tak rádi a často rýpou do AMD GPU drivers, protože pokud se s tímto setká člověk co se nevyzná ve Windows, ovladačích, atd. dokáži si živě představit jak má zkaženou radost z AMD grafiky a přitom fungují fajn.
Samozřejmě přál bych si aby se tohle nestávalo, protože u konkurenční Nvidia se to neděje. Tam se OS chová tak, že pokud už máš jednou naistalovaný Nvidia GPU driver nesnaží se za každou cenu vnutit instalaci nového GPU driveru.

No nic. Budu muset po dovolené sepsat na tohle téma článek pro pctuning. :)

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
5. 7. 2023 21:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Slusnak123 S3 Virge DX/GX 4MB byla hlavně levná 2D karta, cpalo se to tenkrát snad do všech sestav. Jediná hra kterou jsem byl schopen rozjet s 3D akcelerací byla SW: Jedi Knight Dark Forces II. Obvykle hra spadla do Windows 95/98 cca po 15-20 minutách hraní, ale reálně tam fungovala skutečně 3D akcelerace! :)
Žádnou další hru jsem s 3D akcelerací na S3 Virge nerozjel. Možná ji někde v bazaru koupím a zkusím retrospektivně otestovat. Mám doma slušnou sbírku starých (a stále funkčních) GPU, chybí mě hlavně kousky od Nvidia alá TNT, TNT2, GF 3 Ti 200/500 a GF 4200 Ti.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
5. 7. 2023 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Darth36 ano máte pravdu, bohužel tyhle grafiky jsou cenově, pro mě, přes čáru.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
5. 7. 2023 12:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @830 u mě to bylo Radeon 9800 PRO 128MB (super výkon ale chybělo DX9c s HDR) - Radeon X1650 Pro 256MB (kvůli DX9c/HDR a TES Oblivion) - X1950 GT 256MB (vydržela 6 let v kombinaci s socket 754 AMD Athlon 64 3000+ Venice) - R9 270X 2GB (Battlefield 3) - GF 960 2GB (Battlefield 4, The Witcher 3) - GTX 1060 6GB (DCS World, nestíhala v 1440p) - RX 5700 XT (1440p - takřka 4 roky dodnes, nadčasová GPU TW3 next-gen, CP77 i MSFS 2020 stále na ultra s FSR 2.x)

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
5. 7. 2023 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) věděl bych o jedné výjimce. Maxwell vs Pascal. Sám jsem tenkrát upgradoval z GTX 960 2GB na GTX 1060 6GB a to byl masivní rozdíl ve výkonu v FHD i 1440p! Takové masivní zvýšení výkonu mi v současné době u Nvidia chybí celé roky.

Pavel Ondruch
Pavel Ondruch
Level 1 Level 1
5. 7. 2023 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @komplik Jirko, DF videa jsou fajn ale ruku na srdce, tohle normálního hráče nezajímá.
Když máš doma AMD kartu a zapneš si FSR 2.x reálně rozdíl proti DLSS, nebo čemkoliv od konkurence (Intel, Apple) nepoznáš, jednoduše proto, že běžný hráč nemá obvykle doma konkurenční technologii/GPU aby mohl provést přímé srovnání.
Taky si uvědom, že DF ukazují srovnání s brutálním zoomem a vysloveně se soustředí na porovnání, ale upřímně normální hráč hrající na FHD, 1440p nebo 4K prakticky nepozná rozdíl pokud na něj není upozorněn.

Na druhou stranu mám kolegu v práci, co má RTX 3070 a tvrdí mi, že když zapne DLSS 2.x u MSFS 2020 tak si okamžitě všimne, že písmo, tabulky, popisky, atd. na palubní desce Cessny nejsou tak ostré a čitelné jako v nativu, takže DLSS vůbec nepoužívá ve hrách.

Reklama
Reklama