Asus ROG Flow X16 – pro každého něco: na hry, zábavu, i tvůrčí práci s Ryzenem 9 a RTX 3070 Ti
i Zdroj: https://rog.asus.com/uk/laptops/rog-flow/rog-flow-x16-2022-series/gallery/
Hardware Recenze Asus ROG Flow X16 – pro každého něco: na hry, zábavu, i tvůrčí práci s Ryzenem 9 a RTX 3070 Ti

Asus ROG Flow X16 – pro každého něco: na hry, zábavu, i tvůrčí práci s Ryzenem 9 a RTX 3070 Ti | Kapitola 5

Janek Gabriel

Janek Gabriel

27. 7. 2022 19:00 2

Seznam kapitol

1. Nováček v rodině Flow 2. Parametry aneb co čekat 3. Píseň ledu a ohně aneb chlazení a zvuk 4. Syntetické testy a přesuny energií 5. A co ty hry, pane předsedo? 6. Závěr a zhodnocení

Asus dnes spustil prodej nového přírůstku do rodiny Flow. 16 palců, dotykový displej s překlápěním do tabletového režimu, výkonný Ryzen 9 a RTX 3070 Ti. To zní lákavě, no ne?

Reklama

Konečně to hlavní. Spousta balastu okolo, já chci hlavně vědět, jak na tom frčí ty gamesy, ne? Jasně, jasně, chápu. Je to přece jen herní notebook a vynechat testy her by byla svatokrádež. Opět tedy více popisně než číselně, tentokráte ve vybrané trojici Cyberpunk 2077, Crysis: Remastered a Microsoft Flight Simulator.

3070 Ti s 8GB RAM je, řekněme, „zvláštní“ model. Pro běžné 1080p hraní je to výrazně víc než dostačující grafika, za normálních (desktopových) okolností je velmi solidně schopna utáhnout 1440p. Problémy přicházejí až s 4K, kde jednak samotný výkon už dosahuje limitu a jednak se přece jen o slovo přihlásí „pouhých“ 8 GB VRAM. V její mobilní verzi vstupuje do hry ještě jeden parametr: TDP 125W. Zatímco běžná karta je schopna papat klidně i přes 250W v plné zátěži, zde přítomná mobilní varianta je oproti tomu nutná paběrkovat s polovičním přísunem tekutin. 

Mobilní RTX 3070 Ti využívá stejný čip GA104, ale kvůli snížení spotřeby má nižší takty a je kombinovaná s úspornějšími pamětmi GDDR6 na 14 Gb/s namísto GDDR6X na 19 Gb/s. A mobilní verze čipu má o trochu horší parametry než stolní protějšek – aktivních je jen 5888 stream procesorů (desktopová verze má 6144) a 184 texturovacích jednotek (oproti 192). Obě varianty pak mají 96 rasterizačních jednotek a 256b paměťovou sběrnici.

Jak se jí s těmito omezeními ve hrách daří?

Nejdříve Cyberpunk. Dejme pro tuto chvíli stranou nyní již notoricky známou špatnou optimalizaci titulu (hele, furt na tom budete líp než u AMD, kde čekám na FSR 2.0 jako na Boží smilování…) a podívejme se na výsledky benchmarku: při rozlišení 2560 × 1600 se nad hranici 60 fps, kterou osobně považuji stále za takový svatý grál hraní, dostalo (při ultra grafickém nastavení) jen nastavení s DLSS „Ultra Performance“, přičemž plně zaplý Ray Tracing vs. vyplé RT odlesky znamenaly rozdíl 10 fps (74 vs 64). 

Subjektivně mi přišla na koukání příjemnější varianta snížení rozlišení na 1920 × 1200, nastavení DLSS na „Balanced“ a všechno, všecičko na maximum. V takovém případě benchmark hlásil 61 fps a hustota obrazových bodů je dost vysoká na to, abych z běžné vzdálenosti poznal nějaký rozdíl.

Crysis. Před celou jednou dekádou to byl test, zda vám grafika neshoří a Remastered verze funguje úplně stejně. CryTek se činil a svůj engine optimalizoval tak, že nefunguje skoro nikde a na ničem a je radost na něm testovat, co všechno karta nezvládne. K mému velkému potěšení je přítomen i benchmark, který jsem samozřejmě využili. Výsledek? Rozlišení 2560 × 1440 (nativní rozlišení notebooku Crysis neumí) utáhne 3070 Ti na vysoké detaily i „Can it run Crysis“ Ray Tracing nad 60 FPS. Při snížení rozlišení na 1920 × 1080 se dostanete dokonce nad 90 fps. Zapnutí „Can it run Crysis“ úrovně grafických detailů ovšem celou scenérii změní a nedostanete se nikde pořádně nad 30 fps. S podobným výsledkem ale můžete počítat u jakékoliv mobilní verze grafické karty právě kvůli výše zmíněnému TDP. 

Kontroloval jsem, zda to není způsobeno některým z nastavení v Nvidia Control panelu, ale stejná čísla (tj. maximálně 30 FPS) se ukazovala, i když jsem povypínal vše, co tato historická relikvie ovládání dovolí.

U Microsoft Flight Simulator jsem zvolil průlety na New Yorkem a Rio de Janeirem jako městskými oblastmi a Mount Everestem a Bora Bora jako nezalidněnými. Vše na maximální rozlišení. Nastavení jde od nejvyššího k nejnižšímu:

ScénaMaxed outUltraHigh endMediumLow end
Město2045556575
Příroda40506080100

Se snižující  se úrovní detailů ale dochází k výrazné ztrátě kvality: zatímco na maximální nastavení jsou vaším nepřítelem atmosférické efekty, které jsou schopny způsobit občasný framefreeze, na tu nejnižší zase koukáte na prázdnou zelenou půdu, kde občas „vyškočí“ budova. Podle stejné logiky jako v předchozích případech tedy nemůžu doporučit svištět na „plnej knedík“, jak bylo zmíněno dříve, ale např. na high, kde se pohybujete kolem oněch příjemných 60 fps.

Proč tedy 165 Hz monitor? Z jednoho prostého důvodu: kompetitivní střílečky. ROG Flow X16 s RTX 3070 Ti jednoduše nemůže nahradit plnohodnotný desktop na nové, moderní a náročné herní tituly, ale starého dobrého „kántra“ tam pofrčíte opravdu na maximum. Pro všechny ostatní účely můžete údaj o maximální obnovovací frekvenci obrazovky vesele ignorovat. V případě her samozřejmě.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama