Atari míří do domácností aneb jak se zrodil domácí Pong
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Atari míří do domácností aneb jak se zrodil domácí Pong

Atari míří do domácností aneb jak se zrodil domácí Pong | Kapitola 5

Pavel Tronner

Pavel Tronner

3. 10. 2017 03:00 6

Seznam kapitol

1. Atari míří do domácností 2. Harold Lee 3. Na jeden čip 4. Sears 5. Hladký start

Před polovinou 70. let minulého století byla firma Atari zavedenou společností. Každý, kdo se zajímal o videoherní automaty, ať už hráči či majitelé heren, o ní věděli. Pravda, nebyla už na trhu sama, měla i konkurenci, leč její automaty patřily k těm nejlepším. Neustále překračovala mety, neustále byla o krok dál. Ale v Atari chtěli ještě víc.

Reklama

Nakonec se je povedlo vyrobit celkem snadno, ačkoliv i zde v Atari poněkud tápali. Za nejkurióznější fakt lze považovat návrh základní desky. Obvyklé totiž je, že nejprve se vyrobí zákaznický čip a poté se podle něj, podle jeho vývodů navrhne základní deska. Jenže, jak jsme si již řekli, v této době nemělo Atari ještě dokončen onen čip. A tak tento první Atari produkt pro běžné domácí uživatele byl navrhnut opačně – nejprve se vytvořila základní deska a poté, zcela absurdně, se jejímu rozložení přizpůsobil čip.

Ani s designem obalu nebyl celkem problém. Home Pong vypadá k světu a vcelku moderně i dnes. Kódové jméno projektu znělo „Darlene“, prý podle jedné ze sekretářek v Atari. Jak se vyjádřil Nolan Buschnell, „měla velká prsa a pod nimi ten nejužší pas“. Každý se může pohledem na fotografii konzoly přesvědčit, že v jistém směru je Home Pong svému pravzoru podobný…

Stejně tak schválení regulátorem FCC proběhlo díky pomoci od Sears bez nejmenších obtíží. Jiné tehdejší začínající firmy, například takový Apple, měly s něčím takovým obrovské problémy. Kupříkladu první Apple II neprošel. Ale Atari to zvládlo snadno.

Když v listopadu dodalo Atari prvních 75 tisíc kusů své konzoly do Sears, měli pocit, že konečně dobyli velkolepý úspěch, který jim zajistí na pár let dobrou pozici na právě vznikajícím trhu herních konzolí. Magnavox sice představil ořezanou verzi své Odyssey, která také nabízela pouze televizní tenis, ale produkt od Atari byl jednoduše lepší. Na Vánoce 1975 se Home Pong stal obrovským hitem a vše vypadalo skvěle.

Ale aniž to v Atari tušili, od 26. listopadu toho roku měli zaděláno na solidní problém. Toho dne totiž Gene Laudrum vytvořil analýzu možností, jak uspět na trhu herních konzolí. Firma Fairchild Semiconductor’s totiž uvažovala, že by na nově vznikající trh mohla také proniknout. Její manažeři velice správně odhadli, že nemá smysl pokoušet se vytvořit jednoduchou konzoli s jednou či dvěma hrami, protože brzy bude trh zaplaven takovými primitivnostmi. Dospěli k názoru, že má smysl pokusit se vyvinout konzoli programovatelnou, kde by hry byly dodávány na zásuvných modulech.

V Atari nikdo netušil, že gigant Fairchild Semiconductor’s přišel na koncept všech budoucích herních konzolí, který ukončí čas jednoduchých strojů s několika málo hrami. Měli pocit, že jsou na vrcholu a zapomněli, že z každého vrcholu se lze velmi rychle skutálet do propasti. Netušili, že je čeká překonání jedné z největších met v historii firmy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama