BARBONE W Seven GT - Tri-SLI a Core i7 Extreme | Kapitola 4
Seznam kapitol
V dnešním testu se podíváme na nejvýkonnější prodávaný herní počítač na našem trhu. Společnost T.S. Bohemia se už podruhé dostává do pozice producenta nejvýkonnějšího PC u nás. Sestava v sobě skrývá to nejlepší, co lze pořídit - procesor Core i7 Extreme a trojici grafických karet GeForce v Tri-SLI.
Už jsem několikrát zmínil, že počítač má předinstlované dvě verze operačního systému. V obou případech se jedná o Windows Vista Ultimate, samozřejmě ve 32-bit a 64-bit verzi. Oba systémy jsou zde kvůli stoprocentní kompatibilitě vašich aplikací. Dnes většinou pod 64-bit systémem už funguje všechno, některé starší hry ale mohou mít problém. Výrobce to tedy vyřešil instalací obou systémů, a vy si při startu počítače vyberete, který chcete použít. Pouze v 64-bit verzi ale využijete instalované 6GB paměti, tedy doporučuji preferovat tento systém.
Kvůli zapojení disků v RAID 0, a následného rozdělení pole na dva oddíly, existuje zvýšené riziko ztráty dat v obou systémech. Doporučuji pole RAID 0 zrušit, a ponechat oba disky v nativním AHCI módu samostatně. Na každý z nich potom nainstalovat (z přiložených DVD) jeden z operačních systémů. Řešení, které zvolil výrobce je nešťastné.
Obrázek z programu Everest, ukazuje mnoho správně rozpoznaných komponent a nastavení. Kromě typu základní desky, jsou všechny poskytnutá data korektní. Pokud vás zajímá pohled na systém skrze program CPUz, klikněte na spodní obrázek.
Na dalším obrázku je vidět správce zařízení. Procesorů je skutečně osm, grafické karty jsou tři. V indexu výkonu přímo v operačním systému obdržel tento počítač maximální počet ve všech testech. Celkový index byl 5,9.
Všimněte si obrázku ze 32-bit operačního systému (dole). Použití třech grafických karet je zde téměř nemožné! Problém je v nedostatku paměti pro náročné hry. Každá osazená grafické karta si totiž "ukrojí" ze systémové paměti několik set MB pro sebe. Pokud máme takové karty tři, přijdeme v 32-bit systému o 500MB paměti. Tato nám u her typu Crysis, GTA IV, Far Cry 2, bude prostě chybět. U vysokých rozlišení s vyhlazováním mi Crysis hlásil nedostatek paměti a hra se nedala hrát, stejné nastavení na 64-bit systému ale jelo bez potíží. Tri-SLI zkrátka vyžaduje mnohem víc paměti, než které 32-bit operační systém dokáže adresovat.
Spotřeba
Spotřeba systému je vyšší. Měřil jsem se všemi zapnutými úspornými funkcemi v BIOSu, včetně nastavení největší úspory v Epu-Six enginu. Graf zachycuje průběh z úplného klidu, do spuštění náročné hry. Během práce ve Windows, nestoupla spotřeba s vypnutým "Aero" nad 267W. Průměrně se držela nepatrně pod touto hranicí. V zátěži ale vyskočila na extrémních 690W což bylo maximum, co jsem na Wattmetru viděl. Během hraní se pohybovala od 550W do 690W, podle náročnosti scény a vytížení grafik.
Zkušenosti
V podobě, v jaké počítač přišel, jsem z něj nijak nadšený nebyl. Takovýhle stroj si přímo žádá o nějaké ladění výkonu, alespoň mírné přetaktování a podobně. V desce byl nahrán nejstarší možný BIOS, a všechny volby byly v BIOSu nastaveny na "Auto". To je doslova promarněná šance na mnohem vyšší výkon. S posledním BIOSem, jsem totiž procesor bez navýšení napětí přetaktoval na 3600MHz, a paměti si po chvilce ladění nechaly říci na lepší časování při 1333MHz, a nebo vyšší frekvenci 1600MHz. No podívejte se.
Jen změnou frekvence pamětí v BIOSu, a nastavení CL9 významně vzrostla propustnost. Pokud to paměti zvládnou bez navýšení napětí, nevidím důvod proč takové pokročilejší ladění v BIOSu neprovést. Stačilo nastavení přetaktování uložit do profilu v BIOSu, a uživatel si mohl sám zvolit, kdy chce přetaktovaný a kdy systém na základních frekvencích.
Po stránce funkčnosti jsem neměl s počítačem žádný problém, Tri-SLI fungovalo ihned po startu a bylo možné si tedy herní výkon ihned užít. I když jsem neměnil v systému žádné komponenty, chtěl po mě Windows Vista několikrát po restartu opětovnou aktivaci. To bylo velmi obtěžující, ovšem vše proběhlo v pořádku pouze on-line po zadání sériového čísla z boku skříně.