CrossFire proti SLI - 3D pro megalomany | Kapitola 5
Seznam kapitol
Dnešním dnem uvádíme dlouho slibovaný, technicky velmi náročný test zapojení dvou grafických karet v Multi-GPU režimech. Pokusíme se porovnat schopnosti obou řešení v moderních hrách. Srovnáme výkon, kvalitu zobrazení a hlavně také vliv použitého čipsetu na CrossFire a SLI. JsouMulti-GPU po několika letech své existence již vyzrálá a plně funkční řešení, či nikoli?
Hra Age Of Conan je jedna z nejnovějších a nejmodernějších MMO her na trhu. Proti stávajícím velikánům online scény používá moderní grafické efekty a je graficky nejnáročnější. Komunita hráčů je už nyní celkem veliká a na přání čtenářů hru zařazujeme. Hru testuji s posledním oficiálním updatem (bez něj se hra ani nespustí).
Všechny volby ve hře jsem dal na maximum. Měnil pouze rozlišení, nastavení anizo a vyhlazování (8xQ). Testuji hru v přístavním městě s mnoha postavami, kde z přístavu proběhnu až na okraj města a zpět. Než jsem spustil Fraps, je nutné se chvíli "jen tak procházet" městem, aby se načetlo vše ze serveru - jinak dochází k "cukání" a znehodnocení výsledků. Jednotlivé grafy komentovat nebudu, nechám si hodnocení až do kapitoly "shrnutí testů".
V této hře se zkrátka nadále (i přes nové ovladače), kartám ATi Radeon mnoho nedaří, a konkurenční NVIDIA GeForce podávají znatelně lepší výsledky. O zřejmé převaze hovoří i zaznamenaný průběh v maximálním nastavení.
Nárůst výkonu Multi-GPU
Zapojení CrossFire je nejvíce znát v rozlišení 1920x1200 bez vyhlazování, kde lepší výsledky podává na čipsetu X48 Express. Rozdíl mezi X48 a P45 Express je v této hře znatelný. U SLI je největší zisk vidět v rozlišení 2560x1600 s vyhlazováním, v nižších je někdy efekt dokonce opačný.
Škálování v Multi-GPU
- CrossFire - velmi slabé, tato hra CrossFire téměř nevyužívá. U vyšších rozlišení s vyhlazováním jsou propady pod úroveň jedné karty. Nastavení Ai (standard, advanced) nemělo na využití žádný vliv.
- SLI - slabé, u této hry se projeví pouze v rozlišení 2560x1600, jinak nemá smysl.
Problémy Multi-GPU
- CrossFire - bez artefaktů, projevoval se mikrostuttering, což způsobovalo viditelné posuny v obraze a propady fps. Nejvíce to bylo patrné v rozlišení 1680x1050 a 1920x1200. Na hratelnost to mělo vliv - bylo to nepříjemné, a dojem ze hry to kazilo.
- SLI - bez artefaktů, i zde se mikrostuttering objevuje, v menší míře u rozlišení 1920x1200 a 2560x1600. Na hratelnost to ale nemělo valný vliv - hra se dala hrát bez potíží.