Elgato HD60 X – střihová karta, která předběhla dobu | Kapitola 2
Seznam kapitol
Elgato představilo na začátku měsíce novou externí střihovou kartu, která přináší dvě zásadní novinky oproti předchozím modelům: VRR passthrough a možnost záznamu až 120 FPS při rozlišení 1080p. Stojí za to o jejím nákupu uvažovat?
Záznam obrazu
Nu, a teď již k techničtějším detailům. Na obrázku níže naleznete přehled přímo od Elgata, popisující jednotlivá podporovaná rozlišení záznamu. Všimněte si jednoho detailu: maximální počet snímků za sekundu je 120. Zde se sluší zmínit, že pro ideální následné zpracování obrazu je vhodné použít na zařízení, jehož obraz chcete zaznamenat, omezovač FPS a nastavit hodnotu právě na 120. Zachytíte tak (při konstantních FPS) úplně vše. Tohle platí obecně: pokud máte možnost svůj výstup omezit na násobky 60, učiňte tak. Elgato zvládá samozřejmě obraz zachytit i ve vyšších rozlišeních, než je standardních 1080p, bohužel vysokorychlostního záznamu 4K jsme se nedočkali: maximum snímků za vteřinu, které zvládne HD 60 X zachytit, je 60 při rozlišení 1440p a 30 u 4K. Pokud tedy svištíte v CSku na 240 fps a chcete se o své zážitky podělit s přáteli formou videa, nu, třeba stará dobrá cesta pozvat přátele domů ke kompu je stále ještě na stole. Třeba s nějakou dobrou pomazánkou. Nebo se podívat ke konkurenci, jmenovitě na AverMedia Bolt či sáhnout k interní kartě, třeba 4K60 Pro Mk.2 od Elgato. Ty totiž záznam 240 fps zvládají…
To samo o sobě není problém, je to neduh řady střihových karet, obzvláště těch externích. Novinkou je vysokorychlostní záznam u klasického rozlišení 1080p. Na vás nechám, jaké využití pro záznamy se 120 fps najdete. Ta možnost tu nicméně je. Nově také HD60 X umožňuje „zaznamenat“ HDR: skrze Elgato software (o němž ještě bude řeč) „přemapovat“ HDR na záznam SDR. Tuto funkcionalitu využijí hlavně majitelé konzolí a nutno říct, že funguje celkem obstojně a barvy rozhodně zpříjemní. Má taky smysl: výše zmíněný „neduh“ se týká komprese obrazu. HD60 X neukládá obraz v 4:4:4, nýbrž ve 4:2:0, dochází tedy k mírné ztrátě barevnosti. Není to nic, s čím by se oko diváka nevypořádalo, ostatně většina streamů je nakonec stejně ve stejném formátu, je to ovšem kompromis, který trochu kazí onen dojem „nekompromisní karty na vše“.