Elgato HD60 X – střihová karta, která předběhla dobu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Recenze Elgato HD60 X – střihová karta, která předběhla dobu

Elgato HD60 X – střihová karta, která předběhla dobu | Kapitola 3

Janek Gabriel

Janek Gabriel

21. 4. 2022 08:30

Seznam kapitol

1. Úvod, obsah balení 2. Záznam obrazu 3. Passthrough aneb co na to vaše telka? 4. Software, zhodnocení

Elgato představilo na začátku měsíce novou externí střihovou kartu, která přináší dvě zásadní novinky oproti předchozím modelům: VRR passthrough a možnost záznamu až 120 FPS při rozlišení 1080p. Stojí za to o jejím nákupu uvažovat?

Reklama

Posíláme to dál…

Rub a líc. Tak bychom mohli charakterizovat schopnosti HD60 X v oblasti průchodu signálu a jeho posílání na výstup. Dočkáte se velmi slušných fps: 240 u 1080p, 120 u 1440p a 60 u 4k. Krabička je tedy ideálním společníkem pro ty z vás, kteří mají v plánu ji využít pro účely záznamu obrazu z konzole. Potěší, že v případě přenosu obrazu nedochází k barevné kompresi a obraz je posílán jako 4:4:4. Jako jedno z prvních zařízení podporuje HD60 X VRR, neboli Variable Refresh Rate. Pro ty z vás, kteří, podobně jako já, tento akronym až do přečtení tohoto článku neviděli, lehký úvod: jedná se o další variantu FreeSyncu a G-Syncu, tj. zařízení s touto nálepkou zvládne upravovat svou obnovovací frekvenci adekvátně momentálnímu vytížení grafického procesoru, resp. v případě Elgata momentálnímu přísunu snímků na vstupu. Největším rozdílem od výše zmíněných je skutečnost, že se nejedná o proprietární technologie dvou nesmiřitelných rivalů, ale o nový standard, s kterým přišla společnost stojící za HDMI. Nemělo by tedy teoreticky být nutné mít vzájemně kompatibilní GPU a monitor.

Černé na bílém. Může, ale taky nemusí fungovat...
i Zdroj: https://help.elgato.com/hc/en-us/articles/5293052747533-Elgato-Game-Capture-HD60-X-Variable-Refresh-Rate-Passthrough
Černé na bílém. Může, ale taky nemusí fungovat...

Nyní ten líc. Diamant, kterým jinak HD60 X je, má dva kazy: jednak chybí HDMI 2.1, což v důsledku znamená (mimo jiné) omezení výsledného fps při vyšších rozlišení na hodnoty uvedené výše. Nepočítejte tedy třeba se 4K při 120 Hz. Dle reakce Elgata je to do určité míry pochopitelné: cena by absurdně vzrostla. Budiž, ok, jdeme dál. Větším kamenem úrazu je reálná použitelnost takové technologie. HD60 X nemá certifikaci G-Sync, tudíž vám na monitoru pro zelený tým může, ale také nemusí fungovat. VRR (Variable Refresh Rate) v současnosti podporuje z konzolí pouze Xbox nové generace, Sony plánuje podporu přidat v tomto roce. O množství televizí s touto technologií pomlčím, především z důvodu, že se bavíme o vyšší cenové hladině. Pro použití v setupech se dvěma PC zase platí jednoduchá úvaha, že výstupní port vůbec nepotřebujete: jednoduše monitor připojíte na další výstup z vašeho herního PC a danou technologii (myšleno průchod VRR) vůbec nevyužijete.

Nic z výše uvedeného není ani tak kritika samotného zařízení (dobře, no, to HDMI 2.1 by přece jen bylo fajn…) jako spíše zhodnocení užitečnosti podobné vychytávky. Ve výsledku se nabízí velmi konkrétní skupina uživatelů, kde daný bonus najde využití:

  • uživatelé nového Xboxu
  • uživatelé zařízení s vysokým FPS, kteří nemají alternativní cestu jak dostat obraz na monitor

Vzhledem k prevalenci Playstationů v našich končinách je tento hlavní přídavek HD60 X oproti starším verzím v tuto chvíli jen formou příslibu pro budoucnost.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama