Frostpunk: Když vám zima a hlad nedají spát
PCTuning Článek

Frostpunk: Když vám zima a hlad nedají spát

Lucie Jiříková

Lucie Jiříková

2. 5. 2018 03:00 9

Tvůrci neskutečně atmosférického herního hitu This War of Mine před pár dny vydali novou hru. Frostpunk je výborná survival strategie, která stejně jako její předchůdce uplétá zábavu ze zmaru a deprese. Péče o kolonii přeživších v promrzlé pustině vás neustále vhání do nepříjemného rozhodování o životě a smrti velké spousty lidí.

Reklama
Reklama

Když 11 bit studios před přibližně čtyřmi roky vydali strategii This War of Mine, okamžitě bylo jasné, že se z ní stane herní hit. V This War of Mine tvůrci umně upozornili na hrůzy války z pohledu osob uvězněných uvnitř válečné zóny.

11 bit studio pro This War of Mine zvolili naprosto jedinečný grafický i herní styl. Whis War of Mine jste na první pohled poznali podle černých okrajů, výrazných černých kontur a šrafování. Smrt byla nevratná, přičemž vaším jediným úkolem bylo udržet při životě všechny svěřence (nebo alespoň pár z nich). A jelikož ve válečné zóně bylo všeho málo, vázala se k tomu spousta nepříjemných situací a rozhodnutí.

Komu podáte léky a u koho budete riskovat smrt z neléčené nemoci? Koho nasytíte a kdo se bude trápit hlady? A na úkor koho získáte potraviny? Doteď si pamatuji, jak jsem kvůli kousku jídla okradla dva staříky. A doteď z toho mám výčitky.

Tímto způsobem vám hra sděluje spoustu klíčových událostí. Zrovna v tomto případě došlo ke zranění dítěte, které jste poslali dolovat uhlí.
Tímto způsobem vám hra sděluje spoustu klíčových událostí. Zrovna v tomto případě došlo ke zranění dítěte, které jste poslali dolovat uhlí.

Záměr se tedy vydařil. Hráči byli v zajetí zábavy, ale zároveň i skvělé atmosféry, díky níž si leccos uvědomili. Třeba to, že válka ve skutečnosti není hra, kde máte spoustu pokusů na to si nepříjemnou pasáž zopakovat. A jelikož This War of Mine podobně jako já hltaly stovky tisíc dalších lidí, 11 bit studios se rozhodlo na těchto principech opět stavět. Výsledkem je Frostpunk. V této recenzi se dozvíte, jak si Frostpunk stojí v kontextu This War of Mine a hlavně v kontextu všech strategií.


Ačkoliv i ve Frostpunk jako zábavný prvek funguje smutek a zmar, tato hra se od předchozího trýznivého počinu 11 bit studios notně liší. A jako první na vás vyskočí rozdíl v zasazení. Zatímco v This War of Mine figuruje válečná zóna, ve Frostpunk, jak už název sám napovídá, se dostáváme na planiny zamrzlé po kataklyzmatu.

Příběh (pokud se tedy dá říci, že tu nějaký je) vypráví o skupině lidí, která se před mrazem rozhodla utéci z Londýna, aby cestou zjistila, že není kam utéct. Zima a mráz pohltila celou okolní krajinu. Zamrzlo dokonce i moře. Vegetace a výsledky tvrdé lidské práce zapadaly sněhem tak, že se k nim nelze ani prohrabat. A tak lidé musí začínat od nuly. Frostpunk vás přitom staví do role starosty nově vznikající kolonie.

Kolonie má jen omezenou velikost. Proto si musíte dobře rozmyslet, co kam postavíte a jak to propojíte s jejím středem.
Kolonie má jen omezenou velikost. Proto si musíte dobře rozmyslet, co kam postavíte a jak to propojíte s jejím středem.

Ve vaší kompetenci je vše od stavění nových budov přes rozdělování práce až po vydávání nových nařízení. Na druhou stranu pak na vaši hlavu dopadá i veškerá odpovědnost spojená s bezpečím lidí a obecně s vašimi rozhodnutími. Možnosti a důsledky jsou tady jako dvě spojené nádoby. Každá akce má svoje výhody a nevýhody, přičemž hra vás nutí je pořádně zvážit.

Ve Workshopu můžete vyzkoumat spoustu potřebných vylepšení. Bez nich se nehnete z místa.
Ve Workshopu můžete vyzkoumat spoustu potřebných vylepšení. Bez nich se nehnete z místa.

Všechny vaše činy se nějakým způsobem promítají do dvou ukazatelů nespokojenosti a víry. Pokud ukazatel nespokojenosti přeroste, nebo ukazatel víry zůstane prázdný, vaše skupina vás vyžene na zamrzlé planiny a tím nastává konec hry.

Takto napsané to možná zní velmi jednoduše, ale překonat všechny nástrahy je ve skutečnosti velmi obtížné. Ideální hra v podstatě neexistuje, protože když se rozhodnete pro A, tak musíte hodit za hlavu B, což může znamenat třeba to, že některý člověk umře. Jenže když byste se rozhodli pro B, lidí by mohlo umřít klidně mnohem více.


Frostpunk je ve své podstatě budovatelská strategie se survival prvky. Základem je město, které rozšiřujete tak, aby přežilo co nejvíce lidí. Ve středu města stojí velký ohřívač na uhlí. Tento ohřívač je středobodem vaší existence, protože venku panují třeskuté mrazy. A  v nich lidé mohou onemocnět, nebo i umřít.

Teplota okolního vzduchu se každých několik dní mění. Někdy je tepleji, jindy zase větší zima. A to vyžaduje, abyste se neustále přizpůsobovali. Když je větší teplo, lidé přes den mohou fungovat i bez ohřívače. Ve větších mrazech ale musíte mít ohřívač puštěný i přes den. Nehledě na to, že v noci byste v zahřívadle měli pořádně přiložit. A k tomu se samozřejmě váže spotřeba uhlí. Čím více topíte, tím více uhlí spotřebujete, ale tím spíše udržíte lidi v bezpečí a v pohodě.

Tato mapa vám prozradí, kde jsou lidé v bezpečí a kde jim hrozí umrznutí.
Tato mapa vám prozradí, kde jsou lidé v bezpečí a kde jim hrozí umrznutí.

Ohřívač může pracovat na několik teplotních levelů a na vzdálenost několika pásem. Na začátku hry však fungují pouze první z nich. Další levely a pásma si můžete otevírat v technologickém stromu výměnou za suroviny.

Suroviny jsou vedle upgradování ohřívače či zkoumání nových možností potřebné také ke stavbě nových budov. K dispozici jsou lidská obydlí, nemocnice, jídelny, sklady, těžební doly a továrny, jejichž nabídka se ještě rozšiřuje prostřednictvím bádání nových technologií, nebo přijímání nových nařízení. A jak už to tak bývá, v každé budově musí pracovat lidé.

Příchod nových poutníků potěší obyvatele vaší kolonie, stejně jako vás. Díky nim totiž budete mít více pracovní síly.
Příchod nových poutníků potěší obyvatele vaší kolonie, stejně jako vás. Díky nim totiž budete mít více pracovní síly.

Ačkoliv to hra tímto způsobem nepodává, lidé jsou ve Frostpunk další důležitou surovinou. Potřebujete je totiž k chodu všech důležitých budov. A když je nemáte, budovy stojí a tím pádem dochází k vyčerpávání vámi uskladněných surovin.


Suroviny, nové lidi, či vzácnější předměty, jako jsou jádra (potřebná ke stavbě speciálních budov), můžete vedle výrobních linek, jako jsou pily k výrobě dřeva získávat také pomocí scouta. Scout prohledává okolní prostředí, pátrá po přeživších a může tak lidem přinášet novou naději.

Pro naději, a tudíž i vaše zdárné procházení hry (a plnění povinností starosty), je ovšem asi nejúčinnější umně přijímat a kombinovat některé zákony a nařízení. Prostřednictvím těchto nařízení můžete řešit různé nesnáze, ačkoliv i tady vám hra ráda připomene, že všechno má svá pro i proti.

Já třeba ráda používám nařízení, že do jídla se budou přidávat piliny. Toto nařízení významně sníží spotřebu jídla, ale zároveň zvýší šanci na to, že někteří lidé onemocní. Nebo například nařízení o práci dětí vám přinese více pracovníků, ale také větší nespokojenost lidí, případně i vyšší riziko úrazů atd. Dětští pracovníci jsou navíc slabší a dá se s nimi operovat pouze na místech, kde není tak těžká práce.

Jakým směrem se vydáte? Chcete lidi obrátit na víru nebo je zasrašit pomocí síly?
Jakým směrem se vydáte? Chcete lidi obrátit na víru nebo je zasrašit pomocí síly?

V pozdějších fázích hry se pak můžete rozhodnout, zdali se vydáte cestou víry nebo hlídaného státu. Pokud se vydáte na cestu víry, budete moci stavět například kostely, které zvyšují naději. Pokud se vydáte cestou hlídaného státu, můžete stavět hlídací věže, které potlačují kriminalitu v okolí. A když se vyskytne nějaká nenadálá demonstrace, tak ji v pohodě rozprášíte za pomoci tajných agentů.

Zákonů a nařízení je spousta, přičemž se vyznačují tím, že na sebe navazují. Zákony jsou uskupené v takové jednodušší síti, kdy jsou k sobě navázány podobně jako neurony v síti. Pro hráče to znamená, že když si vyberou zákon, mohou si dále vybírat na to navazující a doposud odkryté zákony. Tím pádem pro určitý zákon nejprve musí aktivovat zákon jiný.

V případě nadstavbových zákonů pak platí, že když si vyberete cestu víry, nemůžete si časem usmyslet, že budete lidi hlídat za pomoci bezpečnostních věží a naopak. Při každém zákonu je proto třeba hodně přemýšlet, protože si tím určujete svojí následující cestu, nehledě na to, že jedním špatným nařízením si můžete zničit celé dosavadní snažení.


Od This War of Mine se v pořadí druhý trýznivý titul liší také po grafické stránce. Moderní dobu vystřídal steampunk, pohled z boku potom prostorové 3D prostředí. V něm si můžete libovolně otáčet a zoomovat. Jediné, co kamera neumí, je změna úhlu pohledu. Ale na to si nějak zvyknete.

Grafiky Frostpunku je velmi povedená. Tábor je dostatečně detailní, takže když si kameru přiblížíte až na doraz, hezky vidíte, jak lidé chodí sem a tam. Pohled z větší výšky vás potom upozorní na okolní zamrzlé planiny, což má také svoje kouzlo.

Každé nepříjemné sdělení doplňují pochmurné obrázky.
Každé nepříjemné sdělení doplňují pochmurné obrázky.

Ve hře se střídá den a noc. To má vliv jak na vzhled, tak i na fungování hry, protože lidé většinou pracují pouze během dne. V noci se pak všechno nádherně rozsvítí a vy si užíváte všech těch steampunkových náležitostí, které jsou skutečně dosti originální. Trošku nepříjemný je jenom fakt, že některé budovy od sebe moc dobře nerozeznáte, alespoň dokud si je dobře nenačtete.

Frostpunk jsem zkoušela rozjet na svém notebooku s Intel Core i5-5200U, Intel Core HD Graphics 5500 (2 GB VRAM) a 4 GB DDR3, ovšem neúspěšně. Na mém PC procesorem i7-6700 3,4 GHz, GeForce GTX 1070, 32 GB RAM a Windows 10 však běžela dobře i při nejvyšších detailech.

Frostpunk nešetří smutnými výjevy.
Frostpunk nešetří smutnými výjevy.

Minimální hardwarové požadavky:

  • Procesor: Dvě jádra (3,2 GHz)
  • Grafická karta: GeForce GTX 660 nebo Radeon R7 370 (2 GB VRAM)
  • Operační paměť: 4 GB RAM
  • Pevný disk: 8 GB volného místa
  • Operační systém: Windows 7 / 8 / 10 (64bit)

Doporučené hardwarové požadavky:

  • Procesor: Čtyři jádra (3,2 GHz)
  • Grafická karta: GeForce 970 nebo Radeon RX 580 (4 GB VRAM)
  • Operační paměť: 8 GB RAM
  • Pevný disk: 8 GB volného místa
  • Operační systém: Windows 7 / 8 / 10 (64bit)


Na Frostpunk jsem se dlouho těšila a vůbec mě nezklamala. Od hitu This War of Mine se dostatečně liší, ačkoliv se dá říci, že je uvařená ze stejných ingrediencí. Hra vás zavadí do neutěšených podmínek, které nelze výrazně zlepšit, ale pouze zmírnit. A to jenom v případě, že budete skutečně dobrými starosty.

Ve Frostpunk na každém kroku cítíte, že i to sebemenší rozhodnutí může být klíčové. A hra vám přitom velmi ráda opakuje, že každé rozhodnutí přináší i svá negativa. A ta mohou mít naprosto fatální následky.

Nakonec tak zažíváte situace, které se vám vryjí do paměti tak silně, jako byste je sami zažili. A to je dobře. Frostpunk sice nemá tak velký sociálně-vzdělávací přesah jako This War of Mine, ale stále má co předávat. Až ji vypnete a zachumláte se do své teplé postele, jistě mi dáte za pravdu.

Frostpunk: Když vám zima a hlad nedají spát


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning