G.Skill Ripjaws V DDR4-3600 16GB (4 × 4GB) kit v testu | Kapitola 6
Seznam kapitol
Paměti poslední dobou testujeme málo, jelikož jejich vliv na výkon běžných systémů není výrazný. Tentokrát se podíváme na zajímavý kit čtyř modulů s frekvencí 3,6 GHz a skvělou cenou 4000 Kč s daní, který poslouží na systémech se Z170 i X99. Povíme si něco o přetaktování DDR4 a o tom, jak jsme s nimi dostali až na 4 GHz.
Herní testy
U her je situace podobná aplikačnímu výkonu, ale přeci jenom malý nárůst s frekvencí měřitelný je. Nutno si uvědomit, že unCore procesoru obsahuje řadič PCI-e a rychlost této části procesoru ovlivní i jeho chod. Když pracuje řadič pamětí a sběrnice rychleji, rostoucí propustnost rozhraní se projeví i u grafické karty. Rozdíl mezi nejpomalejším nastavením a nejrychlejším je v řádu jednotek fps. U průměrných fps narostl výkon o 2-4 fps u některých her, u dalších téměř vůbec. U minimálních fps je to stejné, u některých her je vidět rozdíl 2-3 fps, u některých žádný posun. U nižších rozlišení by byly rozdíly asi větší, ale kdo dnes hraje s Core i7-6700K a GeForce GTX 980 Ti na nižším rozlišení, než které jsem použil, že? Tohle je dnes zcela běžné herní nastavení a rozlišení.
Na závěr této kapitoly jsem udělal ještě jeden test, který se dost diskutoval na českých i zahraničních fórech. V některých měřeních byl nárůst výkonu s rychlými DDR4 doslova šokující, v řádu desítek procent. Bohužel, pouze v nízkých rozlišeních (což je samozřejmé a platí pro většinu her). V klasickém FHD rozlišení 1920 × 1080 se žádný zázrak nekoná. První obrázek je z nastavení pamětí 2133 MHz CL15, druhý pak 3600 MHz CL17. Jak vidíte, rozdíl je zcela zanedbatelný, tedy výsledek potvrzuje měření z výše zobrazených grafů her.