interview-s-igorem-stankem-pr-firmy-nvidia
Článek Interview s Igorem Staňkem, PR firmy NVIDIA

Interview s Igorem Staňkem, PR firmy NVIDIA

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

17. 12. 2007 01:00 46

Seznam kapitol

1. O dostupnosti 8800 GT 2. O TWIMTBP a konkurenci 3. O DirectX 10 4. O budoucím vývoji 5. NVIDIA a Intel 6. Co se jinam nevešlo...

S Igorem Staňkem, PR společnosti nVidia pro region střední a východní Evropy (CEE), jsem se setkal minulý týden v jeho Brněnské kanceláři. Rozhovor trval, i přes pozdní večerní dobu, více než dvě hodiny - bavili jsme se o dostupnosti nových grafických karet GeForce 8800GT a záležitostech týkajících se současného leadera 3D akcelerace...

Reklama
Reklama

Zde jsem shrnul menší pel-mel otázek, který v diskusním fóru položili čtenáři PCtuningu. Pominu ty zodpovězené, i ty, na které si mi dostalo odpovědi "no-comment".

Interview s Igorem Staňkem, PR firmy NVIDIA

PCtuning: Proč NVIDIA dále nepokračuje vývoj 3D-stereo driverů a zda neplánují využít SLI řešení pro 3D stereo zobrazení, kdy by každá grafika počítala obraz pro jedno oko? Poslední funkční "stereoovladač" je pro karty řady 7xxx...

Staněk: Dosud bylo stereozobrazení (obraz typu IMAX) realizováno pomocí tzv. "shutter glases" (E-D Glasses), kdy se na běžném monitoru střídavě vytvářel obraz pro levé a pravé oko, a speciální brýle vždy "neaktivní" oko zakryly neprůhlednou LCD vrstvou. Pro funkci těchto "zatmívacích brýlí" je obvykle nutný klasický 100Hz CRT monitor - i to nejrychlejší LCD je dnes na takový způsob zobrazení příliš pomalé.

Vím o tom, že NVIDIA jako jediná tento způsob zobrazování podporovala až do roku 2006, i to, že v současné době je podpora stereozobrazení slabá - tomu se ale nelze příliš divit, komunita je velmi malá (když zvážíme, že grafických karet s čipy GeForce jsme dosud vyrobili stovky miliónů), navíc se den za dnem zmenšuje. Mám však i dobré zprávy - vím o tom, že se vývoj v této oblasti nezastavil - i když směřuje jiným směrem, než k podpoře CRT monitorů a "shutter glases". Budoucnost vidíme ve speciálních 3D monitorech - v demo místnosti na centrále NVIDIE je sestava (a zejména monitor) se stereoskopickým zobrazením a mohu říci, že taková 3D grafika ve stylu IMAXu vypadá opravdu hodně zajímavě! Požadavek na další podporu 3D stereodriveru budu ale tlumočit dále...

PCtuning: Proč je podpora grafických čipů v noteboocích ponechána na výrobcích, když ti se už po několika měsících od uvedení notebooku na trh, přestávají o aktualizace ovladačů zajímat?

Staněk: V minulosti jsme finální odladění (a zejména nastavení výkonu) ovladačů grafik notebooků nechávali opravdu na samotných výrobcích notebooků - důvodem byly nepatrně odlišné implementace grafických čipů a především rozdílné schopnosti grafický čip v konkrétním notebooku "uchladit". To však způsobilo výše zmíněný problém - kdy se výrobci o aktualizace ovladačů grafiky často přestali starat už po velmi krátké době.

O tomto problému víme a v současné době pracujeme na jeho řešení - v rámci několika měsíců bychom měli uvést i pro notebooky unifikované ovladače, tj. takové, která budou na webu NVIDIE běžně ke stažení. I zde chceme zavést něco podobného, na co jsou zvyklí uživatelé našich "desktopových" grafických karet.

PCtuning: Shader jednotky čipů G80/G92 byly optimalizované pro vysoké frekvence, a to bylo bezesporu velkou výhrou u současné generace produktů. Jejich vývoj ale musel být velmi časově náročný. Nebude nutnost dosažení kompatibility s budoucími verzemi DirectX znamenat zpomalení vývoje u stěžejních projektů vinou nutných "ručních" úprav těchto výpočetních jednotek, podobně jako je tomu u CPU?

Staněk: Tak tato otázka je na mě (ale nejspíše i pro většinu čtenářů) příliš odborná. Navíc si myslím, že stejnou otázku si zrovna kladou a řeší také naši inženýři. Není žádným tajemstvím, že v okamžiku uvádění nových grafických čipů se zároveň pracuje na jejich modernizaci (G80/G92) ale také na zcela nové generaci - zde mě nechytejte za slovo, jen říkám, jaký je v tomto oboru obvyklý postup. Navíc, bylo by velmi nerozumné, kdybychom v situaci, kdy se spekuluje o grafických čipech od Intelu, se nesnažili v grafikách vytvořit maximálně velký náskok.

Co se týče narážky na "univerzálnost versus optimalizaci" ve funkčním designu čipu, pak stejný problém řeší většina dnešních procesorových firem - ať už se jedná o CPU, GPU nebo PhPU. V dnešní době je těžké dosáhnout obojího a pouze na základě podrobné analýzy je možné najít ten správný kompromis - věřím, že máme informace natolik kvalitní, abychom se rozhodli správně. A jestli tomu tak skutečně bude, o tom se budeme moci přesvědčit až v okamžiku, kdy představíme nové produkty.

Vím, že jsem na položenou otázku neodpověděl přesně, jen jsem chtěl naznačit co je zřejmé - nad novými čipy pracujeme, a prozrazovat jejich hlavní principy by bylo nepříliš strategické až hloupé. Raději než velký "hype" následovaný možným zklamáním, preferujeme příjemná překvapení...

PCtuning: Můžete se vyjádřit k "aféře", kdy jisté ovladače grafických karet NVIDIA vykazovaly ve hře Crysis lepší výsledky a to na úkor snížení kvality zobrazení (jednalo se o zjednodušený rendering vodní hladiny)? Tyto ovladače byly upravené evidentně tak, aby hru Crysis.exe přímo detekovaly...

Staněk: Z našeho pohledu to byla nafouknutá bublina - jak sám víš, naše beta ovladače se objevují často - občas i jednou za dva týdny (stačí se podívat na Guru3D.com) a problém, který si zmínil, byl vlastní jedné takové beta verzi (red.: jednalo se konkrétně o verzi 169.04). Slovíčko "beta" i u nás značí vývojovou verzi - tyto ovladače tedy nejsou obvykle finální a procházejí vždy určitou fázi "rozpracovanosti". Finální verze ovladačů vždy obdrží certifikaci WHQL, což v tomto případě nebylo...

Pokud je mi známo, tak hned v následující betaverzi byla tato chyba (pochopitelně včetně dalších jiných) opravena...  Dnes už jsme o takových 5-6 "subverzí" zase dále (poslední beta nese označení 169.25).

JK: Pracoval si dlouhou dobu (7 let) pro AMD a nyní pracuješ... vlastně pro konkurenční NVIDII. Čím se práce pro tyto společnosti liší?

Staněk: Pro obě společnosti jsem pracoval rád, a ti kdo mě znají ví, že v obou případech jsem do toho dával velkou část sebe. Do AMD jsem nastupoval v době, kdy tato firma byla v ČR známá především procesory AMD K6. Je tedy jasné, že jsem pravě v "rodině" AMD prožil spoustu zajímavých chvil: spoluuváděl jsem procesory Athlon i po nich nastupující procesory Athlon a Athlon XP platformy Socket A, argumentoval nutnost "pojmenování" procesorů ratingem, byl jsem při uvádění nových Athlonů 64, i dvoujádrových Athlonů 64 X2, na Invexu jsem prezentoval první vzorek Opteronu. Byla to dlouhá, a myslím si, že i úspěšná cesta a pevně věřím, že po těch sedmi letech jsem tady zanechal velký kus práce, ale změna je život a tak jsem se rozhodl přijmout další výzvu.

Přestoupil jsem k NVIDII - ve které zase oceňuji trochu jiné hodnoty (především oceňuji rozdílný, měně formální styl řízení), a kde na mou osobu, jak aspoň doufám, čekají zcela nové úkoly. A že se v mezidobí z AMD stala (nákupem firmy ATi) konkurence? S tím já bohužel nic neudělám, i když mi je to trochu líto. Navíc je mi jasné, že vzhledem k mému stylu práce a zaujetí pro věc to nebudou mít se mnou bývalí kolegové z AMD jednoduché, ale takový je prostě život.

JK: Děkuji za rozhovor...

Staněk: Já taky - a čtenářům PCtuningu přeji, aby na své vysněné grafické karty čekali co nejkratší dobu. Já pro příznivce karet NVIDIE budu osobně dělat maximum.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning