Je kreativita pro korporace nebezpečná? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Před pár dny zbankrotovala firma MadCatz, výrobce originálních periferií. Osudnou se jí stal výlet do nejistého světa software. Před patnácti lety se stalo něco podobného, ale opačného: Microsoft masivně utlumil svoje aktivity v oblasti vývoje hardware a soustředil se na „core business“. Bylo „vzdání se bláznivin“ něco, co Microsoft zachránilo?
Experimentování s originálními a neobvyklými periferiemi, které Microsoft dělal „za pozdního Gatese“, vzalo za své poté, co byl Gates nucen odstoupit a přenechal řízení firmy podstatně konzervativnějšímu Steve Ballmerovi. Ballmer nebyl vizionář, byl to napůl šašek a motivátor říznutý chladně uvažujícím obchodníkem. Jeho Microsoft byl podstatně konzervativnější, sušší, orientovaný hlavně vývoj v oblasti softwaru – nutno podotknout s řadou blamáží, které pravděpodobně způsobily snahy replikovat jiné, podstatně více inovující výrobce.
Dnes je z hlediska hardware Microsoft poměrně nudný, stále dělá kvalitní periferie, ale jsou usedlé, spíše designové. Osobně jsem už před lety narazil na článek Microsoft Research o designu multitouch myší, podporujících gesta, z nichž se realizace dočkal jediný design, Microsoft Touch Mouse. Jde asi o nejkonzervativnější, ale možná také nejužitečnější design, který kombinuje optickou myš s touchpadem, který slouží pro snímání ovládacích gest. Myš vznikla v několika designových podobách, dnes se už neprodává.
Současná generace myší od Microsoftu je méně ergonomická a více designová. Podobně jako u Windows 8 mám pocit, že se k veslu dostala nová generace, která spíš myslí, jak skončit v The Museum of Modern Arts, než že by je trápil karpální tunel a pokřivené prsty milionů uživatelů. Ne, nic si nenalhávejme: Tohle se Microsoftu vážně stalo, stará pragmatická generace byla vyhnána bandou hlupáků, kteří prosadili „více designu a méně pochopitelnosti“ i přes negativní testy uživatelské zkušenosti.
Ribbon, Windows 8, nový design hardware – to všechno ukazuje na to, že se v korporátu prosadila líbivostní klika, která nějak přesvědčila vedení o tom, že na praktičnosti nezáleží, protože Apple na praktičnost taky kašle – a jak se mu daří! Svým způsobem mají pravdu, Apple USB Mouse zvaná „puck mouse“ patří mezi nejhorším zločinům designu proti lidskosti. U periferií ale opravdu není nejchytřejší kopírovat Apple, který neváhá prosazovat horší a horší variantu zařízení, hlavně aby to na renderech vypadalo hezky.
Ten, koho by měli ostatní kopírovat, jsou – alespoň u periferií – herní firmy. Spolupráce Microsoftu s Razerem přinesla Microsoft Habu, excelentní herně pracovní myš, která patří k tomu nejlepšímu, co kdy vzniklo. Mezi Bluetooth myšmi pro mobilní použití zase najdeme jen málo tak ergonomických, jako je Razer Orochi.