Kletba fabů: Proč vlastnit továrny přináší problémy?
Seznam kapitol
Většina problémů, které nyní Intel má, je způsobena problémy s výrobou jejich procesorů. Zatímco AMD těží z pokročilých technologií TSMC, Intel válčí ve vlastních fabech s technologickými problémy. Před dvanácti lety byla ale situace skoro přesně opačná.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
S továrnami je to složité. Zakladatel AMD Jery Sanders kdysi řekl, že „Real men have fabs“ – „Velcí kluci mají továrny.“ Továrny, které si AMD pořídilo po roce 2000, se ale staly zdrojem jejich problémů, protože byly drahé. Jen samotný Fab 30 u Drážďan přišel AMD na 2,5 miliardy USD – a začal zhoršovat jejich finanční situaci.
Finanční ztráty, kterým AMD čelilo po roce 2000, byly velmi vážné: V roce 2001 mělo ztrátu 61 milionů USD, v roce 2002 už 1,3 miliardy USD a i v roce 2003 pokračovalo ztrátou 274 milionů USD. Přes velké ztráty AMD pokračovala v nákupech – v roce 2005 provedli akvizici ATI celkem za 5,4 miliardy USD (4,3 miliardy v hotovosti a 1,1 miliardy v akciích), což představovalo plnou polovinu tržná kapitalizace AMD v té době. I když šlo o obchod odvážný, a do značné míry opodstatněný, odhaduje se, že transakce byla nadhodnocena o 2,65 miliardy USD, což byla částka, která byla odepsána.
S faby, neboli hi-tech továrnami schopnými vyrábět wafery pro integrované obvody, jsou potíže, opravdu velké potíže. Staví se pomalu – celé roky. Jsou extrémně náročné na podmínky a na technologii. Stojí opravdu hodně – miliardy. Nelze je snadno nahradit a ani upgradovat.
Protože jde o velmi nákladná zařízení, každá firma, která je provozuje, čelí klasickému dilematu inovátora: Je pro ně výhodné a efektivní vytěžovat existující inovaci a bránit se inovacím, hlavně radikálním inovacím, které jim přinesou další náklady. Tyto inovace ale zároveň otevírají místo na trhu pro konkurenci, takže firmy doslova stojí mezi Charybdou investicí a Skyllou ztráty dominantní pozice. Rozhodování nikdy není pěkné, takže se firmy obvykle snaží inovovat, iterovat, ale neměnit to, co není nutné.