Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno
PCTuning Článek

Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno

Z. Obermaier

Z. Obermaier

21. 9. 2009 03:00 60

Seznam kapitol

1. Dvoujádro nebo Čtyřjádro 2. Testovací sestava 3. Má rozlišení vliv na zátěž CPU? 4. Vliv přetaktování na zátěž CPU 5. Arma 2, Batman, Bioshock, Brothers In Arms 6. Call Of Juarez, COD 4, COD 5, Company Of Heroes 7. Crysis Warhead, Darkest of Days, Dead Space, Devil 4
8. Fallout 3, Far Cry 2, FEAR Reborn, Flight Simulator X 9. GTA IV, Half Life 2, HAWX, Left 4 Dead 10. Mass Effect, Mirrors Edge, Quakes Wars, GRID 11. Red Faction, Resident Evil 5, Sacred 2, STALKER CS 12. Tomb Raider, UT 3, Wolfenstein, World In Conflict 13. Supreme Commander, Warhammer 40K, FIFA 10 14. Závěr

Kolik jader procesoru dokáží využít hry je jedna z nejčastějších otázek kolem herních počítačů vůbec. Mnoho let se traduje zažité dogma, že hry jsou většinou jedno-vláknové aplikace, a stačí pro ně dvoujádrový procesor. Je to stále pravda, nebo se již moderní tituly posunuli nějak dál? V pětatřiceti hrách jsme to pro vás otestovali...

Reklama
Reklama
Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno

Pokud se dnes mluví o procesoru, jde většinou o čtyřjádra. Výrobci čipů chrlí na trh už v podstatě jen čtyřjádrové čipy a testujeme také většinou je. O dvoujádrech se už většinou hovoří, jako o procesorech pro kancelář nebo nenáročné použití. Také z reklam na herní počítače na nás koukají vždy nějaký ten Phenom II X4 nebo Core i7, dvoujádra jsou dle výrobců počítačů již pomyslně (herně) překonaná.

Kdo z vás si v poslední době nepoložil otázku, zdali pro něj má čtyřjádrový procesor smysl? Většina z vás určitě ano, zvláště pokud uvažujete nad upgradem stávajícího dvoujádra ve vašem herním počítači. O smyslu čtyřjádra pro pracovní stanici nemá smysl polemizovat, tam je oprávněnost zřejmá. V herním stroji to ale tak jednoznačné nebylo. My vám již za pár dní nabídneme test levných čtyřjader Athlon II X4 600, která se zřejmě mohou stát hitem herních počítačů. Má čtyřjádro skutečně pro hry smysl? Ano i ne, odpověď společně nalezneme v dnešním článku.

Dvoujádra do důchodu!?

Dlouhá léta jsme vám my i většina webů o počítačích tvrdili, že pro hry stačí rychlé moderní dvoujádro. Toto tvrzení ale už dnes možná neplatí. Je už tedy na čase toto zažité prohlášení jednou provždy vyvrátit? Jsou pro moderní hry dvě procesorová jádra už jen znouzectnost a možná dokonce i brzdou? Pokročila už doba a stěžování na vývojáře her, kteří neumí nebo nechtějí hry optimalizovat pro více vláken je dnes už neopodstatněné? Jak sami uvidíte, více než polovina otestovaných her totiž dokáže zaměstnat čtyři jádra CPU a dvě jádra jsou někde opravdu málo — projeví se omezení procesorem.

Na myšlenku tohoto testu mne přivedlo zjištění, že tříjádrový procesor Phenom II X3 byl ve hrách znatelně výkonnější, než rychlejší dvoujádra. To nám dávalo tušit, že na poli her došlo k výraznějšímu posunu propagace zátěže do více než dvou jader procesoru. A jelikož je toto téma časté ve všech diskusních fórech, udělali jsme pro vás tento test.

Co budeme zjišťovat

V prvé řadě se dozvíte, která hra je více závislá na procesoru a která na grafické kartě. Pokud je titul limitován grafikou, bude procesorová zátěž hodně nízká a naopak u hry náročné na výkon CPU, bude šplhat strmě vzhůru. Také jsme prozkoumali, zda má použité rozlišení (ve stejné hře) vliv na zátěž CPU, což bylo zajímavé zjištění. Také nás zajímalo, jak se sníží zátěž procesoru po jeho přetaktování a o kolik. Abychom vám ukázali, jak se zapotí dvoujádro na hře, která umí intenzivně zatížit i čtyři jádra, zkusili jsme samozřejmě i to. Hlavní náplní testu, je ovšem sledovat rozložení zátěže mezi procesorová jádra.

Děkuji Pavle a Jane

Rád bych ještě v úvodu poděkoval dvěma mým spolupracovníkům, kteří s testem pomohli. Netestovali jsme totiž obvyklými demy a benchmarky z recenzí grafických karet, ale zcela reálnou herní zátěží. V každé hře jsme našli nejtypičtější herní schéma, což většinou není složité, ale chce to mnohdy dohrát několik úvodních misí a dostat se k pořádné akci. Pak jsme zapnuli záznam vytížení CPU a hráli několik minut, průměrně 2-4 minuty. Zaznamenané průběhy najdete právě v tomto článku.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning