Krach? Selhání? Za to všechno můžou špatné recenze! | Kapitola 5
Seznam kapitol
Americký youtuber Marques Brownlee je příkladný a nekontroverzní slušňák, kolem kterého většinou nepanuje drama. Po své nepříliš nadšené recenzi na elektromobil Fisker – a hlavně po kritice originálně pojatého udělátka Humane AI byl obviněn z toho, že kvůli špatným recenzím příliš vlivných recenzentů, jako je on, přicházejí hodné a dobromyslné společnosti na buben.
Ano, někdy se stane, že je situace výrobce tak zlá, že už nemá manévrovací prostor, je na nule anebo dokonce pod ní a nemůže dostát svým závazkům. Pak to ale bylo nahnuté už předem, nezbývá než projít bankrotem a pod novou značkou to zkusit znova.
Pokud je to ale otázka peněz, vždy je lepší postavit se k problémům čelem a pokusit se opravit to, co se opravit dá. Dnes máme záruky dlouhé – nemáte představu, jak to vypadalo dřív, za socialismu, kdy byla záruka ze zákona jenom šest měsíců – a na Západě někdy jenom tři! Tím pádem je jasné, že se musí řešit více reklamací – a to někdy v době, kdy už prostě není reklamovat za co.
Ale to nevadí. S podělaným výrobkem reputace výrobce nepadá – tu ničí až nezájem problémy vyřešit, nezájem o problémy spotřebitele, který nezřídka také bývá fanoušek značky. Špatná recenze na špatný výrobek není to, co by složilo výrobce, protože i když nakrásně vychválíte něco, co stojí za starou belu, spotřebitelé na to přijdou. Jenom malé části lidí nevadí, jak moc špatné anebo neužitečné je to, co si koupili: Pokud se problémy opakují, nakonec výrobce opustí a bude to. Tohle je finální stav ztráty důvěry nejen v produkty, ale ve výrobce samotné.
Já osobně spíš nechápu ty výrobce, kteří neváhají vzít svůj nedodělaný produkt a pustit ho do světa na recenze s tím, že sami velice dobře vědí, že to nefunguje ani zdaleka tak, jak by to fungovat mělo. To si vážně myslí, že jsou všichni recenzenti blbí? Že budou schválně lhát a zakrývat vady, které ta věc má? Že spolu s recenzenty tvoří nějaký klan, který se chystá běžné spotřebitele oklamat a natáhnout?
Ne, recenzenti nejsou dokonalí, mají svoje vady, dělají taky boty – ale od toho jich je větší množství, takže si jejich recenze můžete navzájem srovnat. Domáhat se ale toho, aby recenzenti – a to zvláště ti úspěšní – úmyslně zamlčovali svoje špatné zkušenosti s produkty, aby jenom papouškovali marketingové materiály a případně jednoduše lhali, jako by snad jeli placené PR – tak to mi přijde hodně, hodně ujeté.