Krach? Selhání? Za to všechno můžou špatné recenze! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Americký youtuber Marques Brownlee je příkladný a nekontroverzní slušňák, kolem kterého většinou nepanuje drama. Po své nepříliš nadšené recenzi na elektromobil Fisker – a hlavně po kritice originálně pojatého udělátka Humane AI byl obviněn z toho, že kvůli špatným recenzím příliš vlivných recenzentů, jako je on, přicházejí hodné a dobromyslné společnosti na buben.
Za celé své působení si nepamatuji případ, že by nějaký technologický novinář způsobil někomu opravdovou zkázu. Svého času si tento kredit připisoval šéfredaktor Score Karel Papík, který prý svým nezvedeným jazykem způsobil buď srdeční arytmii anebo přímo zástavu vyžadující přivolání Rychlé záchranné služby, ale to se netýkalo novinařiny, tento zlovolný kousek učinil své vyučující na vysoké škole.
Tím chci říct, že ten, kdo se rozčiluje nad drzostí dnešních novinářů a nad tím, že to nejsou chvalitebny vychválené, vůbec netuší, jak divoce odvázané to může být. Pravda, technologická novinařina nepatří typicky mezi žurnalistické obory, kde vám vážně hrozí, že vás někdo sejme kvérem anebo tankem, tohle patří politické novinařině, investigativní novinařině a zpravodajství z válečných zón – ale ano, může to být někdy vypjaté.
Většinou jde buď o kousek na úrovni nejapného žertu, což je hřích, ke kterému se sám dobrovolně hlásím – ano, nikdy jsem neodolal dobrému bonmotu, který mě napadl – a tím jsem rozzuřil doslova stovky lidí. Jindy to je na úrovni celkem studené, ale systematické investigativní novinařiny, kterou v současnosti předvádí například Gamers Nexus, což je kanál, který by vás asi jako příklad hardcore žurnalistické investigativy nenapadl.
Ale ano, dělají takové věci, jako že například provádějí anonymní nákupy a anonymní testy služeb – a když zjistí, že se je někdo pokouší natáhnout, tak jsou schopní předvést opravdovou PR noční můru, jako se stalo například u situace, kdy se rozhodli vyzkoušet tvrzení, že záruční servis Asusu nefunguje tak, jak by měl – a opravdu zadetekovali pokus naúčtovat jim nevyžádanou opravu, navíc označenou jako mimozáruční. Jejich odpověď byla epická – a jenom potvrdila, že by se výrobci s nezávislými kanály prostě hádat neměli.
Tady bych rád znovu zopakoval jednu věc, kterou ostatně říkají i oni: Ano, fanoušci i novináři chápou, že výrobce někdy něco podělá anebo že se jim někdy něco nepovede. O to nejde. Jde o to, jak se výrobci a distributoři k té věci postaví – a zda projeví ochotu věci opravovat anebo se naopak pokusí hodit zodpovědnost na svoje zákazníky.