r420-a-nv40-full-scene-antialiasing
Hardware Článek R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing

R420 a NV40 - Full-Scene AntiAliasing | Kapitola 6

Souček Jiří

Souček Jiří

19. 5. 2004 00:00 33

Seznam kapitol

1. 4 roky s AntiAliasingem 2. OverSampling, SuperSampling, MultiSampling 3. GeForce: FX vs. 6800 4. Radeon X800 5. Radeon X800 - pokračování 6. Shrnutí a Závěr

V těchto dnech tomu budou právě čtyři roky, co byla uvedena první grafická karta s hardwarově implementovanou funkcí vyhlazování hran FSAA (Full-Scene AntiAliasing). Od této doby se dříve jednoduché metody vyhlazování zubatých hran v 3D obraze posunuly do oblasti složitých matematicko-logických operací. Cílem je dosáhnout precizní a ostrý obraz bez velkého dopadu na výkon 3D.

Reklama

Protože se cesty vývoje FSAA obou společností dosti rozcházejí, je velmi těžké dospět k nějakému objektivnímu srovnání. ATi se snaží z minima ždímat maximum a kupodivu se jí to ještě stále daří. nVidia udělala opravdu velký krok definitivním upuštěním od Ordered Grid. Taktéž její SuperSampling nabízí to, co ATi nabídnout nemůže: Vliv na textury. Je nutné připomenout, že dopad na výkon je při SuperSamplingu značný, ale pokud nejde o nejnovější hry s maximálními detaily, tak síla GeForce 6800 na jeho utažení stačí. Starší hry pak tento režim přenese na úplně jinou úroveň.

Ale jak se říká, nikdo není dokonalý, takže se musíme smířit s nějakým kompromisem. nVidia nám nabídne vynikající SuperSampling (2x/8x), který sice nebude úplně "tip-ťop" pro nejnovější hry, ale z majority ostatních her udělá grafické skvosty; ATi zase TAA, který v kombinaci s FSAA 6x dosáhne úrovně kvality odpovídající dvanácti vzorkům na pixel (FSAA 12x), což už se těsně blíží oněm vzpomínaným 16 vzorkům potřebným k převedení Aliasu na bílý šum... Takže vybírejte s rozmyslem.

Všechno má své pro i proti a stejně tak má většina lidí svého favorita v podobě jedné společnosti. Autory renomovaných zahraničních webů nevyjímaje. A proč to sem pletu? Protože velké rozdíly ve způsobech implementace FSAA obou firem dávají těmto recenzentům neskonalé možnosti, jak svého favorita vynést.

  • Máte rádi nVidii? Použije pro test FSAA SuperSampling a nějakou scénu, kde je textura, která nese nějaké tenké linie a neméně důležitá je přítomnost většího množství stínů! To vše NV40 vyhladí a R420 oproti tomu bude se zubatými stíny (a nedokonalou texturou s přerušovanou kresbou) vypadat jako učedník.
  • Máte rádi ATi? Použijte třeba screenshot ze 3D Marku, při němž bude krom FSAA (u obou karet) zapnuto i anizotropní filtrování (aby byl rozdíl na texturách minimální) a screenshot doplňte i hodnotou framerate. Rozdíl na hranách bude mezi režimem 8x (nVidie) a SG GC 6x (ATi) minimální, rozdíl na texturách ještě menší, ale framerate bude mít R420 více než dvojnásobný.

Nevěříte že tomu tak je? Věřte - stačí se trošku porozhlédnout :-)

Pokud je pro vás FSAA důležitým faktorem, podle kterého si vybíráte grafickou kartu, nevěřte všem obrázkům, screenshotům a testům, které vidíte kolem a zkuste se raději rozhodnout podle toho, co vám bude vyhovovat. Vyberte podle typu her, které budete nejvíce hrát. Myslím, že se protentokrát nebudu mýlit, když si dovolím napsat, že ať se rozhodnete jakkoli, určitě nešlápnete vedle.

Závěrem bych se chtěl obrátit ke čtenářům: protentokrát jsem "nekopíroval" whitepapery (což mi bylo minule vytknuto :-), ale použil jsem z většiny vlastní obrázky. Jak jsem se již jednou zmiňoval - kdyby byl zájem, mohu napsat samostatný článek o FSAA buďto zaměřený na úplné základy, nebo shrnující vše (všechny režimy), co se dosud na poli "konzumního grafického průmyslu" objevilo.

Článek vychází i z materiálů dostupných na těchto webech:

http://www.no-X-files.webz.cz/3dfx/fsaa.htm
http://www.ati.com
http://www.nvidia.com

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama