radeon-hd-2900xt-directx-10-v-podani-amd-ati
Hardware Článek Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Petr Štefek a Jiří Souček

Petr Štefek a Jiří Souček

18. 5. 2007 01:00 192

Seznam kapitol

1. Story of ATi, AMD a R600 2. Architektura stručně 3. Historie 4. Dispatch-procesor, Tesselator a Ring-bus 5. Shader Core - výpočetní jednotky 6. Texturing Engine a filtrace textur
7. Anti-Aliasing a Render Back-End (/ROPs) 8. Avivo HD: High-Definition video na PC 9. Sapphire Radeon HD2900XT 10. Testy 11. Závěr

Po letech a s několikaměsíčním zpožděním firma ATi (pardon, vlastně AMD) konečně vydává dlouho očekávaný čip R600 v podobě grafické karty Radeon HD 2900 XT. Pokud váš zajímá historický vývoj, architektura čipu, technologické novinky, souvislost se zmíněným projektem R400 a také samozřejmě testy výkonu, stačí pokračovat ve čtení dnešního článku...

Reklama

Když v roce 2002 vydala kanadská společnost ATi Technologies trhák v s názvem Radeon 9700 (R300), začaly se objevovat první zmínky o další generaci grafických čipů, tehdy pracovně nazvané R400. Ten měl podle tehdy uniklých informací znamenat ještě větší technologický skok, než Radeon 9700 (což tehdy bylo jen velmi těžko představitelné) a udržet na dalších pár let ATi na pozici technologického leadera. R400 však nebyl dokončen a na místo něj byl vydán dnes již důvěrně známý Radeon X800 (R420). Práce na původním projektu ale v tichosti pokračovaly dál...

Ještě než se pustíme do samotné novinky, podám jedno vysvětlení. Ačkoli byla společnost ATi minulý rok koupena společností AMD a měli bychom tedy mluvit pouze o AMD jako takovém, najdete v dnešním článku zmíněný název původní společnosti. Je to hlavně z toho důvodu, že se mnohokrát budeme obracet do historie, kdy byly ATi a AMD ještě dvě značky, které neměly žádnou přímou souvislost. Tolik tedy na vysvětlenou...

R600 - Radeon HD 2900 XT

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz

Co je vlastně R600? Na tuhle otázku existuje velké množství různých odpovědí - mnohé najdete rozebrané dále v článku. Ale podívejme se zatím jen na některé... R600 je:

  • první čip AMD (ATi) pro Microsoft DX10 (Shader Model 4.0)
  • unifikovaný čip s vlastním řízením (nezávislým na procesoru)
  • grafický čip v mnoha ohledech překračující specifikace DirectX 10
  • nejočekávanější grafická karta roku 2007...
  • ...ale také produkt s největším zpožděním za poslední čtyři roky
  • projekt, jehož vývoj začal před více než pěti lety
  • grafický procesor, jehož vydání patří k těm nejkontroverznějším událostem v grafickém průmyslu za celou jeho historii
  • kostka křemíku ze 700 miliónů tranzistorů
  • první grafický čip s interní kilobitovou a externí 512bit. sběrnicí
  • ...

Pokud jste při čtení předchozích bodů přemýšleli, na který se zaměříme nejdřív, nebudu vás dlouho napínat - ani na jeden :-) Nejprve se na nový Radeon podíváme jako na kterýkoli jiný produkt.

R600 byl vydán jako jediný produkt - Radeon HD 2900 XT. Další verze (PRO, XL, GT...) zatím vydány nebyly a AMD striktně odmítá odpovědět na otázku, kdy se rodina "dvatisíce devítistovek" rozšíří. Kdybychom posuzovali podle zkušeností s ATi z předchozích let, dalo by se čekat (že podobně jako po zpožděném Radeonu X1800XT vyšel velmi brzy úspěšný Radeon X1900), že se na přelomu léta a podzimu (či ještě dříve) dočkáme nových high-endových produktů, ale jelikož o těchto záležitostech (roadmaps) již rozhoduje AMD, může být nakonec situace zcela jiná.

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon HD2900XT tedy můžeme považovat za jediného protivníka konkurenční řady nVidia GeForce 8 (8800). Do této pozice ho kromě cenového segmentu (high-end) staví zmíněná podpora DirectX 10, samotný rozměr a parametry čipu - zhruba 2x2cm, 80nm 80HS ("80nm performance") výroba u TSMC, unifikovaná streaming architektura čipu, externí 512bit paměťová sběrnice, podpora pamětí GDDR3 a GDDR4, nové režimy pro vyhlazování obrazu (neboli anti-asliasing, FSAA), vylepšená podpora pro filtraci textur a v neposlední řadě i razantně vylepšená multimediální podporu - nové technologie pro akceleraci přehrávání a dekódování HD-videa (UVD), podporu pro přehrávání chráněných formátů včetně zpracování a výstupu pro zvuk... na které se ještě v budoucnu blíže zaměříme.

Samotné "HD" v názvu má evokovat souvislost s novými multimediálními formáty (HD video, audio, HD-DVD, blue-ray...), ale také zvukem.

HD = high definition, vysoké rozlišení. Tato zkratka je využívána především v souvislosti s obrazem o vysokém bodovém rozlišení, který se v posledních letech velmi silně prosazuje jak na poli herní grafiky, tak v multimediích.

Srovnání základních parametrů najdete v následující tabulce...

 Radeon X1950XTXGeForce 7900GTXGeForce 8800GTXRadeon HD2900XT
VPUR580(+)G71G80R600
Výrobní proces90 nm TSMC90 nm TSMC90 nm TSMC80nm HS TSMC
Počet transistorů384 milionů278 milionů

681

milionů

700

milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR256-bit DDR384-bit DDR512-bit DDR
Paměť512 MB512 MB768 MB512 MB
Takt čipu650 MHz

650

MHz
575 (1350) MHz740 MHz
Takt pamětí1000 MHz
(2000 DDR)

800

MHz
(

1600

DDR)

900

MHz
(1800 DDR)

825

MHz
(1650 DDR)
Paměťová propustnost64.0 GB/s

51.2

GB/s

86.4

GB/s

86.4

GB/s
Fill-rate (

pixel

)
10400 Mpixel/s

10400

Mpixel/s
13800 Mpixel/s13800 Mpixel/s
Fill-rate (

texture

)
10400 Mtexel/s

15600

Mtexel/s
36800 Mtexel/s36800 Mtexel/s
Vertex Shaderů8

8

128*320*
Pixel Shaderů48

24

128*320*
Geometry Shaderů

-

-

128*

320*

Text. filtering units

16

24

64

16

Text. adressing units

16

- **

32

32

Texture sampling units

16

24

64

80

Počet ROP

's

16

16 (2*Z)

24 (2*Z)

16 (2*Z)

Vertex Shader verze3.0

3

.0
4.04.0
Pixel Shader verze3.0

3

.0
4.04.0
DirectX9.0c9.0

c

1010
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
8x sparse
8-16x CSAA
2-4x RGMS
8x sparse
až 16x CFAA
až 24x EDAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling

Progr. grid

kombinace SS+MS
Transparent AA
Transparent AA

Coverage Sampled AA

Adaptive AA (EATM)

Temporal AA
Custom Filters
Progr. grid

Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc komprese
High-Quality AF
Fetch4
nativní vertex texturingskalární architektura
unifikovaný čip
skalární architektura
unifikovaný čip

* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor

Pokud by měl někdo zájem o detailní výpis technologií. Může si (třeba u kafe :-) pročíst následující výčet:

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz


 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama