Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi | Kapitola 11
Seznam kapitol
Po letech a s několikaměsíčním zpožděním firma ATi (pardon, vlastně AMD) konečně vydává dlouho očekávaný čip R600 v podobě grafické karty Radeon HD 2900 XT. Pokud váš zajímá historický vývoj, architektura čipu, technologické novinky, souvislost se zmíněným projektem R400 a také samozřejmě testy výkonu, stačí pokračovat ve čtení dnešního článku...
Radeon HD2900XT můžeme minimálně za současných okolností právem považovat za silně kontroverzní řešení, ale jednu věc mu nelze upřít a tou je jeho technologická stránka, která silně přesahuje požadavky DirectX 10. Ve výčtu: programovatelný tesselator (kvalitnější modely bez nároků na CPU a sběrnice), technologie používané v profesionální grafice - bikubický MAG filtr, anti-aliasing s programovatelným rozložením vzorků a tent-filtrem, podporu pro FP32... z jiného soudku ještě například podpora pro virtual memory nebo multiple concurrent contexts. Některé z těchto technologií budou Microsoftem představeny až s DirectX 10.1, některé zřejmě ještě později.
Bohužel, slabou stránkou jsou současné ovladače. ATi sice předvedla, že rezervy jsou a nezanedbatelné (nárůst výkonu při HDR a Adaptive AA), ale kdy budou všechny zásadní problémy odstraněny, můžeme jen hádat.
Poměrem cena/výkon se sice Radeon HD 2900XT drží velmi slušně, ale je skoro ostuda, že současné ovladače drží produkt s tak vysokým technologickým potenciálem pouze na úrovni (či s poslední verzí ovladačů lehce nad) GeForce 8800GTS...
Největší devizou nové Radeonů HD2900XT je cena, která se pohybuje pod 10 tisíc korun s DPH. Pokud AMD/ATI vyřeší problémy s vyhlazováním a vylepší ještě o něco výkon, tak se Radeon HD2900XT stane nebezpečně výhodnou kartou.
R600 - výhody (+++)
- unifikovaná architektura
- podpora SM4.0
- texturovací jednotka optimalizovaná pro DX10
- efektivní superskalární architektura
- sofistikovaný řídící procesor
- programovatelný MSAA 8x
- CFAA až 16x, tent-filtr
- edge-detect FSAA až 24x
- všechny režimy FSAA kompatibilní s HDR
- kilobitový Ring-Bus
- 512bit sběrnice
- architektura vhodná pro další použití (fyzika, GP-GPU...)
R600 - co zatím nemůžeme objektivně posoudit (???)
- výkon v DX10
- výkon při FSAA (nevíme, zda jsou brzdou ovladače, nebo samotný hardware)
R600 - co by mohlo být lepší (---)
- ovladače (neoptimální výkon v některých aplikacích)
- ovladače (neoptimálně fungující přepínání mezi 2D/3D režimy)
- hlučnost chladiče
Za zapůjčení karty děkuji Sapphire Czech a AMD.